[java]tidprogram

TiTeX

Aktiv medlem
[java]tidprogram
jag tänkte köra lite intervaller och då tänkte jag att jag skulle använda min mobiltelefon för att lösa det, men det är lite svårt att titta på klockan samtidigt som man tränar så jag tänkte att man kanske kunde göra något i java som säger till efter visst antal sekunder?

någon som har tips eller vet hur man gör?

[java]tidprogram
tja det kan man nog göra. Du får börja med att skaffa j2ME och få igång emulatorn där. Det är pisofkej. Sedan får du kolla om din telefon har några särskilda krav för att komma åt ljud eller vibrationer på tillverkarens utvecklingssidor om den har några såna....sedan är det bara att skriva ett litet program som du får ladda ner i mobilen på nåt sätt, olika telefoner stöder olika sätt att föra över programmen. Eller du kanske ville ha mera kod och mindre pyssel?
Vad är det för telefon?

--Anders F

[java]tidprogram
nån som e haj på java?

om jag har skapat ett array med t.ex lagade cyklar i storlek o färg.

om jag nu vill räkna hur många röda cyklar jag har in mitt lagar, hur gör jag?

[java]tidprogram
jag förmodar att du skapat en klass för cykel

class Cycle {
String color;
String size;

//getters och setters för color & size
/** hämta färgen på cykeln*/
public String getColor() {
return color;
}
}

om du nu har en array av cyklar så kan du göra följande metod

public int countCyklesWithColor(Cycle[] cycleArray, String color) {
int counter = 0;
for(Cycle cycle : cycleArray) {
if(cycle.getColor().equals(color)) {
counter++;
}
}
return counter;
}

typ. jag förutsätter att du kör java1.5

[java]tidprogram
Gamla varianten på for loop.

public int countCyklesWithColor(Cycle[] cycleArray, String color) {
int counter = 0;
for(int i = 0; i < cycleArray.length; i++) {
if(cycleArray.getColor().equals(color)) {
counter++;
}
}
return counter;
}

intenderingen funkar tyvärr inte så bra :(

[java]tidprogram
jag förstår ingenting, någån som kan hjälpa mig med ett litet javaprogram till en SE w810 där telefonen ska markera på något sätt efter 20sek,30sek,20sek osv i 15min?

[java]tidprogram
Varför göra det krångligare än vad det behöver vara?

345392_X_2004-06-30_143240.jpg

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=253872

[java]tidprogram
Här är ett program som skriver ut en rad var 10:e sekund. Byt ut inparametern "interval" till en annan siffra och programmet skriver raden i det intervallet istället. Du vill förmodligen ha ngt som agerar med telefonens API, dvs telefonens javaklasser med tillhörande GUI. Hur dessa ser ut har jag ingen aning om, men det vore inget svårt att byta ut raden System.out.println nedan till ngt som anropar en metod i ngn av telefonens API-klasser osv.

------------------------

public class timeAlarmClass{
/**
* interval is given in seconds
* @param interval
*/
public void alarmAtInterval(int interval){
//interval converted to milliseconds
interval =interval *1000;
long timestamp = System.currentTimeMillis() + interval;

while(true){
if(System.currentTimeMillis() > timestamp){
System.out.println("RING RING");
timestamp = System.currentTimeMillis() + interval;
}
}
}

/**
* main program
* @param args
*/
public static void main(String[] args){
timeAlarmClass timeAlarm = new timeAlarmClass();
timeAlarm.alarmAtInterval(10);
}
}

[java]tidprogram
Det är inte riktigt så enkelt om det ska köras på en mobil. Då måste klassen ärva från MIDlet och implementerna StartApp() pauseApp() och destryApp(). Midlets är program som körs på J2ME som är java versionen för mobiler o liknande.

Men som jag skrev tidigare, ladda först ner J2ME från suns hemsida och se till att få upp emulatorn så du kan testa dina program så blir allt mycket enklare :)

--Anders

[java]tidprogram
Sant, det lär snurras många varv i den där while-loopen ;). Men jag ville bara visa på ett program som skriver ut en rad var x:te sekund, men en sleep skulle inte skada hehe ;).

Självklart behöver man API för J2ME, har dock aldrig pysslat med det och inte heller tagit reda på hur det fungerar så då därför bakade jag inte in det i koden heller ;). De är förmodligen ingen match att ladda ner det baka om koden lite så att får önskad fuktionalitet. Annars funkar det säkert bra med äggklocka också.

putchi skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom så behöver du använda sleep, med den
> där loopen så lär processorn gå på högvarv
> och suga ur bateriet i en rasande fart.

[java]tidprogram
saltgurkan skrev:
> Självklart behöver man API för J2ME, har dock
> aldrig pysslat med det och inte heller tagit reda
> på hur det fungerar så då därför bakade jag
> inte in det i koden heller ;).

Du ville alltså bara visa hur duktig du var på att skriva dålig javakod? ;-) Kanske läge att inte svara om man bara gissar.

[java]tidprogram
JT skrev:

> Du ville alltså bara visa hur duktig du var på
> att skriva dålig javakod? ;-) Kanske läge att
> inte svara om man bara gissar.

Jaha, bara väntade på att det skulle komma. Dvs att ngn skulle börja, typ "kan du inte skriva ngt bra så gå o bada i närmsta kloak" ;). JT var den förste, gratulerar hoppas du känner dig duktig hehe ;-)..

Jag skrev bara ett program som skriver ut en rad var x:te sekund, har inte sagt att det var världens bästa och inte heller världens sämsta, bara att det var ett program som gjorde just det, notera att jag dessutom skrev i samma post att det krävs API specifik för telefonen som krävs för att få det att snurra i telefånen men att jag inte hade koll på det och därmed inte kunde garantera att telefonen inte skulle brinna upp just på grund av det ;).
Jag skulle aldrig posta motsvarande program på t ex Javaranch el dyl javaforum men nu är det här ett cykelforum med en massat OT-trådar där det postas lite allt möjligt så då spelar det inte så jkla stor roll ;). Bla bla bla osv.. så nu lägger vi ner det här ok ;)?#¤%?!

[java]tidprogram
asså, nu har jag ett annat problem :D

jag skulle behöva en delay , ( fördröjning) på en String,
finns det någon enkel kod för detta som inte kräven en metod?

[java]tidprogram
Dirty_rider skrev:
> asså, nu har jag ett annat problem :D
>
> jag skulle behöva en delay , ( fördröjning) på
> en String,
> finns det någon enkel kod för detta som inte
> kräven en metod?

Du vill vänta en stund innan den visas i terminalen, eller vad menar du?

isf:
sleep([tid i ms]);
System.out.println("Hello World!");

typ..

[java]tidprogram
fungarar inte me sleep,., :(

läget e de att jag har gjort en mobiltelefon där man kan lägga in nummer i "telefnboken" , (en array).
skriver in ett nummer klickar på spara knappen, texten "SPARAT" kommer upp, men sen vill jag att när jag ska börja skriva ett nytt nummer så ska den inte fortsätta efter SPARAT texten, t.ex

070846548 -----> spara
"SPARAT"
(nytt nr) SPARAT04521452

jag vill har en, jTextArea1.setText(""); när jag börjar på nytt nummer, hur gör ja de?

[java]tidprogram
jTextArea1.setText("") ska väl funka om du vill ta bort all text i jTextArean? Eller vad händer (inte)?

Eller vill du bara ha en radbrytning? :S Bara att lägga till en "\n" isf.. Förstår inte riktigt vad du vill göra..

EDIT: Stal ett 'r'.

Senast redigerad av en moderator:
[java]tidprogram
när ja lägger in ett nummer, och har en jTextArea1.setText("") på den siffran så tar den bort all text ja, men om jag slår in samma siffra två gånger i samma nummer, försvinner nummret när samma siffra kommer igen (så klart) , så jag behöver något som rensar fönster ifrån SPARAT, den första gången ja skriver in en siffra.

Tillbaka
Topp