Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
hm sa:
emmer sa:
PeterÄlvsjö sa:
SM 1:a i Cyclocross 2015
Äntligen en merit :-)

I övrigt så.....

Vem var det nu igen hon körde ifrån med några minuter men som iaf blev tvåa ?

Det måste betyda att Rissveds är bättre än Emma på landsväg också!!! Att det är en enorm skillnad inte minst gällande teknik spelar väl ingen roll?

edit; Rissveds är naturligtvis en enastående talang och kan säkert bli bland de bästa på landsväg också om hon skulle sadla om men där är hon knappast nu, annars Sveriges olympiska kommitte satsat på henne i OS även på landsvägsloppet

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
hm sa:
gabbeon sa:
Luthman Photography sa:
H. sa:
gabbeon sa:
Luthman Photography sa:
Nu har jag väldigt liten/ingen insyn i hur det är att tävla i lvg. Men det måste ju vara ganska (för att inte säga väldigt) tråkigt att ens uppgift i en tävling är at bränna ut sig så att någon annan kan vinna.

Lvgcykel är lagsport. Klarar man inte av det ska man hålla sig till tempolopp.

Hur många OS-silvermedaljer delades ut i linjeloppet sade du? Fotbollsdamerna fick i alla fall en silvermedalj var.

Haha!

Bra poäng där. Fotboll borde också införa att antalet lagmedlemmar beror på aktuell ställning på världsrankingen.

haha , skulle ju fan gynna Sverige om Zlatan fick va själv på plan...

Men då måste han ju lära sig att springa också.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Konkret sa:
Undra vilket lopp ett CX-lopp är mest likt? Ett lvg-lopp eller ett XC-lopp?
LöL.
Ett XC givetvis.
(Bild från helgens landsvägslopp i Vårgårda.)
lu.jpg

Jenny Rissveds
Naturligtvis skulle Jenny kunna bli en mycket bra landsvägscyklist. Hon lär ha den fysiska kapaciteten att vara i absoluta världstoppen, och hon verkar onekligen vara väldigt taktisk, smart och iskall.

Men som det redan påpekats här, så är landsvägscykling en lagsport. En individuell lagsport. Väldigt korkat, tycker jag, men cykelsporten är full av korkade saker, så det är tyvärr bara att vänja sig. Alla mot alla vore trevligare. Men vill man ändå ha lag, så anser jag att alla lag ska vara lika stora och alla i laget får dela på medalj/pris om en lagmedlem får medalj.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
hm sa:
emmer sa:
PeterÄlvsjö sa:

I övrigt så.....

Och hur var förutsättningarna inför det loppet?

? Jenny var väl typ 21år gammal och har utvecklats enormt sen dess, Emma hade väl inte sett slutet på sin karriär än iaf...
annars var förutsättningarna såna att dom starta samtidigt för att se vem som var starkast och först i mål :)

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
PeterÄlvsjö sa:
Konkret sa:
PeterÄlvsjö sa:
Jolanda Neff från Schweiz som allt som oftast är med i toppen av alla MTB-lopp och slutade sexa i OS efter att ha kroknat på slutet körde även linjeloppet i OS och blev 8:a. 6:a och 8:a på de två loppen är bra kört och Jenny skulle nog också ha kapacitet till en topp-placering i ett linjelopp.

Tvivlar på att hon hade gjort ett bättre jobb än Sara eller Emilia. Emma hade hon inte rått på i lvg.

Sara bröt i och för sig tidigt men varje land fick ju ha fyra startande så det hade knappast varit sämre att ha henne med i loppet ihop med de övriga. Hade inte slagit Emma men hade nog varit i klass med Neff.
Tydligen har hon ändå öppnat upp för att eventuellt köra linjelopp i framtiden. Och/eller även Triathlon.

Vi ska nog vara glada att inte Jenny försökte sig på en dubbel och att jolanda gjorde det. Även om det är två veckor mellan loppen är det svårt att hålla fokus på två så olika typer av lopp. Tror annars Jenny skulle klarat sig utmärkt på linjeloppet men det krävs betydligt mer rutin för att bara cykla hem guldet. Jolanda är mer allround än vad Jenny är.

Instämmer i att det var bra att Jenny fokuserade på mtb. Hellre ett guld än två diplom! Här i Schweiz går spekulationerna höga om Jolanda gapade över för mycket. På lördag skall vi ha teamevent i Basel med Matt och Jolanda, i samband med sista deltävlingen i schweiziska XCO-cupen. Anar att stämningen inte kommer att vara på topp för planen var nog inte att fira två sjätteplatser.
Matt är nog iofs mer nöjd, men han svarade inte på mitt grattis WhatsApp.

Jenny Rissveds
hm sa:
GoranS sa:
hm sa:
emmer sa:
PeterÄlvsjö sa:

I övrigt så.....

Och hur var förutsättningarna inför det loppet?

? Jenny var väl typ 21år gammal och har utvecklats enormt sen dess, Emma hade väl inte sett slutet på sin karriär än iaf...
annars var förutsättningarna såna att dom starta samtidigt för att se vem som var starkast och först i mål :)

Emma hade väl någon vecka innan genomgått en operation och var vad jag fattade det inte direkt i något toppslag. Men det är klart, vill man kan man ju välja lämpliga data, extrapolera vilt och komma fram till de slutsatser man önskar. Kör man det rejset med din data hade väl Jenny vunnit linjeloppet på OS med 2-3 minuter. Jag säger inte att hon inte kunde fått ett hyggligt resultat. Däremot tror jag inte att hon klarat att ta medalj vilket Emma gjorde.

Jenny Rissveds
geologen sa:
Naturligtvis skulle Jenny kunna bli en mycket bra landsvägscyklist. Hon lär ha den fysiska kapaciteten att vara i absoluta världstoppen, och hon verkar onekligen vara väldigt taktisk, smart och iskall.
Läste någonstans att hon ska ha det högsta syreupptaget som någon svensk kvinna uppmätt. Så den kapaciteten borde räcka!

geologen sa:
Men som det redan påpekats här, så är landsvägscykling en lagsport. En individuell lagsport. Väldigt korkat, tycker jag, men cykelsporten är full av korkade saker, så det är tyvärr bara att vänja sig. Alla mot alla vore trevligare. Men vill man ändå ha lag, så anser jag att alla lag ska vara lika stora och alla i laget får dela på medalj/pris om en lagmedlem får medalj.

Och hur skulle man hindra åkare från att sluta sig samman i en massa hemliga pakter och oheliga allianser om det officiellt sett vore alla-mot-alla? Tror det skulle utmynna i ett totalt kaos med godtyckliga bedömningar och hårklyverier som totalt skulle dra ett löjets skimmer över sporten. Nej, bättre då med organiserade lag så att det är klart var lojaliteterna ligger.

Och att potentiellt börja dela ut gula tröjor i Paris till åkare som potentiellt kan ha tagit längst tid av alla på sig för att genomföra loppet känns inte heller som något som skulle göra det hela så mycket bättre.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
geologen sa:
Läste någonstans att hon ska ha det högsta syreupptaget som någon svensk kvinna uppmätt. Så den kapaciteten borde räcka!

geologen sa:

Och hur skulle man hindra åkare från att sluta sig samman i en massa hemliga pakter och oheliga allianser om det officiellt sett vore alla-mot-alla? Tror det skulle utmynna i ett totalt kaos med godtyckliga bedömningar och hårklyverier som totalt skulle dra ett löjets skimmer över sporten. Nej, bättre då med organiserade lag så att det är klart var lojaliteterna ligger.

Och att potentiellt börja dela ut gula tröjor i Paris till åkare som potentiellt kan ha tagit längst tid av alla på sig för att genomföra loppet känns inte heller som något som skulle göra det hela så mycket bättre.

Är det inte lite av charmen med lvg-cykling att det finns så mycket taktik, tjuv och rackar spel, heliga och oheliga allianser? Pannben, tur, chansningar, spontana pakter, planer som håller - planer som spricker....

Vore det inte för all doping så vore det ju underhållande! Som det är nu får man ju alltid tanken att allt inte är som det borde med blodkemin så snart någon är lite för bra.

Jenny Rissveds
Nja, jag tycker verkligen inte det. Men så är jag en inbiten temporäv. Jag tycker att tempocykling är den högsta formen av cykeltävlande. Bara den råa prestationen. Alla mot alla. Ärligare blir det inte! Det är riktigt vackert, det!

Synd att tempocykling är så marginaliserat i Sverige. Jag önskar ibland att jag bodde i Storbritannien.

Jenny Rissveds
geologen sa:
Nja, jag tycker verkligen inte det. Men så är jag en inbiten temporäv. Jag tycker att tempocykling är den högsta formen av cykeltävlande. Bara den råa prestationen. Alla mot alla. Ärligare blir det inte! Det är riktigt vackert, det!

Synd att tempocykling är så marginaliserat i Sverige. Jag önskar ibland att jag bodde i Storbritannien.

Tyvärr är det lite tråkigt att titta på.

Men det är ju bara en åsikt från en som tycker att speedway och velodromcykling är kul...

Bilagor

• gillar.jpeg
    gillar.jpeg
    4.3 KB · Besök: 119
Jenny Rissveds
Jag har inget emot tempo (mer än att TV-produktionerna oftast är under all kritik). Dock tror jag att det skulle totalt döda cykelsporten om man gick över till att bara köra tempo. Och ett oorganiserat alla-mot-alla på linjelopp ser jag som hopplöst feltänkt.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Jag har inget emot tempo (mer än att TV-produktionerna oftast är under all kritik). Dock tror jag att det skulle totalt döda cykelsporten om man gick över till att bara köra tempo. Och ett oorganiserat alla-mot-alla på linjelopp ser jag som hopplöst feltänkt.
Det är ju bara att se på MTB där det blir småklungor fast det där inte är någon vits med klunga öht...

Jenny Rissveds
geologen sa:

Flytta?

Jenny Rissveds
kitzblitz sa:
geologen sa:

Flytta?

Till landet som satsar helhjärtat på att göra Orwells 1984 till verklighet? Nej tack!

Jenny Rissveds
kitzblitz sa:
geologen sa:

Flytta?

Finns inget att flytta till. De har ju grävt sin egen grav och 2018 år skolatlas kommer att ha mer vatten på kartan....

Jenny Rissveds
Bengt-re sa:
kitzblitz sa:
geologen sa:

Flytta?

Finns inget att flytta till. De har ju grävt sin egen grav och 2018 år skolatlas kommer att ha mer vatten på kartan....

I brittanien är det velodromen som gäller?

Jenny Rissveds
Daddy D.Lux sa:
Instämmer i att det var bra att Jenny fokuserade på mtb. Hellre ett guld än två diplom! Här i Schweiz går spekulationerna höga om Jolanda gapade över för mycket. På lördag skall vi ha teamevent i Basel med Matt och Jolanda, i samband med sista deltävlingen i schweiziska XCO-cupen. Anar att stämningen inte kommer att vara på topp för planen var nog inte att fira två sjätteplatser.
Matt är nog iofs mer nöjd, men han svarade inte på mitt grattis WhatsApp.

Man kan ju undra över hur Neff tänkte med denna dubblering. Chansen på medalj på landsvägsloppet måste varit väldigt mycket mindre än risken att försämra sina chanser i MTB-loppet. Nu däckade hon ju rätt ordentligt i mtb-loppet.

Jenny Rissveds
PeterÄlvsjö sa:
Man kan ju undra över hur Neff tänkte med denna dubblering. Chansen på medalj på landsvägsloppet måste varit väldigt mycket mindre än risken att försämra sina chanser i MTB-loppet. Nu däckade hon ju rätt ordentligt i mtb-loppet.
Med 2v mellan loppen så var det nog inte det som avgjorde.

Jenny Rissveds
Kan vi inte starta en egen tråd för er som inte förstår landsvägscykling, inte tycker att det är kul eller tycker att all cykling är doping så vi kan hålla oss till ämnet i den här tråden? Jenny är lite för bra för att tråden ska drunkna i jönserier.

Jenny Rissveds
eketjall sa:
PeterÄlvsjö sa:
Med 2v mellan loppen så var det nog inte det som avgjorde.

Tror också att det var fokus och uppladdning som vart lidande snarare än återhämtningen mellan loppen. Hade hon fokuserat på MTB hade hon ju inte behövt klämma in en massa landsvägslopp under säsongen.
Fick förresten förmånen att testa en av hennes heldämpade Rio-cyklar i söndags. (Hon valde iofs hardtail i slutändan.) På den satt XTR Di-2 med enkelklinga och en XTR prototypkassett med 11-46.

Jenny Rissveds
bigmollo sa:
Kan vi inte starta en egen tråd för er som inte förstår landsvägscykling, inte tycker att det är kul eller tycker att all cykling är doping så vi kan hålla oss till ämnet i den här tråden? Jenny är lite för bra för att tråden ska drunkna i jönserier.

Får vi diskutera geologens flytt till England här?

Jenny Rissveds
bigmollo sa:

Har inte du hängt på happy länge nog för att veta hur det funkar här?

Jenny Rissveds
Daddy D.Lux sa:
Fick förresten förmånen att testa en av hennes heldämpade Rio-cyklar i söndags. (Hon valde iofs hardtail i slutändan.) På den satt XTR Di-2 med enkelklinga och en XTR prototypkassett med 11-46.

Ja, hur tänker Neff när hon väljer hardtail?

Jag ifrågasätter såklart inte att hon vet vad hon gör - men hon verkar ju ha ganska stora problem med ryggen?

Samma konstiga cykelval även i senaste Världscupen som hon körde. Jäklar vad hon studsade omkring.. :-)

Tillbaka
Topp