Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Beklagar missförståndet. Har inte tillgång till Facebook i mobilen och gick bara på vad som skrevs av andra här i tråden. Här kommer iaf en screenshot på den fortsatta diskussionen.

bromme2.png

Att "utveckla verksamheten och skapa förutsättningar för sporten och förbundets verksamhet att kunna växa" står tydligen inte i konflikt med att utestänga hela XC-damlandslaget... Det var ju en spännande inställning.

Jenny Rissveds
Vad är det AB har gjort egentligen?

Slutit ett avtal med POC angående:
- Kläder
- Utrustning (hjälm, glajor, handskar)
- Bonus (värde från 0-2mille)
- Immateriellt värde, förknippas med POC (oklart värde, 0-?)

Det verkar inte vara några reda pengar, absolut inte till ungdomssatsningar?

Med tanke på att alla aktiva redan har en hjälm och handskar (tydligen är vissa också knutna till befintliga kontrakt där, doh!), och att vi nog inte bör förvänta oss jättestora framgångar vid mästerskapen (och bonusen är dessutom privat?) så återstår alltså kläder och immateriellt värde. Kalas och Trimtex mfl har kläder men inte rätt varumärke?

Det verkar som AB brutit ny mark inom cykelsporten på sponsorsidan när han skrev den typen av avtal med POC, men det innebar en stor risk. Antingen insåg han (och SCFs stämma och styrelse) inte risken, eller så tyckte de alla att det var värt det? Jag förstår inte hur man kunde göra den bedömningen, ännu mindre efter tex Lindgrens och Garrys vittnesmål att de fick varningar om konsekvenserna. Jag gissar på att AB helt enkelt har/fick så starka "band" till POC (känslomässiga troligen, direkta ekonomiska inte så troligt) att han drev igenom detta på en loj stämma. One-man-show.

Jag förstår att jag inte har hela bilden, är tacksam om ni med insikt fyller på och korrigerar. Garry? GurraG?

Jenny Rissveds
Kan man tänka sig att lösningen kan vara att de tre damerna cyklar i det de har kontrakt på men även märkt med POC. De får inga reprimander och förbundet städar upp sin skit. Om cyklisten tillgodogör sig bonus genom vinst går den direkt till av cyklisten vald ungdomsverksamhet i Sverige. Cyklisten får inget utom äran och ett eller fler stärkta varumärken.

Jenny Rissveds
Jag tror såhär: En förutsättning för att en lösning öht ska kunna komma på plats, är att denne AB entledigas. Han har gjort bort sig så mycket att de aktiva inte vill ha med landslaget att göra så länge han är kvar.

Jenny Rissveds
Lösningen finns redan. POC har redan släppt sin prestige. Nu krävs det bara att AB släpper sin stolthet ber om ursäkt samlar styrelsen och skriver om eller släpper kravet på landslagskontraktet. Det bästa är om han avgår då förtroende för honom är så lågt bland största delen av cykelsverige och framförallt bland berörda cyklister. Sen får vi se hur många som följer med till vm. Men fortsätter han tro att han är viktigare för cykelsverige än vad Jenny, Alexandra och Ida är. Måste han tvingas bort på något sätt. ?

Jenny Rissveds
Jilster sa:
Ja man skulle verkligen vilja höra den faktiska förklaringen. Eller ytterligare en happy teori kanske kan duga så länge. Känner sig någon manad?

Nån får ett uppdrag och bestämmer sig för att detta är det viktigaste. Driver på och fattar beslut åt andra utan att inse att verkligheten inte stämmer med kartan.

Ett annat gäng försöker marknadsföra sitt varumärke och samtidigt göra något bra för sporten.

Ett tredje gäng gör sitt bästa för att leva på sin talang och träning i en stenhård miljö. De skall ta hänsyn till sina sponsorer och försöka hanera allt annat som man kan drabbas av. Inga resultat ingen framtid inom detta.

Eftersom del ett gör upp med del två om del tre utan del tre kommer del tre sakna all respekt för del ett. Del ett hävdar sin rätt genom mandat. Del två oroar sig för märkets värde och sporten. Del tre konstaterar att de är helt bakbundna, har en värdelös uppladdning och konstaterar förmodligen att tävla för sitt land skall vara en ära och därmed möjligt på ett rimligt sätt. Övrig cykling är ett svårt jobb med självpåtagna villkor, hårt jobb och resultatkrav.

Utan cyklister finns inget av värde i korthuset.

Jenny Rissveds
En observation: För några sidor sedan i denna tråd så var det ett ganska stort inslag av inlägg där min känsla är att man tog parti för SCF med diverse argument om ungdomssatsningar och det onda storkapitalet (= proffslagen) ... men på sistone har det varit väldigt lite av den varan... trots att skribenterna normalt är ganska aktiva...

Ni vet vilka ni är, tycker ni fortfarande att SCF har agerat korrekt, på det stora hela?!

Förövrigt: Hur underhållande det än är för "publiken" så tycker jag flera sidor av denna härva verkar agera rätt oproffsigt, om en äkta vilja finns att hitta en win-win så kanske man har bättre förutsättningar om förhandlingar inte drivs i publik media ... tänk om Carl Bildt hade bedrivit medlingen i Balkan-konflikten via Facebook och diverser bloggar... !?

Jenny Rissveds
Jag kan säga att min syn på SCF gått från milt neutral/positiv till väldigt mörk under denna process. Nu när korten är på bordet är det ganska klart vem som bluffade och vem som synade.

Jenny Rissveds
se92923 sa:
En observation: För några sidor sedan i denna tråd så var det ett ganska stort inslag av inlägg där min känsla är att man tog parti för SCF med diverse argument om ungdomssatsningar och det onda storkapitalet (= proffslagen) ... men på sistone har det varit väldigt lite av den varan... trots att skribenterna normalt är ganska aktiva...

Desto mer som framkommit desto tydligare har det blivit att SCFs budskap om ungdomssatsningar och annat mest är tomma ord. Jennys kommentar till AB var väl det som verkligen stack hål på ballongen.

Jenny Rissveds
Det enda AB gjort för ungdomssatsningar är ju att totalt ta bort dessa. Så visst har han varit handlingskraftig, men fan inte åt det bättre.

Intressant är ju också att ungdomarna som kör Ungdoms-EM fick ragga egna klädsponsorer (Trimtex) och döpa laget till Sweden Trimtex. Vart var, SCF, AB och POC och gynnande ungdomarna?

Ju mer insyn man har i förbundet och framförallt AB's agerande ju mindre vill man ha med dessa att göra.

Jenny Rissveds
Finns det ens tidigare aktiva cyklister i SCF? Kan inte Jenny tävla för sig själv under VM under neutral flagg som några gjorde under senaste friidrotts VM eller finns inte den möjligheten inom cyklingen?

Jenny Rissveds
pe.wa. sa:
Finns det ens tidigare aktiva cyklister i SCF? Kan inte Jenny tävla för sig själv under VM under neutral flagg som några gjorde under senaste friidrotts VM eller finns inte den möjligheten inom cyklingen?

Prova gå in på förbundets hemsida, möjligt att det står vilka anställda och vilka som sitter i styrelsen där.

Jenny Rissveds
Jilster sa:

Från länken.

Först i världen
Enligt Stefhan Klang är svenska cykelförbundet ett av de första förbunden i världen att se landslagsdräkten som en helhet.

– Det inkluderar även hjälmen, vilket inte har varit fallet tidigare. Jag har full förståelse för att andra har andra uppfattningar. För oss handlar det om att vara professionella och följa de ingående avtal som vi har, säger han.

Det känns inte som om SCF vill backa...

Jenny Rissveds
En proffsförhandlare är i mina ögon inte den som gräver ner sig djupast i sin skyttegrav utan den som kan sy ihop en vass lösning som alla vinner på.

Jag har mycket svårt att se SCFs agerande som proffesionellt.

Jenny Rissveds
"Enligt Stefhan Klang är svenska cykelförbundet ett av de första förbunden i världen att se landslagsdräkten som en helhet.

– Det inkluderar även hjälmen, vilket inte har varit fallet tidigare. Jag har full förståelse för att andra har andra uppfattningar. För oss handlar det om att vara professionella och följa de ingående avtal som vi har, säger han."

Så dumt! Om de åtminstone hade tjänat något på att GE bort hjälmen till POC (utöver det "immateriella värdet"), tex någon mille till ungdomarna. Ska man göra något så radikalt bör det finnas en belöning... Allt det här för inget!

Jenny Rissveds
Jag blir så trött! Vilka avtal snackar han om cyklisterna har ju vägrat skriva på. POC är beredda att släppa sina krav. Börjar misstänka att det finns en del av avtalet som innefattar arvode till styrelsen i avtalet.

Jenny Rissveds
En lösning skulle ju kunna vara att UCI helt enkelt bestämde att termen race kit innefattar tröja och byxor. INget mer, inget mindre. Då lämnas inte utrymme för kreativa "outside the box"-lösningar.

Jenny Rissveds
Lite sen reflektion: Det är ju alldeles förfärligt torftigt att behöva dela cykelbyxor med andra tävlande. Blöta och trasiga. Nog för att jag har förstått att det inte är en dans på rosor för kvinnliga cykelproffs men det hade jag verkligen inte trott.

Jenny Rissveds
JLarsson sa:
En lösning skulle ju kunna vara att UCI helt enkelt bestämde att termen race kit innefattar tröja och byxor. INget mer, inget mindre. Då lämnas inte utrymme för kreativa "outside the box"-lösningar.
Eller att man inser att bara för att UCI-reglerna ger ett landsförbund rätt att inkludera hjälm, handskar och glasögon till tävlingsdräkten så innebär det inte att man kan teckna avtal som står i konflikt med proffsåkarna utan att man på förhand har tagit fram en lösning på problemet? Att UCI tillåter det innebär inte att det rent juridiskt blir ett kontraktsbrott för cyklisten om denne redan har ett avtal för hjälm etc.

SCF och Bromee verkar ha varit så sjukt nöjda över att ha "hittat" detta kryphål att de helt missat att ett avtal inte är något värt om inte medparterna också skriver på det. Och att det inkluderar de aktiva cyklisterna.

Jenny Rissveds
Att jämföra med Team Sky som på TdF har en trailer med nio tvättmaskiner för att inte sprida bakterier mellan åkarna i laget (källa: interwebzet)

Tillbaka
Topp