Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
PeterÄlvsjö sa:
Man kan ju undra över hur Neff tänkte med denna dubblering. Chansen på medalj på landsvägsloppet måste varit väldigt mycket mindre än risken att försämra sina chanser i MTB-loppet. Nu däckade hon ju rätt ordentligt i mtb-loppet.

Att köra hård träning/tävling 2 veckor före en viktig start är väldigt vanligt för att försöka få till en formtopp. Så medalj på räcer kanske inte var det viktigaste, utan att få sig ett riktigt bra träningspass mot världens bästa cyklister?

OS guld är en av få medaljer Jolanda inte har, Så jag tror räcerloppet snarare var väl planerad träning för MTB loppet och knappast någon kompromiss.

Jenny Rissveds
eketjall sa:
PeterÄlvsjö sa:
Man kan ju undra över hur Neff tänkte med denna dubblering. Chansen på medalj på landsvägsloppet måste varit väldigt mycket mindre än risken att försämra sina chanser i MTB-loppet. Nu däckade hon ju rätt ordentligt i mtb-loppet.
Med 2v mellan loppen så var det nog inte det som avgjorde.

I mtbloppet i OS var Jenny oslagbar. Men hon var det till stor del för att hon fokuserade och förbereder sig för det loppet. Jolanda hade antagligen inte besegrat Jenny oavsett vad hon gjort där på den banan var Jenny bäst. Men bästa sättet att vinna mtblopp är inte att träna och förbereda sig för ett linjelopp även om det är två veckor emellan och man vinner inga linjelopp i OS genom att träna och fokusera på mtb. Kanske kommer någon i framtiden lyckas med en dubbel men det kräver att man förbereder sig för båda loppen under lång tid och massor med rutin både i mtb och landsväg.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Hur var hennes fokus då? Fokuserade hon ngt på linjeloppet eller körde hon det mer som ett bra "hårt träningspass"?

Att köra ett linjelopo på OS är aldrig bara "ett bra hårt träningspass" du är där för att vinna eller hjälpa lagkamraterna att vinna. Nu hade jolanda inga hjälpryttare vilket inte gjorde uppgiften lättare.

Svenska cykeltjejerna fick maximal utdelning med dom resurserna man hade.
Ett stort grattis! Till alla inblandade.

Jenny Rissveds
bakhjul sa:
Daddy D.Lux sa:
Fick förresten förmånen att testa en av hennes heldämpade Rio-cyklar i söndags. (Hon valde iofs hardtail i slutändan.) På den satt XTR Di-2 med enkelklinga och en XTR prototypkassett med 11-46.

Ja, hur tänker Neff när hon väljer hardtail?

Jag ifrågasätter såklart inte att hon vet vad hon gör - men hon verkar ju ha ganska stora problem med ryggen?

Samma konstiga cykelval även i senaste Världscupen som hon körde. Jäklar vad hon studsade omkring.. :-)

Som teamcyklist för Stöckli (i klåpar-skugg-teamet) skall jag vara obrottsligt lojal, men jag kan ändå avslöja att Matt (som jag pratat mer med och som är inblandad i utvecklingen) körde hardtail fram tills i år för att Stöckli inte hade någon tillräckligt bra FS för XCO. Den nya har Matt varit med och utvecklat och den är enligt honom helt i klass med alternativen. Att Jolanda inte bytt tror jag främst beror på att hon inte hade hunnit vänja sig tillräckligt, men det kan ju också vara en fråga om vikt, som ju blir en större faktor för en lätt liten tjej.
Än så länge har de bara producerat pro-teamets ramar, hos BikeAhead i Tyskland.
Själv har jag beställt densamma till nästa säsong, men våra ramar byggs i Asien. I övrigt är det samma spec, med DT Swiss-hjul, BIkeAhead prylar, XTR Di2 och Fox elektriska dämpare och gaffel. Skall bli grymt kul när de levereras senare i höst.

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
GoranS sa:
Hur var hennes fokus då? Fokuserade hon ngt på linjeloppet eller körde hon det mer som ett bra "hårt träningspass"?

Att köra ett linjelopo på OS är aldrig bara "ett bra hårt träningspass" du är där för att vinna eller hjälpa lagkamraterna att vinna. Nu hade jolanda inga hjälpryttare vilket inte gjorde uppgiften lättare.

Om det inte fanns någon konkurrens om platsen att köra för Schweiz och Neff bedömde att det skulle öka hennes chanser att ta XC-guldet om hon fick en bra hård tävling två veckor innan och det inte fanns någon annan bra tävling att köra så skulle det kunna vara s.a. hon körde loppet i det syftet. Jag säger inte att det var så, men att kategoriskt döma ut möjligheten att ngn skulle kunna bedöma det som en optimal uppladdning för XC-loppet känns lite tveksamt.

I övrigt är jag rätt övertygad om att det fanns åkare som startad linjeloppet utan hopp om medalj för vare sig egen eller lagkamrats del.

Jenny Rissveds
GoranS sa:
Cinder2i40 sa:
GoranS sa:

Om det inte fanns någon konkurrens om platsen att köra för Schweiz och Neff bedömde att det skulle öka hennes chanser att ta XC-guldet om hon fick en bra hård tävling två veckor innan och det inte fanns någon annan bra tävling att köra så skulle det kunna vara s.a. hon körde loppet i det syftet. Jag säger inte att det var så, men att kategoriskt döma ut möjligheten att ngn skulle kunna bedöma det som en optimal uppladdning för XC-loppet känns lite tveksamt.

I övrigt är jag rätt övertygad om att det fanns åkare som startad linjeloppet utan hopp om medalj för vare sig egen eller lagkamrats del.

Bra för en träning att komma 8 på os. ;-) det finns andra bra tävlingar 2 veckor innan os i mtb. Tror jolanda är rankad 23 i världen i landsvägscykel för hon har tävlat och vunnit landsvägslopp riktigt bra för en mtbcyklist. Hon håller inte på med landsvägscyklingen för att hon ska vinna os i mtb.

Jenny Rissveds
Tja, om Jenny tog guld när hon var där för att "se och lära" så är väl en 8:e plats ingenting. ;-)

Sen finns det ju de som uttalat kört vueltan som uppladdning inför VM och trots det gjort hyggliga resultat, så totalt orimligt tycker jag inte att det skulle vara. Men, frågan kring hur hennes fokus var ställde jag p.g.a. att jag inte har någon koll. Då hon ser ut att vara ganska lätt kan man ju sen tänka sig att OS-linjebanan passade henne relativt bra.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Tror os-linjebanan passade henne väldigt bra. Jag tippade jolanda som en av dom som skulle kunna överaska. Men med facit var det inte det smartaste att försöka sig på båda loppen.

Jenny Rissveds
Hon verkar inte hålla med om att hon "var där (OS) för att se och lära". Hade iofs inte heller den uppfattningen, trodde definitivt hon var en medaljkandidat.

Jenny Rissveds
Det klart att hon hade scenarion klara för sig som innebar medalj. Har man vunnit WC tävling och fortfarande har form så kommer en elit aktiv att köra för medalj.

Sedan hade hon hanterat en 10 plats oxå då formen kanske inte fanns mha "ringa ålder" , "erfarenhet" osv...

Hoppas hennes posituva utveckling fortgår några år nu...då kommer det fler fina resultat.

Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Eveningstar sa:
Wilieran sa:
TBy sa:
Brando sa:
Vart kan man kolla i repris av hela loppet?

Finns på cyclingtorrents om inte annat. Har du inte konto på CT och torrentvana är det meckigt, dock.

Någon som har ett konto på Cyclingtorrents som kan skicka en invite? kor@kth.se ...
Försökte nu men fick felmeddelande "Error. No invites!" när jag försökte skapa en invite :/

Är du Power User så skickar du PM till tbylit på CT så ordnar det sig.

Jenny Rissveds
TBy sa:
Eveningstar sa:
Wilieran sa:
TBy sa:
Brando sa:

Finns på cyclingtorrents om inte annat. Har du inte konto på CT och torrentvana är det meckigt, dock.

Någon som har ett konto på Cyclingtorrents som kan skicka en invite? kor@kth.se ...
Försökte nu men fick felmeddelande "Error. No invites!" när jag försökte skapa en invite :/

Åh, jag skulle gärna vilja ha en invite jag med. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med en?

Jenny Rissveds
AAverdal sa:
TBy sa:
Eveningstar sa:
Wilieran sa:
TBy sa:
Brando sa:

Åh, jag skulle gärna vilja ha en invite jag med. Någon som kan tänka sig att hjälpa till med en?

+1

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
Tror os-linjebanan passade henne väldigt bra. Jag tippade jolanda som en av dom som skulle kunna överaska. Men med facit var det inte det smartaste att försöka sig på båda loppen.

Förstår mig inte riktigt på den här diskussionen... Kan man vinna Flandern/Roubaix-dubbeln eller göra rent bord i Ardennerna så kan man cykla ett linjelopp och ett mtb-lopp med 14 dagar emellan.

Om man försöker antyda att Neff eventuellt hade slagit Jenny om hon bara hållit sig borta från linjeloppet tycker jag man är på tunn is.

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
Cinder2i40 sa:

Förstår mig inte riktigt på den här diskussionen... Kan man vinna Flandern/Roubaix-dubbeln eller göra rent bord i Ardennerna så kan man cykla ett linjelopp och ett mtb-lopp med 14 dagar emellan.

Om man försöker antyda att Neff eventuellt hade slagit Jenny om hon bara hållit sig borta från linjeloppet tycker jag man är på tunn is.

Instämmmer, Jenny är bäst i år!
...men vänta bara till nästa säsong när Jolanda har kurerat ryggen och fått tillbaka självförtroendet ;-)

Jenny Rissveds
Daddy D.Lux sa:
ohellstrom sa:
Cinder2i40 sa:

Instämmmer, Jenny är bäst i år!
...men vänta bara till nästa säsong när Jolanda har kurerat ryggen och fått tillbaka självförtroendet ;-)

Vad har hon för ryggproblem?

Jenny Rissveds
simba sa:
hm sa:
GoranS sa:
Klipper hon sen också kalufsen går luftmotståndet ner med 2/3. ;-)

Fattar inte att man kan släpa runt på sånt djävla hår om man nu utövar sitt idrottande iaf lite seriöst ? Ser ju att behöva lägga mer tid o kraft på det än träningen.

Håret gör ju att hon känns igen lättare. Drömmen för sponsorerna.

En tillverkare av pudelmat borde i alla fall gå igång på det håret.

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
Cinder2i40 sa:

Det var ett svar till dom som tror att bara för att Jenny är i bra form och vunnit os guld i mtb så skulle hon även kunna vinna linjeloppet oxå. Som jag skrivit förut tror jag ingen oavsett vad dom gjort veckorna innan skulle kunna besegra Jenny under OS. Men jag tror inte heller jolanda är nöjd med sina resultat. Jag tror oxå att Emma Johansson skulle kunna besegra Jenny på cykelvasan. Jag tror en massa saker. ;-) tycker att en del skulle ha lite mer på fötterna innan dom börjar tro.

Jenny Rissveds
Cinder2i40 sa:
ohellstrom sa:
Cinder2i40 sa:

Det var ett svar till dom som tror att bara för att Jenny är i bra form och vunnit os guld i mtb så skulle hon även kunna vinna linjeloppet oxå. Som jag skrivit förut tror jag ingen oavsett vad dom gjort veckorna innan skulle kunna besegra Jenny under OS. Men jag tror inte heller jolanda är nöjd med sina resultat. Jag tror oxå att Emma Johansson skulle kunna besegra Jenny på cykelvasan. Jag tror en massa saker. ;-) tycker att en del skulle ha lite mer på fötterna innan dom börjar tro.

Haha, ja tro ska man se upp med.

Min inlägg var inte menat som kritik mot dig men jag valde att citera dig för att återknyta till en debatt som hamnat en bit upp i tråden.

Jenny Rissveds
Men hallå eller... spekulera i vad Jenny skulle ha kunnat göra eller inte. Hon hade kul och hon sade själv att det var en viktigt del av framgången. Det är ju det som är själva grejjen - att ha kul! Vi är på Happyride nu - inte på Brännskitenurdigförattkunnaskrytamedattduärbättreännågonannan.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Hm, är nog rätt få elitidrottare som när de tävlar inte "bränner skiten ur sig".

Och att det förekommer spekulationer på ett diskussionsforum känns inte som något oväntat/ovanligt.

Jenny Rissveds
hm sa:
GoranS sa:
Klipper hon sen också kalufsen går luftmotståndet ner med 2/3. ;-)

Fattar inte att man kan släpa runt på sånt djävla hår om man nu utövar sitt idrottande iaf lite seriöst ? Ser ju att behöva lägga mer tid o kraft på det än träningen.

Generellt har väldigt många idrottare alldeles för mycket hår. Det är mest inom triathlon som folk är seriösa nog att ha snagg eller rakat.

Tillbaka
Topp