Jämtlandstriangeln tips önskas.

Jilster

Aktiv medlem
Ska köra delar av denna sträckning om två veckor och behöver lite tips från fokl som kört. Vi kommer övernatta på fjällstationerna så tält och dylikt kommer vi inte köra med. Bara dags utstyr.

Vad behöver man tänka på. Karta kompass kläder för plötsliga väder förändringar......något mer?

Hur ser terrängen ut? Kan man köra singlespeed? Har gjort det tidigare i sälen med utmärkt resultat men här är jag lite vilse? Är det långa molande klättringar? Hur ser stigarna ut?

Har kollat in www.hikebike.se för lite schyssta tur tips.

I sälen lärde jag mig att undvika myrmark. Några tips om "does and dont´s" skulle uppskattas.

Tack för tips och råd i förhand.

Pat

Senast redigerad av en moderator:
Om du med jämtlandstriangeln menar området, Storulvån, sylarna och Blåhammar så kan jag tipsa om Turen mellan storulvån och Blå hammar som jag avverakt till fots, ca 17 km och oftast bra stig men terängen blir också bitvis stötigt och svårcyklat , brant stigning förekommer under vissa partier så SS kommer kanske att bli kämpigt.

/Jonas

Japp Fuffkin det är det området jag menar. Brukar det ligga kvar snö i dessa trakter? Kommer köra veckan efter midsommar och uppe på fjällen och skutan finns en hel del snö kvar så sent som nu i helgen.
När vandrade du i området Jonas? Vad tror du om 1x9 eller kanske 2x9? Behövs "grannyn" (lillklingan fram)?

Tack för tips!

Pat

Jag har bara kört turen med heldämpat och växlat. Antingen är du på väg upp mot en fjällstation eller på väg ner från en fjällstation så klättringarna är långa men jag tror inte jag körde granny.

När jag körde (sent på hösten) var det lite blött på vissa ställen men det är väldigt väl spångat.

Man hinner hela rundan på en dag om man kommer iväg på morgonen, speciellt så här års när det är så långa dagar. Vi körde Storulvån-Blåhammaren-Sylarna på en dag med start vid 12 men i september mörknar det tidigare och vi startade ju inte direkt tidigt.

Vatten behöver man inte ta med några mängder, det finns det gott om på fjället.

Jag var där under sensommaren/tidig höst -06 det var torrt i marken, om det är snö/blött nu så borde du ringa upp till Storulvåns fjällstation och fråga om det är mkt blött och fråga om det är framkomlig teräng längs lederna, dvs om vattnet har valt konstiga vägar där det ej finns tillgång till spång över. Det är ett riktigt trevligt område, med bra fjällstationer och inte så tungvandrat, Jag skulle köra med två klingor fram för att vara på den säkra sidan.

Ha det fint i fjällen!

/Jonas

Hej!
Har jobbat på fjällstationerna och cyklat turen några gånger. Senast körde vi turen storulvån-helags-sylarna-(förbi lillulvåtjärn)-storulvån. Vi övernattade då på helags och på sylarna. Visst kan man göra triangeln på en dag, kanske lite roligare att ha tid på sig ändå, det var därför vi utökade med helags. Men blåhammaren är ju ett guldställe med fantastisk bastu o mat!

Delar som starkt rekommenderas är biten mellan tjallingen-gåsån, stigarna förbi mieskentjakke och stigarna förbi ulvåtjärn. Varje bit har ju också sina nackdelar, med mycket sten...vi cyklade med hardtails vilket funkade fint, men hade hellre gjort rundan med min heldämpade.

Det har ju legat väldigt mycket snö i området i år, men stationerna ska ju öppna vid midsommar så om det inte ligger lite snö kan det va rätt blött...
Bra är ju att inte ha så mycket på ryggen, det blir väldigt trist efter ett tag med en tung rygga..

Kolla våra bilder på denna länk, albumet heter "cykling i jämtlandsfjällen", och ligger ganska långt ner på sidan.

http://www.pixbox.se/usr_show_id42749_page0_order1.html

Hälsning Cissi

Kul att du vill cyckla här uppe. Jag jobbar på Blåhammaren och kom upp hit igår inför sommarsäsongen.

Sträckan Storulvån-Blåhammaren-Sylarna-Storulvån erbjuder grym cyckling i grym miljö.

Mitt tips är att cyckla i den ordning jag nämde ovan. Du kommer få det ganska jobbigt uppför till Blåhammaren, men belönas med schysst cyckling Blåhammaren-Sylarna och as bra Sylarna-Storulvån (snabbt med underbart flyt).

Terrängen är varierande. Många (och en del långa) partier med spång förekommer, samt en del tunga partier som lutar uppför. Men uppför = utför !!!

Just nu är det ganska blött på vissa partier och det ligger en del snö kvar ännu, men på 2 veckor hinner det ju hända en hel del :)

Hör av dig närmare så kan du få en aktuell bild av hur det ser ut här uppe. Vi är några glada cyklister här uppe som gärna svarar på frågor

Ett tips om du har tid över är att även cykla sträckan Storulvån-Gåsenstugorna. Skitbra cykling

Oj! Här kommer det in fina tips. Ska ta och ringa upp och kolla vattenmängden i naturen med fjällstationerna. Tack för alla tips. Fyll gärna på med fler om ni kommer på något. Är helt novis på att cykla i fjällen.
Tar gärna lite bilder på det aktuella läget Olabandola......super!

Tack tack!

Vilka härliga bilder Cissi!

Det lutar åt Östra Ulvårundan, Storulvån-Tjallingen-Gåsån-Sylarna-Spjåme-Storulvån.
Övernattning får bli på Sylarna! Håller tummarna att det är hyffsat torrt nu bara.

Vidare dag 3 mot Storvallen-Rundvallen....roadtrip i Jämtland:)
Nån som kört där me kanske?

/Linda

Glöm inte att berätta hur det gick!
Jag kan tänka mig att det kan vara bra att ha ett par sandeler eller liknande som man kan ha när man måste korsa nåt mindre vattendrag. Så slipper man blöta ner skorna som man ska cykla i. Om man ska till blåhammaren från storulvån så var man förra sommaren tvungen att gå på utlagda betongklumpar i en å men vattnet nådde ändå nästan över stövelkanten.

Jag och min sambo tänkte också göra en jämtlandstur i slutet av sommaren, kanske börja från Ljundalen och ta oss in till Helags, sen i den ordningen ni här verkar köra, Helags-Sylarna-Blåhammaren (kanske övernattningen här), sen Storulvån-Gåsen-Helags och ut igen. Det bör funka rätt bra med distans och tid, hoppas jag :)

Vi körde tour du Mont Blanc förra sommaren i 5 dar, och tänkte prova en nordisk varianti år med två dar i jämtland och sen fortsätta med en veckolång tur någonstans på den norska sidan. Och kanske lite glaciärvandring och annat smått o gott.

Cissi, wow vilka bilder, ni är ute och gör rätt mycket cykling o annat kul ser det ut som :)

/Oskar

kul att det är så mycke folk som börjat cykla häruppe! det finns riktigt mycket fint...

om det är nån som har missat så har en bok "friluftsliv i jämtland" getts ut (som ola länkade till) däri kan man hitta de mest fantastiska cykelturer! Bland annat turerna kring Vålådalen, med pyramiderna och blanktjärnsrundan som favvisar. Rundhögenrundan vid ska oxå vara helt grym...och en helt magisk tur vid torrt väder är såklart Vällisteturen från trillevallens topp och ner till edsåsen...mmmm
Boken e ett måste vid roadtrip i jämtland!

När jag och Malin cyklade upp till Sylarna via Blåhammaren från Storulvån för några år sen så var det mest förvånade miner, även från personalen. Men turen rekommenderas verkligen!

Olabandola?

I morgon sön sticker vi upp för att cykla på tis i en veckas tid. Hur är vattenläget i terrängen? Skulle man kunna få be om en liten rapport?

Tusen tack på förhand.

Patrik

Tobbe! Har kommit till ett telesvar i Sthlm vid tidigare försök.

Nu är turen utmarkerad på kartan och väskorna packade. Spännande!

Pat

Hej igen

Jilster- Ber om ursäkt att jag inte hunnit svara tidigare, fullt upp inför säsongstart.

Här kommer iaf en liten lägesrapport.

Snön är borta, bara enstaka snöfällt ligger kvar. Det är även torrt och fint, förutom några mindre surhål. Så nu är det bara att kommar upp och trampa på. Vädret för veckan är ganska ostabilt, SMHI lovar snö och någon minusgrad imogon och på onsddag. Regn och värmekläder är nog värt att med sig i ryggan.

Var ute och provade leden mot Sylarna igår och jag hade glömt bort hur bra den var, så nu blir det hela triangeln på torsda om vädret tillåter.

Har ni frågor ring gärna upp till Blåhammaren 0647 706 41 och fråga efter Ola, eller min mobil 070 42 44 138

Tusen tack Ola för läges rapporten. Förstår att det är mycket inför säsongsöppningen. Vi har garderat oss för värsta tänkbara så blir det bara plus om det inte blir så map väderet. Kommer tyvärr inte och hälsar på dig i Blåhammaren denna gång.

Ser fram mot detta med stor spänning!

Mot sherwoodskogen!!!!!

Pat

Hej Mattias.

Va kul! Det ska du definitivt göra tycker jag. Det var grymt. Planerar att göra en liten RR senare här på forumet med bilder. Vi bokade rum på Sylarna då det kändes som vi ville ta turen i lugn och ro å njuta av fjäll världen. Vi hade boken "friluftsliv i Jämtland" som grund för våran resa. Även många andra bra turer i den av en riktig cyklist som vet vad han pratar om. Den kan jag varmt rekommendera. Man kan också med rutin av cykling i fjällen klara turen på en dag. Beror på vilken kondis och vana etc etc. Jag och min fru hade dock sem så det var fokus på att njuta och ta det soft.

Vi körde veckan efter midsommar vilket ledde till ganska varierande väder. Tror nog vi hade alla vädertyper utom tromb faktiskt;-). Fjällvädret ändras ju fort och plötsligt så man får packa lite mer än på sin vanliga tur. Skulle rekommendera regn ställ. Det blev en omtyckt kompis.....skyddar både mot vind, regn och snö.

Jag skulle köra sträckan som vi blev rekommenderade av boken. Dvs Storulvån--->Sylarna--->Gåsen--->Storulvån. Riktigt fin cykling som bitvis var riktigt exotiskt för en som aldrig cyklat mer än lite i Åre. Det finns riktigt riktigt fin cykling utanför Åre och som inte är DH.

Trevlig tur och hoppas du uppskatta det lika mycket som vi!
Ps välkommen att fråga specifika saker om du undrar. Går också bra med PM om du vill det. Jag finns dagligen bakom en burk dvs = långt från sem :-)

Fridens!

Pat

Va kul att se lite bilder från turerna, tack cissi!

Även jag ska ut i jämtlandsfjällen, har inte riktigtbestämt turen men det lutar åtatt cykla ut till gåsen och vidare en bit, jag har inet kollat så myckte helt enkelt..
Men har fått tips av att dra mig mot lundörren och så kanske det blir :)

Men min tur blir på enhjuling, kan verka plojartat men det ska bli spännande!
Och jag packar för att sova ute men ska hålla vikten under 10 kg är väl målet, kommer garranterat bli omkörd av tvåhjuliga cyklister men hoppas på så lite trafik som möjligt egentligen, åker upp sent i nästa vecka ser det ut som!

Turen blir ett stort test av konceptet, går det inte så vet jag det, och kommer lämna enhjulingen någonstanns för att hämta upp den på tillbakavägen, men jag tror iaf på konceptet :)

edit: och jag är glad om ja skulle cykla triangeln på 3 dar, men det blir nog inte riktigt den sträckningen, men den hastigheten :)

Senast redigerad av en moderator:
Jilster skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej Mattias.
>
> Va kul! Det ska du definitivt göra tycker jag.
> Det var grymt. Planerar att göra en liten RR
> senare här på forumet med bilder. Vi bokade rum
> på Sylarna då det kändes som vi ville ta turen
> i lugn och ro å njuta av fjäll världen. Vi hade
> boken "friluftsliv i Jämtland" som grund för
> våran resa. Även många andra bra turer i den av
> en riktig cyklist som vet vad han pratar om. Den
> kan jag varmt rekommendera. Man kan också med
> rutin av cykling i fjällen klara turen på en
> dag. Beror på vilken kondis och vana etc etc. Jag
> och min fru hade dock sem så det var fokus på
> att njuta och ta det soft.
>
> Vi körde veckan efter midsommar vilket ledde till
> ganska varierande väder. Tror nog vi hade alla
> vädertyper utom tromb faktiskt;-). Fjällvädret
> ändras ju fort och plötsligt så man får packa
> lite mer än på sin vanliga tur. Skulle
> rekommendera regn ställ. Det blev en omtyckt
> kompis.....skyddar både mot vind, regn och snö.
>
>
> Jag skulle köra sträckan som vi blev
> rekommenderade av boken. Dvs
> Storulvån--->Sylarna--->Gåsen--->Storulvån.
> Riktigt fin cykling som bitvis var riktigt
> exotiskt för en som aldrig cyklat mer än lite i
> Åre. Det finns riktigt riktigt fin cykling
> utanför Åre och som inte är DH.
>
> Trevlig tur och hoppas du uppskatta det lika
> mycket som vi!
> Ps välkommen att fråga specifika saker om du
> undrar. Går också bra med PM om du vill det. Jag
> finns dagligen bakom en burk dvs = långt från
> sem :-)
>
> Fridens!
>
> Pat

Supertack för bra tips och trevligt svar!

Jag och tjejen kör en tvådagars imorn, med tält i skönt tempo. Blir första gången jag kommer att cykla med tvådagarspackning inkl tält, ska bli spännande att se hur det går.

Hade f ö en riktig toppentur idag. Kabinen upp på åreskutan, easy rider ner till hummeln. Sen bort till och förbi olympiaplatån till toppen av rödkullen. Bort till ullådalen och iväg ett par kilometer mot bjelkes gruvor. Tillbakavägen gick från ullådalsliften och via härliga singletracks ända till botten av olympialiften.

Vi tänkte nog först köra storulvån-blåhammaren-sylarna-storulvån, men nu kör vi "din" tur istället. Ska bli toppenkul.

/m

Tillbaka
Topp