Jag ska köpa ett par hjul.

Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Onödigt lätta ekrar reducerade till 1.5 mm (och sedan tillplattade för att vara mer aero). Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre.
Sixten Fors sa:
Det är sällan praktiskt att i text redogöra för det interna resonemang som ligger bakom en samlad bedömning, därför har du inte kunskap om vilken kunskap jag har eller inte har, eller exakt varför jag väljer ett alternativ framför ett annat.
Men i fallet att hjulet blir starkare med 1.6 mm än 1.5 mm, så kunde det ju vara av intresse för alla att veta hur du kom fram till det? Jag vet t ex ingenting om det och är därför intresserad inför kommande hjulköp/-bygge.
Oj :-)
Jag orkar helt enkelt inte skriva den uppsats som skulle krävas för att svara på en så till synes enkel fråga.
I detta specifika fall handlar det om så mycket mer än just 1,5 eller 1,6 mm, t.ex. kombinationer av:
- Val av nav, flänsavstånd/offset etc.
- Val av fälg
- Typ av broms
- Antal ekrar, mönster etc., beroende av ovanstående.
- Vikter, avseende enskild del och hjulen sammantaget.
- Vem som bygger
- Vem som använder hjulet
- Användningsområde
- Kostnader (riktigt många olika ställningstaganden bara här)
- Kostnad vs. vikt vs. prestanda vs. hållbarhet vs. servicevänlighet vs. utseende vs. andrahandsvärde vs. garantier vs. minst 10 saker till.

Du får jättegärna ringa mig om du vill så kan vi ta det muntligt.

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Sixten Fors sa:
Onödigt lätta ekrar reducerade till 1.5 mm (och sedan tillplattade för att vara mer aero). Ekrarna i hjulet med DT XR 331 är 1.6 mm vilket blir starkare men lite tyngre.
Sixten Fors sa:
Det är sällan praktiskt att i text redogöra för det interna resonemang som ligger bakom en samlad bedömning, därför har du inte kunskap om vilken kunskap jag har eller inte har, eller exakt varför jag väljer ett alternativ framför ett annat.
Men i fallet att hjulet blir starkare med 1.6 mm än 1.5 mm, så kunde det ju vara av intresse för alla att veta hur du kom fram till det? Jag vet t ex ingenting om det och är därför intresserad inför kommande hjulköp/-bygge.
Oj :-)
Jag orkar helt enkelt inte skriva den uppsats som skulle krävas för att svara på en så till synes enkel fråga.
I detta specifika fall handlar det om så mycket mer än just 1,5 eller 1,6 mm, t.ex. kombinationer av:
...
Ja, det förstår jag också, men det var inte det jag undrade över. Nu gällde det specifikt 1,5 vs 1,6 mm och hur det påverkar styrkan hos hjulet. Jag kanske måste bygga om mina DA/Open Pro/DT Rev-hjul med andra ekrar, så att de håller ytterligare fem år?

Stumpy sa:
Ja, det förstår jag också, men det var inte det jag undrade över. Nu gällde det specifikt 1,5 vs 1,6 mm och hur det påverkar styrkan hos hjulet. Jag kanske måste bygga om mina DA/Open Pro/DT Rev-hjul med andra ekrar, så att de håller ytterligare fem år?
Jag hjälper gärna till att titta/räkna/fundera på dina hjul. Cykel modell och storlek vad? Dura Ace nav modell vad? Mavic Open Pro fälg vilken? Vem bygger? Budget? Erfarenheter och ev. problem som du upplevt? Vad vill du ändra på, förbättra etc.? Hur använder du hjulen? Vad väger du och hur kör du? Exempel på frågor som jag behöver svar på.

Sixten Fors:
Nu har Stumpy och jag flera ggr ställ samma fråga till dig
1,5 jmf 1,6 mm ekrar och hur denna skillnad skulle påverka styrkan hos hjulet.
Du har ännu inte svarat på frågan.
Enda slutsatsen måste då bli att du inte har en aning,
trots ditt tidigare påstående.

/Håkan

Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Jag hjälper gärna till att titta/räkna/fundera på dina hjul. Cykel modell och storlek vad? Dura Ace nav modell vad? Mavic Open Pro fälg vilken? Vem bygger? Budget? Erfarenheter och ev. problem som du upplevt? Vad vill du ändra på, förbättra etc.? Hur använder du hjulen? Vad väger du och hur kör du? Exempel på frågor som jag behöver svar på.
Tack!
* Cykel modell och storlek vad?
CX, strl 56
* Dura Ace nav modell vad?
DA 7900, fram och bak.
* Mavic Open Pro fälg vilken?
Standard.
* Vem bygger?
Byggda av ActionSports i mars 2011.
* Budget?
Ingen speciell.
* Erfarenheter och ev. problem som du upplevt?
Funkat skitbra. Inte ens behövt rikta dem.
* Vad vill du ändra på, förbättra etc.?
Egentligen ingenting, men man blir ju orolig när du säger att man måste upp på 1,6 mm ekrar.
* Hur använder du hjulen?
Har kört CX SM och tränat CX innan jag skaffade tubhjul, samt grusväg och över stock och sten på stigar i skogen. Det lilla de används nu är mest på landsväg som träningshjul.
* Vad väger du och hur kör du?
78-83 kg och är inte så snäll mot materialet.

Något mer du behöver veta?

HåkanC sa:
Sixten Fors:
Nu har Stumpy och jag flera ggr ställ samma fråga till dig
1,5 jmf 1,6 mm ekrar och hur denna skillnad skulle påverka styrkan hos hjulet.
Du har ännu inte svarat på frågan.
Enda slutsatsen måste då bli att du inte har en aning,
trots ditt tidigare påstående.

/Håkan

Av olika anledningar. Du vill mästra, han vill veta :-)

Nu har jag fått mina fälgar och än så länge är jag riktigt nöjd.

Kapade vikten på med ca 1 kg och dom ser bra ut på cykeln.

Åter igen tack för all hjälp.

Bilagor

• DSC_0274[1].JPG
    DSC_0274[1].JPG
    221.8 KB · Besök: 24
Snyggt :-) Grattis till ett par jättefina CX-hjul med fina XR331-fälgarna.
Lite extra bling med röda nav och nipplar ser jag. Har du spelat harpa på ekrarna ännu, i.e. kollat om Actionsport gjort ett ok jobb med ekerspänningen?

Tillbaka
Topp