Jag - en Super Randonneur...eller årets [2015] ego tråd

Jeppe_E

Aktiv medlem
Med tanke på alla trådar om teknik, prylar och ANNAT så kommer här, helt oblygt en historia om en man som började cykla...

Snabb bakgrund är att jag har ingen historia som cyklist, utan jag satte mig på sadeln först i Juni 2014 då jag införskaffade mig en cykel. Sedan hittade jag hit och har lärt mig en väldans massa om cykling under det dryga året som gått. Det hela började som en utmaning på jobbet, att cykla vätternrundan 2015.

Det hela började med några stapplande försök cyklandes planlöst där jag lyckades få ihop en träningsrunda på 28km. Det tog mig 63 minuter att ta mig runt, med en snitthastighet på 28,4 km/h och jag var helt slut, alltså HELT slut efter en sådan runda.

Jag byggde på med lite jobbpendling, 33 km enkel väg. Det tog mig runt 68 minuter att ta mig till jobbet. Det hela var lite småjobbigt. Hur skulle det gå att cykla 30 mil?

Det blev augusti och jag fick nys om ett lopp på 83 km - uj, det var ju långt tänkte jag. Men jag är ju inte den som är den, utan ställde upp och kom in på den något mediokra tiden 3h 20 min. Kommer ihåg att jag fick stanna och leda upp cykeln för en backe.

Första riktiga långturen utfördes i september tillsammans med jobbkompisarna. En tur runt öresund på 176 km. Jag var riktigt slut, trots ett ganska lugnt tempo med pauser. Jag blev inte precis mindre orolig över vätternrundan. Men vadå? 20000 cyklister ställer ju upp varje år.

Började fundera över hur jag skulle klara av riktigt långa distanser utan att köra helt slut på mig. Det var ju bara träning som gällde. 2014(dvs 6 månader) resulterade i 875 km totalt.

10958732_764672200275719_7053385114443153197_n.jpg

Men nu blev det vinter och kallt, så vad göra? jo, inför 2015 så införskaffades en trainer som jag satt och nötte timmar på under februari och i mars blev det lite jobbpendling. Bara i mars lyckades jag få ihop 506 km, vilket för mig var jättelångt, tyckte jag då.

Randonneur cykling

Vet inte riktigt hur det började och hur jag hittade det. Men den 11:e april så stod jag nere på Shellmacken i Malmö. Startpunkten för all randonneur cykling från Malmö. Jag hade snubblat in på milslukarens sida och tänkte att det kunde ju vara utmanande. De har ju lite olika distanser, men den där 600k är det väl bara de som cyklat hela sitt liv gör? Så planen var att cykla 200 samt 300k. Då borde VR vara en enkel match.

200k Brevet från Malmö 11/4

11088765_886521951388827_6354824612547145557_o.jpg

Vi var 16 stycken som startade och det var jätteroligt hela vägen från Malmö till Ljungbyhed. Det gick i ett rasande tempo i klungan och innan jag visste ordet av så var vi framme vid första stämplingen i Höör. Därefter raskt vidare till Ljungbyhed för fika. De 135km som var avverkade hade gått som en dans. Jag var vid gott mod, tills vi började stigningen uppför söderåsen. Det är en rätt grym backe, 3 km lång och det var här som agnarna skiljdes från vetet. Jag blev helt enkelt frånåkt. Men så är det ju med randonneur cykling. Man ska klara sig på egen hand. Nu var det bara att HTFU och cykla ner till Malmö. Det var ju bara 60 km dit, vadå bara? För mindre än 6 månader sedan så var det ju skitjobbigt? Nu var det "bara"...Men vilka 60 km, det blåste rejält och som bekant så blåser det alltid motvind i Skåne.

Ganska trött rullade jag in i Malmö på totaltiden 8h 39min. Kändes ändå rätt så okej. Det är hanteringen av backarna som måste bli bättre.

Mellanakt

Hade inte cyklat sådär väldans mycket mer under april, tyckte jag, men hade ändå lyckats skrapa ihop 642 km under april. Så inte långt ifrån de 875 km jag cyklade under 6 månader av 2014.. på EN månad. Men det skulle bli värre, mycket värre visade det sig.

300k Brevet från Malmö 2/5

Dagen innan start så dök det upp en fråga på facebook om det var någon som var sugen att hänga med på en träningstur och jag var ju inte sen att ställa upp. Skulle nog inte bli så långt. Det blev 97 km...dagen innan man skulle cykla 300 km. Kanske inte det smartaste man gjort. Men, ingen minns ett fegsnöre ;)

11150872_807263842683221_7799145260979663476_n.jpg

Dagen efter stod man återigen på startlinjen för vad man som normal människa skulle beteckna som väldigt långt att cykla. Det var i varje fall vad mina medmänniskor runt om mig sa till mig. Med lite nervösa känslor över att inte orka med och bli lämnad ensam så drog gruppen iväg från Malmö klockan 08:00. Det flöt på bra och när vi kom till Ljungbyhed (via Höör) så blev det gofika i samband med stämplingen.

IMG_2255.JPG

Finbesök från Stockholm, Bengt Sandborgh tillsammans med Jenny W.

Nu skulle vi upp över Söderåsen, stämpla och sedan tillbaka över åsen igen så drog jag ifrån gruppen för att skapa mig lite försprång inför stigningen. Men jag kände mig stark och jag lyckades hålla ihop med den långsammare gruppen som inte riktigt orkat hålla samma tempo som de starkare. Vi samlades i Kågeröd för att äta lite och därefter bar det upp för åsen igen och bort mot nästa ås, Hallandsåsen.

Stigningen uppför Hallandsåsens sydsida är inte speciellt brant, men vääääldigt lång (ja, alltså med skånska mått). 140 höjdmeter på en sträcka av 10 km.

Skarmavbild2015-07-26kl.12.03.13.png

Inte undra på att den heter Åsarundan.

Väl uppe på åsen, så var det perfekt tid för att ta en ordentlig måltid. Klockan hade hunnit bli 15:30, efter att ha passerat Höör, Ljungbyhed, Kågeröd och Eket, så hade vi nu avverkat 188km och jag kände mig oförskämt pigg i benen, trots de tre stigningarna.

IMG_2259.jpg

Persiljejärpar med kokt potatis

Nu var det nedförbacke till Malmö och vi trampade på bra och vi passerade Ängelholm och därefter Helsingborg, där vi stannade för stämpling samt påfyllnad av mat och dricka.

Vi hade haft mot/kantvind i princip hela vägen så det började fresta på. Men efter Landskrona så vände det och vi fick faktiskt medvind, vilket var välkomnande för de vid det här laget trötta benen. Klockan hade hunnit bli 20:24 innan vi stapplade in på Shell i Malmö.

11182233_807433762666229_7591518991590923783_n.jpg

304 km på 12h 24min med en rulltid på 10h 23min

Maj månad - en cykelmånad

En veckas vila och sedan var det dags för Hallandsloppet. 95 km, var ju en baggis vid det här laget. Dessutom i klunga, vilket gjorde att det gick fort runt (ja, allt är ju relativt). men för mig var det fort. 33,7 km i snitthastighet och rullande in nöjd på tiden 2:49.

Därefter en veckas vila igen och sedan en tur till Danmark med riktigt fina cykelvägar. Återigen började all cykling ge resultat. Jag orkade längre och snabbare. 80km avverkades med en snitthastighet på 31,8 km/h och då var vi bara 5 st.

18249_811914315551507_5109080230571124204_n.jpg

Typisk Danmarksmat

Hmmm...alltså, 600 kilometer. Om man skulle ta och prova det ändå. Vad kan gå fel liksom? Det enda som kan hända är ju att man får bryta för att man inte orkar. Ja, jag anmäler mig och så får det bära eller brista.

600k Brevet från Malmö 23/5

Med blandade känslor så gav jag mig ner till Malmö för min tredje brevet och som några av mina vänner påpekade... Du är helt galen.

Förvisso, men vad kan gå fel?

GOPR0233.JPG

På väg ut ur Malmö

Det mänskliga psyket är roligt. När man vet att man ska cykla långt, nej förresten... SKITLÅNGT. Då blir de korta distanserna mycket kortare och till Strömsnäsbruk, 147 km via Kågeröd 59km så kändes det ganska okej. Började dock göra lite ont i mitt högra knä. Tyckte det var konstigt, jag har ändå rätt hög smärttröskel, men det gjorde ont. Nåväl, vi stannade till i Markaryd och intog lite lunch på torggrillen och därefter vidare mot Strömsnäsbruk

IMG_2308.JPG

147km, dvs 25% avverkade, på 6h 15min. Nu var vi bara tre i vår grupp och vi bestämde oss för att det är roligare tillsammans och beslöt oss för att hålla ihop. Turen gick genom Småland och erbjöd fantastisk cykling i...ja, ni gissade rätt... mot/kantvind. Men det var torrt och solen sken.

GOPR0249.JPG

Vi nådde Ullared och stannade till på pizzerian där. Ägaren tittade konstigt på oss när vi berättade att vi cyklat från Malmö och att vi startade klockan 08:00. Nu gjorde det dessutom RIKTIGT ont i knäet. två stycken ipren intogs och sedan cyklade vi vidare. Jag njöt av varje utförsbacke där jag slapp att trampa.

Det hade blivit sent innan vi nådde Kungsbacka, som var vändpunkten. Klockan var 23:08 när vi efter 335 km fick stämpel och signatur. Knäet gjorde mindre ont nu, inbillade jag mig själv. Nu skulle vi bara hem igen. Mer än hälften var ju avklarat. Det blev ganska tråkig cykling genom natten och man trampade mest för att ha någonting att göra och det var ju det enda man kunde göra.

Halmstad, klockan 05:14. Dagen hade grytt och det var tre trötta själar, som stapplade in på Eurostop i Halmstad. Jag var i någon sorts zombiestadie. Där gränserna suddats ut. La mig ner och sov? i några minuter. Försökte få i mig mat och näring. Svårt. Ville bara hem.

Vidare gick turen ner mot Hallandsåsen och upp över densamma. Jättekul med 8% stigning när man har 500 km i benen och inte sovit på 24 timmar.

IMG_2324.JPG

Hallandsåsens nordsluttning

Knäsmärtorna var riktigt jobbiga att hantera när vi passerade Ängelholm. Då hade jag 5km hem till en dusch och min säng. Men istället så valde jag (förstås?) omvägen via Malmö. Det fanns ju inte på kartan att jag skulle bryta nu med 90 km kvar. Vi var tre stycken mycket slitna (ja, okej...jag var ordentligt medtagen) som rullade in på Shellmacken i Malmö för den sista stämplingen.

IMG_2327.JPG

605 km avverkade på en totaltid av 29h 10min och en rulltid på 23:35.

Dagen efter så mådde mitt knä inte så bra om man säger som så...

11043527_815979971811608_1472340329223656545_n.jpg

Nu fick det bli vila i en vecka, för sedan var det dags för Ringsjön runt. Nu var det ändå så att jag klarat det, så det kändes som att jag kunde klara allt och jodå, under vissa protester så avverkades de 123 kilometrarna på 3:51, trots kraftig vind så höll vi ett snitt på 32 km/h.

Summering av Maj månad - 1334 km. Det blev en del cyklat :)

Mellanakt

Helt plötsligt så blev VR nedgraderat från årets händelse, till något som bara skulle cyklas och i ärlighetens namn så blev det inte mycket cyklat alls i juni. Vätternrundan klarades av på för mig snabba 9:44. Målet vi satt för gruppen var SUB11 men blev SUB10, så det fick man ju vara nöjd med. Räkneverket för juni stannade på 435 km. Siktet var nu istället inställt på den avslutande etappen av de fyra som krävs för att kunna titulera sig Super Randonneur. Stopp ett tag nu! Jag skulle ju bara cykla 200 och 300? ja, men så blev det ju 600k ocks, av en ren händelse. Då måste jag ju köra 400k också. På grund av massa ANNAT så var den enda möjligheten att cykla kvällsstarten från Malmö den 24:e juli.

400k Brevet Nattsvart från Malmö 24/7

Jag hade gått och oroat mig för detta datum. Tänk om jag blir sjuk, tänk om jag inte kan, tänk om något går sönder, tänk om det blir misär.

IMG_2608.JPG

När jag väl stod där, på den vid det här laget välbekanta Shellmacken, så var det ändå med ett visst lugn som vi startade. Totalt 9 stycken kom till start och det bjöds på fantastisk kvällscykling.

IMG_2610.JPG

In i mörkret cyklade vi och det var riktigt trevligt upp till Strömsnäsbruk. Men av någon anledning så kändes det fruktansvärt segt att ta sig de 138 kilometerna upp dit. Vet inte varför faktiskt. Men dit kom vi, utan större bekymmer. Sen var det bara att fortsätta genom natten. Största faran var väl att det skulle springa upp en grävling eller nåt på vägen. Vi tuffade på rätt bra genom natten och sikten var ju begränsad.

Vi nådde Karlshamn, utan några incidenter och klockan hade hunnit bli fem på morgonen när vi klev in genom dörrarna på McDonalds och beställde "frukost"

IMG_2623.JPG

Randonneurfrukost

Nu väntade fincyklng i motvind, som för en gångs skull kom bakifrån ;) Det var riktigt skönt och välkommet att för en gångs skull ha medvind. Det gick fort, stundtals mycket fort och misärvädret som skulle dra in över Skåne hade blivit fördröjt. Första prognosen sa att vi skulle få det jobbigt de sista 5-6 milen. Det visade sig senare att det blev de sista 2 milen.

Vägar försvann, brunnar överfylldes och vi blev precis genomdränkta från topp till tå. Så det var fem stycken blöta cyklister som steg in genom dörrarna på shellmacken klockan 11:26, dvs 15h 26min efter starten. Jag var väldigt stolt över mig själv att ha klarat att hålla ett tempo på 30,4 km/h över 411 km och till detta hör att vi har tagit nästan 2000 höjdmeter.

Skarmavbild2015-07-25kl.14.40.34.png

Så, där har ni det! Det har förvisso kostat på en hel del och cyklingen har upptagit en betydligt större del av mitt liv än vad som var tänkt från början. Det som jag tycker är roligt att se och som varit otroligt sporrande, är utvecklingen som jag gjort. Totalt har jag i år, till dags dato cyklat 4321 km. Av dessa är 1527 km förknippat med Randonneur cykling.

Jag - En Super Randonneur. Kan ni tänka er.

Senast ändrad:

Jeppe_E

Aktiv medlem
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Sjukt bra kämpat!! Härligt skrivet också!
> Hörde jag PBP? ?

Inte i år. Blev som tur var inte kvalificerad i tid. Annars hade jag nog ställt upp är jag rädd för. Det finns liksom inga spärrar ;)

BJS

Aktiv medlem
Jeppe_E skrev:
> Bengt-re skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sjukt bra kämpat!! Härligt skrivet också!
> > Hörde jag PBP? ?
>
>
> Inte i år. Blev som tur var inte kvalificerad i
> tid. Annars hade jag nog ställt upp är jag rädd
> för. Det finns liksom inga spärrar ;)

Skön inställning!

Zorban

Ny medlem
Bra jobbat! Och väldigt trevlig läsning.
Väldigt kul att se hur man kan skjuta på gränserna för vad som är jobbigt :)

Jeppe_E

Aktiv medlem
fhloston skrev:
> Bra jobbat!
>
> Och knät, var det "bara" en engångsgrej?

Hade lite känningar på VR, men inget alls på den avslutande 400k. Men det är en gammal skada (mc-olycka) som förmodligen gör sig påmind. Har en spik inopererad i lårbenet, samt en del skruvar.

Jeppe_E

Aktiv medlem
antonlindb skrev:
> Kul läsning och bra jobbat! Imponerande.
>
> Har du någon annan idrottsbakgrund?

Ja, soffpotatis har jag varit ganska duktig på.

Nej, jag har väl ingen annan direkt idrottsbakgrund. Jag dyker, men det är knappast något man idrottar med ;)

Däremot ligger jag nog ganska högt i placeringslistan på årets pannben. En del vet ju inte när det är dags att avbryta ;)

Jeppe_E

Aktiv medlem
Pugilism skrev:
> Grattis. Vilken resa du beskriver. Vad blir det
> nästa år?

1000k skulle jag vilja köra från Örebro. Den verkar väldigt bra organiserad. Sen är det förstås SR-rutterna (dvs 600k + minst 10000 höjdmeter på 50h) som hade varit kul.

Jeppe_E

Aktiv medlem
garfunkel skrev:
> Bra jobbat! Vi ses kanske på avslutande 200? Vi
> hann inte hälsa på den första

Kanske det, har inte bestämt mig ännu. 200k verkar jobbigt just nu ;)

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Hatten av! Imponerande! Ditt pannben fick jag en skymt av uppe på åsen i vintras. Du var plaskblöt och verkade ganska mosig men hade ändå ett brett leende på läpparna. :)

Kung_Gustaf

Ny medlem
Spontant tänker jag att du måste ha genomfört fler stordåd i ditt liv? Är det så??

Kul berättelse och framförallt hjälmen av för framgången!

Jeppe_E

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Spontant tänker jag att du måste ha genomfört
> fler stordåd i ditt liv? Är det så??
>
> Kul berättelse och framförallt hjälmen av för
> framgången!

Hmm.. stordåd...

Kanske genom att köra odämpad fatbike på Singletrackbanan i Höör under nattracet där?

Fast stordåd hade det kanske varit om jag kört snabbast och inte bland de långsammaste ;)

lindengbg

Aktiv medlem
1888 skrev:
> Tack, underbar läsning för oss internetcyklister
> ;)
Kunde inte sagt det bättre själv!

+100

MRobson

Aktiv medlem
Härligt cyklat Jeppe_E!
Kommer också ihåg hur du bet ihop med fatbiken på Hallandsåsen, bra pannben helt klart =)

Kung_Gustaf

Ny medlem
Jeppe_E skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Spontant tänker jag att du måste ha
> genomfört
> > fler stordåd i ditt liv? Är det så??
> >
> > Kul berättelse och framförallt hjälmen av
> för
> > framgången!
>
>
> Hmm.. stordåd...
>
> Kanske genom att köra odämpad fatbike på
> Singletrackbanan i Höör under nattracet där?
>
> Fast stordåd hade det kanske varit om jag kört
> snabbast och inte bland de långsammaste ;)

Jag tänker snarare på något annat än cykling. Har du lagt samma energi på något annat projekt? :)

Jeppe_E

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:

> Jag tänker snarare på något annat än cykling.
> Har du lagt samma energi på något annat projekt?
> :)

Ja, det skulle vara dykningen då. Började dyka och tog första certet i oktober 2010 och dök lite sådär lagom till en 10-15 meter, med vanlig dykutrustning. I augusti 2014 tog jag mitt senaste cert som innebär dykning med rebreather till 65 meter, med hypoxiska gaser (alltså sådana som inte går att andas på land), teknisk dykning med dekompression. Eller för att säga det i lekmannatermer, gör du ett misstag så dör du. Jag har samlat på mig ca 150 dyktimmar och det är ju en hobby som tar väldigt mycket tid i anspråk. Går väl ungefär 4x dyktiden till att resa, göra i ordning och underhålla efter dyk. Det är ju lite enklare med cykling :)

Så ja, dykning har jag nog lagt samma energi på, fast under en längre tid (av naturliga anledningar).

Skarmavbild2015-07-26kl.23.07.34.png

Antingen så förstår du/ni denna bilden, eller så fattar du/ni nada :D

Enkelt kan man säga att när det är rött så får man inte gå upp till ytan, under några som helst omständigheter :) Den svarta linjen är djupkurvan.

Dock har dykningen fått stå tillbaka nu. Man hinner ju inte med allt.

Senast ändrad:

Jeppe_E

Aktiv medlem
Kung_Gustaf skrev:
> Jag visste det och älskar din inställning till
> nya hobbys! Go all or go home så att säga.

Finns säkert en bokstavskombination för det :)

Innan dykningen så var det fotografering (finns säkert en och annan här som vet vem jag är från fotosidan.se), men den hobbyn gick överstyr när jag började jobba med det. Brände ut mig och tappade intresset. Så därför håller jag numera hobbyn på en hobbynivå :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
MRobson skrev:
> Härligt cyklat Jeppe_E!
> Kommer också ihåg hur du bet ihop med fatbiken
> på Hallandsåsen, bra pannben helt klart =)

Ja det var dagens kämpapris helt klart.

Trevlig läsning!

Pugilism

Aktiv medlem
Jeppe_E skrev:
> Pugilism skrev:
> -----
> > Grattis. Vilken resa du beskriver. Vad blir det
> > nästa år?
>
>
> 1000k skulle jag vilja köra från Örebro. Den
> verkar väldigt bra organiserad. Sen är det
> förstås SR-rutterna (dvs 600k + minst 10000
> höjdmeter på 50h) som hade varit kul.

Då kanske vi ses i Örebro nästa år då.

nieves

Aktiv medlem
Starkt med en SR-serie så tidigt i karriären. Ska bli kul att höra vad du tycker om nästa, för ngn blir det väl en till?
Vilken distans var jobbigast? Själv tycker jag 40-milarna oftast är dom som jag är närmast bonkgränsen på.
600 km känns ofta som att det inte behöver tas i så mycket från start på förutom fr.o.m i år, jag ska göra allt för att klara sub 24h nästa år på en officiell start.

Jeppe_E

Aktiv medlem
PiPPiW skrev:

> Kanonfin rapport ovanpå det. Men vete katten om
> det är inspirerande :) Trodde du hade hållt på
> och malt landsväg i många år, känns som att
> det bara är att glömma att få till långturer i
> någotsånär tempo innan man går i graven. Det
> är nog bara att gå tillbaks till soffan igen och
> låta cyklarna damma igen.
>
> Jo, det är inspirerande. Ältar som vanligt men
> hade du inte fått ut mig på den där
> Rössjö-rundan i våras så hade det nog inte
> blivit ett VR. Och har inte kunnat bestämma mig
> angående att ful-cykla RAAS förrän nu.

Hoppas att det är inspirerande. Jag menar, kan jag så kan du. Gäller bara att ha psyket med sig :) jag är själv imponerad av dig och Olga. Imponerande att ta sig runt VR på den tiden som du gjorde. Fast vänta nu lite. Det här är ju MIN ego-tråd...... ;)

Jeppe_E

Aktiv medlem
nieves skrev:
> Starkt med en SR-serie så tidigt i karriären.
> Ska bli kul att höra vad du tycker om nästa,
> för ngn blir det väl en till?
> Vilken distans var jobbigast? Själv tycker jag
> 40-milarna oftast är dom som jag är närmast
> bonkgränsen på.
> 600 km känns ofta som att det inte behöver tas i
> så mycket från start på förutom fr.o.m i år,
> jag ska göra allt för att klara sub 24h nästa
> år på en officiell start.

Svårt att svara på det, min 400k kvällsstart var ju propagandacykling på hög nivå. Sol & medvind. Visserligen så var bonkningen nära vid sista stämplingen. Förmodligen på grund av det hyfsat höga tempot (ja, för mig alltså). Två kycklingwraps och en halvliter mjölk löste det. Sjukt gott med mjölk efter allt socker ;)

600k var jobbig av helt andra anledningar. Jag var fysiskt nedbruten vid 400k. Där vad det bara pannbenet som trampade vidare. Sen kan man förstås fråga sig hur man kan vara så korkad att man forsätter cykla med ett knä som skriker stanna ;)

Senast ändrad:
Topp