Jag har en last...

Jag har en last...
Oj vad jag känner igen mig.
Verkar som en ganska vanlig cykelskada det där. tycks sätta sig mentalt. Jag har nog aldrig lyckats "fincykla" till jobbet, det är alltid någon längre fram som man ligger och jagar mot.

Sen brukar det ju bli lite tokigt ibland: man ser en cyklist långt framför sig - pendling till jobb eller då man är ute och tränar. Man blir lite full i fan, för det är ju en så go känsla när man märker att man kommer ikapp trots att personen som jagas också har ett hyfsat tempo.
Man känner sig stark, man känner sig uthållig, man är Armstrong.
Man sniglar sig förbi (relativ fart alltså), he, he, got you! Nu ska man bara öka avståndet lite till så... Då plötsligt reser sig hjälmen på den omcyklade personen....va f-n är detta? Oh no, det är hornen som växer ut!
Det är då man inser att man tagit sig vatten över huvudet.
Den omkörde lider av samma mentala skada som en själv....och verkar till råga på allt nu ha ytterligare en växel att lägga i. Den jäkeln ökar! Och man KAN ju bara inte släppa i det läget....

Man är nog lite skadad.

// Peter

Jag har en last...
Det är ju självklart "dom andra" som inte är normala! Vi är däremot kronjuvelen i evolutionen, man ska köra ifatt allt och alla! Först in i böjen vinner, så är det bara! Ett enkelt sätt att tillfredsställa sitt ego.
Min nya utmaning på cykelbanan numera är EU-mopeder. Det kan bli bra race. Man vet ju aldrig om dom är trimmade...

/Steen

Jag har en last...
Härligt att höra att det finns mer folk på tråden som är gamla nog att vara barnsliga och bjussa på sig själva !

Jag älskar ER !!!

:o)

Jag har en last...
Jag gillar att cykla om folk i uppförsbackar. Precis när jag kommer förbi brukar jag nonchalant böja mig ner, ta upp flaskan och dricka med en hand på styret.
Jag vet, det är oerhört löjligt.

Jag har en last...
Förra veckan på 20-milarundan kom det, i närheten av Lurbo bro i Uppsala, några av typen "5 km-åkare", som jag kallar dom, och körde om oss (2) med hisklig fart.
Några km senare när deras ork började tryta och de började titta mer bakåt än framåt svängde de in på en liten sidoväg.
Troligen ville de inte bli omkörda. Jag är ganska säker på att om vi stannat till så hade vi fått se dom komma ut på vägen igen efter en stund.

Det är ofta jag under mina långpass träffar på "5 km-åkare" som en stund efter omkörningen, när de börjar bli uppåkta, vänder eller svänger in på nån sidoväg.
Jag förstår mig inte på den typen av cyklister, varför tar dom inte följe och snackar en stund i stället?
Själv tycker jag att det är roligt att köra ifatt folk, speciellt om det inte skiljer mycket i fart.
Brukar bli en tillfällig träningskompis om det är någon som kan cykla.
Skiljer det i fart och/eller det är en "vingelpetter" så brukar jag snacka en liten stund, tacka för sällskapet och segla vidare.
Snygga damer, med eller utan korg på styret, försöker jag alltid få en pratstund med oavsett hur sakta de än åker;-)

G

Jag har en last...
>Markus F skrev: Jag gillar att cykla om folk i uppförsbackar.
>Precis när jag kommer förbi brukar jag nonchalant böja mig ner, ta
>upp flaskan och dricka med en hand på styret.

Pröva den där du sitter uppe helt (ingen hand på styret) och allmänt tittar dig omkring. Kan kombineras med vattenflaska/camelback-slurp för bästa nonch-effekt! :D

Jag vet, det är oerhört löjligt.

Löjligt? Det är underbart roligt!

/Dajja - ler hela vägen hem

Jag har en last...
>Tycker ni andra att det också är skönt att vinna över små barn?

Ja, kommer ihåg ett roligt race med en knatte nu när du nämner det! Nåja, knatten cyklade på en mtb och jag var för dagen ute på en tur med inlines(!) på cykelbanan. Vid ett rödljus så drog han ifrån mig när det blev grönt, sen låg jag bakom en stund och kämpade, knatten försökte öka farten och började flåsa märkbart efter 1km. Då tar jag sats och skatar om han och drar ifrån! Det var riktigt kul! :-D

/Leo - barnslig, fortfarande...blir nog aldrig vuxen! :-)

Jag har en last...
Jag erkänner, jag har oxå denna last att jag måste köra om andra cyklister som jag ser. Ibland kan det vara jobbigt om det är en bra cyklist man ser 1km framför men än har jag aldrig bangat ;). Dock har jag alltid trott att jag varit ensam om denna last men nu känner jag mig mycket lugnare.

Jag har en last...
Simon skrev:
"Det bästa jag vet är att köra om de som inte stannade vid röd ljus"

Den varianten är underbar. Det tillkommer ju en moralisk dimension också.
I Stockholm praktiseras den bäst på Götgatan. Helst ska man cykla om dom på Skanstullsbron sen, och DÅ tar man upp vattenflaskan lite nonchalant.
Västerbron från Hornstull funkar också fint, det är alltid några som har smitit förbi vid diverse rödljus innan.

Jag har en last...
Åja, the TnT!

Köra om bilar med moppe är väl inget! Man ska köra om dom i nästan 90 km/h med cykel, galet men manligt! Testade detta tilltag på ett lvg-träningsläger för sådär 20 år sedan. Hur vi gjorde? Jo, polarna som körde servicebilen hjälpte till.
En Ford Granada-kombi med en stor baklucka uppfälld som en spoiler och en schysst nedförsbacke utanför Eksjö! Nästan 90 blås! 15 man som körde om till vänster... Bilisterna gjorde stora ögon minns jag. Idag skulle jag inte ens komma på idéen igen, en halvmeter bakom kofångaren.... hua..!
Men kul var det, då.

/Steen

Jag har en last...
själv skulle jag inte komma på tanken att lägga mig på rulle på en cyklist jag inte känner. och om jag skulle göra det så skulle jag fråga först.

det är bara kul att bli omkörd, men inte om personen i fråga sedan inte kan hålla avståndet utan att JAG måste köra om denne bara för att jag inte vill sänka tempot för mycket.

Jag har en last...
Jag har nog aldrig kommit hem från jobbet utan en svettig rygg. Har en förvisso ganska kort men trevlig uppförsbacke från jobbet och hem. Med horn i pannan reser jag mig från sadeln och benen börjar mata på. Brukar se mina "motståndare" i ögonen när jag spurtar förbi och bjuda på ett litet leende när de förefaller kämpa med sina korg/barnstolsförsedda singlespeeds. De vet ju inte att de blivit utmanade och jag ser inte detta som någon merit. Flera gånger har det ju också visat sig vara någon av stadens grå pantrar på 70+ år som jag "slagit i spurten" Knappas något att vara stolt över men inte F-N kan jag låta bli för det.

Skönt att vi är flera.

;~}

Jag har en last...
I morse cyklade jag återigen om alla och alla. Inte några utmaningar utan det var bara så underbart väder och rull !
Kom till jobbet på under 30 min, 29:43 för att vara exakt och när jag klev av så kändes det ingenting i benen.
Fan vad skönt det är med sprattel i bena ! (c:

//Skogling

Jag har en last...
klart man ska köra om! polarna trodde mig inte när ja sa att jag eller nästan vilken cyklist som helst (undantaget morsan) skulle dra deras moppar - ända tills de utmanade mig..fasen vilken härlig känsla!!!
sen får man ju allt bita sig ordentligt i läppen för att inte bli svettig när man ska till jobbet ;D

Jag har en last...
Muhahaha.... visst lider vi alla av denna sjukdom, me 2 :)

Roligaste är just som någon påpeka, att köra ikapp och förbi dom personer som har SÅÅÅÅÅÅå himla brottom till jobbet så dom kan tyvärr inte stanna vid rödjus och vänta utan måste bara över.
Och sen kommer man fram till Tranebersbron... hihi

Det minst roliga är när våran egen lilla recermaskin bigmollo kommer upp bakom en när man ligger och flåsar, säger hej, snackar lite och säger "nä nu ska jag cykla på till jobbet..." och drar ifrån en i 180 som om han hade en lite motor på sin cykel... :/

Roligast var det nu i fredags när jag fick en dj_vla fart och mellan Åkershov och Islandstorget (för er som bor i västerort) låg jag runt 40 km och hade en räcer bakom mig som orkade inte ta sig förbi :D
Då mår man prima (ps han svängde av vid islandstorget upp mot Blakeberg).

Jag har en last...
Det här var ju en rolig tråd. Det finns alltså andra med samma sjuka drift! Då måste jag erkänna att min last är Skanstullsbron (Stockholm) när jag rullar hem från jobbet. Det brukar vara en fem - tio cyklister som cyklar den livsfarliga cykelbanan på Götgatan fram mot bron. Där kan jag inte låta bli att lägga mig längst bak, starta i ett makligt tempo för att sedan klippa till ungefär på halva bron och köra om alla. Urskönt varje gång för egot!

Det är dock inte så roligt att ligga längst fram och veta att det kommer en Valhallåkare som bara blåser om när man själv har pulsen på 95%. En gång när jag tyckte att jag körde i ett bra tempo över bron med lvg kom en jobbpendlare med skitig jobbpendlarcykel och två packväxkor, halvpumpade däck som bara...blåste förbi. Jag hade inte en chans att dra ikapp! Det var imponerande.

Jag har en last...
Tjena!

Tillhör också denna skaran.. Ganska kul var för några dagar sen när jag kom med min FUJI tempohoj
bastard.jpg

och skulle uppför Tranebergsbron.. precis i sista kurvan i alviksänden när man är på väg mot stan kommer nån ikapp mig och ligger bakom hela vägen upp, sneglar bakot och ser en fredrikshovströja och kände då att inte en suck att han ska få åka förbi..
håller honom bakom hela vägen ner till parken vid fredhäll.. då kommer han upp brevid och var något irriterad, han vill e ju prata med mig om hojen.. HAHAHA.. han var lite knäckt att jag kunde hålla ifrån honom såpass länge med jeans och skatepjucks..

Jag har en last...
Nicket kanske avslöjar bakgrunden...

På den tiden det begav sig och jag kunde hålla +35km/h hyfsat långa sträckor med inlines var det ruskigt kul att köra ifatt nån landsvägscyklist som höll lite över 30, ligga på rulle några kilometer, tacka för draghjälpen och sen köra ifrån... Snopna miner har jag sett gott om vid dom tillfällena.

/numera avdankad inlinesåkare

Jag har en last...
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det din hoj på bilden ?
>
> //Skogling

Tjena!

Ja, fast jag har bytt ut sadeln mot en sån här, i rikigt koskinn och titanrails..
settings3_22_08.gif

Jag har en last...
Skönt att höra att jag inte är den enda med denna sjukdom. Men min sjukdom innefattar även bilkörning och gång. Jag har dock märkt att suget att köra om minskar allt eftersom jag blir äldre. Många är de gånger man anlänt till skola, jobb eller kompisar sjöblöt av svett.

/Daniel

Jag har en last...
Var ute och provkörde min nya fullgungare nyss inne i stan. Kom en snubbe på racer på en tvärgata i full kareta. Vafan tänkte jag och svängde in på samma gata. Drog ifatt honom och körde om med en hand på styret och försökte se avslappnad ut. Rätt kul att dra om en liten spink racer med en 15 kg fullgungare (uppskattad vikt).

Blev tvungen att rulla långsamt raka spåret hem sedan, maten jag ätit 15 minuter tidigare gjorde sig påmind. Usch!

Jag har en last...
Muerto skrev:
> Var ute och provkörde min nya fullgungare nyss
> inne i stan. Kom en snubbe på racer på en tvärgata
> i full kareta. Vafan tänkte jag och svängde in på
> samma gata. Drog ifatt honom och körde om med en
> hand på styret och försökte se avslappnad ut. Rätt
> kul att dra om en liten spink racer med en 15 kg
> fullgungare (uppskattad vikt).
>
> Blev tvungen att rulla långsamt raka spåret hem
> sedan, maten jag ätit 15 minuter tidigare gjorde
> sig påmind. Usch!
>
> /Muerto
> Lack
> (mina inlägg)

Vad är felet med att stanna, spy och sen åka vidare? Funkar utmärkt vid löpning. Vid cykling ockås enligt min bror. ;)

Jag har en last...
Fredrik Larsson skrev:

> Vad är felet med att stanna, spy och sen åka
> vidare? Funkar utmärkt vid löpning. Vid cykling
> ockås enligt min bror. ;)

Det är som i poker, all in... eller kanske man ska säga all out?

Kanske inte så najs om man är på väg till jobbet? =)

Jag har en last...
olle_edlund skrev:
> Det är ju alltid lite kul att köra i fatt
> EU-moppar på en fullgung, de blir ganska snopna
> när man drar om dom trots att de har gasen i
> botten :)

Speciellt när man har lite luft i däcken, helst ska man plinga med ringklockan också :)

Jag har en last...
Jag gillar när killar kommer och ska moppsa när jag cyklar cevilklädd. När de cyklar om mig så cyklar jag om dom vid ett bra tillfälle. I uppförsbackar brukar dom sätta in en atack. När de kommer upp gämsides växlar jag tampo och spurtar upp och håller farten efter backen.

Jag har högt grundtempo annars på väg till jobbet och så. För det mesta slipper jag muppar som gör färden farlig. Riktiga cyklister hälsar jag på och hör med dem om vi ska samarbeta. Happy och snabbt blir det hela. Och en liten trevlig chatt dessutom.

Hela uppsynen av mig skrämmer de flesta!

Jag har en last...
Fast det är roligt när man är ute på ett lugnt diciplinerat distanspass och en mtbåkare stånkar förbi och tror att han är bäst i världen.
Kollar oroligt bakåt och inser att jag inte bryr mig utan fortsätter i samma takt och kör om honom igen efter en stund=)

Jag har en last...
Haha, klockren tråd ju! Värsta "CA"-mötet: "Hej, jag heter Micke. Jag har ett behov av att alltid cykla om folk påväg till jobbet".

Cyklar inte till jobbet så ofta som jag borde, men när jag väl gör det känner jag oftast blodsmak när jag kommer fram. Så är det att vara tävlingsmänniska, man vill ikapp och förbi.

/Micke

ps. Skogling - du gillade visst den smileyn... (c:

Jag har en last...
Finns det inget piller man kan käka=) Jag börjar bli lite less på att få "pikar" om att jag är blöt på ryggen av folk. Vita t-shirts är helt uteslutna från min garderob numera, av förklarliga skäl=)

Gud förbjude att jag blir omkörd! Det är min heder som sätts på spel varje gång någon moppsar upp sig!

Förövrigt är EU-moppar och moppar generellt rätt kul att köra om med stora tidningsväskor på morgonen när jag far ut och delar ut tidningen=)

/Erik

Jag har en last...
Om inte ni hade denna sjuka drift så skulle jag kanske slippa att ta i så förbannat för att försöka komma i kapp och kanske förbi er! Så ta det lite lugnare va!

Tillbaka
Topp