jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Tänkte på dina bilder på dagens hempendling, det är klurigt att få till något snyggt alltså. Men bra inspiration här! :)

_DSC3470.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Tänkte på dina bilder på dagens hempendling, det är klurigt att få till något snyggt alltså. Men bra inspiration här! :)

Visa bilaga 582583
Snyggt! Bra skärpa på skalis och härlig bakgrund. Allt som saknas är att beskära lite för något bättre komposition samt laborera med färgerna. ;) Färg och ton är så mycket viktigare än folk tror för helhetsintrycket. Ögat dras ju så lätt till härliga färger. Man måste fuska lite för att få till det där lilla extra.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Snyggt! Bra skärpa på skalis och härlig bakgrund. Allt som saknas är att beskära lite för något bättre komposition samt laborera med färgerna. ;) Färg och ton är så mycket viktigare än folk tror för helhetsintrycket. Ögat dras ju så lätt till härliga färger. Man måste fuska lite för att få till det där lilla extra.
Aha, tack kompis. Här kommer en till. Ja, fuska behövs. Det var inte lätt att fota en så liten krabat med en motsv 50mm med dålig närgräns 😀

_DSC3470-2.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Aha, tack kompis. Här kommer en till. Ja, fuska behövs. Det var inte lätt att fota en så liten krabat med en motsv 50mm med dålig närgräns 😀

Visa bilaga 582600

Bättre! :D Nae 50mm är fantastiskt trevligt på väldigt många sätt, men för insekter är det ju sällan tillräckligt. :D Det ska väl vara en skalbagge då som oftast är rätt lugna och stabila. :P

Fotar du i RAW-format generellt?

Sambal Oelek

Aktiv medlem
stiligt, skönt ljus där.
och ja jag brukar fota i RAW, eftersom jag gillar att pilla med bilderna så är ju det bäst. Tar lite plats, men hårddisk-utrymme är ganska billigt ändå.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
stiligt, skönt ljus där.
och ja jag brukar fota i RAW, eftersom jag gillar att pilla med bilderna så är ju det bäst. Tar lite plats, men hårddisk-utrymme är ganska billigt ändå.
Ja, det är ju lite trögjobbat och tar plats men så himla värt det om man ändå tycker om att fota och styra. :D En JPEG kan man fan inte göra mycket med innan det skiter sig fullständigt, haha.

Snyggt! Lite tiltshift känsla :)
Nu när du säger det! Tack. :D

Blir alltid sugen på att packa storkameran för en liten fotocykelrunda när jag tittar i den här tråden.
Vad hindrar dig? ;)

jingleyschmidt

Aktiv medlem

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Har de senaste månaderna börjat använda min Garmin Forerunner 245 regelbundet för att mäta puls och sånt över tid. Idag noterade jag en vilopuls på 55 vid två separata tillfällen när jag bara tog det väldigt lugnt. Jag är 36 år om ett par veckor och väger just nu 83kg, 181cm lång. Har aldrig haft så låg vilopuls tidigare i vaket tillstånd i alla fall. På nätterna sjunker den såklart ännu lägre, tror den visade 47 som lägst då. Jag har ju dock snusat sen jag var 12. Vet inte hur pass mycket effekt det har på min puls efter alla dessa år. Kanske väldigt marginellt nu.

Hur som, roligt att ha fått ner vilopulsen lite. Vittnar väl förhoppningsvis om att mitt cyklande och försök till lite sundare matvanor och leverne gett lite resultat. Eller vad säger ni med lite mer erfarenhet och kunskap i ämnet?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Idag joggade jag mer än typ 50 meter för första gången på... 20 år? Jag joggade 2.5km, utan att stanna! Jag trodde inte ens jag skulle orka 500 meter på förhand. Det blev dock tydligt för mig att jag dels joggade för snabbt och dels inte har någon som helst aning om något tekniskt. Min snittpuls var också väldigt hög, vilket såklart vittnar om att jag borde tagit det lugnare. Jag hade kanske orkat mer om jag tagit det lugnt, menar jag. Hur som helst, jag är ändå glad att jag lyckades med 2.5km. Över förväntan!

jogg.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Idag joggade jag mer än typ 50 meter för första gången på... 20 år? Jag joggade 2.5km, utan att stanna! Jag trodde inte ens jag skulle orka 500 meter på förhand. Det blev dock tydligt för mig att jag dels joggade för snabbt och dels inte har någon som helst aning om något tekniskt. Min snittpuls var också väldigt hög, vilket såklart vittnar om att jag borde tagit det lugnare. Jag hade kanske orkat mer om jag tagit det lugnt, menar jag. Hur som helst, jag är ändå glad att jag lyckades med 2.5km. Över förväntan!

Visa bilaga 584284
Pulszoner för löpning och cykling kan vara väldigt olika. Jag har med lätthet 10 slag högre eller mer för "samma" ansträngning när jag springer som när jag cyklar.

Löpning är ju ungefär tre gånger så tidseffektivt som cykling, både träningseffektsmässigt, tidsåtgångsmässigt (man behöver ju knappt ha kläder på sig mitt i vintern!) och viktminskningsmässigt.

Enda nackdelen är att jag som cyklar ca 10 timmar i veckan kan springa sönder knän, fötter och typ allt annat om jag får för mig att köra en enda inspirerad timmes löpning.. Man får vara extremt försiktig om man inte är van. Och sen halvera träningsmängden ännu en gång. Extremt lätt att dra på sig långdragna skador..

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Pulszoner för löpning och cykling kan vara väldigt olika. Jag har med lätthet 10 slag högre eller mer för "samma" ansträngning när jag springer som när jag cyklar.

Löpning är ju ungefär tre gånger så tidseffektivt som cykling, både träningseffektsmässigt, tidsåtgångsmässigt (man behöver ju knappt ha kläder på sig mitt i vintern!) och viktminskningsmässigt.

Enda nackdelen är att jag som cyklar ca 10 timmar i veckan kan springa sönder knän, fötter och typ allt annat om jag får för mig att köra en enda inspirerad timmes löpning.. Man får vara extremt försiktig om man inte är van. Och sen halvera träningsmängden ännu en gång. Extremt lätt att dra på sig långdragna skador..
Ja, om jag ska fortsätta jogga så tänker jag inte göra det så ofta. En liten plan jag funderar på som vore najs är att blanda promenader, jogging och cykling så det inte blir för mycket av en sak varje vecka. Men vi får se! Nu har jag bara joggat en gång, jag kanske aldrig mer kommer göra det. :P

HåkanC

Aktiv medlem
Min snittpuls var också väldigt hög, vilket såklart vittnar om att jag borde tagit det lugnare.
Kul att löpningen funkade bra och att du har hittat ngt mer än cykling. Men ta det försiktigt,
detta är ju ändå ett cykelforum.
Vad gäller din puls så undrar jag hur du har kommit fram till dina pulszoner?
De formler som finns är endast riktlinjer och funkar möjligen som medelvärden på hela befolkningen, men de personliga variationerna kan vara stora.
+ förstås det @n3wton skrev i #1.544

n3wton

Aktiv medlem
Ja, om jag ska fortsätta jogga så tänker jag inte göra det så ofta. En liten plan jag funderar på som vore najs är att blanda promenader, jogging och cykling så det inte blir för mycket av en sak varje vecka. Men vi får se! Nu har jag bara joggat en gång, jag kanske aldrig mer kommer göra det. :P
Haha, ungefär sådär försöker jag också göra. Smyger in lite löpning här och var. Sån go känsla av att kunna hålla lite driv i stiget (inte för att jag har så värst mycket driv idag, men ändå), och på köpet få en massa bonusträning som cyklingen inte alls ger såsom allmän hållning och fotledsträning etc.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Kul att löpningen funkade bra och att du har hittat ngt mer än cykling. Men ta det försiktigt,
detta är ju ändå ett cykelforum.
Vad gäller din puls så undrar jag hur du har kommit fram till dina pulszoner?
De formler som finns är endast riktlinjer och funkar möjligen som medelvärden på hela befolkningen, men de personliga variationerna kan vara stora.
+ förstås det @n3wton skrev i #1.544
Jag har skrivit in maxpuls och så baseras allt på det antar jag? Det är inte så noga för mig om det är exakt, men jag börjar ju känna min kropp lite nu och ansträningen och andningen var påtagligt tyngre när jag joggade än när jag cyklar, så verkade rimligt.

Haha, ungefär sådär försöker jag också göra. Smyger in lite löpning här och var. Sån go känsla av att kunna hålla lite driv i stiget (inte för att jag har så värst mycket driv idag, men ändå), och på köpet få en massa bonusträning som cyklingen inte alls ger såsom allmän hållning och fotledsträning etc.
Ja det SER så härligt ut med folk som joggar. En väldig frihet liksom!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Efter att inte ha snusat på 20 timmar betedde sig vilopulsen lite märkligt ändå, haha. Kan trygga er med att jag nu åter är snusare, och vilopulsen är över 50 igen. :P Ändå lite roligt, om än oroväckande, hur snusandet gör grejer med kroppen och hjärtat. Det visste jag ju såklart innan, men nu blev det så tydligt.

vilopuls.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Lite foton från gårdagens sväng i Herrebro och VIbergshultet som ligger precis intill. Samt lite höstfärger på väg hem! Blev några timmar ute då dagen var så varm och härlig. Fan, hur många såna dagar är det kvar nu? Blir alltid så tyngd av att veta att mörkret kommer bli så påtagligt och naturen kommer vara så mörk och tråkig nu i 5 månader framöver. Usch och fy!

KL307116_Small.jpg

KL307132_Small.jpg

KL307202_Small.jpg

KL307208_Small.jpg

KL307218_Small.jpg

KL307227_Small.jpg

KL307259_Small.jpg
KL307271_Small.jpg

n3wton

Aktiv medlem
Naturen är mörk och tråkig nu för att vi ska uppskatta den desto mer när den är trevligare. Eller tvärt om då - vi tycker att den är så jäkla fantastisk under sommarhalvåret eftersom det är mörkt och trist på vintern!

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Det senaste på fågelfronten. Tofsmes har jag iofs sett förut men aldrig fått bra bild på, men Nötkråkan är en ny bekantskap som jag aldrig sett i verkligheten. :D Det är ganska ovanligt med någon som cyklar runt så mycket och spanar fåglar som jag gör. De flesta åker ju såklart bil och använder även bilen som gömsle. Fåglar verkar inte vara rädda för bilar nämligen, så man kan ofta rulla fram nära platsen och spana/fota inifrån. Fuskigt!

Nötkråka
KL307735-3_Small.jpg

KL307767-3_Small.jpg

KL308073_Small.jpg

KL308291_Small.jpg

Tofsmes
KL308807_Small.jpg

KL308735_Small.jpg

KL308786_Small.jpg

Slänger även med en nötväcka bara för det är en så kul fågel. Fotad i trädet där nötkråkan hämtade kottar.
KL308660_Small.jpg

jingleyschmidt

Aktiv medlem
En liten fågeluppdatering igen bara. Här har ni en Kungsfiskare. En för allmänheten okänd juvel (oftast). Det är sällan man ser den och vill man ha foton likt dessa måste man sitta gömd, antingen i gömsle eller bakom camonät som vi gjorde igår. En väldigt vacker fågel som man knappt tror ska finnas i Sverige. Det är väl till färgerna den mest exotiska fågel vi har skulle jag tippa på. Den sitter på nedfallna träd och pinnar utmed åar och blickar ner mot vattnet och fiskar. När den ser en liten firre så dyker den snabbt ner och plockar upp den och återvänder till grenen igen för att äta. Den flyger väldigt lågt över vattenytan, spikrakt.

KL309489_Small.jpg

KL309316_Small.jpg

KL309272_Small.jpg

KL309013_Small.jpg

Topp