Jagad av hund

skummet

Ny medlem
Jagad av hund
Ute o åkte på ganska teknisk o dessutom våt mtb-bana när jag möter en springande hund.
Jag nitar fullt o hunden glider på alla fyra mot mig. Hundens ägare säger förlåt osv.
Åker vidare o då börjar hundjäveln jaga mig med konstant skällande o springer en meter bakom mig i ca 300 m. Ruskigt läskigt på en bana där det är omöjligt att åka ifrån den. Satan va skraj jag blev. Det enda jag kom på att göra var att nita med bakhjulet o då vände den. Tack för det.
Säkert fler som fått uppleva detta?

Jagad av hund
Hundägaren borde få sig en avhyvling, men hunden gick nog bara på jakt/lek-instinkt. Så länge du rörde på dig var du kul, när du stannade blev du tråkig. Jag har också fått hundar efter mig. Brukar stanna och låta dem hälsa eller bara vara tråkig.

Jagad av hund
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Hundägaren borde få sig en avhyvling, men hunden
> gick nog bara på jakt/lek-instinkt. Så länge du
> rörde på dig var du kul, när du stannade blev
> du tråkig. Jag har också fått hundar efter mig.
> Brukar stanna och låta dem hälsa eller bara vara
> tråkig.

+1

Jagad av hund
Jag bromsar inte för lösa skällande hundar längre när jag kör med mtb:n, springer de mot mig så har jag satsat på att köra över, aldrig mött någon hund som försökt stå kvar framför mig ännu..

Jagad av hund
Stewart skrev:
> Jag bromsar inte för lösa skällande hundar
> längre när jag kör med mtb:n, springer de mot
> mig så har jag satsat på att köra över, aldrig
> mött någon hund som försökt stå kvar framför
> mig ännu..

Det kanske inte är den allra bästa metoden om vi skall få fortsätta att cykla i naturreservaten?

Jagad av hund
Tror det är koppeltvång nu o dessutom sker det på en uppmärkt mtb-bana.
Klart man blir skraj o förbannad.
Jag var inte ens nära att stanna för att prata med den. Aldrig.

Jagad av hund
Det är inget fel på hundar de är fina, problemet är den eventuella idoten som har ansvar för hunden. Jag är ytterst tveksam till om man kan cykla ifrån en hund som bestämt sig för att bita. I varje fall om den är medelstor eller större.

Jagad av hund
Råkat ut för jagande gunst ett par gånger. Vid båda tillfällena har hunden lämnat ägaren när jag cyklat förbi och följt efter mig. När jag väl märkt att jag är förfölljd har jag vänt om och cyklat tillbaka till ägaren med vovven hack i häl. Båda gångerna har ägaren sagt Fido aldrig brukar göra så där.

Jagad av hund
TK skrev:
> Stewart skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bromsar inte för lösa skällande hundar
> > längre när jag kör med mtb:n, springer de
> mot
> > mig så har jag satsat på att köra över,
> aldrig
> > mött någon hund som försökt stå kvar
> framför
> > mig ännu..
>
> Det kanske inte är den allra bästa metoden om vi
> skall få fortsätta att cykla i naturreservaten?

Ööööö lösa hundar i ett naturreservat? Det tror jag är obra det.

Jagad av hund
Hasse#7 skrev:
> Det är inget fel på hundar de är fina,
> problemet är den eventuella idoten som har ansvar
> för hunden. Jag är ytterst tveksam till om man
> kan cykla ifrån en hund som bestämt sig för att
> bita. I varje fall om den är medelstor eller
> större.

Blev jagad av en vakthund vid ett ganska övergivet industriområde mitt i skogen för några år sedan, då jag var rätt hundra på att även om den leker så vill jag inte stanna och leka med den körde jag allt vad jag hade. Vet inte hur fort jag körde men jag låg på maxutväxling på singletrack med pannlampa i lätt regn halv tre på natten. Då gick det iaf att komma ifrån hunden men kamphundar är ju inte jättestora.

Efter den incidenten hade jag funderingar på att ta med mig något att kunna slå ihjäl hunden med ifall den kom igen. Polisen pratade med ägaren men konstaterade att ägaren inte var av typen som brydde sig..

Jagad av hund
Stewart, jag mötte den i en kurva. Såg den först 5m framför mig. Den hade inte chans. Om jag inte hade bromsat hade hunden blivit svårt skadad om den överlevt. Den tvärbromsade o gled enda fram till mitt framhjul. Jag hade säkert sopat i som en blästersäck oxå...

Jagad av hund
underscore skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Det är inget fel på hundar de är fina,
> > problemet är den eventuella idoten som har
> ansvar
> > för hunden. Jag är ytterst tveksam till om
> man
> > kan cykla ifrån en hund som bestämt sig för
> att
> > bita. I varje fall om den är medelstor eller
> > större.
>
> Blev jagad av en vakthund vid ett ganska
> övergivet industriområde mitt i skogen för
> några år sedan, då jag var rätt hundra på att
> även om den leker så vill jag inte stanna och
> leka med den körde jag allt vad jag hade. Vet
> inte hur fort jag körde men jag låg på
> maxutväxling på singletrack med pannlampa i
> lätt regn halv tre på natten. Då gick det iaf
> att komma ifrån hunden men kamphundar är ju inte
> jättestora.
>
> Efter den incidenten hade jag funderingar på att
> ta med mig något att kunna slå ihjäl hunden med
> ifall den kom igen. Polisen pratade med ägaren
> men konstaterade att ägaren inte var av typen som
> brydde sig..

Det var lite det jag menade. Felet är ägaren inte hunden. är den farlig skall den absolut inte vara eller kunna bli lös. Bra att du hann undan för det är mäktigt tryck i hundkäkar.

Jagad av hund
TK skrev:
> Stewart skrev:
> -----
> > Jag bromsar inte för lösa skällande hundar
> > längre när jag kör med mtb:n, springer de
> mot
> > mig så har jag satsat på att köra över,
> aldrig
> > mött någon hund som försökt stå kvar
> framför
> > mig ännu..
>
> Det kanske inte är den allra bästa metoden om vi
> skall få fortsätta att cykla i naturreservaten?

vem har sagt att jag mött hundarna i naturreservaten ?

Jagad av hund
Jag cyklade med min dotter till dagis två gånger förra veckan och skällde ut tre hundägare som inte fattar att det är är koppeltvång och att de (uppenbarligen) inte har koll på sina odjur.

Idioter.

(De har säkert ett eget forum där de övar på standardfraser som "h*n vill bara hälsa", "h*n är så snäll" och "h*n har ALDRIG gjort sådär förut!".)

Jagad av hund
skummet skrev:
> Stewart, jag mötte den i en kurva. Såg den
> först 5m framför mig. Den hade inte chans. Om
> jag inte hade bromsat hade hunden blivit svårt
> skadad om den överlevt. Den tvärbromsade o gled
> enda fram till mitt framhjul. Jag hade säkert
> sopat i som en blästersäck oxå...

ja då blir det ju jobbigare, möter man den och den skäller så ser den ju dig och vet vad den håller på med. Men skräms hunden så är det en helt annan situation, däremot är ju inte beteendet så lyckat med att den jagade dig..

Jagad av hund
Stewart skrev:
> TK skrev:
> -----
> > Stewart skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag bromsar inte för lösa skällande hundar
> > > längre när jag kör med mtb:n, springer de
> > mot
> > > mig så har jag satsat på att köra över,
> > aldrig
> > > mött någon hund som försökt stå kvar
> > framför
> > > mig ännu..
> >
> > Det kanske inte är den allra bästa metoden om
> vi
> > skall få fortsätta att cykla i
> naturreservaten?
>
> vem har sagt att jag mött hundarna i
> naturreservaten ?

Ingen, men jag antar att du cyklar där ibland eftersom du har en mtb.

Jagad av hund
Jag gjorde en långresa på cykel i somras, från Polen via Litauen och Lettland till norra Estland, sedan färja över till Norrtälje och därifrån till Göteborg.
I de baltiska länderna kändes hundarna på landsbygden väldigt aggresiva. Nästan alla var (som tur va) kopplade eller bakom staket, men det va en del av dom som sprang helt lösa.
Jag var tvungen att cykla ifrån 5-6 hundar som kom springandes och jagade mig allt vad dom kunde.. Jag såg hur dom försökte hoppa och bita efter mig och min packning. Som tur va så var det bara mindre hundar som sprang efter mig så jag kom undan varenda gång...

Mest komiska var ändå när jag cyklade förbi en hund som måste varit döv eller haft väldigt dålig hörsel. Jag hade precis cyklat in i Lettland och färdades genom ett mindre samhälle med villor längs med vägen, vid sidan av vägen vid en brevlåda står en hund och tittar snett framåt, in mot (vad jag antar är) dess trädgård.
Hunden märker mig inte alls och iom att den är så lugn bryr jag mig inte om att ta ut svängarna för den utan cyklar ganska nära den. Precis när jag kommer i ögonvrån på hunden så hoppar den till i ett onaturligt skutt, springer bakåt emot det håll jag kom ifrån och verkar allmänt rädd och förvånad. Såg sjukt skumt ut, tror helt klart det va nåt fel på den hunden.

Jagad av hund
ipv6 skrev:
> Jag cyklade med min dotter till dagis två gånger
> förra veckan och skällde ut tre hundägare som
> inte fattar att det är är koppeltvång och att
> de (uppenbarligen) inte har koll på sina odjur.
>
> Idioter.
>
>
> (De har säkert ett eget forum där de övar på
> standardfraser som "h*n vill bara hälsa", "h*n
> är så snäll" och "h*n har ALDRIG gjort sådär
> förut!".)

:-)

Jagad av hund
Jag reste jorden runt 1997 och gjorde ett stopp på den Indonesiska ön Lombok (ligger granne med Bali). Där träffade vi två danskar var av en hade rejäla skrapmärken, bruten handled i gips mm mm.

De hade hyrt mtb:s med pakethållare och cykelväskor och cyklat runt på landsbygden. I en utförslöpa genom en av byarna hade det kommit en byracka något mindre än en schäfer och jagat dem (i ca 30km/h) varpå hunden biter tag i hans bakdäck....

Han for som en projektil ner i diket och landar bland bråte och brädor. Hunden som inte släppt taget hade trasslat in sig i pakethållaren med huvud o hals så illa att ett par bybor fick slå ihjäl den på stället.

Så ja, lösspringande hundar ska man se upp med.

Jagad av hund
De få gångerna jag mött lösa hundar som sprungit mot mig cyklat på grusvägar, ofta tycks det vara i närheten av vissa hästgårdar..

I skogen sköter sig de flesta, eller så har de helt enkelt inte stört mig på något sätt.

Jagad av hund
Tyvärr är det många hundägare som TROR att de har koll på sin hund, den är så snäll osv. Men i vissa situationer så kan något trigga en hund att agera annorlunda. Ingen cykel inblandad, men i somras blev vår hund biten av en annan hund. Den andra hunden kom springande och bet vår hund, och lyfte helt enkelt upp vår hund och sprang lite. Allt gick så fort att jag inte i detalj vet vad som hände. Jag menar dock inte att vår hund är helt oskyldig, hon är nämligen lite sur på främmande hundar, och det kan ha triggat den andra. Den borde dock inte ha kunna komma springande om ägarna hade haft koll. (den hade koppel på sig, så antingen tappade de kopplet eller hade släppt det löst). Dessa ägare brydde sig dock.

Jag har varit med om att jag bett att andra ägare ska hålla sin lösa hund borta från vår eftersom hon inte vill hälsa på främmande hundar. Då blir svaret att den är så snäll...

Jagad av hund
fhloston skrev:
> Tyvärr är det många hundägare som TROR att de
> har koll på sin hund, den är så snäll osv. Men
> i vissa situationer så kan något trigga en hund
> att agera annorlunda. Ingen cykel inblandad, men i
> somras blev vår hund biten av en annan hund. Den
> andra hunden kom springande och bet vår hund, och
> lyfte helt enkelt upp vår hund och sprang lite.
> Allt gick så fort att jag inte i detalj vet vad
> som hände. Jag menar dock inte att vår hund är
> helt oskyldig, hon är nämligen lite sur på
> främmande hundar, och det kan ha triggat den
> andra. Den borde dock inte ha kunna komma
> springande om ägarna hade haft koll. (den hade
> koppel på sig, så antingen tappade de kopplet
> eller hade släppt det löst). Dessa ägare brydde
> sig dock.
>
> Jag har varit med om att jag bett att andra ägare
> ska hålla sin lösa hund borta från vår
> eftersom hon inte vill hälsa på främmande
> hundar. Då blir svaret att den är så snäll...

Då skulle jag svara. Ja din kanske är snäll. Men inte min.............
Tyvärr håller inte det senare. Om hunden försvarar sig mot en inkräktare. Detta då det råder strikt ägaransvar. Du borde ha munkorg på din hund mm. Om du är rädd för att den ska skada andra hundar eller människor för den delen.

Men visst fan blir man förvånad över vissa hundägares totala nonchalans mot övriga i omgivningen. Och tyvärr är det oftast inte hundens fel. Hunden blir som husse brukar man säga. Dum husse/matte, dum hund!

Jagad av hund
Pebben skrev:

>
> Men visst fan blir man förvånad över vissa
> hundägares totala nonchalans mot övriga i
> omgivningen. Och tyvärr är det oftast inte
> hundens fel. Hunden blir som husse brukar man
> säga. Dum husse/matte, dum hund!

Det är nog bra att skilja på dem som vet att hunden har ett visst beteende och hanterar det och dem som bara skiter i det eller allt. Man kan tolka ditt inlägg som att fhloston är en idot vilket varken du eller jag tror, eller hur.

Jagad av hund
Jag cyklade en del i Thailand för ett par år sedan o blev där jagad av halvvilda hunder med jämna mellanrum. Det som funkar jättebra är att spruta vatten på dem ur vattenflaskar. Och vattnet behöver inte ens nudda dem för de blir jätterädda för vattenstrålen

Jagad av hund
Det värsta jag varit med om var en husse och större hund/kamphund som gick okopplad över gatan ca 15m framför mig. Hunden börjar plötsligt springa over vägen istället för att gå bredvid sin husse, springer sedan tillbaka mot mig på insidan av de parkerade bilarna uppe på trottoaren (så jag inte ser den) och hoppar sedan mot mig från sidan ut mellan ett par parkerade bilar, ser hunden komma farande I ögonvrån. Den missar mig men tätt bakom har jag en bil som (tyvärr för hunden) inte missar. Jag vågade inte stanna och cyklar därifrån med hjärtat I halsgropen.

Jagad av hund
ipv6 skrev:
> Jag cyklade med min dotter till dagis två gånger
> förra veckan och skällde ut tre hundägare som
> inte fattar att det är är koppeltvång och att
> de (uppenbarligen) inte har koll på sina odjur.
>
> Idioter.
>
>
>

Innan du utalar Dig om det är kopplingstvång eller inte, så kan du väl ta reda på under vilket period det råder kopplingstvång.

Du skall heller inte kalla folk idioter, -IDIOT !

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Senast ändrad:
Jagad av hund
ev. randonörd skrev:
> ipv6 skrev:
> -----
> > Jag cyklade med min dotter till dagis två
> gånger
> > förra veckan och skällde ut tre hundägare
> som
> > inte fattar att det är är koppeltvång och
> att
> > de (uppenbarligen) inte har koll på sina odjur.
>
> >
> > Idioter.
> >
> >
> >
>
> Innan du utalar Dig om det är kopplingstvång
> eller inte, så kan du väl ta reda på under
> vilket period det råder kopplingstvång.
>
> Du skall heller inte kalla folk idioter, -IDIOT !
>
> http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansr
> atten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

På väg till dagis kan man tänka sig att det handlar om allmän plats man cyklar på. Då är det väl alltid kopplingsrvång?

Jagad av hund
Jag var ute och cyklade en gång, många år sen nu, när jag tyckte att någon hund någonstans skällde väldigt ihållande. Vände mig då om och såg att hunden sprang en meter bakom mig. Men det var en liten bjäfs som mest såg lekfull ut, inte aggressiv, och jag växlade bara upp och cyklade ifrån den.

Att ta till vattenflaskan lät annars som ett ganska bra trick.

Jagad av hund
Om någon skulle spruta vatten på min spaniel skulle han defenitift tro att det var lek pågång. Han är tokig i vatten:-) alla hundar reagera olika så jag skulle inte ta förgivet att hunden blir rädd och slutar.

Jagad av hund
ev. randonörd skrev:
> ipv6 skrev:
> > Idioter.
>
> Innan du utalar Dig om det är kopplingstvång eller inte, så kan du väl ta reda på under
> vilket period det råder kopplingstvång.

Vad får dig att tro att jag inte har gjort det? I Stockholms kommun är det koppeltvång året runt. Det står i den kommunala ordningsstadgan (och ja, jag har läst den).

> Du skall heller inte kalla folk idioter, -IDIOT !

Om någon utsätter mina barn för fara tar jag mig rätten att kalla dem för idioter. Du tycks ha något annorlunda kriterier...

Jagad av hund
Putte.w skrev:
> tycker det är synd om hundarna som blir straffade för att ägarna är idioter. Det skjuts för lite
> hundägare

Att skjuta hundägaren är mord, att skjuta hunden är på sin höjd skadegörelse. Om man ska hårdra det.

(Ja, och kanske vapenbrott då. Och allmänfarlig vårdslöshet om man gör det i stan. +ANNAT :)

Jagad av hund
Koppeltvång eller inte.

Inom tätort regleras detta i den lokala ordningstadgan (fastlagd på individuell kommunnivå), och rent generellt lär nog samtliga dessa innehålla föreskrifter om att hundar skall vara kopplade året runt. Kan ev finnas undantag, jag har inte läst samtliga så jag lämnar detta med en liten brasklapp ;)

Vad sedan gäller ute i naturen.
Under "barnkammarperioden" skall hundar hållas kopplade om man inte har sådan lydnad på hunden att det är att betrakta som om den vore kopplad.

I naturreservat (har jag för mig) råder strikt koppeltvång året runt.

SBK (Svenska Brukshundklubben) har ett generellt undantag från dessa regler.

Jagad av hund
Man vet aldrig var man har en hund. En kvinnlig bekants dotter fick nyligen en bit av kinden bortbiten av en hund som brukar vara så snäll och kelig. Den fick nåt spel. Usch då, gillar inte hundar ärligt talat.

Jagad av hund
Det är ingen mänsklig rättighet att ha en hund (tror jag...). Man har som hundägare alltid ansvar för sin hund. Alla hundägare tycks inte inse detta utan verkar tro att deras djur till och med HAR mänskliga rättigheter. Det gäller inte alla men tillräckligt många för att det ibland skall uppstå problem.

Jagad av hund
ipv6 skrev:
> Putte.w skrev:
> -----
> > tycker det är synd om hundarna som blir
> straffade för att ägarna är idioter. Det skjuts
> för lite
> > hundägare
>
> Att skjuta hundägaren är mord, att skjuta hunden
> är på sin höjd skadegörelse. Om man ska
> hårdra det.
>
> (Ja, och kanske vapenbrott då. Och allmänfarlig
> vårdslöshet om man gör det i stan. +ANNAT :)

så rekomendationen är att skjuta hunden? :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp