Jävla svamp

Wasabi

Aktiv medlem
Jävla svamp
Nu börjar den jobbiga svampsäsongen igen. Det blir liksom ingen bra cykling när man måste hoppa av cykeln var femte meter och plocka ett gäng spännande svampar. Det går inte att motstå heller, driften måste sitta i sen samlar- och jägarstenåldern. Och så fort man har sett några så är svampplockarblicken påslagen, så att man bara stirrar ner i marken framför sig och måste cykla jättelångsamt för att inte missa några. Det här förstör nästan all cykling för mig i september - oktober.
Är det bara jag som har det här problemet? Är jag onormal?

Jävla svamp
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara jag som har det här problemet?

Jag vet en till (det är inte jag).

> Är jag onormal?

Här får det ändå bli ett "ja".

Jävla svamp
Hehe, jag noterade faktiskt svamparna idag när jag var ute. Det kan iofs bero på att det var ca 10 ggr fler civilister i skogen vid sidan av spåret än det brukar vara. Tankekedjan från dessa höstbesökare till svampar är inte särskilt lång. Det enda jag kan berätta om själva svamparna är dock att jag precis missade en flugsvamp, men körde över nån brun sak på vägen hem.

R.I.P. Bruna svamp.

Jävla svamp
Jag tror cyklingen bara är ett skenintresse för dig. I själva verket var du en inbiten svampplockare i ditt förra liv och det sitter i fortfarande ;) :D

Cyklingen smög sig säkert in när du försökte renodla en teknik att hitta svamparna före alla andra svampplöckare.... eller? ;)

*svamp är gott*

Jävla svamp
Jag har samma "problem" som Kaijan, fast med bär. Tänker alltid att "i år nu jeflar ska det plockas blåbär/lingon/hjortron" men inte blir det nåt. Det skulle liksom gå ut över hojandet och jag vet ju vilket jag tycker är roligare...

Jävla svamp
Svamp ÄR giftigt!

Hundreds of mushroom species are toxic to humans, causing anything from upset stomachs to hallucinations to death. Some of the most deadly belong to the genus Amanita, including A. virosa (the "Destroying Angel") and A. phalloides (the "Death Cap").

Stomach cramps, vomiting, and diarrhea usually occur within 6-24 hours after ingestion of these mushrooms, followed by a brief period of remission (usually 1-2 days). Patients often fail to present themselves for treatment at this time, assuming that they have recovered. However, within 2-4 weeks liver and kidney failure leads to death if untreated. There is no antidote for the toxins in these mushrooms, but kidney dialysis and administration of corticosteroids may help. In severe cases, a liver transplant may be necessary (Kaminstein 2002). It is difficult to identify a "safe" mushroom without proper training and knowledge, thus it is often advised to assume that a mushroom in the wild is poisonous and leave it alone.

Lömska är de med! http://nyteknik.se/art/37902

"17 DÖDA NÄR MATSVAMP BLEV GIFTIG
Den vita ätliga svampen öronmussling har plötsligt förvandlats från en delikatess till en dödlig giftsvamp. I Japan har över 50 personer insjuknat och 17 av dem har dött. I Sverige finns svampen utmed västkusten."

Jävla svamp
Denna fina matsvamp hittade jag på en sluttning i alperna häromdan. (route 51 haut giffre)
P8300166Small.JPG

Jävla svamp
Hrrm.. Kanske inte ska skriva det men min vattenrygga har plats för tre halvsstora KarlJohan och ett par nävar kantareller utöver slang o vatten, 1a-hjälpenkit, solbrillor, pump o gud vet vad jag släpar runt på.

Det visade sig dessutom att mina "lätt baggy" byxor och strumpor hade plats för fyra hungriga fästingar oxå. Ska aldrig mer sätta ner foten i högt gräs. Jag lovar!! Jävla svamp som lockade mig av cykeln. Men goda var de (svamparna alltså, inte fästingarna), smörstekta på grovt bröd med smält ost och ett glas mjölk efter en lång(sam) tur på I2.

Jävla svamp
Dom enda svampar jag bryr mig om att plocka är toppslätskivling, och dom växer mest på ängar. Där är det ju bara transportsträcka, så då kliver jag av och plockar.

Jävla svamp
Jävla pundare...

Det vet väl alla att ungdomar som så oskyldigt går i skogen och plockar svamp, tar hem , torkar och röker eller knaprar upp dom !

Själv går jag till ICA och tjackar sånna vit-råsa svampar, ni vet dom mellan saltarullarna och Bassets vingummi, men vilket jävla skit , faan händer ju ingenting oasvett hur mycket man knaprar... =((

Funderar på att prova såna vita piller, skolkritor heter dom visst, säkert oskyldigt namngivna för att locka ungdomar och mörka för vuxna. Undra om man kan röka dom?
Dom ligger förresten mellan vingummi'na och sura napparna.

* Ovanstående är skrivet under den tiden på dygnet man hasplar ur sig som mest skit så ni kan ignorera dravlet som är skrivet med en liten glimt i ögat , eller ett försök till det...
Rök eller knapra va fan ni vill.
Rök för faan bara inte upp min Oregano, den ska jag ha till min köttfärssås !

Jävla svamp
Wasabi skrev:
> Nu börjar den jobbiga svampsäsongen igen. Det
> blir liksom ingen bra cykling när man måste
> hoppa av cykeln var femte meter och plocka ett
> gäng spännande svampar. Det går inte att
> motstå heller, driften måste sitta i sen samlar-
> och jägarstenåldern. Och så fort man har sett
> några så är svampplockarblicken påslagen, så
> att man bara stirrar ner i marken framför sig och
> måste cykla jättelångsamt för att inte missa
> några. Det här förstör nästan all cykling
> för mig i september - oktober.
> Är det bara jag som har det här problemet? Är
> jag onormal?

Kära Wasabi

Du e fullt onormal

Skit i cýklingen å plocka svamp vettja

Vit flugsvamp är en riktigt fet hallis svamp

Jävla svamp
Svamparna och svampplockarna är väl inget problem... det är värre med alla älgjägarna.
Dom är mycket farligare! Det gäller att se till att man inte har några kvistar i hjälmen...

Jävla svamp
EDIT:

Jag mindes ju fel namn.

Toppslätskivling är det jag vill rekomendera=D

psilocybe_semilanceata_a5988.jpg

Helt klart något för bigmollo pch skogling. Alla andra skall nog fundera ett ganska bra tag innan man plockar, torkar och blandar....;-P

Senast redigerad av en moderator:
Jävla svamp
42Hz skrev:
> Något utomjordiskt förmodligen, det vill säga
> någon myko svamp...

ser ut som något som inte vet vad fotosyntes är, och därför valt att leva på svavel :)

Jävla svamp
Så där helt apropå kan jag meddela att vi plockade ganska fina kantareller när vi högg julgranen ungefär i mitten av december.

Jävla svamp
Jaha...det fanns en tråd i ämnet, kan bara konstatera att jag är gravt drabbad!

Ett fenomen är att det dyker upp kantareller mitt i stigen där man cyklar, och då MÅSTE man stanna och plocka med sej. Därefter cyklar man i snigelfart för att man satt på sökradaren efter svamp.

Det andra fenomenet är att man efter ett par svampplockar-promenader fortfarande är inställd primärt på svampsökning i skogen, så att vid cykling är blicken är överallt utom på stigen där framhjulet ska planteras. Detta medför både en massa avbrott för att kolla upp ev svamp, samt enstaka otb:s för att man har blicken åt fel håll.

Å andra sidan hade jag i söndags hela camelbacken fylld med kantareller, Karl-Johan samt några taggisar. Och en afterbike med en mellanöl och svamp-macka är ju ok. Där ser man hur överlägset det är med vattenrygga istället för flaskor!

Jävla svamp
JPL skrev:
> Å andra sidan hade jag i söndags hela
> camelbacken fylld med kantareller, Karl-Johan samt
> några taggisar. Och en afterbike med en mellanöl
> och svamp-macka är ju ok. Där ser man hur
> överlägset det är med vattenrygga istället
> för flaskor!

Svamp tar mindre skada i en tom vattenflaska än i en vattenrygga;)

Jävla svamp
cyklariskogen: Ja, men dom ta mindra skada i en ryggsäck än i en icke-tom vattenflaska! ;)

Preacher: man äter inte dom svamparna, man torkar och freebase:ar (eller hur man nu skriver) dom.

Jävla svamp
Jävla svamp
I söndags tog jag en stigrunda i Nyhammar.
Jag cyklade säkert över en hel middag.
Som du säger så gör det ont i hjärtat, men hade jag stannat och plockat allt så hade jag inte varit hemma än.

Svamp, ja de enda jag kan är kantarell och trattkantarell + KarlJohan.

Det måste finnas mycket kantareller eftersom folk inte ens hiner plocka på stigarna.

Jobbet tar tid från cyklingen, men nu tar också svampplockningen tid från cyklingen, jag får sjukskriva mej så löser det sig.
Men nu är det dags att fylla frysen för ett år framåt.
Jag har sett att det har börjat komma trattissar också, bra för lagret vi la upp för två sedan är precis slut.

Känsla, ståpälsen när jag får syn på den där gula skönheten är samma som när man får napp när man fiskar eller måste vara när man har en älg på kornet.

Ser ni den; ståpälskantarellen
IMAG0082.jpg ht=725

Det fick bli en runda till storbetget i går, berget där man inte plockar svamp utan går ut och hämtar svamp, (det är synd om er storstadsbor)

I timmes plockning, rensat och klart:
DSC_2275.JPG ht=426

Tillbaka
Topp