Jag ska köpa ett par hjul.

Mad Charger

Aktiv medlem
Bakgrund:

Jag har en cx som jag både pendlar och cyklar på fritiden med. Sträckan jag pendlar är 21 km enkel väg varav ca 3,5 km är grusvägar/skogsvägar. Snitthastigheten ligger runt 25-30 km/h. Inga rödljus här inte.

När jag cyklar på fritiden så föredrar jag att cykla på gräs och grus.

För tillfället har jag bara en uppsättning hjul och byter däck ganska ofta då jag helst cyklar på 28 mm när jag pendlar och 33-35 när jag cyklar på fritiden.

De hjul jag har idag är 15.4 mm invändigt, 20.8 utvändigt och 30 mm höga och inte jättelätta.

Har bara budget för ett par hjul till just nu.

Fråga:
Ska jag använda mina gamla hjul till pendlingen och köpa lättare hjul för att cykla med på fritiden?

Eller:
Ska jag använda mina gamla hjul på fritiden och köpa mer aerodynamiska hjul för att pendla med?

Dom hjulen borde passa bra för 25/28 -vägdäck osså skaffar du ett par lättare till grus/gräs där man har mer frekventa pådrag.
Kör du inte mycket i lera / lös sand så skit i fälghöjden på de nya hjulen men försök håll dig runt 17/19-mm invändigt på fälgen, och med låg fälg lite fler ekrar (28/32).

Tycker jag...

Senast ändrad:
Gamla smala hjulen till smala pendlingsdäcken 25-28 mm.
Nya hjul till bredare CX-däcken, gärna 19-20 mm invändigt till 33-35 mm CX-däck.
Vet inte om det är fälgbroms eller skivbromshjul du är ute efter.

Att bygga med Shimano XT CL disk 100/135 QR nav och en lätt MTB-fälg kan kanske vara en bra idé om det är skivbromshjul du söker, t.ex. DT XR331 622-20 som väger 380 gram/st. Med DT Comp och DT Revo (16 av varje i resp hjul) landar totalvikten för ett hjulset på 1650 gram (exkl. QR, skivor och kassett) och prislappen blir under 3000 kr. XT-nav och ekrar är billigt hos Rose.

Jag har ett par FSA Vision Trimax 30 som är 19 mm invändigt, väger 1580 g, för fälgbroms. Använder dessa för väg (Conti GP4000S ii, 25 mm fram / 28 mm bak), vet inte om de är lämpliga för CX. Annars ett prisvärt hjulset med bra inre bedd.

Senast ändrad:
Undviker Shimanonav eftersom de inte är konverteringsbara mellan axelstandarder. Hope eller DT är bättre val, om man vill kunna flytta hjulet till en annan cykel.

Edit: Klart du skall ha nya hjul! Det finns ofta fina hjul på K&S till bra pris om man inte prompt måste köpa i butik.

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Snabbt och tydligt.

@Sixten Fors: Det är skivor jag är ute efter. Jag är inte så insatt i hjulbyggen och vad allt med det innebär men nu har jag lite att kolla upp tänka på. :)

Stumpy sa:
Undviker Shimanonav eftersom de inte är konverteringsbara mellan axelstandarder. Hope eller DT är bättre val, om man vill kunna flytta hjulet till en annan cykel.

Edit: Klart du skall ha nya hjul! Det finns ofta fina hjul på K&S till bra pris om man inte prompt måste köpa i butik.

Å andra sidan är XT-naven funktionella och snorbilliga, kostar som en QR eller ett ombyggnadskit från DT. Framnav 200 kr och baknav 475 kr, båda inkl. QR.

https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-hb-m785-disc-front-wheel-hub/aid:515796
https://www.rosebikes.se/artikel/shimano-deore-xt-fh-m8000-disc-rear-hub/aid:813687

Senast ändrad:
@Sixten Fors: Hmm, ju mer jag tittar och läser ju vilsnare känner jag mig. :)

Min lilla hjärna levde i illusionen skulle jag köpa ett par färdiga hjul men det kanske inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Jag kollar på dom två XT naven dom har 32 hål och du skriver 16 ekrar per hjul. Jag antar då att det räcker med ekrar i vart annat hål då. Är det samma med fälgar eller köper man fälg med "rätt" mängd hål?

XT med 164 + 328 g väger förstås mer än DT 240s som ligger på 126 + 233 g (vad jag minns) men de är ca 3500 kr dyrare.

DT 350 väger 156 + 272 g vilket är totalt 64 g lättare än XT mot merkostnad ca 1200 kr.

Dyra gram blir det...

64 gram är också skillnaden mellan två Racer och två Racer Light slangar, merkostnad ca 80 kr.

Eller 2 x 32 ml slanglösgucka.

Senast ändrad:
16 ekrar av varje sort per hjul. Tunnare ekrar (DT Revolution) höger fram och vänster bak. Grövre ekrar (DT Competition) vänster fram och höger bak. Med XT naven blir ekrarna av samma typ lika långa fram som bak, så vid order beställs 32 st lika ekrar av resp. modell/längd.

Ekrar väger 150 g för 32 st DT Revo och 208 g för 32 st DT Comp.

Senast ändrad:
32 ekrar per hjul. 64 ekrar totalt. Alla hål i fälg och nav skall användas. Alla 64 ekrar är 2 mm diameter sista 5 cm vid nav och fälg, men reducerade till 1,5 mm resp 1,8 mm över resterande ekerlängd. Olika grova vänster/höger för att kompensera krafter pga olika vinkel, precis som du antyder.

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:

Å andra sidan är XT-naven funktionella och snorbilliga, kostar som en QR eller ett ombyggnadskit från DT. Framnav 200 kr och baknav 475 kr, båda inkl. QR.

Å tredje sidan är det betydligt enklare att byta ändpluppar än hela nav. Det kan man t o m göra från dag till dag om man har två cyklar som man vill använda samma hjulpar till.

Vill/kan man inte bygga själv, så kan t ex Actionsports.de hjälpa till.

köp ett par färdiga hjul.
Det är iofs inte så svårt att bygga hjul bara man tar det lugnt men det är inte heller speciellt mycket att tjäna på det om man inte ska ha något speciellt, och det finns ett gäng sätt att göra bort sig på så man får köpa nya komponenter).
Men som småputtrigt vinterpyssel kan det vara käckt .-)

Köp färdiga hjul. Att bygga hjul är inget självklart å det är absolut inte nödvändigt.

Finns många varianter på t.ex Rosebikes, som det länkades till ovan angående nav.

frid!

Actionsports.de är absolut ett jättebra bra alternativ för prisvärda färdiga hjul.

Bygga själv är kul och blir minst lika bra om man inte har tummen mitt i handen.
Man spar ca 1000 kr på att bygga med samma XT-nav + DT XR331 fälgar, ca 2500 vs 3500 kr komplett.
Rose har XT fram/baknav i silverfärg för 485 kr/par eller svarta för 675 kr/par.
(Shimano FH-M785 och FH-M8000 är samma baknav men olika "årsmodell").
Rose säljer ekrar i 20-pack och styckevis, så en 20 pack + 12 styck extra och man har 32 ekrar av en viss sort/längd. Silverfärgade ekrar är billigare än svarta.

Fälgarna från Bike24, nipplar och brickor till dito ingår i priset/leveransen. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=80740;menu=1000,2,302,303

Ekerkalkyl nedan. Jag skulle köpa 296 mm långa ekrar rakt av, det skiljer inte mer i längd än att det borde funka utmärkt.

Bilagor

• XT-XR331.png
    XT-XR331.png
    34.6 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
Stumpy sa:
Å tredje sidan är det betydligt enklare att byta ändpluppar än hela nav. Det kan man t o m göra från dag till dag om man har två cyklar som man vill använda samma hjulpar till.

Å fjärde sidan kostar ett komplett hemmabyggt hjulpar med XT-nav + XR331-fälgar + DT Comp/Revo-ekrar lika mycket som ett enda DT 240s baknav. Man måste alltså inte bygga om de gamla hjulen för att få kalkylen att gå ihop, det är bara att bygga nytt hjulpar den dagen man har en cykel med genomgående axlar, boost etc.

Visst är fina DT-nav fina och bättre och lättare, men det kommer inte utan kostnad. Jag har DT350 på ett hjulpar, i övrigt är det mest Shimano XT.

emmer sa:
Men för tusan:
När jag cyklar på fritiden så föredrar jag att cykla på gräs och grus
Föreslå hjul som passar och inte hjulen du själv skulle vilja ha...
Var den till mig? Vad är rätt och fel ang CX/Disc hjul för gräs och grusväg med 33-35mm däck?
En fin XC-fälg med 20 mm inre bredd, 32 ekrar/hjul, 1650 gram, 2500 kr komplett, är väl inte helt fel?
Berätta gärna var jag tänker fel, för jag förstår inte.

emmer sa:
Sixten Fors sa:
Berätta gärna var jag tänker fel, för jag förstår inte.
Ids tyvärr inte för det kommer bara bli tjafsande :-) (vis av tidigare försök)
Synd. Du får gärna berätta gärna varför hjulen inte skulle funka speciellt bra, för det förstår jag inte.
Det jag kan tycka är lite konstigt är att du skriver "hjul som jag vill ha" i form av ett påstående, vilket du rimligen inte kan veta.
Jag är alltid öppen för sakargument, men inte för skitsnack eller angrepp på person.

BjornR sa:
https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-32-SPLINE-db
Under 4000kr. Passar alla navstandarder, slanglöst och halvdjupa. Kanske lite få ekrar bara men fälgen är iaf ganska styv.
Absolut ett bra alternativ. Hjul byggda på DT RR511db fälgen https://www.dtswiss.com/Components/Rims-Road/RR-511-db
Var hittar du billigast? Jag ser 409 € här https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/R-32-SPLINE-DB-Road-Disc-Laufradsatz-p45613/
Det jag har emot dessa hjul/fälgar är 18 mm innermått, skulle vara trevligt med 20 mm för 33-35 mm CX-däck, tycker jag i alla fall.

Har kollar runt lite nu och det lutar åt följande:

Shimano XT 8000 CL nav
DT Swiss XR 331 fälj
DT revo/comp ekrar
+ drev och frakt

monterat och klart för ca 4200kr.

Låter det som det är det jag behöver?

Om det inte har framgått än så är jag ganska ny på det här med cykling. :)

"Wheelset deals" brukar ha skapligt bra pris på actionsports, men man kanske kan hitta något vettigt färdigbyggt också?

Hojta vad det blir. Mina cx-hjul är dödstunga. Visst går det ju att cykla ändå, men det är roligare med lite "rapphet".

Mad Charger sa:

Shimano XT 8000 CL nav
DT Swiss XR 331 fälj
DT revo/comp ekrar
+ drev och frakt

Vad kör du på för cykel? Vad har du för utväxling? 2x10? 2x11?

Mad Charger sa:

Shimano XT 8000 CL nav
DT Swiss XR 331 fälj
DT revo/comp ekrar
+ drev och frakt

Tycker det låter lite dyrt? Vänd på siffrorna för hemmabygge med samma prylar.
Actionsports.de bygger väl för ca 3500 kr? https://www.actionsports.de/en/shimano-xt-disc-custom-custom-wheelset-mtb-29er-4068?c=398

För 4200 kr borde du hitta ännu finare grejor.

Edit: Du kanske räknade in kassett och/eller skivor i priset 4200 kr?

Senast ändrad:
Jag har en jag byggt själv. :)

Det är en xls ram, 105 växlar och bromsar(2x11), fsa vevparti (36/46), hjul (shimano nav, no name ekrar, araya 32h fälg). Det mesta kommer från min gamla hoj som var en white cx pro.

M8000-navet fungerar inte för 11-delat. Att shimano ens nämner det är för att deras MTB-kassetter (11-4x) är förskjutna så att den tar upp samma plats som 10-delat. Därför passar "11-delat" på deras nav...

Senast ändrad:
NickPick sa:
"Wheelset deals" brukar ha skapligt bra pris på actionsports, men man kanske kan hitta något vettigt färdigbyggt också?
Hojta vad det blir. Mina cx-hjul är dödstunga. Visst går det ju att cykla ändå, men det är roligare med lite "rapphet".
Är dessa liknande några du hade i åtanke? Eller hittar du bättre alternativ?
https://www.actionsports.de/en/fun-...rolite-disc-laufradsatz-29er-1490g-4439?c=401
https://www.actionsports.de/en/fun-...1-comp-race-laufradsatz-29er-1520g-4265?c=401

Mad Charger sa:
Det är en xls ram, 105 växlar och bromsar(2x11), fsa vevparti (36/46), hjul (shimano nav, no name ekrar, araya 32h fälg). Det mesta kommer från min gamla hoj som var en white cx pro.

Vilket Shimano disc baknav har du idag, på vilken du har en 11-delad kassett? Exakt modellnamn.

Sixten Fors sa:
Mad Charger sa:
Vilket Shimano disc baknav har du idag, på vilken du har en 11-delad kassett? Exakt modellnamn.
Står det att det mesta kommer från en white cx pro (sic.) så är det säkerligen joytech-nav och inte shimano.

Fråga till Happy:

Är Shimano freewheel body för 11 road bredare än för 11 mtb? Skiljer det 1 mm eller något annat mått?
Är CS-5800 11 road bredare än CS-M8000 11 mbt, stjäl mer plats på bodyn? Hur mycket?

FH-RS505 road motsvarar annars FH-M7000 SLX mtb. (axel i stål)
FH-CX75 road motsvarar annars FH-M8000 XT mtb. (axel i alu)

Manualer och sprängskisser här, men inga mått http://si.shimano.com/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp