Sambal Oelek
Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Snyggt! Bra skärpa på skalis och härlig bakgrund. Allt som saknas är att beskära lite för något bättre komposition samt laborera med färgerna. ;) Färg och ton är så mycket viktigare än folk tror för helhetsintrycket. Ögat dras ju så lätt till härliga färger. Man måste fuska lite för att få till det där lilla extra.Tänkte på dina bilder på dagens hempendling, det är klurigt att få till något snyggt alltså. Men bra inspiration här! :)
Visa bilaga 582583
Aha, tack kompis. Här kommer en till. Ja, fuska behövs. Det var inte lätt att fota en så liten krabat med en motsv 50mm med dålig närgräns 😀Snyggt! Bra skärpa på skalis och härlig bakgrund. Allt som saknas är att beskära lite för något bättre komposition samt laborera med färgerna. ;) Färg och ton är så mycket viktigare än folk tror för helhetsintrycket. Ögat dras ju så lätt till härliga färger. Man måste fuska lite för att få till det där lilla extra.
Aha, tack kompis. Här kommer en till. Ja, fuska behövs. Det var inte lätt att fota en så liten krabat med en motsv 50mm med dålig närgräns 😀
Visa bilaga 582600
Snyggt! Lite tiltshift känsla :)
Ja, det är ju lite trögjobbat och tar plats men så himla värt det om man ändå tycker om att fota och styra. :D En JPEG kan man fan inte göra mycket med innan det skiter sig fullständigt, haha.stiligt, skönt ljus där.
och ja jag brukar fota i RAW, eftersom jag gillar att pilla med bilderna så är ju det bäst. Tar lite plats, men hårddisk-utrymme är ganska billigt ändå.
Nu när du säger det! Tack. :DSnyggt! Lite tiltshift känsla :)
Vad hindrar dig? ;)Blir alltid sugen på att packa storkameran för en liten fotocykelrunda när jag tittar i den här tråden.
Enbart i-landsproblem, som hur man bäst transporterar en stor kamera när man cyklar utan att den flyger hit och dit.Vad hindrar dig? ;)
Man köper en kameraanpassad väska, eller packar in den i en tjock tröja eller motsvarande och fraktar i vanlig ryggsäck. :D Jag har även en sån här som jag fäst på ryggsäcken: https://www.peakdesign.com/products/captureEnbart i-landsproblem, som hur man bäst transporterar en stor kamera när man cyklar utan att den flyger hit och dit.
Pulszoner för löpning och cykling kan vara väldigt olika. Jag har med lätthet 10 slag högre eller mer för "samma" ansträngning när jag springer som när jag cyklar.Idag joggade jag mer än typ 50 meter för första gången på... 20 år? Jag joggade 2.5km, utan att stanna! Jag trodde inte ens jag skulle orka 500 meter på förhand. Det blev dock tydligt för mig att jag dels joggade för snabbt och dels inte har någon som helst aning om något tekniskt. Min snittpuls var också väldigt hög, vilket såklart vittnar om att jag borde tagit det lugnare. Jag hade kanske orkat mer om jag tagit det lugnt, menar jag. Hur som helst, jag är ändå glad att jag lyckades med 2.5km. Över förväntan!
Visa bilaga 584284
Ja, om jag ska fortsätta jogga så tänker jag inte göra det så ofta. En liten plan jag funderar på som vore najs är att blanda promenader, jogging och cykling så det inte blir för mycket av en sak varje vecka. Men vi får se! Nu har jag bara joggat en gång, jag kanske aldrig mer kommer göra det. :PPulszoner för löpning och cykling kan vara väldigt olika. Jag har med lätthet 10 slag högre eller mer för "samma" ansträngning när jag springer som när jag cyklar.
Löpning är ju ungefär tre gånger så tidseffektivt som cykling, både träningseffektsmässigt, tidsåtgångsmässigt (man behöver ju knappt ha kläder på sig mitt i vintern!) och viktminskningsmässigt.
Enda nackdelen är att jag som cyklar ca 10 timmar i veckan kan springa sönder knän, fötter och typ allt annat om jag får för mig att köra en enda inspirerad timmes löpning.. Man får vara extremt försiktig om man inte är van. Och sen halvera träningsmängden ännu en gång. Extremt lätt att dra på sig långdragna skador..
Kul att löpningen funkade bra och att du har hittat ngt mer än cykling. Men ta det försiktigt,Min snittpuls var också väldigt hög, vilket såklart vittnar om att jag borde tagit det lugnare.
Haha, ungefär sådär försöker jag också göra. Smyger in lite löpning här och var. Sån go känsla av att kunna hålla lite driv i stiget (inte för att jag har så värst mycket driv idag, men ändå), och på köpet få en massa bonusträning som cyklingen inte alls ger såsom allmän hållning och fotledsträning etc.Ja, om jag ska fortsätta jogga så tänker jag inte göra det så ofta. En liten plan jag funderar på som vore najs är att blanda promenader, jogging och cykling så det inte blir för mycket av en sak varje vecka. Men vi får se! Nu har jag bara joggat en gång, jag kanske aldrig mer kommer göra det. :P
Jag har skrivit in maxpuls och så baseras allt på det antar jag? Det är inte så noga för mig om det är exakt, men jag börjar ju känna min kropp lite nu och ansträningen och andningen var påtagligt tyngre när jag joggade än när jag cyklar, så verkade rimligt.Kul att löpningen funkade bra och att du har hittat ngt mer än cykling. Men ta det försiktigt,
detta är ju ändå ett cykelforum.
Vad gäller din puls så undrar jag hur du har kommit fram till dina pulszoner?
De formler som finns är endast riktlinjer och funkar möjligen som medelvärden på hela befolkningen, men de personliga variationerna kan vara stora.
+ förstås det @n3wton skrev i #1.544
Ja det SER så härligt ut med folk som joggar. En väldig frihet liksom!Haha, ungefär sådär försöker jag också göra. Smyger in lite löpning här och var. Sån go känsla av att kunna hålla lite driv i stiget (inte för att jag har så värst mycket driv idag, men ändå), och på köpet få en massa bonusträning som cyklingen inte alls ger såsom allmän hållning och fotledsträning etc.
Tack som fan! Yes, jag har ett Sony 200-600mm som sitter på en Sony A7 III.Mycket fina bilder! Gillar färger och exponering :) 600mm?