jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Välkommen tillbaka!

Jag undrar om det inte är bättre att ser det tvärtom. För mig har det alltid varit viktigt att komma ut, och då är cykeln en bra sett att snabbt vara ute i naturen. Jag, och flera andra, har märkt att det är ännu viktigare i Corona tider där man sitter hem, inte pendlar till jobbet och inte möter mycket folk. Och det behövs väl ingen mål för att komma ut och cykla, förutom att man måste lämna huset?

Och om att köpa saker: jag kan fundera långt på vad jag precis vill ha, men när jag har bestämt mig vill jag här det direkt. Förstår inte hur andra kan har byggtråder som pågår i flera månader.

Ja verkligen! Det var ju lite anledningen till att jag började cykla från första början. Snabbt komma iväg, bort från stan, och in i lugnet. D Och det fungerade. Men så ah, fan vet jag... nu är det tungt att komma ut överhuvudtaget, även fast jag vet att det gör mig gott. Men hoppet lever! :)

Och ja, byggtrådar. Jag kan iofs förstå tjusningen i teorin, och jag uppskattar att följa trådarna, men jag är för otålig. Jag är bara byggd annorlunda! Och det får också vara okej. :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till den här tråden just nu när jag inte cyklar jättemycket, men fotar desto mer. Mycket promenader i skog och mark, men inte lika mycket flänga runt på hojen. Jag vill ju gärna slänga upp lite foton och skriva en rad osv, om det nu ens intresserar någon.

Den här tråden har ju liksom blivit lite av en slags, ja, vafan ska man kalla det? Loggbok? Dagbok är ju synd att säga med tanke på hur oregelbunden jag är, men i alla fall en plats där jag både har möjlighet att skriva av mig och posta lite foton.

Så, vad säger @marr och övriga admins? Får jag skriva och posta mina foton här även om jag inte tog mig till varje given plats med cykel och har de obligatoriska cykelfotona? :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu när det största cykelbegäret är under kontroll, så måste det ju naturligtvis ersättas med någonting annat. Efter många år med mobilkamera och ibland bristande intresse så hände något, jag var bara TVUNGEN att köpa mig en kamera, objektiv och fota "på riktigt" igen. Nu är det allt jag tänker på. Vilken kamera ska jag köpa? Fullformat? APS-C? Vill jag ha 4K? Kommer jag ens filma något? Let's be honest, det är fotandet som är passionen. Vilka objektiv vore kul attt ha? Vill jag fota fåglar? Orkar jag bära en fullformats-telezoom eller kommer jag tröttna? Är 70-200mm för stort även det? Behöver jag 2.8. Ja jag älskar ju en fin bokeh, men är den inte lite stor ändå? OCH DYR! Kanske räcker ett par snabba primes? Hur många fåglar kommer jag fota egentligen?

Precis som med cyklarna och cyklandet. Men det är väl det som är roligt? Den ultimata distraktionen - att snöa in på något. Jag köpte som tidigare nämnt en Fujifilm X-T30, spegellös, APS-C. Återigen så föll valet på något som egentligen duger gott, men som saknar många grejer jag egentligen vill ha. Det eviga cykelköpandet verkade inte lära mig någonting alls. Nu är vi tillbaka i samma otåliga, impulsiva beteende, fast på en annan marknad. Och då får det väl vara så då. Jag är gammal nog nu att erkänna att jag inte kommer kunna lära mig sitta (still).

Hur som haver. Fotograferandet är en motivation och inspiration att ta mig ut igen efter en tung höst och vinter. Precis som cyklandet gjorde 2019 och 2020. Jag verkar behöva något som just motiverar mig att hitta på saker, något att se fram emot. Lite deppigt, men jag är väl inte starkare än så.

Postar några foton från dagens promenix i lite skogsområden runt Rambodal. Har inte riktigt varit i dom tidigare så det var roligt att see något nytt, även om jag har sett granar och tallar förut också. :P

_DSF2386_Small.jpg

_DSF2369_Small.jpg

_DSF2353_Small.jpg

_DSF2385_Small.jpg

_DSF2388_Small.jpg

_DSF2389_Small.jpg

kais01

Aktiv medlem
Men då försvinner ju nörderiet! 99.99% av alla foton i den här tråden är ju tagna med min iphone. Hur som, den här foto-fasen lär väl gå över igen så småningom också, men tills dess ska jag försöka har roligt. :D
så klart. men bilderna blir tagna:)

har själv varit igenom den fasen långt tillbaka, och arbetat en del som fotograf på tidning. mobilkameran som vi känner den idag är det hittills mest användbara som hänt.

träffade häromdagen en betydligt mer professionell fotograf än jag själv, och han var härligt nerdig över sin iphone 12:) själv har jag en enklare modell, den får duga så länge. mina uppstyrda kameror samlar damm i en byrålåda.

DarkMatter

Aktiv medlem
Har missat den här tråden tills nu men ska börja följa den. Har tyvärr inte läst hela men lite i början och den senaste sidan eller två. Jag känner faktiskt igen mig lite i den del saker du skriver. Insnöande. Nördande. Otålighet. Både på cyklar och kameror, fast jag tog dem i omvänd ordning.

Brukade sitta i timmar och titta på objektiv, stativ, blixtar. Läsa metervis med forumtrådar. Och ibland gick jag till och med ut och använde kameran. Men sen gick det över. Nu är det mycket sällan som storkameran följer med. Det är lite av en mental block. Ska jag fotografera på riktigt så måste det vara med storkameran, men då blir det snabbt ett projekt med alla objektiv, kanske stativ, etc. Så det blir inte av.

Nu sitter jag här på Happy istället och läser om cyklar. Drömmer om att ha alla olika sorters cyklar för att ha precis rätt för varje tillfälle. Tyvärr/lyckligtvis har jag krafter i mitt liv som hindrar mig från att öppna plånboken alltför ofta.

De flesta dagar är det ganska lätt att ta sig ut men vissa dagar blir det ett projekt av nåt så enkelt som en liten asfaltrunda. Vet ju att jag svettas så måste byta kläder. Vet att jag får ont i röven efter 20 minuter så byxor måste bytsa också... och så blir det jobbigt. Så då tar jag andra cykeln och bara rullar runt lite. Känns friare och ger ändå den där goa känslan som bara en cykeltur kan ge. Åtminstone tills man är tillbaka vid datorn (där jag spenderar mina dagar p.g.a. jobb + ANNAT) och återigen läser om alla coola cykeltyper som man själv inte äger men vill ha.

Vet inte riktigt vad jag ville säga med inlägget, men jag gillar dina bilder och ser gärna fler poppa upp i tråden framöver!

mzi

Aktiv medlem
Givet marknaden nu så skulle jag sälja allt och sedan köpa nytt om intresset uppstår igen. Om du inte ens cyklar för att ta bilder tänker jag att du inte behöver en jonne.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
så klart. men bilderna blir tagna:)

har själv varit igenom den fasen långt tillbaka, och arbetat en del som fotograf på tidning. mobilkameran som vi känner den idag är det hittills mest användbara som hänt.

träffade häromdagen en betydligt mer professionell fotograf än jag själv, och han var härligt nerdig över sin iphone 12:) själv har jag en enklare modell, den får duga så länge. mina uppstyrda kameror samlar damm i en byrålåda.

Ja, det finns mycket kompetenta mobilkameror nu för tiden, men det ger ju snudd på noll tillfredställelse för mig att ta ett foto med mobilen. :P Det är väl lite det som är grejen. Sen gillar jag faktiskt efterarbetningsprocessen med RAW-filerna i Lightroom.

Har missat den här tråden tills nu men ska börja följa den. Har tyvärr inte läst hela men lite i början och den senaste sidan eller två. Jag känner faktiskt igen mig lite i den del saker du skriver. Insnöande. Nördande. Otålighet. Både på cyklar och kameror, fast jag tog dem i omvänd ordning.

Brukade sitta i timmar och titta på objektiv, stativ, blixtar. Läsa metervis med forumtrådar. Och ibland gick jag till och med ut och använde kameran. Men sen gick det över. Nu är det mycket sällan som storkameran följer med. Det är lite av en mental block. Ska jag fotografera på riktigt så måste det vara med storkameran, men då blir det snabbt ett projekt med alla objektiv, kanske stativ, etc. Så det blir inte av.

Nu sitter jag här på Happy istället och läser om cyklar. Drömmer om att ha alla olika sorters cyklar för att ha precis rätt för varje tillfälle. Tyvärr/lyckligtvis har jag krafter i mitt liv som hindrar mig från att öppna plånboken alltför ofta.

De flesta dagar är det ganska lätt att ta sig ut men vissa dagar blir det ett projekt av nåt så enkelt som en liten asfaltrunda. Vet ju att jag svettas så måste byta kläder. Vet att jag får ont i röven efter 20 minuter så byxor måste bytsa också... och så blir det jobbigt. Så då tar jag andra cykeln och bara rullar runt lite. Känns friare och ger ändå den där goa känslan som bara en cykeltur kan ge. Åtminstone tills man är tillbaka vid datorn (där jag spenderar mina dagar p.g.a. jobb + ANNAT) och återigen läser om alla coola cykeltyper som man själv inte äger men vill ha.

Vet inte riktigt vad jag ville säga med inlägget, men jag gillar dina bilder och ser gärna fler poppa upp i tråden framöver!

Jag har varit i fotosvängen förut, haft kameror, sålt, köpt en kompaktkamera som jag använde ännu mindre, till att knappt fota alls, till att börja fota med mobilen till att nu vara sugen på en systemkamera igen. Det går i vågor. Och det kan det väl få göra? :) Samma sak med cyklandet. Köp, testa, sälj, köp, testa, sälj. Har du råd så kör i vind. :D Men tack för att du delade med dig! Hoppas du hittar den perfekta cykeln (och kameran). ;)

Givet marknaden nu så skulle jag sälja allt och sedan köpa nytt om intresset uppstår igen. Om du inte ens cyklar för att ta bilder tänker jag att du inte behöver en jonne.

Klart han ska behålla två. Jag tänkte på överflödet

mzi, jonte. En gravel för vanliga äventyr och sen min MTB om suget för stigcykling kommer tillbaka. Det är väl inte helt orimligt? Min Vitus Sentier 29 VR är ju faktiskt en rätt bra cykel och kommer nog vara modern nog för mig även om det går tre år innan jag använder den igen. :D Och jag vill inte sälja min gravel! Jag ska ju inte sluta cykla för sjutton. ;D Min enpetare från Biltema är inte alls lika rolig att fara runt på tyvärr. :P

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tog min tunga och tråkiga Biltema-cykel och drog till skogen tillsammans med en vän. Det enda den jävla cykeln är bra för är att parkera, lämna och fortsätta till fots. Och det kan väl iofs vara gott nog ibland.

Hur som. Det är lite roligt att jag efter alla dessa år av strosande i Vrinneviskogen fortfarande hittar partier jag aldrig besökt tidigare. Nog för att det är en stor skog, men jag har ju bott i krokarna hela livet! Ett par foton blev det också, men desto fler som jag sabbade! Finns gott om utrymme för förbättring, det är ett som är säkert. :P Vill ju få upp "hit ration" lite. Fast fan, det kanske är lite av charmen också. På plats känns något bra, men väl hemma så inser man att det kanske inte var så fräsigt som det kändes.

_DSF2491_Small.jpg

_DSF2493-2_Small.jpg

_DSF2532_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Cyklade till favoritstället härom dagen. Berget som överblickar Ensjön, på Åselstad-sidan. Men herregud så jävla skräpigt det blivit. Jag trodde knappt mina ögon när vi kom fram. Flaskor, burkar, gamla engångsgrillar, plastförpackningar av alla dess slag, tusentals skal från typ solrosfrön eller vad det är folk brukar tugga på, cigarettfimpar och gud vet vad. Så jävla deprimerande. Det är en jättehärlig plats att sitta på oavsett årstid, så jag förstår att folk vill vara där, men HUR kan man gå därifrån och lämna så mycket skräp efter sig och ha sitt samvete intakt? Jag och min vän tog ett par av de överblivna ica-påsarna och samlade ihop så mycket skräp vi kunde i alla fall, men det ser väl lika jävligt ut om några dagar igen.

Nog gnällt! Ett par foton blev det. Och min Substance kom till användning!

_DSF2623_Small.jpg

_DSF2583_Small.jpg

_DSF2634_Small.jpg

_DSF2640_Small.jpg

_DSF2649_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
KVÄLLSPROMENAD. Ja, så kan det bli ibland. Jag kan dock bjuda på en salig blandning foton! Vi har lite skog, lite ekorrar och lite blommor. Fan, man skulle alltid ha med sig lite nötter eller liknande. Dessa korrar var jäkligt nyfikna och hade vi haft något gottis med oss hade jag inte blivit förvånad om dom skulle käka det direkt ur handen.

_DSC0226_Small.jpg

_DSC0239_Small.jpg

_DSC0240_Small.jpg

_DSC0243_Small.jpg

_DSC0253_Small.jpg

_DSC0216_Small.jpg

_DSC0200_Small.jpg

JesperA

Aktiv medlem
Tjohej! Sitter & letar efter nya bakgrundsbilder till datorn på Unsplash dagarna i ända men hittar sällan något nytt, du har inte lust att dela med dig 1 av följande bilder i full upplösning? Full förståelse för om du inte vill så säg gärna nej 😃

_dsf2640_small-jpg.494503

_dsf2388_small-jpg.491635

_dsf2386_small-jpg.491634

Väldigt mysiga bilder 👍

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tjohej! Sitter & letar efter nya bakgrundsbilder till datorn på Unsplash dagarna i ända men hittar sällan något nytt, du har inte lust att dela med dig 1 av följande bilder i full upplösning? Full förståelse för om du inte vill så säg gärna nej 😃

_dsf2640_small-jpg.494503

_dsf2388_small-jpg.491635

_dsf2386_small-jpg.491634

Väldigt mysiga bilder 👍

Tack så hjärtligt! Fixar alla tre imorgon och PM:ar dig så får du se vilken som känns bäst.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Promenix i Vrinneviskogen idag, som så många gånger förr. Kameran i högsta hugg. Men fasiken alltså, det är svårt att fotografera! Förstår ni det? Det är inte så lätt som det ser ut! Jag vet inte riktigt varför jag har så höga krav på mig själv hela tiden. Ingenting blir ju roligare av att bli besviken varenda gång. Men tydligen finns det någon del av mig som tycker mina foton är fina, eftersom jag envisas med att posta dom. Idag är inte annorlunda! Så här kommer ett par granar.

_DSC0508_Small.jpg

_DSC0506_Small.jpg

_DSC0532_Small.jpg

DarkMatter

Aktiv medlem
Promenix i Vrinneviskogen idag, som så många gånger förr. Kameran i högsta hugg. Men fasiken alltså, det är svårt att fotografera! Förstår ni det? Det är inte så lätt som det ser ut! Jag vet inte riktigt varför jag har så höga krav på mig själv hela tiden. Ingenting blir ju roligare av att bli besviken varenda gång. Men tydligen finns det någon del av mig som tycker mina foton är fina, eftersom jag envisas med att posta dom. Idag är inte annorlunda! Så här kommer ett par granar.

Visa bilaga 496012
Visa bilaga 496011
Visa bilaga 496015
Det är jättesvårt att fotografera men du har uppenbarligen lyckats!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag har ett problem. Jag träffar en tjej just nu och hon tycker inte om hur mycket min Substance VRS-2 låter. Jag själv är ju van vid det, men jag har blivit smärtsamt självmedveten om det. Det råkar ju vara så att vi båda fotograferar en del och det gör ju att jag går med cykeln ibland. Resultatet har blivit att den vedervärdiga Biltema-cykeln vädras allt oftare. Hmm, många beslut som ska fattas den närmsta tiden. :P

Jag har fotat massor sen min senaste post också, så kanske slänger upp lite i efterhand om någon är intresserad av att glo på skiten.

Hur som helst, vi tog en sväng på landsbygden igår och det blev ett par foton.

_DSC1115_Small.jpg

_DSC1158_Small.jpg

_DSC1118_Small.jpg

_DSC1128_Small.jpg

_DSC1131_Small.jpg

_DSC1156_Small.jpg

ooms

Aktiv medlem
Jag har ett problem. Jag träffar en tjej just nu och hon tycker inte om hur mycket min Substance VRS-2 låter. Jag själv är ju van vid det, men jag har blivit smärtsamt självmedveten om det. Det råkar ju vara så att vi båda fotograferar en del och det gör ju att jag går med cykeln ibland. Resultatet har blivit att den vedervärdiga Biltema-cykeln vädras allt oftare. Hmm, många beslut som ska fattas den närmsta tiden. :P

Jag har fotat massor sen min senaste post också, så kanske slänger upp lite i efterhand om någon är intresserad av att glo på skiten.

Hur som helst, vi tog en sväng på landsbygden igår och det blev ett par foton.

Visa bilaga 498972
Visa bilaga 498977
Visa bilaga 498973
Visa bilaga 498974
Visa bilaga 498975
Visa bilaga 498976
Du får förklara regel #11 för henne.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag har ett problem. Jag träffar en tjej just nu och hon tycker inte om hur mycket min Substance VRS-2 låter. Jag själv är ju van vid det, men jag har blivit smärtsamt självmedveten om det. Det råkar ju vara så att vi båda fotograferar en del och det gör ju att jag går med cykeln ibland.
Vad är det som låter?
Är det frihjulsmekanismen går det ju "enkelt" att åtgärda genom ett annat bakhjul med tystare frihjulsmekanism.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Vad är det som låter?
Är det frihjulsmekanismen går det ju "enkelt" att åtgärda genom ett annat bakhjul med tystare frihjulsmekanism.

Ja precis, frihjulsmekanismen. Känns som en kostsam historia då jag inte kan ekra om hjul heller, så då ska man köpa ny hub (antar jag?) samt lämna in för jobb. :D Jag kan iofs hålla med. Det är ett irriterande ljud när man väl börjar tänka på det så vi får se.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Promenix i Vrinneviskogen igår. Insett att jag fotar så himla mycket blommor och annan skit så jag kanske borde investera i en macroobjektiv framöver. Verkar rätt kul ändå! Mitt nya 50mm f/1.8 har inte så bra närgräns, vilket är normalt för typen såklart, men är kanon på mycket annat.

Slänger upp några foton från igår:

_DSC1173_Small.jpg

_DSC1177_Small.jpg

_DSC1210_Small.jpg

_DSC1219_Small.jpg

_DSC1237_Small.jpg

_DSC1276_Small.jpg

_DSC1202_Small.jpg

storfiskarn

Aktiv medlem
Promenix i Vrinneviskogen igår. Insett att jag fotar så himla mycket blommor och annan skit så jag kanske borde investera i en macroobjektiv framöver. Verkar rätt kul ändå! Mitt nya 50mm f/1.8 har inte så bra närgräns, vilket är normalt för typen såklart, men är kanon på mycket annat.

Slänger upp några foton från igår:

Visa bilaga 499255
Visa bilaga 499256
Visa bilaga 499258
Visa bilaga 499259
Visa bilaga 499260
Visa bilaga 499261
Visa bilaga 499257
Härliga bilder!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Blev någon form av hometown sight-seeing idag med en vän. Fem timmars promenad runt omkring Norrköping, käka glass och snacka skit. Rätt härligt, även om benen och framför allt fötterna är klara för idag och kanske till och med imorgon också. Inga skavsår dock! Tack Stadium för era fenomenala och billiga Revolution-skor! :P

Så, i sann sight-seeing-anda kommer även ett gäng foton. Samtliga tagna med min nya Nikon Z6-kamera och min nya Nikkor Z 50mm f/1.8-lins.

_DSC1344_Small.jpg

_DSC1335_Small.jpg

_DSC1320_Small.jpg

_DSC1443_Small.jpg

_DSC1419_Small.jpg

_DSC1454_Small.jpg

_DSC1308_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Randorack, randobag. Klart.
Det är inte den delen som är knölig. :D Det är bara en helt annan grej att gå runt med kameran och hela tiden vara redo att ta ett foto. Annars cyklar jag, tvekar om det är värt att stanna och ta upp kameran och fota. Orkar jag? Är det värt? Nae, det är helt annorlunda. :D Passar inte mig i alla fall.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Sprider ut fotoskurarna lite i den här tråden och Naturbildstråden.

Mycket fotande blir det. Har inte rastat graveln på ett tag med undantag för att hälsa på syrran. Saknar den ju något otroligt! Önskar så innerligt att dessa cyklar gick att parkera utomhus så jag inte hade behov av Biltema-jäveln. Fy fan. Men men, nu ser verkligheten ut som den gör!

Tack och lov kan man fotografera och visa upp en lite finare verklighet (förhoppningsvis). Håll till godo. :P

Just ja! Jag har beställt ett 105mm macro-objektiv till Z-serien (Nikons spegellösa system). Restnoterat dock så vettefan när det kommer. Det kostade 12 lakan i alla fall, typ som min Substance och Sentier. Jag är så himla glad att jag har något nytt att snöa in på och spendera pengar på... :P Kunde man inte haft en billig hobby istället?

_DSC2200_Small.jpg

_DSC2205_Small.jpg

_DSC2194_Small.jpg

_DSC2184_Small.jpg

_DSC2220_Small.jpg

_DSC2372_Small.jpg

BJS

Aktiv medlem
Sprider ut fotoskurarna lite i den här tråden och Naturbildstråden.

Mycket fotande blir det. Har inte rastat graveln på ett tag med undantag för att hälsa på syrran. Saknar den ju något otroligt! Önskar så innerligt att dessa cyklar gick att parkera utomhus så jag inte hade behov av Biltema-jäveln. Fy fan. Men men, nu ser verkligheten ut som den gör!

Tack och lov kan man fotografera och visa upp en lite finare verklighet (förhoppningsvis). Håll till godo. :P

Just ja! Jag har beställt ett 105mm macro-objektiv till Z-serien (Nikons spegellösa system). Restnoterat dock så vettefan när det kommer. Det kostade 12 lakan i alla fall, typ som min Substance och Sentier. Jag är så himla glad att jag har något nytt att snöa in på och spendera pengar på... :P Kunde man inte haft en billig hobby istället?

Visa bilaga 501571
Visa bilaga 501572
Visa bilaga 501569
Visa bilaga 501570
Visa bilaga 501573
Visa bilaga 501574
Hobby är väl alltid dyrt...

Fina bilder!

Köp & Sälj

Topp