me.I.am sa:
Har det varit chicken race från samtliga parter i ett halvår då? Nu när det exploderat i media så kör alla med damage control.
desperat åtgärd i 13:e timmen?
3 parter som sysslar med damage control, inte lätt att veta vad som hänt.
Det bästa jag har läst om detta.
Timeline från min/vår sida (Dalarnas Cykelförbund)
1) Jag hörde detta från en som har jobbat med Jenny under Vasaloppet februari 2016
2) Mars 2016. Skrev email till styrelsen. Förklarade att vi tyckte att det var fel. Även om man har rätten så behöver man inte utnyttjar rätten.
3) April 2016. SOK årsmötet (se ovan)
Beslutet ger SCF ett tecken på att man är in på rätt väg. Man kan sälja rättigheter (till svenska företag) man har utan vidare även om man har aldrig gjort så tidigare och även om ingen annan i världen gör det.
4) May 2016. Jenny är med på EM i Huskvarna. Pga sista minut förhandlingar fick hon startklar någon dag före tävlingen. Det var inget bra upplägg för henne.
5) Resten av året. Mycket snack om detta inför 2017.
6) Mars 2017. SCF Årsmöte. Då landslagsavtalen presenterades hade ingen delegat på årsmöte en invändning.
Måndag efter årsmöte.
Jag spårar framtiden.
Jag vill inte ha chicken-race, mediakrig och sista-minut försök under augusti. Våra cyklister behövde ett definitivt besked redan i mars/april. Ska man ut och träna behöver man motivation. Man undrar hur motivationen är om man inte ens vet att man kan komma till start i VM.
Jag tar kontakt med den som jobbade med sådana höga frågor i SCF . (Inte Anders Bromée och inte någon i styrelsen).
Jag säger att jag vill att man reda ut alla frågetecken nu. Jag säger "Finns det en smula chans att POC/SCF kan veka ner sig gör ni detta nu och inte i augusti". Jag rekommenderade ett möte med POC, Scott och SCF under mars/april. Jag säger att man kan lösa detta över en kopp kaffe eller ett glas vin på Stureplan. Men i vanlig ordning och i linje med svenska konfliktlösning gör man ingenting. Man glömmer bort det och tycker "det löser nog sig" samtidigt som ordkriget trappas upp och man hör uttal från både sidor.
Problemet växer och nu är vi där jag gjorde allt i min makt att undvika.
Jättetråkigt. Jag vet att man inte få säga "I was right" i detta land men jag säger det ändå.
Som medborgare i Storbritannien borde jag egentligen gilla läget för nu har vi (Team UK) en större chans till Guld. Men i så fall blir det en guld med en * för mig.