Jag behöver veta i2i dämparmått på Cannondale Jekylls!

grimm

Ny medlem
Tjo.

Finns det någon här som äger en 02 Jekyll?

Det jag skulle behöva veta är dämparens eye to eye mått.

Är i stånd med att leta en modern ersättningsdämpare till mina RS historier, och då Jekyll har en liknande trunion som GT STS/LTS modellerna, så är den det den enda ramen att utgå ifrån.

Det finns tydligen två olika eye to eye längder på en jekyll, varvid den ena årsmodellen 2002 och äldre är kortare än den yngre 2003+. Om någon kan styrka detta, eller rätta mej så gör gärna det.

Så om ni äger en sådan och har lust att hjälpa mej, mät eye to eye (centrum till centrum) och skriv mått på det, samt ramens årsmodell så jag har lite info att utgå ifrån.

Tack tack.

grimm Skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo.
>
> Finns det någon här som äger en 02 Jekyll?

Jekyll 01.

> Det jag skulle behöva veta är dämparens eye to eye
> mått.

Det är ju lite svårt att snacka eye to eye på en Jekyll eftersom den ena "eyen" sitter ju på gängor på bodyn till dämparen och de är ju som bekant justerbara längs bodyn.

> Är i stånd med att leta en modern
> ersättningsdämpare till mina RS historier, och då
> Jekyll har en liknande trunion som GT STS/LTS
> modellerna, så är den det den enda ramen att utgå
> ifrån.

Om du skall ha dämparen på GT så är jag tveksam. Men det vet du säkert bättre...

> Det finns tydligen två olika eye to eye längder på
> en jekyll, varvid den ena årsmodellen 2002 och
> äldre är kortare än den yngre 2003+. Om någon kan
> styrka detta, eller rätta mej så gör gärna det.

Så vitt jag vet så är det slaget på dämparen som skiljer (dämparna emellan alltså). Kommer inte ihåg exakt men jag tror dämparna till Jekyll 99-02 har 46mm slag och 03-05 har 52mm slag. Alltså borde eye to eye måttet vara något längre på 03-06 men som sagt tidigare, är det relevant?

Mer än längden på slaget som skiljer dämparna åt är fästet (gängorna) för Attitude Adjustmentfunktionen (mao den ena "eyen") som på 03-06 sitter längre bak/ner på dämparkroppen.

Sen så trodde jag att de bytte från gamla designen till nya -01 och inte -02?

Stalle

Senast redigerad av en moderator:
Så du menar alltså att trunionen på en jekyl har inte syncroniserade infästningar på bägge sidorna?

Vad det gäller designändring är jag inte alls säker på exakta årtalet, just därför jag behöver hjälp från er cannondaleägare/experter.

Har du, eller nån annan som läser detta, bilder på trunionen(infästningen som gängas på dämpen) eller mer info att delge så gör gärna det!

Hmm får nog klargöra lite.

Dämpen till grimm's GT sts ska se ut precis som den på en jekyll frågan är huruvida längden eye-eye är korekt lr ej.
på GT'n orignal så är detta mått inte justerbart på samma enkla vis som på jekyllen med sina gängor men funktionen är densamma.
Så frågan är eye-eye måttets extremer alltså hur kort kan man skruva den och hur lång kan man få den?
Sen är även infästningens bredd av betydelse om den ska gåin i STS'ens linkage och d¨å behövs både måttet på själva gängan och på justermuttern (turnionenn som grimm kallar den) så man vet om det lätt går att fräsaav från denne så den går att fåin i gt'n som troligen är smalare.

hoppas jag klargjorde mer än jag förvirrade ;)

Egil Skrev:
> Hmm får nog klargöra lite.
>
> Dämpen till grimm's GT sts ska se ut precis som
> den på en jekyll frågan är huruvida längden
> eye-eye är korekt lr ej.
> på GT'n orignal så är detta mått inte justerbart
> på samma enkla vis som på jekyllen med sina gängor
> men funktionen är densamma.
> Så frågan är eye-eye måttets extremer alltså hur
> kort kan man skruva den och hur lång kan man få
> den?

Jag började misstänka det. Men då förstår jag... På bilden är det troligtvis en Jekylldämparen av nyare snitt. Det ser så ut.

> Sen är även infästningens bredd av betydelse om
> den ska gåin i STS'ens linkage och d¨å behövs både
> måttet på själva gängan och på justermuttern
> (turnionenn som grimm kallar den) så man vet om
> det lätt går att fräsaav från denne så den går att
> fåin i gt'n som troligen är smalare.

Truionen på alla Jekylls är likadan. Så kunde han fila till en så borde åxå Grimm kunna fila till en oavsätt årsmodell.

Stalle

Vet inte om du blir hjälpt av detta men här är en bild på min -02:a så kan du kanske mäta själv.

jekylld%E4mpare.JPG

För övrigt så lär C-dale ha att sälja ProPedal-dämpare till både äldere och nyare Jekylls. Om det var ProPedal du vill ha? Icke ProPedal till äldre Jekylls är det desvärre sämre med. Pris? Troligtvis astronomiskt efter som C-dale inte skäms för sig när de skall ta betalt på lösa grejjer. (De skämms ju inte precis när de säljer hela hojjar iofs)...

Stalle

Jo det är en ProPedal jag är ute efter.. sts'en lider lite av pedalfeedback, men är i övrigt mycket nöjd med den designen, duktig klättrare och bra grepp. Så en sådan dämpare borde göra susen. Prislappen är inte helt oviktig, men jag kan tänka mej betala lite för att slippa rock shox.

Stalle, mät gärna när du kommer hem!

Banan, hur lång justeringsmån har du i det läget du visat med bilden? när jag mätte min gt, var mitt centrum till centrum c:a 11cm. då är min dämpare ungefär i mittenläget av min justermån.

MatsS, i första hand en ProPedal, men beroende på prisläge och om jag kan få din att funka på gt'n så kan jag va intresserad av mer info. grimm@grimm.se

grimm Skrev:
> Jo det är en ProPedal jag är ute efter.. sts'en
> lider lite av pedalfeedback,

Som jag fattade så har du en Rock Shox nu va? Men om inte vill köpa ny ProPedal från C-dale så kan du lägga ett skambud på MatsS´s dämpare och sen skicka den till TFDShox i england för ombyggnad till ProPedal. (Om det är en Fox som MatsS har att sälja vill säga...)

Stalle

grimm Skrev:

> Banan, hur lång justeringsmån har du i det läget
> du visat med bilden? när jag mätte min gt, var
> mitt centrum till centrum c:a 11cm. då är min
> dämpare ungefär i mittenläget av min justermån.

Kommer inte ihåg exact, men jag har för mej att den står ungefär på mitten, kanske något mer åt max till. Ser ingen gäng ovanför och har ca 10 mm nedanför justeringen.

Kollade på C-dale och det är riktigt som ni säger. Den "nya" Jekylln kom 02 och inte 01 som jag trodde. vilket man åxå ser på Bananens bild (förutsatt att Bananen hade ordning på när han köpte hojjen ;-) )

Stalle

Den har redan varit till TF-Tuned shox för service! Den går idag ev inte att bygga om till plattformspedal men fick följande svar från Pushindustries som gör uppgraderingen som TF-Tuned säljer:

Mats,

We have a system for tuning the non adjustable Floats and Vanillas. We need to relay this info to Tim so they can work on them hopefully.

Jimmy Donahugh

Push Industries, Inc.

212 Technology Drive

Suite S

Irvine, CA 92618

ph. (949) 387-0850

fax. (949) 387-1411

www.pushindustries.com

--------------------------------------------------------------------------------

From: "Sjögren, Mats"
Sent: Friday, November 12, 2004 2:00 AM
To: Push Industries
Subject: RE: sales question from Mats Sjögren

Jag hörde inte av TF-tuned något mer om detta så det är kanske möjligt att uppgradera min dämpare. Jag har själv köpt en nyare begagnad med lockout till min Jekyll tyvärr blev den för lång jämfört med den gamla men det går faktiskt riktigt bra jag fick en mer racig sittställning.

/Mats

Nja jag undrar om du inte har fel där Stalle. Har en kompis med en -03:a och den ser annorlunda ut vid dämparinfästningen, men det kanske bara är utseendet som skiljer.

Man kan aldrig förutsätta att Bananen har ordning på saker, det gör inte ens han själv=)

Banan Skrev:
> Nja jag undrar om du inte har fel där Stalle. Har
> en kompis med en -03:a och den ser annorlunda ut
> vid dämparinfästningen, men det kanske bara är
> utseendet som skiljer.

Jag skrev fel, så kan det gå... Du har helt rätt; nu Jekyll -03!

Stalle

Man kan ju tro att jag gick på tunga drååååger tidigare idag...

Men iallafall... på den nyare dämparen så sitter gängorna längre upp, inte längre ner på kroppen.

Det är nog som Banan säger, hans sitter monterad på ungefär hälften. Fick spannet på min dämpare från 8cm till 11cm. Mätt på gamla dämparen alltså...

Och får jag dra en ny gissning utifrån bilden så tror jag att det är den nya dämparen på den STSen.

Förvirringen är total!

Stalle

11 funkar på min ram, på mina dämpare (har 3 ramar) sitter alla på mer eller mindre 11,3mm allihop, i mitten av spanne. ska väl höra med egil åxå som kan detta bättre än mej.

det verkar ju helt klart att det är den kortare, eran modell, jag behöver för att behålla vinklarna på min sts. för som sagt på bilden från mtbr.com ser det lite knas ut. han ha nog den längre (nyare) modellen.

Vore bra om någon som har en nyare jekyll, 03 och frammåt, kunde mäta lite också så man har en gämförelse :)

grimm Skrev:
> Vore bra om någon som har en nyare jekyll, 03 och
> frammåt, kunde mäta lite också så man har en
> gämförelse :)

Be Mattias L att mäta. Skicka honom ett PM.

Stalle

grimm Skrev:
> det verkar ju helt klart att det är den kortare,
> eran modell, jag behöver för att behålla vinklarna
> på min sts. för som sagt på bilden från mtbr.com
> ser det lite knas ut. han ha nog den längre
> (nyare) modellen.

Ja och han skrev att det var 140 eller 180mm slag och det är ju lite väl mycke Big Brother över det.

Stalle

Nu är det nog snarare den längre modellen jag ska ha. MatsS gav lite mått på den åxå, den stämmer in bättre i justeringsmån. Problemet är om den slår i min sadelstolpe istället :/

min ram är likadan som denna: http://images.google.se/imgres?imgu...&start=9&prev=/images?q=gt+sts&hl=sv&lr=&sa=G

Min oro är att den längre dämparen kan slå i sadelstolpen i extremlägen :(

Som Stalle sa, förvirringen är total.

(Spanjoren som gjort konverteringen har ännu inte svarat på mitt medelande heller... :( )

Tillbaka
Topp