Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
AB är marknadschef och den som ansvarat för att driva igenom avtalet, samt om man får tro artikeln på terrengsykkel den som underlåtit att uppdatera Poc om konsekvenserna. Vidare är han mannen som ska ha pressat JR mycket hårt och fått henne att tappa förtroendet för hela förbundet.

Visst har styrelse och årsstämma ställt sig bakom ett kasst avtal och det är nog många som bör fundera över sitt bidrag till denna soppa, men av det som framkommit hittils tycker jag inte det är någon oskälig häxjakt på AB.

Jenny Rissveds
Man brukar tala om förtroendekapital, och när det är förbrukat så är det väldigt svårt att återupprätta förtroendet. När man läser vad flera direkt inblandade säger/skriver, så är det uppenbart att AB genom sitt agerande mot de aktiva, teamen, och även POC, helt har förbrukat sitt förtroendekapital hos de aktiva. Detta oavsett om han gjort nåt formellt fel eller ej. Kan man ha en marknadschef/tävlingsansvarig som de aktiva saknar förtroende för? Ja, det är väl upp till styrelsen att avgöra. Men om jag vore aktiv så skulle jag akta mig för att ha nåt med landslaget att göra så länge denna person finns kvar.

Jenny Rissveds
Om jag förstår det hela rätt så har det stått helt klart iaf ett halvår att SCF:s avtal med POC krockar med Scotts avtal med Jenny. Har det varit chicken race från samtliga parter i ett halvår då? Nu när det exploderat i media så kör alla med damage control. Scott med en personlig touch, med en klar uthängning av en person på SCF, POC vill inte vara sämre och kommunicerar lite vagt om att de är flexibla, och till sist kommer SCF med ett uttalande om att de nu har ett förslag som alla skall vara nöjda med.

Kunde inte Scott tagit direktkontakt med POC liiite tidigare, inte som en desperat åtgärd i 13:e timmen? ("13:e" p.g.a. Jennys uttalanden) Absolut inget man kan begära av dom, men eftersom dom nu såg det som en möjlighet så kunde dom kanske gjort det tidigare.

Det är ingen här som vet hur samtalen gått till mellan parterna. Om det är så som Scott (intervju med Frischknecht) säger att SCF enbart varit på JR om avtalet, så är det inte vidare snyggt (men har Scott satt ner foten och talat direkt med SCF?). Om det är så att Scott och POC kommit överens men att SCF satt sig på tvären tills dom helt enkelt var tvungna att acceptera (och sedan gå ut med det som att de jobbat fram lösningen) så är det riktigt fult.

Men vi vet inte, 3 parter som sysslar med damage control, inte lätt att veta vad som hänt. Tycker att uttalanden från samtliga 3 parter väcker lite frågor. Googlade lite och utomrikes där dom inte har samma hat till SCF så är det inte självklart att SCF är dom som ska ha all kritik. Tror alla parter nu kommer att vara på tårna i det mediala kriget.

Om (jag skriver förhoppningsfullt "om") Jenny inte är med i VM så är det extremt tråkigt. Om det dessutom isf blir ett medialt krig om vem som har största skulden så finns väl risk att hon helt tröttnar.

Jenny Rissveds
clnr sa:

"Inför VM i Nove Mesto får vi ett avtal skickat till oss där vi är fria att använda våran egen hjälm och glasögon. Gör vi det så avsäger vi oss rätten till att vara med och ha möjligheten att bli utsedd till årets cyklist och stipendiat från SCF/POC."

Ehm, är det ens ok att skriva ett sånt avtal? Att straffa dom som åker med egen hjälm?

Jenny Rissveds
Maillard sa:
clnr sa:

"Inför VM i Nove Mesto får vi ett avtal skickat till oss där vi är fria att använda våran egen hjälm och glasögon. Gör vi det så avsäger vi oss rätten till att vara med och ha möjligheten att bli utsedd till årets cyklist och stipendiat från SCF/POC."

Ehm, är det ens ok att skriva ett sånt avtal? Att straffa dom som åker med egen hjälm?

Ptja, att utdela ett stipendiat eller pris är väl valfritt för den som delar ut det? Alltså ingen rättighet. Speciellt för POCs del, ganska logiskt att de inte vill klia någon på ryggen som inte kliar tillbaka.

Jenny Rissveds
(ytterligare) En tråkig sak i detta är att några utländska media verkar ha skrivit riktiga artiklar där de kontaktat inblandade. I svensk media har i allafall jag bara sett copy paste från uttalanden på internet.

Jenny Rissveds
fhloston sa:
(ytterligare) En tråkig sak i detta är att några utländska media verkar ha skrivit riktiga artiklar där de kontaktat inblandade. I svensk media har i allafall jag bara sett copy paste från uttalanden på internet.

+1

Verkligen konstigt. Inga frågor ställs. @ooms lista på sid 32 hade varit en bra start.

Jenny Rissveds
SCF=dysfunktionellt förbund.
svensk cykel har stora problem, ett av problemen är SCF.
Uppenbarligen funkar inte förbundet, detta är inte första gången det skiter sig ....
Det positiva är att detta kan leda till förändring .
Det är kanske dags att ta in folk utanför cykelsporten, som kan skriva avtal och kan tänka rationellt mm ?

Jenny Rissveds
Reflekterar bara över att mTB och cykel blomstrar, motionsloppet är superpopulära och Facebook flödar av poster som frågar om tävlingar och vilka som är lämpliga för nybörjare. Samtidigt händer detta. SCF har kanske århundradets boom i vår sport, om de satsat på att alla "nya" motionärer skulle kommit in i en klubb (utvecklat ledarna) och sålt in licenser (ganska lätt med tanke på försäkring tex) så hade det ekonomiska stödet från RF ökat monumentalt tack vare ökat antal licenstagare. På sikt hade detta byggt topp.
Nu skrämmer man effektivt bort folk istället, kanske dags att de (oavsett skuld) plockar bort de ansvariga och börjar om. Annars är jag rädd att detta blir en följetong som bara skadar sporten.

Jenny Rissveds
K sa:
kanske dags att de (oavsett skuld) plockar bort de ansvariga och börjar om. Annars är jag rädd att detta blir en följetong som bara skadar sporten.

Fast SCF börjar ju om vart tredje år typ och inte blir det bättre. Det var ju inte jättelängesen en man som jag vill minnas hette Andreas lämnade i förtvivlan. Den kvinnliga ordföranden (eller vad det nu var för titel hon uppbar) avgick ju inte för allt för många år sen hon heller och hon hade inte suttit länge.
SCF misslyckas år efter år på ett nästan unikt sätt skulle jag vilja säga.

Stalle

Jenny Rissveds
Paco sa:
Masjevel sa:
Lägg cykellicensen på skattsedeln så är vi av med den frågan...
Ny dag i cykelsverige, spännande att se vad som händer idag!

Får man byta den mot kyrkoskatten så ser jag inga problem;)

Det är väl enklare att bara gå ur svenska kyrkan? Man får visserligen betala begravningsavgift eller vad det nu heter ändå, men det blir ju billigare.

Jenny Rissveds
Kung Stalle sa:
K sa:
kanske dags att de (oavsett skuld) plockar bort de ansvariga och börjar om. Annars är jag rädd att detta blir en följetong som bara skadar sporten.

Fast SCF börjar ju om vart tredje år typ och inte blir det bättre. Det var ju inte jättelängesen en man som jag vill minnas hette Andreas lämnade i förtvivlan. Den kvinnliga ordföranden (eller vad det nu var för titel hon uppbar) avgick ju inte för allt för många år sen hon heller och hon hade inte suttit länge.

Stalle

Ja, nåt är allvarligt fel hos SCF kan jag tycka. Om arrangörer och deltagare i tävlingar skulle se ett värde i SCF:s inblandan så skulle inte tongångarna vara så negativa så fort SCF kommer på tal. Jag har aldrig hört nån säga: "Men vad bra SCF tänkte där." eller "Vad smidigt det gick tack vare SCF." Så borde det pratas. De ska ju finnas för att underlätta och utveckla sporten, inte tvärtom. Och som du säger Stalle så verkar det inte spela så stor roll vem som sitter där, det finns djupare i förbundet. Nästan så man blir sugen att engagera sig... Eller bara arrangera lite svartrace ;)

Jenny Rissveds
UrTomas sa:
Kung Stalle sa:
K sa:

Stalle

Ja, nåt är allvarligt fel hos SCF kan jag tycka. Om arrangörer och deltagare i tävlingar skulle se ett värde i SCF:s inblandan så skulle inte tongångarna vara så negativa så fort SCF kommer på tal. Jag har aldrig hört nån säga: "Men vad bra SCF tänkte där." eller "Vad smidigt det gick tack vare SCF." Så borde det pratas. De ska ju finnas för att underlätta och utveckla sporten, inte tvärtom. Och som du säger Stalle så verkar det inte spela så stor roll vem som sitter där, det finns djupare i förbundet. Nästan så man blir sugen att engagera sig... Eller bara arrangera lite svartrace ;)

Ja det är ju lite andra sidan av myntet. Dvs att de inte är till nån större nytta heller. Mest bara nåt jobbigt som är i vägen.

Jenny Rissveds
Problematiken är dock inte unik för cyklingen. Man ska inte leta länge gör att hitta folk, både utövare och ledare, i andra idrotter som stångar sig blodiga mellan tondöva förbundspampar och föreningssveriges klassiska småpåvar...

Jenny Rissveds
ev. randonörd sa:
SCF=dysfunktionellt förbund.
svensk cykel har stora problem, ett av problemen är SCF.
Uppenbarligen funkar inte förbundet, detta är inte första gången det skiter sig ....
Det positiva är att detta kan leda till förändring .
Det är kanske dags att ta in folk utanför cykelsporten, som kan skriva avtal och kan tänka rationellt mm ?

Men Brommé kom väl utifrån (från skidsporten?) med nya friska idéer. Som text att sälja sponsorplatser på Hjälm och glasögon!

Jenny Rissveds
För att få ordning på scf krävs att medlemmarna, klubbarna, regionförbundet kliver fram och tar sitt ansvar. Problemet är att dom flesta vill bara vara ute och cykla jag med.

Jenny Rissveds
Vad är det för förslag POC har kommit med som man kan läsa SCF tala om i sitt pressmeddelande? Och lol åt resten av det pressmeddelandet som propsar POC "mm POC är bra, POC gör bra grejer, puss på POC!".

Jenny Rissveds
Luthman Photography sa:
Paco sa:
Masjevel sa:
Lägg cykellicensen på skattsedeln så är vi av med den frågan...
Ny dag i cykelsverige, spännande att se vad som händer idag!

Får man byta den mot kyrkoskatten så ser jag inga problem;)

Det är väl enklare att bara gå ur svenska kyrkan? Man får visserligen betala begravningsavgift eller vad det nu heter ändå, men det blir ju billigare.

Nu var det iof ca 10år sen jag begärde urträde ur svenska kyrka och min licens kan jag gott betala själv så ignorera mitt förslag....

Jenny Rissveds
Oklart, POCs pressmeddelande tycks röra OS enbart:
http://news.pocsports.com/2017/08/1...-the-world-championships-in-cairns-australia/
“We have shown our flexibility and willingness to find the best solution for all, most recently by agreeing that some athletes at the Olympics could chose to use their team sponsors equipment, instead of POC. Without hesitation we are willing to consider all possibilities and avenues to ensure that Jenny Rissveds and other athletes are free to compete at the Championships and welcome the chance to support our athletes.”

Jenny Rissveds
asså det här hade ju kineserna fixat på 10 min.
Det är väl bara att sätta en scott klippa på en poc hjälm eller tvärtom.
Finns säkert på aliexpress om man letar...

Jenny Rissveds
JLarsson sa:
ForesterGuy sa:
CW sa:
Vad är det för förslag POC har kommit med som man kan läsa SCF tala om i sitt pressmeddelande? Och lol åt resten av det pressmeddelandet som propsar POC "mm POC är bra, POC gör bra grejer, puss på POC!".

Men POC är ju grundat i Sverige. Sverige!

POCs hjälmar är gjorda av SVENSKT STÅL!

Kläderna har otroligt tråkig design, hjälmarna är i min mening inte bara fula men också riktiga svampar i sin profil - så jag har inte så mycket övers till just POC. Kör inte MTB så jag har ingen kommentar när det kommer till deras skydd men det var det väl inte frågan om här heller - bara hjälm, brillor och handskar om jag läst rätt.

Jenny Rissveds
Från mitt perspektiv som glad amatör och som börjat kolla på MTB tack vare Rissveds så tycker jag det här verkar helt sjukt! POC och förbundet får skärpa till sig. Jag vet inte hur det är i andra sporter? Kanot, Segling, fotboll (skorna?) etc etc , måste atleterna ha förbundets utrustning? Låter helt sjukt att föra in hjälm och solglasögon i detta. Hästhoppning, vafan, ni hästhoppare måste tävla på hästhoppningsförbundets hästar!.

Jenny Rissveds
ohellstrom sa:
Problematiken är dock inte unik för cyklingen. Man ska inte leta länge gör att hitta folk, både utövare och ledare, i andra idrotter som stångar sig blodiga mellan tondöva förbundspampar och föreningssveriges klassiska småpåvar...

Nä visst är det så men det är ju heller ingen ursäkt. :-)

Stalle

Jenny Rissveds
Kung Stalle sa:
ohellstrom sa:

Nä visst är det så men det är ju heller ingen ursäkt. :-)

Stalle

Framförde det inte som en förmildrande omständighet, mer för att ingen ska få för sig att det bara är cyklister det är synd om.

Jenny Rissveds
Parallell med SOK:
Tidigare har varje SF bestämt tävlingskläder under OS.

Man har t o m sålt rättigheten. Under 2015 upptäckte SOK att det är SOK som äger rättigheten. Man skriver kontrakt med H&M, ett svenskt företag.

Man kräver att alla ledare och aktiva som ska medverka vid OS i Rio skriva under ett papper där de bekräftar att de ska respektera varumärkesrättigheter och regler enligt IOK och den Olympiska Chartern, inklusive skyldigheten att bära de officiella kläder SOK bestämmer. Bl a betyder detta att Badminton, Bordtennis, Bågskytte, Fotboll, Friidrott, Golf, Gång, Handboll, Kanot, Rodd, Skytte (lerduva) och Tennis kommer att tävla i dräkter från SOK:s partner H&M vid OS i Rio.

Av alla nationella olympiska kommittéer är det bara SOK som har skrivit ett kontrakt gällande tävlingskläder. Denna gång - 2016 - gällde det inte cykel men om SOK vill så kan de utnyttja sin rättighet. Vid SOK årsmöte försökte några förbund stoppa detta med en motion. SOK vann och lämnade detta kommentar.

"
H&M kommer att leverera tävlingsdräkter i toppklass och vi hoppas att också fotbollen och friidrotten framöver ska utnyttja den rätt de redan haft inför Rio att bidra vid utvecklingen av dräkterna, säger SOK:s avgående ordförande Stefan Lindeberg i en kommentar. Beslutet vid årsmötet är helt i linje med vad de olympiska reglerna säger och med det som redan gäller för OS i Rio.
"

Fallet med SCF rättigheten under VM och EM gällande skyddsutrustning är ganska likt. En rättighet som man aldrig har använt som sedan såldes till ett svensk företag.

Jenny Rissveds
me.I.am sa:
Har det varit chicken race från samtliga parter i ett halvår då? Nu när det exploderat i media så kör alla med damage control.

desperat åtgärd i 13:e timmen?

3 parter som sysslar med damage control, inte lätt att veta vad som hänt.

Det bästa jag har läst om detta.

Timeline från min/vår sida (Dalarnas Cykelförbund)

1) Jag hörde detta från en som har jobbat med Jenny under Vasaloppet februari 2016
2) Mars 2016. Skrev email till styrelsen. Förklarade att vi tyckte att det var fel. Även om man har rätten så behöver man inte utnyttjar rätten.
3) April 2016. SOK årsmötet (se ovan)
Beslutet ger SCF ett tecken på att man är in på rätt väg. Man kan sälja rättigheter (till svenska företag) man har utan vidare även om man har aldrig gjort så tidigare och även om ingen annan i världen gör det.
4) May 2016. Jenny är med på EM i Huskvarna. Pga sista minut förhandlingar fick hon startklar någon dag före tävlingen. Det var inget bra upplägg för henne.
5) Resten av året. Mycket snack om detta inför 2017.
6) Mars 2017. SCF Årsmöte. Då landslagsavtalen presenterades hade ingen delegat på årsmöte en invändning.

Måndag efter årsmöte.
Jag spårar framtiden.
Jag vill inte ha chicken-race, mediakrig och sista-minut försök under augusti. Våra cyklister behövde ett definitivt besked redan i mars/april. Ska man ut och träna behöver man motivation. Man undrar hur motivationen är om man inte ens vet att man kan komma till start i VM.

Jag tar kontakt med den som jobbade med sådana höga frågor i SCF . (Inte Anders Bromée och inte någon i styrelsen).

Jag säger att jag vill att man reda ut alla frågetecken nu. Jag säger "Finns det en smula chans att POC/SCF kan veka ner sig gör ni detta nu och inte i augusti". Jag rekommenderade ett möte med POC, Scott och SCF under mars/april. Jag säger att man kan lösa detta över en kopp kaffe eller ett glas vin på Stureplan. Men i vanlig ordning och i linje med svenska konfliktlösning gör man ingenting. Man glömmer bort det och tycker "det löser nog sig" samtidigt som ordkriget trappas upp och man hör uttal från både sidor.

Problemet växer och nu är vi där jag gjorde allt i min makt att undvika.

Jättetråkigt. Jag vet att man inte få säga "I was right" i detta land men jag säger det ändå.

Som medborgare i Storbritannien borde jag egentligen gilla läget för nu har vi (Team UK) en större chans till Guld. Men i så fall blir det en guld med en * för mig.

Jenny Rissveds
Tack Garry! Då är det ju uppenbart att SCF fick detta klart för sig för länge sedan. Men man har inte gjort ett skit mer än att AB jagat Jenny med blåslampa. Att lufta problemet med POC gjordes inte, och att sätta sig ner med Scott gjordes inte heller, trots att Scott försökte få till det flera ggr. Först när Scott rundar SCF och tar direktkontakt med POC blir de medvetna och frågan löses. För sent dock.
För mig är det uppenbart att det är SCF, och SCF ensamma, som bär ansvar för att situationen uppkommit! Pajasförbund!

Jenny Rissveds
ooms sa:
Tack Garry! Då är det ju uppenbart att SCF fick detta klart för sig för länge sedan. Men man har inte gjort ett skit mer än att AB jagat Jenny med blåslampa. Att lufta problemet med POC gjordes inte, och att sätta sig ner med Scott gjordes inte heller, trots att Scott försökte få till det flera ggr. Först när Scott rundar SCF och tar direktkontakt med POC blir de medvetna och frågan löses. För sent dock.
För mig är det uppenbart att det är SCF, och SCF ensamma, som bär ansvar för att situationen uppkommit! Pajasförbund!

Ja och inte bara dom, POC är lika skyldiga i mina ögon. Bara för att man kan skriva ett avtal ska man inte göra det! Från att försöka få bra publicitet så ger det här dem väldig dålig publicitet. De borde kunnat räkna ut detta med arslet för länge sen... Dåligt skött PR av företagets PR-team....

Jenny Rissveds
Minst sagt trist läge för Jenny. Först kämpa sig igenom en svår tid och vara borta från cyklingen relativt länge, och så sen komma tillbaka till denna cirkus! *suck* :-( Hoppas det slutar bra!

Tillbaka
Topp