Järvsö - Åre: 100-0?

greblleM

Ny medlem
Man hör och ser knappt något alls ifrån Åre Bike park längre. Järvsö däremot ser man precis hur mycket propaganda som helst ifrån!

Seriöst, får Järvsö till 3-4 riktigt fina leder till utöver de som finns nu så finns ju ingen anledning att kuska upp till Åre längre.

Lillskeden skrev:
-------------------------------------------------------
> högzon?

Åre piskar Järvsö i alla aspekter utom två: närhet till Stockholm/Sverige och åkglädje för nybörjarna.

Förvisso.. Easy Rider blev ju riktigt bra när den piffades upp, men 1000-metarn och stora delar av hjulingen är ju mest knöligt oflyt. Däremot finns det ju extrema guldklimpar fortfarande nere i skogen, som stjärnvägarna, tjärnis och bräcke. Men jag tycker att Järvsö-banorna håller snäppet högre kvalitet och skojfaktor. =)

Men om vi återgår till ursprungsfrågan.. vad har hänt med PR-avdelningen hos Åre Bike Park? Hemsidans nyhetsuppdatering är ju ett skämt.

greblleM skrev:
> Men om vi återgår till ursprungsfrågan.. vad
> har hänt med PR-avdelningen hos Åre Bike Park?
> Hemsidans nyhetsuppdatering är ju ett skämt.

Den har väl aldrig varit särskilt bra. Det som har hänt är att Järvsö har fått riktigt bra ordning på sin pr och användande av sociala media.

Jorå såatt ee...

Järvsö är bra. Dom är även bra på att visa allt dom gör på nätet.
Järvsö har riktigt hög klass på lederna och skön stämning.
Och jag har varit mer i Järvsö än Åre denna sommar.

Men...
Jag tror att åre har ett större berg?

Något i stil med...
Easy, snorkeln, västra, GETrappet kombon är svårt att hitta som helåk i Järvsö.
Eller 1000m, svartberget, rydbergsdropp, ripbranten, Nelson, Tjärnis.
Och... Favorit-kombo nr:3. Hellride, Hjulingen, Bräcke.

Jag kommer nog att fortsätta att besöka båda ställen.

H. skrev:
> greblleM skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men om vi återgår till ursprungsfrågan.. vad
> > har hänt med PR-avdelningen hos Åre Bike
> Park?
> > Hemsidans nyhetsuppdatering är ju ett skämt.
>
> Den har väl aldrig varit särskilt bra. Det som
> har hänt är att Järvsö har fått riktigt bra
> ordning på sin pr och användande av sociala
> media.

+1

Lars.E skrev:
> Jorå såatt ee...
>
> Järvsö är bra. Dom är även bra på att visa
> allt dom gör på nätet.
> Järvsö har riktigt hög klass på lederna och
> skön stämning.
> Och jag har varit mer i Järvsö än Åre denna
> sommar.
>
> Men...
> Jag tror att åre har ett större berg?
>
> Något i stil med...
> Easy, snorkeln, västra, GETrappet kombon är
> svårt att hitta som helåk i Järvsö.
> Eller 1000m, svartberget, rydbergsdropp,
> ripbranten, Nelson, Tjärnis.
> Och... Favorit-kombo nr:3. Hellride, Hjulingen,
> Bräcke.
>
> Jag kommer nog att fortsätta att besöka båda
> ställen.

+1

när det gäller åkning så slår Åre Lill-Babs land 12 av 8 gånger. Marknadsföring och sociala medier är en helt annan sak...... kanske beror på att en av dom två är mer beroende av detta än den andra....

/C

Åre har en bubbla som man inträder i så fort man passerat kommunskylten. När man befinner sig i den är man i ett parallelt universum och världen utanför bleknar bort. Sen lämnar man berget efter x veckor och undrar vad som egentligen hände.

Detta är tyvärr inte ett budskap som är särskilt lättkommunicerat i reklam.

//Kristin

Är det bara jag som tycker att kvalitén på banorna är högre i Järvsö? Jämnare "svårighetsgrad" och en bättre balans mellan intensitet och "vila" jämfört med många banor i Åre där framför allt de mer avancerade (röda och svarta) är ojämna i svårighetsgraden.

Men man kommer aldrig ifrån att Åre erbjuder megalånga kombinationer jämfört med Järvsö. Avalanche-sträckan är grymt rolig. Och den odödliga klassikern Örnnästet - Snorkeln - Västra - Östra - Tjärnis eller nedre DH. Makalöst skoj!

Det är synd att de inte är bättre på att klämma ur sig lite marknadsföring och massa skoj filmer och annat. All media på sidan är väl ifrån Hedenhös? Är bara priserna och pistkartan som uppdateras känns det som.

greblleM skrev:
>
> Det är synd att de inte är bättre på att
> klämma ur sig lite marknadsföring och massa skoj
> filmer och annat. All media på sidan är väl
> ifrån Hedenhös? Är bara priserna och pistkartan
> som uppdateras känns det som.

Tyvärr satsar ju inte Skistar på sommarverksamheten, så då blir det så. Trist, när dom har så otroligt bra förutsättningar med berget, klubben och många passionerade åkare och stigbyggare i byn. Dom har ju inte ens en facebooksida för tusan, 2012. Det är dom och Gesunda (fast där försöker liftkillarna åtminstone lite ibland, även om dom som äger berget inte gör det)

H. skrev:
> greblleM skrev:
> -----
> > Men om vi återgår till ursprungsfrågan.. vad
> > har hänt med PR-avdelningen hos Åre Bike
> Park?
> > Hemsidans nyhetsuppdatering är ju ett skämt.
>
> Den har väl aldrig varit särskilt bra. Det som
> har hänt är att Järvsö har fått riktigt bra
> ordning på sin pr och användande av sociala
> media.

+1

Lars.E skrev:
> Jorå såatt ee...
>
> Järvsö är bra. Dom är även bra på att visa
> allt dom gör på nätet.
> Järvsö har riktigt hög klass på lederna och
> skön stämning.
> Och jag har varit mer i Järvsö än Åre denna
> sommar.
>
> Men...
> Jag tror att åre har ett större berg?
>
> Något i stil med...
> Easy, snorkeln, västra, GETrappet kombon är
> svårt att hitta som helåk i Järvsö.
> Eller 1000m, svartberget, rydbergsdropp,
> ripbranten, Nelson, Tjärnis.
> Och... Favorit-kombo nr:3. Hellride, Hjulingen,
> Bräcke.
>
> Jag kommer nog att fortsätta att besöka båda
> ställen.

+1

Kristin skrev:
> Åre har en bubbla som man inträder i så fort
> man passerat kommunskylten. När man befinner sig
> i den är man i ett parallelt universum och
> världen utanför bleknar bort. Sen lämnar man
> berget efter x veckor och undrar vad som
> egentligen hände.
>
> Detta är tyvärr inte ett budskap som är
> särskilt lättkommunicerat i reklam.
>
> //Kristin

+1

Järvsö är bra men förväntningarna som byggdes upp innan jag faktiskt åkte dit ledde till lite av en besvikelse, Gesunda var ju i sina glansdagar mycket bättre än vad Järvsö är. Åre vill jag inte ens jämföra med Järvsö för det är inte rättvist ens.

jag har pratat med flera riktigt duktiga dh-åkare som tycker att järvsö är roligare än åre, men att dom är väldigt olika

Själv åker jag till Hafjell.
Högzon i Åre är dock magiskt, även DH-banan och Nelson, allt som inte är så tillrättalagt eller byggt.

Hafjell har bra PR-avdelning de också ;)

Åre är ju så mkt större och mer på all cykling.
Går ju inte att jämföra. Hela byn och allt omkring är ju en enda gigantisk lekplats för den äventyrslystne.

Mmmm, Nelson, en favorit, tur man hunnit nöta den så man blir bättre allteftersom den eroderar. =)

Till sommaren måste Hafjell besökas!

Vem bryr sig om FB-sidor, vill man slösurfa eller vill man cykla?

Järvsö är bra men väldigt tillrättalagt, jag gillar när det är lite mer naturligt och det kanske inte alltid finns en uttänkt "optimal linje". Så är det oftare i Åre, på Hällrajd, 1000m och skogsspåren.

Sen fattar jag inte varför de lade typ två nya berms i slutet på 1000m, slätade ut lite gropar och märkte om den från röd till svart? När jag såg att det fanns en ny svart led i högzon vart jag mer än lite peppad, besvikelsen som följde var stor.

Håller med Kristin om Åres "bubbla".
Kul att järvsö satsar på att synas, men som marran säger. Vill man slösurfa eller cykla?

Åre är fjäll, högzon, magiska leder för alla (oavsett cykel och nivå) och stämning. Järvsö är en fin bikepark som syns, där det byggs och peppas.

Båda går att gilla. Inte tusan ska man ställa frågan "Järvsö VS Åre 100-0", det ger bara negativ skit åt alla möjliga olika håll.

Och btw. Skistar underhåller kanske undermåligt, men det finns eldsjälar som eldar på skistar.
Sist jag satt i liften med en Nordmaling, då han för övrigt var oerhört proffsig och expresskörde ner pga en axel ur led (tack för hjälpen!), talade han om en ny tusenmetersled som ska dras.
Det jobbas visst i Åre, folk pratar bara inte nog mycket om det.
Se även på Getrappet/Månskogen. Hur många höjdmeter nybyggt är inte det av eldsjälarna i klubben?

Getrappet och Månskogen är byggda av Skistars ledhuggare. Vi i klubben har däremot lite andra projekt på gång på berget, stay tuned.

Det har varit extremt tyst från Skistar PR- och marknadsavdelning om cyklingen i sommar. Men utan att glappa för mycket så finns det en bra chans att det kommer att bli rejäl ändring på det till nästa säsong. Sen kan man jämföra kvalitet på leder hit och dit i all evighet. Järvsö är bra på en del grejer medan Åre är bra på en hel del annat. Jag gillar båda men jag skulle knappast bosätta mig i Järvsö, som jag gjort i Åre, cyklingen räcker så mycket längre här. Dessutom är ju Åre som by överlägsen allt annat i Skandinavien på cykelfronten, det är ju ett oomkullrunkbart faktum. Allt handlar inte om vem som gapar högst i sociala medier.

Men helt jäkla tyst har det inte varit härifrån i sommar. GoPro Video Challenge till exempel:

Den andra filmen
fortune favor fools
vad är de inspelad ngnstans?
Är det på andra sidan åresjön från trillevallen?
eller är det ottsjön?
baksidan på åreskutan?

Senast ändrad:
Kristin skrev:
> Detta är tyvärr inte ett budskap som är
> särskilt lättkommunicerat i reklam.

Jag håller inte med, det du pratar om öppnar ju upp för hur många roliga reklamupplägg och annat som helst. :)

Senast ändrad:
stefkar skrev:
> Suljätten, på andra sidan Kallsjön (baksidan
> på skutan alltså)

aha
suljätten är ju på norra sidan av kallsjön
(dvs det är inte baksidan/norra sidan av skutan ner mot huså?)

ska def undersökas i sommar

Jag kollade in skäckerfjällen en dag i somras, men det var inte direkt cykelbart, men mkt fin vandring

trillevallen ska ju ha en hel del fina singletracks, om jag förstått rätt?

Jag misstänkte att detta var ett effektivt sätt att provocera fram lite skvaller om det svarta hålet Åre ;) jag åker givetvis gärna till båda ställena och har lika skoj på båda, men känner att Järvsö är det första valet för en enkel weekend. Efter att ha nött några säsongskort i Åre har det blivit lite släntrian där och maskinbyggda leder är inte min primära melodi så 2012 års nybyggen var inget revolutionerande i min värld. Men om det ska harvas lite nytt under 2013 så får det ju givetvis bli ett par besök igen! :) törs man gissa på en del rotande i 8:ans närhet? ;)

Man har väl haft en tradition av att fokusera på anlagda cykelpister och missa de naturligare lutande stigarna och därmed har man ur de flesta perspektiv missat den övre halvan av berget, den halvan som gör Åre unikt och värt att åka 2x35 mil extra för.

Därmed är ju Järvsö och liknande ganska jämförbara.

(enligt surgubbe som inte kört Åre-liftcykling sedan 2006)

Håller med, Högzon och Bräcke-delen är ju det som Åre gör bra, fantastiskt bra t o m.

Fast Hafjell spöar ju båda parkerna IMHO. Även om man inte kan jämföra äpplen och päron.

Senast ändrad:
bollen skrev:
> stefkar skrev:
> -----
> > Suljätten, på andra sidan Kallsjön (baksidan
> > på skutan alltså)
>
> aha
> suljätten är ju på norra sidan av kallsjön
> (dvs det är inte baksidan/norra sidan av skutan
> ner mot huså?)

Nope, Suljätten bortanför Kall it is.

> trillevallen ska ju ha en hel del fina
> singletracks, om jag förstått rätt?

Hell yes! Välliste kan mycket väl vara ett av Sveriges bästa cykelåk när det är i bra kondition, alltså inte vada upp till midjan i iskallt smältatten. Vilket iofs inte inträffar jätteofta, men när det gör det, damn.

greblleM skrev:
> Jag misstänkte att detta var ett effektivt sätt
> att provocera fram lite skvaller om det svarta
> hålet Åre ;)

Du menar bikeparkvärldens svar på Nordkorea? :)

> törs man
> gissa på en del rotande i 8:ans närhet? ;)

Inte vad jag vet. Jag och mina verktyg har mest hängt på nedervåningen på ett gammalt dagis nu i höst...

Kan någon förklara för mig vad som gör Välliste så mycket bättre än alla andra "vandringsled på högfjäll som sen går ner i skogen"-åk som finns att hitta i svenska fjällen?

Och ja, jag har kört det, till och med när det var skapligt torrt nere i skogen.

marran skrev:
> Kan någon förklara för mig vad som gör
> Välliste så mycket bättre än alla andra
> "vandringsled på högfjäll som sen går ner i
> skogen"-åk som finns att hitta i svenska
> fjällen?
>
> Och ja, jag har kört det, till och med när det
> var skapligt torrt nere i skogen.

Det ligger nära Åre.

marran skrev:
> Kan någon förklara för mig vad som gör
> Välliste så mycket bättre än alla andra
> "vandringsled på högfjäll som sen går ner i
> skogen"-åk som finns att hitta i svenska
> fjällen?

Lägg märke till formuleringen ett av Sveriges bästa cykelåk. Det inrymmer med andra ord fler åk, ganska många till och med om man vill så. Men det är tydligen känsligt att hylla saker i Åre i svenska cykel- och skidkretsar.

Glisseur skrev:
>
> Lägg märke till formuleringen ett av Sveriges
> bästa cykelåk. Det inrymmer med andra ord fler
> åk, ganska många till och med om man vill så.
> Men det är tydligen känsligt att hylla saker i
> Åre i svenska cykel- och skidkretsar.

Ett av Sveriges bästa utläser jag som att du har typ 3-5 st du tvekar mellan, och Välliste är ett av dem. Bara i Vålådalen vet jag minst två st som jag själv tycker är bättre, men då kan man såklart inte åka bil halvvägs upp, räknar man in det i kriterierna stiger Välliste helt plötsligt väldigt mycket högre.

Ang känsligheten i att hylla saker i Åre kan jag tycka att man ofta får intrycket av att de som gör det jämför med fjällen söderut, men sällan med fjällen norrut. Detta är såklart bara min generella uppfattning, men nog kan jag plocka fram minst 20 åk som jag hellre skulle åka än Välliste om jag fick välja på allt från Treriksröset ner till Åre.

Därmed absolut inte sagt att Välliste är dåligt, det är ett superåk, men det finns bättre om man bara orkar sig lite längre upp/bort.

Senast ändrad:
Som finväderscyklist måste jag även väga in vädersäkerheten till Järvsös fördel. Detta är ju en fysisk förutsättning som det går att rubba på lika lite som fallhöjdsmetrar eller bergs storlek. Åker man till Åre en helg så har man tur om man lyckas pricka in en regnfri sådan. Råkar det regna i Järvsö så har man haft otur med vädret. Som redan nämnts så är ju Jarse även totalt ace både vad gäller banornas design och hur de hålls efter.

Är dock rätt besviken på den måttliga expansionstakten Järvsö, hade hoppats på minst två-tre nya fullånga banor per säsong, men jag inser att det inte finns nån som helst realism i det. Som det är nu tycker jag parken är lagom stor för en dagsutflykt, vilket ju iochförsig är perfekt då man råkar vara lyckligt lottad och bor knappt två timmar därifrån.

Halvdant väder blir dock mer värt när bergen är höga.

234051625_db3c39a467_z.jpg

234051303_d21d5b09ff_z.jpg

erik h skrev:
> Man har väl haft en tradition av att fokusera på
> anlagda cykelpister och missa de naturligare
> lutande stigarna och därmed har man ur de flesta
> perspektiv missat den övre halvan av berget, den
> halvan som gör Åre unikt och värt att åka 2x35
> mil extra för.
>
> Därmed är ju Järvsö och liknande ganska
> jämförbara.
>
> (enligt surgubbe som inte kört Åre-liftcykling
> sedan 2006)

Väl skrivet Erik! Det är ju äpplen och päron ni jämför.

bollen skrev:
> Bra med fler tips
> Marran: var då i vålådalen?
>
> Har hus nära mattmar och vill gärna ha mer tips
> Bydalen?

Ottfjället bjuder ett par riktiga guldkorn till exempel. Skaffa en fjällkarta och testa vandringslederna, de allra flesta är cyklingsbara och dessutom bra

Tillbaka
Topp