Jag vill låna verktyg-tråden...

Ifall du inte får napp och behovet kan återkomma säljer Jula en sänksåg inkl skena för en tusing. Inte proffsklass men den funkar.
Ah, ett så kallat engångsverktyg! Det gillar miljön - riktigt billigt elektoniskt skräp som när det går sönder bara byts ut mot likadant skräp. Perfekt!

Ah, ett så kallat engångsverktyg! Det gillar miljön - riktigt billigt elektoniskt skräp som när det går sönder bara byts ut mot likadant skräp. Perfekt!
Nä, verkligen inte engångs. Men för den som använder verktyget då&då fungerar det bra. Man får välja sina investeringar efter behov.

Nä, verkligen inte engångs. Men för den som använder verktyget då&då fungerar det bra. Man får välja sina investeringar efter behov.
Det är inte rimligt att tillverka en sänksåg inklusive skena på andra sidan jorden för 1000 kr. För 1000 kr kan du äta med familjen på McDonalds 2,5 gånger, åka enkelväg mellan Stockholm och Göteborg med tåget en gång eller köpa bromsklossar, vajrar och höljen till cykeln en gång. Men inte köpa en sänksåg.

Önskar låna ett verktyg (den där runda nyckeln men tre piggar) för att serva mina Look Trail Roc-pedaler. Med fördel i Gbg med omnejd.

Det är inte rimligt att tillverka en sänksåg inklusive skena på andra sidan jorden för 1000 kr. För 1000 kr kan du äta med familjen på McDonalds 2,5 gånger, åka enkelväg mellan Stockholm och Göteborg med tåget en gång eller köpa bromsklossar, vajrar och höljen till cykeln en gång. Men inte köpa en sänksåg.
Ja, McDonalds är verkligen duktiga på att ta betalt.

Det har du rätt i.
Men vad är rimligt i vår sväng då?
Cykelpriserna eller priset på våra kläder?
Det enda som är orimligt i vår sväng är väl priset på mekanikerna som servar våra cyklar? De är billiga.
Vart köper du själv dina vardagsstrumpor?

Ah, sorry, jag missade nog din humor.
Mitt fel, haha.

Tjoho! Någon som har ett verktyg för att tag bort Ratchet EXP låsringen på ett 240EXP nav, i Sthlm?

Typ detta:
dt.png

Nån som råkar ha ett vevlagerverktyg med 16 tänder och 48,5 mm ytterdiameter (alltså lite större än Hollowtech II)?
Isf är jag intresserad av att låna/hyra/byta!
Bor i Varberg, är en del i Gbg och betalar såklart frakt om nån kan tänka sig att skicka/vill byta mot nåt något annat cykelrelaterat :)

Bilagor

• FBA8BE1D-A617-451D-9A32-7E3C6EF10A60.jpeg
    FBA8BE1D-A617-451D-9A32-7E3C6EF10A60.jpeg
    37.1 KB · Besök: 75
  • 692AC328-6192-4D0A-AD11-A4383EDB52BC.jpeg
    692AC328-6192-4D0A-AD11-A4383EDB52BC.jpeg
    455.7 KB · Besök: 71
Senast ändrad:
Hej allihopa,
Jag letar efter en "bottom bracket tapping and facing tool" för att gänga och fräsa en skadad ram vid vevlager. Typ Park Tool BTS-1 eller Super B TB-98150. Finns det någon i Göteborg som kan låna den?
Tack!

Nån som råkar ha ett vevlagerverktyg med 16 tänder och 48,5 mm ytterdiameter (alltså lite större än Hollowtech II)?
Bor i Varberg, är en del i Gbg och betalar såklart frakt om nån kan tänka sig att skicka/vill byta mot nåt något annat cykelrelaterat :)
Inte omöjligt, har ett grepp som en lös hollowtech2-adapter sitter i, skulle kunna uppfylla det.
Är hemma först nästa vecka dock.

Hej allihopa,
Jag letar efter en "bottom bracket tapping and facing tool" för att gänga och fräsa en skadad ram vid vevlager. Typ Park Tool BTS-1 eller Super B TB-98150. Finns det någon i Göteborg som kan låna den?
Tack!
Sällsynt att ha i hemmaverkstaden, och de som har är ofta väldigt kinkiga över att låna ut skulle jag tro (med rätta). Jag hade vänt mig till en cykelbutik. Anders på Veloform brukar göra det för mig och slår man en signal först och frågar tror jag han kan lösa det snabbt och smidigt.

någon som har verktygen som krävs för att byta dt swiss 3-pawl ratchet och montera star ratchet?

jag finns i trångsund/sthlm men kan betala för frakt ifall det skulle vara så att nån utomsocknes vill vara behjälplig.

Löst sig?

nej, 12 vs 16 skåror. Jag har en i Svedala. Om det inte finns närmare kan du komma förbi å skruva av/på. Jag dock bara moment nyckel åt höger

Någon som kan avvara en sån här
1708555017291.png
över en helg framöver? Det är en 1" åttakantig nyckel till fox dropperpost. Gärna i Gbg med omnejd.

Har stött på problem när jag skulle spännande en eker och nipeln blev till damm.

Skulle behöva låna en sådan här:
1000009370.jpg

Nån i centrala sthlm / Sollentuna / Gärdet/ Lidingö som har ett växelöra riktningsverktyg man skulle kunna få låna en snabbis? Lite osäker om det är örat eller växeln som fått sig en kyss.

Ett tips ifall du inte får tag i rätt verktyg.
Tack som fan för tipset!!(y)
Använt nytt bakhjul med fräscha gängor och utan kassett vilket medfört att man sluppit skruva av en enda skruv (och kunnat ha hela uppsättningen hängandes på rätt arbetshöjd monterad i ett reparationsställ)
Blev ju hur smidigt som helst att bända växelörat till sin rätta position så det sitter rakt å fint nu!?

Bilagor

• a_tool1.jpg
    a_tool1.jpg
    363.3 KB · Besök: 57
  • a_tool2.jpg
    a_tool2.jpg
    320.2 KB · Besök: 47
Tillbaka
Topp