Jag har samma problem med m395 på min pendlarhybrid.
Tvättar jag skivorna och slipar av ytan med smärgelduk och sätter i nya belägg (B01S) eller bränner och slipar av beläggen så är det tyst 1-3 dagar och sen börjar det skrika igen.
Oftast ok bromsverkan och det skriker i låg hastighet, typ från 10-0. Från högre hastigheter ner till 10 ca 10 eller strax under är det inte så farligt. Inte bromsverkan så man låser hjulen med ett finger precis, men tillräckligt för 2-3 fingrar.
Kör dem året runt i mycket GBG-saltslask och regn och de har hållit >5 år. Hade m486 innan och de började läcka efter ca 5 år så att de blev alldeles svampiga och det var tomt i reservoaren när jag öppnade. Skrek dock inte som dessa.
Jag har tänkt länge på att jag borde köpt nåt bättre, men hade bråttom för att slippa åka bil till jobbet, så det blev det jag kom över till ett förhållandevis lågt pris hos lbs.
Har funderat på att byta och kanske försöka klämma i en 180-skiva fram i alla fall (160/160 idag). Vet inte om det får plats bak. Har ganska mycket backar och cyklar med en 9-åring fram och tillbaka till skola/fritids och måste hålla den på bromsarna en del i nerförsbackarna då det inte går så fort för sonen och då väsnas den.
Men jag vet inte vad jag ska köpa istället. De Shimano vi haft i familjen är bara enklare modeller. Frugans skriker ibland, men just nu är den rätt tyst och 11-åringens är faktiskt tyst (tror det är 395 eller snarlika på dem oxå). Borde väl inte säga nåt om att de inte skriker, för då börjar det väl.
Men min är hopplös.
På min gamla 26" MTB från sent 90-tal hade jag Hayes och de skrek bara ibland när det var fulla med lera men funkade alltid bra. Undras om det inte ska vara DOT3 i dem...känns lite udda.
På nya 29:an har jag Guide R och de har faktiskt funkat rätt bra tycker jag. Har inte haft nåt problem med svällande pistonger i handtagen...än...trots varma sommardagar både förra året och i år. Inte utsatt dem för så mycket lera då jag är för klen att cykla skogen när det är iskall lera.
Lite svampiga ibland, men jag brukar sätta gummisnoddar på handtagen och ställa cykeln uppochner en stund nån gång ibland för jag läste mig till att det är bra att få upp olja på foamringarna i gaffeln och efter det brukar de ta några mm längre ut och vara lite distinktare. Kanske borde köpa luftningskit till dem(?).
Det är ju praktiskt med samma fabrikat på flera cyklar så det är samma belägg, vätska och luftningskit.
De gamla Hayes (jag har kvar cykeln och den får komma ut nån gång ibland) men det känns inte som några bromsar att ta till hybriden. Frågan är om det finns belägg att få tag i längre.
Guide-bromsar vet jag inte hur de klarar saltslasket. Nån som har erfarenhet?
Shimano har ju frånsett tendensen att skrika hållit bra med ganska lite service.
Jag har funderat på SLX (heter väl m7000?) eller XT (m8000?). Det är ju inga jättepengar om man köper på internettet. Men frågan är om de skriker mindre än m395?
Sen anledningen till att det skriker? Hade oken läckt så mycket att det kommer på beläggens framsida, borde man inte se att de är kladdiga på baksidan då? Mineralolja dunstar väl inte direkt. Borde det inte bli tomt i reservoaren på ett par år då? Och om det blir olja på skivan, blir det verkligen skrik då? Borde det inte bara glida tyst och utan friktion? Jag har dock aldrig testat att olja en bromsskiva. Men skriken måste ju orsakas av vibrationer. Om det är olja som får friktionen att upphöra och friktionsvärmen blir så hög att oljan förbränns, borde inte då bromsverkan komma tillbaka och skrikandet upphöra om man bromsar riktigt hårt några gånger?