Sixten Fors
Aktiv medlem
Jag ska köpa ett par hjul.
Oj :-)Stumpy sa:Sixten Fors sa:Onödigt lätta ekrar reducerade till 1.5 mm (och sedan tillplattade för att vara mer aero). Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre.Men i fallet att hjulet blir starkare med 1.6 mm än 1.5 mm, så kunde det ju vara av intresse för alla att veta hur du kom fram till det? Jag vet t ex ingenting om det och är därför intresserad inför kommande hjulköp/-bygge.Sixten Fors sa:Det är sällan praktiskt att i text redogöra för det interna resonemang som ligger bakom en samlad bedömning, därför har du inte kunskap om vilken kunskap jag har eller inte har, eller exakt varför jag väljer ett alternativ framför ett annat.
Jag orkar helt enkelt inte skriva den uppsats som skulle krävas för att svara på en så till synes enkel fråga.
I detta specifika fall handlar det om så mycket mer än just 1,5 eller 1,6 mm, t.ex. kombinationer av:
- Val av nav, flänsavstånd/offset etc.
- Val av fälg
- Typ av broms
- Antal ekrar, mönster etc., beroende av ovanstående.
- Vikter, avseende enskild del och hjulen sammantaget.
- Vem som bygger
- Vem som använder hjulet
- Användningsområde
- Kostnader (riktigt många olika ställningstaganden bara här)
- Kostnad vs. vikt vs. prestanda vs. hållbarhet vs. servicevänlighet vs. utseende vs. andrahandsvärde vs. garantier vs. minst 10 saker till.
Du får jättegärna ringa mig om du vill så kan vi ta det muntligt.