Jag behöver köpråd XC - Urban - Hybrid ????

Teddybeer

Ny medlem
Förslag på prisvärda alternativ i 5 - 8000.
Vill ju givetvis ha XT komponenter ;) för denna slanten, går det?
Cycklar främst i stan men tar gärna omvägar i skogen. Är det värt att importera?
Om någon har begagnat så kan det vara intressant.

Vilsen själ i värmland...

Att lägga så stor del av budgeten på XT komponenter känns dummt. Då är det bättre att satsa mer på ram, gaffel och hjul och köra med billigare komponenter. De går sönder och slits ut och där kan man komplettera i efterhand. Canyon är väl kända för att vara prisvärda i instegsklassen. Om du kör mest på enklare skogsstigar och grusväg kan det vara värt att se sig om efter en stel framgaffel istället för en dämpad.

http://www.canyon.com

Tack för tippset! Deras priser började på 5 kakor 1 modell... Vad tycker du/ni är den vettigaste prisklassen att börja med? Jag är ju tyvärr helt störd o kan inte tänka mig något halvdant :(
Vad ska jag titta på när det gäller ram, hjul, lager osv? jag kan förstå din motivering till detdär med komponenterna, men det är det jag alltid har prioriterat vid tidigare cykelköp. Lite innsnöad ;)
Har även kollat lite på CUBE. Är deras ramar bra?

Haha, jag kör ju själv med en cube acid och tycker ramen är helt okej. Min har en Dart 3 gaffel som inte direkt är jätteupphetsande men funkar. Om man väger mer, över 80 kg skulle den nog gaffeln fungera bättre med standradfjädrarna. För 6000 bör man få en schysst cykel om man tittar i de tyska nätbutikerna. Finns länkar på happy.

Jag skulle rekomendera Canyon Yellowstone 4,0 för den budgeten.
7000:- klar och levererad hem till dörren.
Då får du hydrauliska skivbromsar, en helt ok dämpare till skillnad från den billigare modellen.

Man får tacka alla vänliga själar som hjälper till här på happy när det utbudet på cyklar är grymt stort o rörigt.
Nu har jag spanat in 4 st modeller:

Cube Nature 2008
Cube Acid Disc 2008
Canyon Yellowstone 4.0
BeOne - Karma 2.0

Kommentarer tack!

Sedan kommer ju nästa fråga: storlek?

Jag är 188cm, 76kg

Yellowstone 4.0 har bättre gaffel än Cube Acid. Någon cube som heter nature hittar jag inte, vart säljs den?

Annars är jag 186 cm och jag kör en medium cube acid. Men(!!), jag gillar små cyklar och har lång sadelstolpe. Bra för tekniska stigar men kanske inte optimalt för grusväg. Om du är normalbyggd borde en large bli bra, "alternativt kanske eventuellt" en medium om du vill ha cykeln liten och lätthanterlig.

Det finns en sida där man kan mata in benlängd, rörlighet etc. och räkna ut vissa mått och sedan jämföra dessa med geometrierna för varje specifik cykelmodell.

Teddybeer skrev:

> Cube Nature 2008
Ingen vidare gaffel. Sen är detta en ren hybrid med 28 tuns hjul, du kommer inte att hirra många däck för denna som går att använda i skogen. Jag kan inte rekomendera denna cykel om du vill bröta omkring i skog.

> Cube Acid Disc 2008
Ja.... dämparen är inte den bästa och hjulen har jag ingen aning om, inget jag känner igen.

> Canyon Yellowstone 4.0
Solida prylar, denna skulle jag helt klart rekomendera.

> BeOne - Karma 2.0
Gaffeln är fin och komponenterna ser trevliga ut. Hur ramen är på BeOne vet jag inte. Men det ser ut att vara en bra cykel helt klart.

Personligen hade jag velat mellan de två sista cyklarna. Canyon, då vet man att man får en fin och bra cykel, inget snack. BeOne vet jag inte så mycket om utom att det är ett budgetmärke från UK. Det skulle vara gaffeln som pekar åt denna cykel, men ramen på Canyonen tror jag är mer ordentlig....

Och storleksmässigt så bör du nog ligga på L. Froliccs resonemang är bra.

Det är ju surt med färgerna på den bara... Vitt lr Gult... Kul!
Det var dom färgerna jag helst ville slippa köpa :( duhu
Hade du koll på fraktkostnaderna från Canyon?
Lr ligger det i Sverige?

varför inte den ja har beställt. Beoone creed 1.0 på chainreactioncykles. 29 tums däck o lx xt komponenter samt en hyffsad gaffel till ett bra pris! Lycka till vet att det är svårt att bestämma sig men beone creed har iaf jag bestämt mig för,.

Ha D!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp