jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fick hem nya Nikkor Z MC 105mm-macrot idag och gick genast ut och tog ett gäng foton. Jag har aldrig fotat med ett macro-objektiv förut så det var ju en spännande upplevelse. Himla svårt att köra på fri hand. Riktiga macro-proffs kör ju med stativ, blixt och diffuser. Riktigt så mycket krångel vet jag inte om jag orkar bemöda mig med just nu, men vem vet. :P

Här kommer några foton från dagens testrunda med nya objektivet iaf.

_DSC3028_Small.jpg

_DSC3082_Small.jpg

_DSC2873_Small.jpg

BJS

Aktiv medlem
Fick hem nya Nikkor Z MC 105mm-macrot idag och gick genast ut och tog ett gäng foton. Jag har aldrig fotat med ett macro-objektiv förut så det var ju en spännande upplevelse. Himla svårt att köra på fri hand. Riktiga macro-proffs kör ju med stativ, blixt och diffuser. Riktigt så mycket krångel vet jag inte om jag orkar bemöda mig med just nu, men vem vet. :P

Här kommer några foton från dagens testrunda med nya objektivet iaf.

Visa bilaga 502252
Visa bilaga 502253
Visa bilaga 502251
Ringblixt är kul med macro.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu har jag köpt två adaptrar så jag kan använda min morfars gamla objektiv på min Nikon Z6. Vet knappt vad det är för objektiv egentligen. Jag har haft dom länge och använde dom lite när jag filmade för några år sedan, men aldrig när jag fotat. Ska bli kul att se. Min kära morfar är tyvärr inte med oss längre (gick bort för strax över två år sedan, blanddemens), så ska bli lite extra fint att använda dom igen.

_DSC5332_Small.jpg

_DSC5336_Small.jpg

_DSC5340_Small.jpg

_DSC5344_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Nu när jag ändå cyklat en sväng som omväxling får jag väl posta något i den här tråden också. Det blev en sväng till mitt vanliga ställe förstås. Jag behövde gå runt där ett tag och rensa tankarna lite. Bra att ha ett par såna platser när livet tar oväntade och tråkiga vändningar.

Ska se om jag kan komma iväg och cykla lite mer framöver. Kroppen behöver det om inte annat. Men vi får se! Inspiration, motivation och energi går så mycket upp och ner (mest ner) så borde inte ens skriva något. :D

_DSC7644_Small.jpg

_DSC7533_Small.jpg

_DSC7623_Small.jpg

_DSC7639_Small.jpg

_DSC7559_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Sorgligt att ens gå i dessa tankar, men jag funderar fan på att sälja min Sentier. Jag har ändå inte använt den så mycket som man kanske borde. Knappa 100 mil registrerade. Det är himla roligt i tanken att cykla MTB, men det blir ju aldrig av liksom! Det blev lite 2019 när jag köpte den, men sen dess har det mest varit nedpackat, med undantag för när jag XC-fierade den lite förra året (bild nedan). Jag tycker bara det är krångligt. Även nu när jag sitter och tänker på det så romantiserar jag lite över det, tänker "Fan det var ju härligt att cykla stig ändå", och det var det ju, när jag väl orkade dra ut med den...

Sen förvaring. Jag har min Substance i lägenheten. Det räcker. Ska man ha dyra cyklar ska man kunna förvara dom på ett bra sätt också och eftersom jag bor som jag bor så finns det inte plats.

Jag känner också att, fan, kommer jag vilja serva den och styra när det väl är dags? Kommer jag vilja prioritera det pengamässigt före någonting annat som är på tapeten just då? Jag vet fan inte alltså.

Jag älskar ju min Substance, det är den som används. Den tar mig ut i naturen, jag kan träna med den om det skulle bli aktuellt igen och jag kan transportera mig till diverse vänner och släktingar om så behövs. Det räcker väl ändå.

Vad tror ni man kan få för en fin Vitus Sentier 29 VR, 2019 års modell? Nypris var 11400, har köpt till dropper för 1500 eller vad det kostade. Fint skick, lite slitage förstås men normalt bruk. Någon liten lackskada efter att jag stötte emot någonting när jag packade ner/upp i kartong vid något tillfälle. Inte servad, inga delar utbytta förutom däck och styre. Originaldäcken ingår också för dom ligger bara och skräpar i källaren ändå. 100 mil som sagt. Storlek Large.

2020-08-02_1.JPG

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Mycket om man ser på priserna i år fram till nu. Vet inte om det är för sent på året eller hur det blir till våren... 9000 om man inte vill vara girig?
Vänta till våren kan vara vanskligt eftersom modellen är lite daterad.

weldion

Aktiv medlem
Sorgligt att ens gå i dessa tankar, men jag funderar fan på att sälja min Sentier. Jag har ändå inte använt den så mycket som man kanske borde. Knappa 100 mil registrerade. Det är himla roligt i tanken att cykla MTB, men det blir ju aldrig av liksom! Det blev lite 2019 när jag köpte den, men sen dess har det mest varit nedpackat, med undantag för när jag XC-fierade den lite förra året (bild nedan). Jag tycker bara det är krångligt. Även nu när jag sitter och tänker på det så romantiserar jag lite över det, tänker "Fan det var ju härligt att cykla stig ändå", och det var det ju, när jag väl orkade dra ut med den...

Sen förvaring. Jag har min Substance i lägenheten. Det räcker. Ska man ha dyra cyklar ska man kunna förvara dom på ett bra sätt också och eftersom jag bor som jag bor så finns det inte plats.

Jag känner också att, fan, kommer jag vilja serva den och styra när det väl är dags? Kommer jag vilja prioritera det pengamässigt före någonting annat som är på tapeten just då? Jag vet fan inte alltså.

Jag älskar ju min Substance, det är den som används. Den tar mig ut i naturen, jag kan träna med den om det skulle bli aktuellt igen och jag kan transportera mig till diverse vänner och släktingar om så behövs. Det räcker väl ändå.

Vad tror ni man kan få för en fin Vitus Sentier 29 VR, 2019 års modell? Nypris var 11400, har köpt till dropper för 1500 eller vad det kostade. Fint skick, lite slitage förstås men normalt bruk. Någon liten lackskada efter att jag stötte emot någonting när jag packade ner/upp i kartong vid något tillfälle. Inte servad, inga delar utbytta förutom däck och styre. Originaldäcken ingår också för dom ligger bara och skräpar i källaren ändå. 100 mil som sagt. Storlek Large.

Visa bilaga 516220
Känner man inte suget av att trampa iväg på en hoj som man har, då kommer man inte sakna den om den är såld.

MagerValp

Aktiv medlem
Geon känns ju fortfarande helt okej, modern standard med boost, lite blandade komponenter men bra grejer, allt annat har gått upp i pris och den är ju rätt snygg. Hade du lagt ut den för 9000 för en månad sen när jag letade hade iaf jag hört av mig.

ooms

Aktiv medlem
Ja, sälj den inte för billigt. Med brexit och pandemi har ju de nya stuckit iväg prismässigt, så ingen anledning att utgå ifrån vad du betalade en gång i tiden.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jingley! Jag undrar vad du har för dig nuförtiden och hur du mår, allt väl?

Edit: skulle såklart kunna skicka ett PM men vet ett fler undrar :)

Jag har snöat in en del på att skåda och fotografera fåglar. :P Började med det i höstas förra året och så har det fortsatt rätt intensivt. Med andra ord har jag varit ute en hel del. Ibland med Biltema-cykeln, ibland med stancen om jag vet att jag kommer parkera utanför stan (inbillar mig att stöldrisken är mindre i naturen och landsbygden :P).

Objektivet jag använder är ett Nikon 200-500 f/5.6, och det är helt OK för att fota fågel och djur, men svintråkigt när man ska fota någonting annat (typ cykeln och omgivningar, vyer). Det + att intresset för sjävla CYKELN har blivit mindre har gjort att jag inte hållt liv i den här tråden. Cykelpengar blev kamerapengar. Precis lika jävla svindyrt. :D Faktum är att det nästan har samma typ av priskurva. Teleobjektiv av typen instegsmodell kostar 10.000 och uppåt, ungefär där vi börjar på instegscyklar. Sen kan man förstås, precis som med cyklar, spåra ur och köpa något för 40.000 SEK också, eller varför inte något för 100.000?

Nåväl. Framöver kanske jag köper en mindre kamera med en liten pannkakslins som jag kan ha med mig och fota allt annat som inte är fågel, då skulle jag kanske börja posta här igen. Tills dess känns det inte som att tråden uppfyller Happy-kriterierna. :D

Tack för omtanken dock! Eller vad man ska säga. Ni måste ha det så lugnt och skönt nu när jag inte är aktiv här längre. :D

Har tagit tusentals fågelbilder, men de bästa har varit på de vanliga fåglarna vi alla ser omkring oss. Jag gillar att ta porträtt. Sällsynt att man får komma så nära utan att sitta gömd/i gömsle (vilket jag inte pallar). Postar några favoriter här nedan.

_ESC1145_Small.jpg

_ESC3597_Small.jpg

_ESC3903_Small.jpg

_ESC6250_Small.jpg

_ESC9349_Small.jpg

_FCS1842_Small.jpg

_FCS2603_Small.jpg

wukkaN

Aktiv medlem
Jag har snöat in en del på att skåda och fotografera fåglar. :P Började med det i höstas förra året och så har det fortsatt rätt intensivt. Med andra ord har jag varit ute en hel del. Ibland med Biltema-cykeln, ibland med stancen om jag vet att jag kommer parkera utanför stan (inbillar mig att stöldrisken är mindre i naturen och landsbygden :P).

Objektivet jag använder är ett Nikon 200-500 f/5.6, och det är helt OK för att fota fågel och djur, men svintråkigt när man ska fota någonting annat (typ cykeln och omgivningar, vyer). Det + att intresset för sjävla CYKELN har blivit mindre har gjort att jag inte hållt liv i den här tråden. Cykelpengar blev kamerapengar. Precis lika jävla svindyrt. :D Faktum är att det nästan har samma typ av priskurva. Teleobjektiv av typen instegsmodell kostar 10.000 och uppåt, ungefär där vi börjar på instegscyklar. Sen kan man förstås, precis som med cyklar, spåra ur och köpa något för 40.000 SEK också, eller varför inte något för 100.000?

Nåväl. Framöver kanske jag köper en mindre kamera med en liten pannkakslins som jag kan ha med mig och fota allt annat som inte är fågel, då skulle jag kanske börja posta här igen. Tills dess känns det inte som att tråden uppfyller Happy-kriterierna. :D

Tack för omtanken dock! Eller vad man ska säga. Ni måste ha det så lugnt och skönt nu när jag inte är aktiv här längre. :D

Har tagit tusentals fågelbilder, men de bästa har varit på de vanliga fåglarna vi alla ser omkring oss. Jag gillar att ta porträtt. Sällsynt att man får komma så nära utan att sitta gömd/i gömsle (vilket jag inte pallar). Postar några favoriter här nedan.

Visa bilaga 539171
Visa bilaga 539172
Visa bilaga 539173
Visa bilaga 539174
Visa bilaga 539175
Visa bilaga 539176
Visa bilaga 539177
Vad kul att du verkar må bra och spenderar tid (och pengar haha) på dina intressen. Man ska göra det man mår bra av.

Du är verkligen talangfull och dina bilder är ju fantastiska! Jag har saknat dina uppdateringar och tror jag talar för många när jag säger att du mer än gärna får fortsätta uppdatera oss på jingleys fotoäventyr. OT är ju ändå en gedigen del av happy ☺️

En ”veckans fågel” eller nått varje fredag vore en trevlig start på helgen 🙏🥳

BJS

Aktiv medlem

Visa bilaga 539171
Visa bilaga 539172
Visa bilaga 539173
Visa bilaga 539174
Visa bilaga 539175
Visa bilaga 539176
Visa bilaga 539177
Sådär ja! Mycket tjusigt!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tack ska ni ha allihopa! Vi får se vad som sker. :) Det är ett evigt postande överallt bara, haha. Att vara ute och cykla och fota är en sak, men det är nästan mer tidskrävande med allt efterarbete (redigera, posta, skriva).

Veckans fågel säger du. Sen jag började glo efter fåglar har jag sett 73 olika arter. Det är möjligt att jag hört fler men sånt där tar år av erfarenhet. Bara en talgoxe har hur många olika läten som helst. Det händer ofta att jag går någonstans och hör ett ljud som jag inte riktigt känner igen och 99% av fallen är det fan en talgoxe! De är hopplöst. :D Men eftersom jag gillar att fotografera så spelar det ibland mindre roll vad det är för fågel så länge det kan bli ett fint foto. Även en talgoxe kan bli tjusig på bild!

_FCS1730_Small.jpg

_ESC6342_Small.jpg

_ESC4464_Small.jpg

Men, det är svårt att få fina foton på fåglar. Det krävs ett enormt tålamod och som flera av er vet så är det en egenskap jag inte alls besitter. Helst ska man ju sitta någonstans i timmar och glo och vänta in djuren. Jag hade inte ens förmågan att sitta still när jag var ute och cykla. Besökte jag en plats som var lite fin eller där jag inte hade varit innan så satt jag där i max fem minuter, sen kom känslan "Jaha, nu då?".

Såhär på vintern är det lätt om man gillar småfågel eftersom det är många som sätter upp fågelmatare lite varstans. Då får man passa på! Inte riktigt lika spännande som att gå i naturen och slumpmässigt stöta på fåglar kanske, men det blir alltid bättre fotografier eftersom du får komma så nära i regel. Faktum är att många av de foton vi ser på örnar, vråkar och andra rovfåglar är tagna från gömslen där man lagt ut mat. Man kommer liksom inte så nära en havsörn utan att 1. sitta gömd och 2. muta den med kött. Så allt är bara fusk ändå. :P Sen är det klart man kan ha tur och se fåglar sittandes på någon stolpe, men då har du inte många sekunder på dig att skjuta av ett par foton innan den får syn på dig och drar iväg.

En typisk rovfåglebild ser mer ut såhär. Kungsörn (mycket ovanligare att se än havsörn) högt upp i luften:

_FCS2094.jpg

Blå Kärrhök på Kungsängens flygplats en riktigt blåsig dag härom dagen. Kunde inte hålla kameran still.

_FCS2222.jpg

Dessa typer av foton tar jag mest för bevis eller identifikation, så jag kan lägga arten till listan över fåglar jag skådat. Har ju i princip noll värde för någon annan att glo på. Grynigt, oskarpt och bara skit! Men jag har sett fågeln i alla fall. ;)

Aja, nu blev det en jävla massa svammel här. Ha en fin dag!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Älskar den här bilden! Vad är det för art?

Tallbit heter fågeln! Himla fin. Den håller vanligen till i väldigt avlägsen skog i norra delarna av europa osv, långt ifrån människan. Ibland kan det bli ett så kallat invasionsår dock, t.ex när maten inte räcker till där dom bor. Då tvingas fåglarna leta sig söderut.

Det roliga med den här fågeln är att den är totalt orädd för människor. Man antar att det beror på att de flesta tallbitar aldrig har sett människor förut och förstår inte att vi kan vara ett hot. Tacksam fågel att fotografera. :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tog min biltema-cykel till skogen igår. En ganska central skog så ville inte ta stancen eftersom jag planerade att parkera den och traska. Fick punktering. Så mycket grus och is och skit på vägarna så det var säkert därför.

Köpte en ny slang idag och tänkte byta. På dom här asen till cyklar så finns det någon slags anordning som som håller fast bakhjulet i kedjestaget typ, så man måste försts skruva bort det innan man kan ta av hjulet. Räcker inte med vanliga muttrarna för dropoutsen. Självklart är det den sämsta sortens skruvar så jag drog i princip runt den, fick meka som en idiot för att få bort skiten överhuvudtaget. Nu är den gängpaj och jag får väl säkert inte dit den igen. Om det ens behövs förresten? Fästet verkar vara till för att enkelt centrera hjulet. Finns inte bara ett läge på den där mongodesignen.

Hur som... Efter många om och men får jag av hjulet, sätter in en ny slang och punkterar den nya slangen med däckjärnet. Så jävla dum i huvudet. Nu står cykeln upp och ner i källaren utan bakhjul. Får se när jag orkar ta tag i det. :P Tänk att det ska vara krångligare att byta slang på en biltema-cykel än en Sentier, Substance eller Roadlite. Blir galen. Men man får väl vad man betalar för. SKRÄP.

Några fågelfoton från gårdagens promenad i alla fall:

Entita
_FCS3773_Small.jpg

Gröngöling
_FCS3646_Small.jpg

Trädkrypare
_FCS3664_Small.jpg

Blåmes
_FCS3628_Small.jpg

Koltrast
_FCS3802_Small.jpg

Senast ändrad:

wman

Aktiv medlem
Fina bilder, vad kör du för brännvidd för att komma så pass nära? Har testat med 200mm men känns för kort, fåglarna hinner flyga innan jag kommer tillräckligt nära.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Fina bilder, vad kör du för brännvidd för att komma så pass nära? Har testat med 200mm men känns för kort, fåglarna hinner flyga innan jag kommer tillräckligt nära.

Tack! Min rekommendation är att ha minst 400mm. Jag kör 500mm och tycker inte jag kommer tillräckligt nära ändå, men så blir man ju lite mer kräsen efter ett tag också. Väntar med spänning på att Nikon ska lansera sitt 200-600mm till Z-systemet. Hade gärna haft dom där extra 100mm.

wman

Aktiv medlem
Anade att det var något sådant, funderar på 2x extender så blir det ju iaf 400mm. Kanske funkar till en början. 600mm kan nog bli najs ja!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Anade att det var något sådant, funderar på 2x extender så blir det ju iaf 400mm. Kanske funkar till en början. 600mm kan nog bli najs ja!

Jag skulle avråda från 2x-konverter. Sämre ljusinsläpp och skärpa, och i förekommande fall förlorad AF-funktion. Sälj en cykel och köp en redig telezoom istället. ;) Sigma och Tamron har varsin 150-600mm-zoom för runt 10 papp ny.

desmo

Aktiv medlem
Köpte en ny slang idag och tänkte byta. På dom här asen till cyklar så finns det någon slags anordning som som håller fast bakhjulet i kedjestaget typ, så man måste försts skruva bort det innan man kan ta av hjulet. Räcker inte med vanliga muttrarna för dropoutsen. Självklart är det den sämsta sortens skruvar så jag drog i princip runt den, fick meka som en idiot för att få bort skiten överhuvudtaget. Nu är den gängpaj och jag får väl säkert inte dit den igen. Om det ens behövs förresten? Fästet verkar vara till för att enkelt centrera hjulet. Finns inte bara ett läge på den där mongodesignen.

Är det fotbroms? Låter som det är "momentstaget" som krånglar för dig. Om så, så är det viktigt att montera tillbaka den.
Skulle det nu inte vara fotbroms så kan du bortse från ovan.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Annars snurrar armen med när du bromsar och bromsen fungerar således inte (om den inte råkar fastna mot något sadelstag/kedjestag).
Haha alright, tack! Så länge sen jag hade fotbroms så vet inte ens hur det fungerar. Hatar fotbroms för övrigt. Borde köpa en annan cykel men vågar man ha något bättre än biltema utomhus? :D

wman

Aktiv medlem
Får du fortfarande AF med 2x?
Kanske inte? Vet faktiskt inte.

Jag skulle avråda från 2x-konverter. Sämre ljusinsläpp och skärpa, och i förekommande fall förlorad AF-funktion. Sälj en cykel och köp en redig telezoom istället. ;) Sigma och Tamron har varsin 150-600mm-zoom för runt 10 papp ny.
Hade dålig koll på det med AF men hört om att skärpan kan bli lidande. Låter ju som ett bättre alternativ med ett till objektiv i den stilen då ja.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Kanske inte? Vet faktiskt inte.

Hade dålig koll på det med AF men hört om att skärpan kan bli lidande. Låter ju som ett bättre alternativ med ett till objektiv i den stilen då ja.

Det beror lite på kamera. Du får göra lite research på din kamera och se hur autofokusen påverkas av att behöva köra på t.ex F8 (bländare) och sånt där. Men generellt så bör man nog undvika 2x och 1.7x. 1.4x teleconverter kan fungera bra, men en sån förändrar ju inte din situation jättemycket. :D

Topp