Jaguarverken i konkurs

Jaguarverken i konkurs
1703086910335.png

Jaguarverken i konkurs
Otroligt tråkiga nyheter att Jaguarverken har gått i konkurs. Får hoppas att Giant och Liv fortsättningsvis går att köpa i Sverige. Märket skulle behöva byggas upp ordentligt från grunden och det är kanske nu nästa aktör har chansen att göra något bra. En hel del marknadsföring krävs för att göra något bra och komma in på marknaden.

Jaguarverken i konkurs
Cytech gick väl också i KK för någon månad sedan. Jag tror att någon har köpt upp konkursboet och har för avsikt att starta upp verksamheten igen.

Det är tuffa tider nu, framför allt för de små spelarna i grossistledet.

Jaguarverken i konkurs
Otroligt tråkiga nyheter att Jaguarverken har gått i konkurs. Får hoppas att Giant och Liv fortsättningsvis går att köpa i Sverige. Märket skulle behöva byggas upp ordentligt från grunden och det är kanske nu nästa aktör har chansen att göra något bra. En hel del marknadsföring krävs för att göra något bra och komma in på marknaden.
Namnet på denna okända aktör är ju redan givet - Pumaverken. Något annat vore orimligt.

Jaguarverken i konkurs
Har inte hängt med men trodde alla gubbgissningar satsat på bikester?
Jo. Bikester kan mycket väl överleva. Den svenska verksamheten är inte i rekonstruktion eller något liknande men deras ägarbolag är och flera av bolagen i den koncernen är det. Min gubbgissning är att majoriteten av dessa bolag kommer att hitta nya ägare och leva vidare.

Alla led i cykelbranschen har det jobbigt nu. Både återförsäljare och grossister. På kort sikt så kommer det att gynna enbart konsumenterna som kan hitta varor till kraftigt nersatta priser. På lång sikt blir branschen förhoppningsvis mer livskraftig med ett hälsosammare klimat. Det kan också bli som hemelektronikbranschen...

Att små svenska grossister försvinner är kanske inte så konstigt. Crescenthandlarna, som jag brukar kalla dem, finns snart inte kvar. Dessa har ersatts av en yngre(nåja) generation cykelhandlare som inte drar sig för att göra affärer med utländska företag. Då blir de små lätt utsatta för en mycket hård konkurrens vilket drar ner lönsamheten ordentligt. Det har länge varit problem för grossisterna att gå med bra vinst. Det har visat sig i att flera har avvecklat sin verksamhet vid tex generationsskiften (q-bike, Velo och antagligen fler) och sen har det varit ett litet gäng konkurser. Den största var helt klart Duells.

Vi får se om cykel blir den nya hemelektronikbranschen eller inte.

Jaguarverken i konkurs
Det är skillnad på Duell och Duell. Motorfirman Holger Duell blev bihr nordic som kastade in handduken. Då köpte Power Factory rättigheterna till vissa varumärken.

Duell är den finska delen som har gått under namnet Power Factory i Sverige. Namnändringen till Duell i Sverige är pågående.

Se tex: https://www.sportfack.se/nyheter/20190625/bihr-nordic-har-ansokt-om-konkurs/

Jaguarverken i konkurs
Det är skillnad på Duell och Duell. Motorfirman Holger Duell blev bihr nordic som kastade in handduken. Då köpte Power Factory rättigheterna till vissa varumärken.

Duell är den finska delen som har gått under namnet Power Factory i Sverige. Namnändringen till Duell i Sverige är pågående.
Ok, trodde det var motorcykelfirman som menades. My bad.

Jaguarverken i konkurs
Med tanke på att Jaguarverken har varit ännu sämre än Shimano Nordic så är det väl inte så konstigt. Tråkigt! Giant gör ju grymma cyklar... Och dom gör ju cyklar åt många andra också ;)

Hoppas det löser sig på något vis. Komer aldrig glömma när dom vägrade hjälpa mig med garanti på en Giant för att den var köpt i Tyskland. Förstår dom men samtidigt är vi med i EU.

Jaguarverken i konkurs
Jag har faktiskt goda erfarenheter av dem på sistone. Det saknades gummipluppar på en TCR från Bikeshop.no. Jag fick Jaguarverken att skicka mig dessa utan kostnad. Också fick jag en flarra på köpet.

För ett par år sedan var jag ute efter en ny lvg. och hade lite frågor. Då var deras säljare ytterst hjälpsam och trevlig.

Blev dock en Aethos.

Jaguarverken i konkurs
Jag har faktiskt goda erfarenheter av dem på sistone. Det saknades gummipluppar på en TCR från Bikeshop.no. Jag fick Jaguarverken att skicka mig dessa utan kostnad. Också fick jag en flarra på köpet.

För ett par år sedan var jag ute efter en ny lvg. och hade lite frågor. Då var deras säljare ytterst hjälpsam och trevlig.

Blev dock en Aethos.
DU orsakade alltså konkursen när du inte köpte giant?

Jaguarverken i konkurs
Hade en gång en elcykel från Giant med allsköns tekniska fel. Jaguarverkens totala oförmåga att tillhandahålla reservdelar (pre-covid) gjorde cykelns tillgänglighet så löjligt låg att jag svor på att aldrig skaffa elcykel igen med mindre än att jag ådrar mig något handikapp som omöjliggör riktig cykling.
Good riddance!
?

Jaguarverken i konkurs
Som tidigare ägare av två (mycket uppskattade) Giant cyklar är jag inte direkt imponerad av hur det funkat att köpa grejer till dem.

Minns att jag i slutänden köpte tex en styrstam direkt från Taiwan via eBay. Giant hade (har?) egna mått och prispåslaget från JV var sinnessjukt högt.

Jaguarverken i konkurs
Min Giant TCR köpte jag från Bikester, som ju eventuellt också hänger löst. Ändå märkligt att de inte har lyckats lösa bättre distribution i Sverige?

Tillbaka
Topp