jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

wman

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Det beror lite på kamera. Du får göra lite research på din kamera och se hur autofokusen påverkas av att behöva köra på t.ex F8 (bländare) och sånt där. Men generellt så bör man nog undvika 2x och 1.7x. 1.4x teleconverter kan fungera bra, men en sån förändrar ju inte din situation jättemycket. :D
Ja verkar efter lite googling inte optimalt. Tack för tips!
 

BJS

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Kanske inte? Vet faktiskt inte.


Hade dålig koll på det med AF men hört om att skärpan kan bli lidande. Låter ju som ett bättre alternativ med ett till objektiv i den stilen då ja.
Jo, jag kör med 300mm f/4 och 1,4X får då AF på alla focuspunkterna. Med samma objektiv och mitt ena hus får jag AF på mittenpunkten med 2x och med det andra huset är det mf som gäller...
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Halkade och ramla i vattnet idag när jag fotade. Tyvärr var det inte grunt så halva jag men hela kameran och teleobjektivet hamnade helt under vattnet. Är nog kört. Två mil på cykel hem, dyngsur, och utrustningen i en blöt ryggsäck.

Blir nog inte så mycket foto framledes. 😭 Så jävla deppigt!
 

wukkaN

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Åh nej, Fyfan vad drygt… :/ jag kan inget om kameror men antar att det inte bara är att blåsa med hårfön och sen lägga den i en påse med ris?
 

Laan84

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Halkade och ramla i vattnet idag när jag fotade. Tyvärr var det inte grunt så halva jag men hela kameran och teleobjektivet hamnade helt under vattnet. Är nog kört. Två mil på cykel hem, dyngsur, och utrustningen i en blöt ryggsäck.

Blir nog inte så mycket foto framledes. 😭 Så jävla deppigt!
Hemförsäkringen borde täcka?
 

kais01

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
urrk. det finns väl lite olika upplägg om hur man snabbast får ut fukten, torkmedel, riskorn lagom torr värme osv.

en sak som dock tycks vara viktigt även i egen erfarenhet är att vänta länge länge innan man försöker sig på en omstart. minst en vecka skulle jag säga. och förstås ut med batterierna genast.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Mycket cykling har det blivit de senaste 12 månaderna i och med fågelskådandet. När jag nu börjat cykla min "träningsrunda" igen var jag orolig att jag tappat mycket kondition och styrka. Tack och lov visade det sig att allt harvande på cykeln ändå gjort att jag bibehållit den lilla styrka och kondis jag hade innan.

2020 mätte jag upp flera segment och backar på rundan jag alltid kör för att kunna se om jag blir något bättre. De flesta av dessa har jag lyckats slå PR på nu 2022, trots frånvaron av riktig "träning", även om jag typ varit ute var tredje dag och fotat i 12 månader oavsett årstid. :P

Träningsrundan jag mätt upp är 1.9 mil med mestadels asfalt och så lite grus, men varierat uppför och nedför. Målet är att minst 50% av tiden hålla en puls på 140-165, sen 165-185 i backar. Dock är min anaerobiska förmåga lite låg (har dåligt pannben tydligen, haha), oftast bara "maintaining" medan min aerobiska ofta blir "impacting". Jag har alltså min Garmin Forerunner 245 som måttstock och grund. Och så kroppen förstås. :P

On a different note - förr eller senare lär jag ju byta kassett och kedja och skit på min Vitus Substance VRS-2 (2021). Jag antar att jag då byter kassett, kedja och vevparti tillsammans varje gång det är dags för den typen av underhåll? Eller är det fler grejer som bör bytas samtidigt? Kassett: Shimano HG700 11-34T Vevparti: Shimano GRX 600 FC-RX600 46/30T, 172.5mm Kedja: KMC X11 11 Speed

Just ja, jag har ju inte skrivit sen jag ramlade i vattnet för några månader sedan. Tack och lov var försäkringsbolaget väldigt samarbetsvilliga och eftersom grejerna var så pass nya så fick jag inget åldersavdrag på objektivet och minsta åldersavdrag på kameran. Självrisken var 1200:- också så det var ju kanon. Dock bytte jag system i samband med det och slog till på en Sony A7 III med en Sony 200-600-teleozoom. Jag var sugen på att testa någonting annat. Fungerar OK, även om jag saknar min Nikon Z6.

Om nästan två veckor firar jag 1 år som fågelskådare! Jag har nu fotat 156 olika fågelarter i Norrköpingstrakterna, vilket är rätt fantastiskt egentligen. Nu börjar dock fågelsäsongen gå mot sitt slut så det är inte så mycket action tyvärr. Slänger upp några fågelfoton här nedanför:

Ängspiplärka
KL103079_Small.jpg


Stare
KL103527_Small.jpg


Knölsvan
KL103896_Small.jpg


Svarthakedopping
KL104081_Small.jpg


Sothöna
KL104197_Small.jpg


Mandarinand
KL104557_Small.jpg
 

nisseson

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Kul, och fina bilder! Att grundkondition hänger kvar bara man rör på sig lite regelbundet upplever jag med. Slutar man helt försvinner den dock utan att säga hej då...

Liten korrigering ang. utbytesbehov av slitagedelarna på drivlinan: du behöver inte byta hela vevpartiet, det slits knappast, det räcker med kransarna. Och beroende på hur slitna de är kanske bara varannan gång.
 

HåkanC

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Kul att cyklingen funkar bra för dig och att du verkar ha hittat "rutiner" som funkar för dig och som du trivs med

förr eller senare lär jag ju byta kassett och kedja och skit på min Vitus Substance VRS-2 (2021). Jag antar att jag då byter kassett, kedja och vevparti tillsammans varje gång det är dags för den typen av underhåll? Eller är det fler grejer som bör bytas samtidigt? Kassett: Shimano HG700 11-34T Vevparti: Shimano GRX 600 FC-RX600 46/30T, 172.5mm Kedja: KMC X11 11 Speed
Om du byter din kedja när den är sliten kan du få ut 2-3 kedjor/kassett och (minst) två kassetter/(fram-)drev (som du redan har fått tips om)
Enklaste sättet att hålla koll på kedjans slitage är att mäta den, vill du använda en kedjeslitagemätare köp en som mäter slitaget på rätt sätt, det billigaste sättet att mäta slitaget, och ofta även det mest rättvisande, är att mäta med en tumstock/stålskala (åtminstone om du har en sådan!). Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitagemätare som visar lika rätt som en tumstock/stålskala.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Kul, och fina bilder! Att grundkondition hänger kvar bara man rör på sig lite regelbundet upplever jag med. Slutar man helt försvinner den dock utan att säga hej då...

Liten korrigering ang. utbytesbehov av slitagedelarna på drivlinan: du behöver inte byta hela vevpartiet, det slits knappast, det räcker med kransarna. Och beroende på hur slitna de är kanske bara varannan gång.

Takc ska du ha! Hmm, ser ju typ ut som det bara blir ett par hundra billigare att köpa två framdrev (liten och stor klinga) som att köpa hela vevpartiet nytt. :P

Kul att du är tillbaka! Gillar både dina bilder och dina berättelser.

/A

Stort tack! :)

Kul att cyklingen funkar bra för dig och att du verkar ha hittat "rutiner" som funkar för dig och som du trivs med


Om du byter din kedja när den är sliten kan du få ut 2-3 kedjor/kassett och (minst) två kassetter/(fram-)drev (som du redan har fått tips om)
Enklaste sättet att hålla koll på kedjans slitage är att mäta den, vill du använda en kedjeslitagemätare köp en som mäter slitaget på rätt sätt, det billigaste sättet att mäta slitaget, och ofta även det mest rättvisande, är att mäta med en tumstock/stålskala (åtminstone om du har en sådan!). Läs mer här: http://pardo.net/bike/pic/fail-004/000.html
Där finns det även exempel på kedjeslitagemätare som visar lika rätt som en tumstock/stålskala.

Jag har ju noll koll på sånt här. Jag tror iofs mina grejer håller ett tag till. Jag gjorde ju ingenting på min Roadlite och den gick väl åtminstone 300 mil totalt sett. Men det kanske börjar bli dags när man kommit upp i den typen av mil eller? Jag har ju aldrig ägt samma cykel så pass länge att jag behövt byta ut några slitdelar. :D
 

dogday

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Takc ska du ha! Hmm, ser ju typ ut som det bara blir ett par hundra billigare att köpa två framdrev (liten och stor klinga) som att köpa hela vevpartiet nytt. :P
Är kransarna i skick behöver du inte byta något av dem, och med största sannolikhet behöver du inte byta lilla. Behöver du byta båda så spar du inte bara hundralappar utan också på onödig resursanvändning kontra att byta vevparti.
 

ooms

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Jag har ju noll koll på sånt här. Jag tror iofs mina grejer håller ett tag till. Jag gjorde ju ingenting på min Roadlite och den gick väl åtminstone 300 mil totalt sett. Men det kanske börjar bli dags när man kommit upp i den typen av mil eller? Jag har ju aldrig ägt samma cykel så pass länge att jag behövt byta ut några slitdelar. :D
Jag kan ju ge min erfarenhet:
Jag har aldrig bytt framdrev. Köpte min första nya racer 2005, använde den i 10 år och körde väl totalt drygt 1000 mil på den. Bytte kedja och kassett ett par gånger, men framdreven rörde jag aldrig och de ser fortf helt ok ut. Köpte ny racer hösten 2015, den har nog gått 400-500 mil nu. Har skiftat kedja en gång, och det börjar nog bli dags igen. Ev byter jag då också kassett, men provar nog att bara byta kedja först. Funkar det bra får kassetten gå en kedja till. Framdreven har jag ingen ambition att röra än på länge (eller ja, ev byta fr 52-36 till 50-34 eftersom jag börjar bli gammal o klen).
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Är kransarna i skick behöver du inte byta något av dem, och med största sannolikhet behöver du inte byta lilla. Behöver du byta båda så spar du inte bara hundralappar utan också på onödig resursanvändning kontra att byta vevparti.

Ja ur ett miljöperspektiv är det såklart onödigt, helt rätt. Och lilla klingan är väl tvek om jag behöver byta, det får vara en väldigt jobbig/brant backe för att den ska användas. Och såna backar undviker vi ju förstås! Så, kassett, kedja och stora klingan är väl troligast att jag byter så småningom.

Har dock inte märkt av några direkta tecken på att det är slitet. Hur märker man det? Att kedjan hoppar lättare? Växlingen blir hoppig? Enda jag märkt av nu är att den växlar dåligt mellan typ 17-18, den går upp och ner och vill inte hålla sig på plats, men det är väl lite justering som gäller bara. Så himla tradigt att justera växlar! Kan bli tokig på det. :P
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Jag kan ju ge min erfarenhet:
Jag har aldrig bytt framdrev. Köpte min första nya racer 2005, använde den i 10 år och körde väl totalt drygt 1000 mil på den. Bytte kedja och kassett ett par gånger, men framdreven rörde jag aldrig och de ser fortf helt ok ut. Köpte ny racer hösten 2015, den har nog gått 400-500 mil nu. Har skiftat kedja en gång, och det börjar nog bli dags igen. Ev byter jag då också kassett, men provar nog att bara byta kedja först. Funkar det bra får kassetten gå en kedja till. Framdreven har jag ingen ambition att röra än på länge (eller ja, ev byta fr 52-36 till 50-34 eftersom jag börjar bli gammal o klen).

Bra input. Tack. Slits kassetten mer pga alla växlingar? Att det nöter? Eller vad är anledningen?
 

ooms

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Bra input. Tack. Slits kassetten mer pga alla växlingar? Att det nöter? Eller vad är anledningen?
Dels pga växlingar, men sedan har man ju sina ”favoritväxlar” och just de dreven slits väl en del. Ett drev på kassetten går ju bra många fler varv än framklingan (givet lvg/gravel-utväxlingar där framdreven normalt är större än kassetten).
 

Manurhin2

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Jag kan ju ge min erfarenhet:
Jag har aldrig bytt framdrev. Köpte min första nya racer 2005, använde den i 10 år och körde väl totalt drygt 1000 mil på den. Bytte kedja och kassett ett par gånger, men framdreven rörde jag aldrig och de ser fortf helt ok ut. Köpte ny racer hösten 2015, den har nog gått 400-500 mil nu. Har skiftat kedja en gång, och det börjar nog bli dags igen. Ev byter jag då också kassett, men provar nog att bara byta kedja först. Funkar det bra får kassetten gå en kedja till. Framdreven har jag ingen ambition att röra än på länge (eller ja, ev byta fr 52-36 till 50-34 eftersom jag börjar bli gammal o klen).
Förvånande lite cyklat på 17 år om du inte har 35 ytterligare cyklar 🤔
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Dels pga växlingar, men sedan har man ju sina ”favoritväxlar” och just de dreven slits väl en del. Ett drev på kassetten går ju bra många fler varv än framklingan (givet lvg/gravel-utväxlingar där framdreven normalt är större än kassetten).

Ja jag tänkte på det med. Alright. Tack för infon!
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Kan väl passa på att posta lite mer fågelfoton när jag ändå är här. Det har varit en så otroligt givande hobby måste jag erkänna. Dels för att det är spännande att ge sig ut och se vad man kan hitta, men också för att ha en rolig anledning att dra ut en sväng. Det har även varit väldigt socialt, precis som det kunde vara med cyklingen. Man lär känna nya människor som blir ens kompisar, man nördar ner sig och har massa roligt gemensamt. Rekommenderas!

Taltrast
KL104834_Small.jpg


Koltrast
KL104945_Small.jpg


Pilfink
KL105427_Small.jpg


Sävsparv
KL105470_Small.jpg


Stare
KL105637_Small.jpg


Bofink
KL105673_Small.jpg


Gråsparv
KL105751_Small.jpg


Sädesärla
KL106308_Small.jpg
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Hur skaffar man sig pannben? I mitt försök att återigen gå ner i vikt och och få upp lite kondis har jag börjat cykla en sväng som jag skrev. Den är på strax under 1.9 mil. Just nu har jag inte riktigt lusten att dra iväg på några längre endurance-turer, så jag försöker köra kortare sträckor men intensivare. Det går väl ändå bra. Jag bränner ju kalorier och jag känner att det ger något. Tyvärr verkar jag ju väldigt sällan påverka min anaerobiska förmåga. Ibland är jag uppe runt maxpuls några få sekunder, men det är ju inget att skriva hem om.

Nu när jag tittar så verkar "Relative effort" dala lite mellan varven, så kanske borde tagga ner lite och vila mer, eller variera på något annat sätt.

Här är mina zoner för de senaste 9 dagarnas rundor

2022-08-20 (träningsrundan i motsatt riktning provade jag idag)

2022-08-20.jpg


2022-08-18

2022-08-18.jpg


2022-08-17

2022-08-17.jpg

2022-08-15

2022-08-15.jpg

2022-08-14

2022-08-14.jpg


2022-08-13

2022-08-13.jpg


2022-08-11

2022-08-11.jpg
 

n3wton

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
På nästan alla dina pass är Z3 där du spenderar mest tid. Jag förmodar att du "bara cyklar" och så blir zonerna vad de blir?

Om man kör strukturerad träning bestämmer man på förhand vilka zoner man ska ligga i. Z3-pass kör man (om man nu kör dem) i regel "för sig självt" snarare än som del i ett intervallpass, vilket innebär att ett sådant pass kör man från början till slut i samma zon. Till skillnad från hur du gjort nu skulle du behöva ta i mycket mer i nedförsbackarna och ta i mycket mindre i uppförsbackarna. Det är extremt lätt att missbedöma sin ansträngning när vägens lutning ändras. Ofta kallas dessa pass "mellanmjölkspass", eftersom de är för lätta för att trigga någon direkt fysisk förbättring, men tillräckligt tunga för att över tid bygga upp en trötthet som gör att man inte orkar ta ut sig på de "riktiga" intervallerna.

En vanligare typ av träning är sk polariserad träning. Där kör man Z1-2 som grund, med intervaller i olika längd i Z4-5. Z3 är no-go-zone, typ. Tanken där är att man bygger en tålighet genom att ha stor volym i Z1-2, och pushar sin fysiska förmåga genom att ta ut sig maximalt och därmed trigga kroppen att bli starkare genom kvalitetstid i Z4-5. I Z4-5 orkar man bara vara en begränsad tid, dvs man kör över sin förmåga, vilket leder till att kroppen anpassar sig till den ökade ansträngningen över tid.

I ovanstående upplägg kör man ett typiskt pass på 4x4, 4x8, 2x15 eller lite vad som helst, där första siffran anger antalet intervaller och andra siffran längden på intervallerna. Total intervalltid på ett pass brukar kunna vara mellan 16-30 minuter typ - kortare total intervalltid om man kör korta men hårda intervaller, längre tid om man kör längre men lite lättare. Samtliga intervaller, oavsett om de är 4 eller 20 minuter långa, körs så att man efter sin totala intervalltid i ett pass är rejält trött. De kortare intervallerna på 4 minuter körs riktigt riktigt hårt, medan de längre på 20 minuter och uppåt körs på eller strax över sin "tröskelpuls".
Om man ska köra intervallpass är det lämpligt att först värma upp, därefter köra sina intervaller. Mellan intervallerna vilar man genom att hålla en väldigt lätt ansträngning. Längden på vilan är inte jättenoga, men man bör hinna vila upp sig utan att man börjar bli kall eller tappa fokus. Typ 4 minuter kan vara lämpligt att börja med, men ibland kan man behöva anpassa vilan till terrängen så att man inte kommer till ett rödljus mitt i intervallen eller gör en intervall i en lång utförsbacke. Man vill därtill hålla intervallerna tidigt i passet så man är pigg och fräsch. Ska man lägga till distans gör man oftast det efter intervallerna.

För att översätta detta till en av dina rundor så får du fundera ut var under rundan det är lämpligt att lägga in säg 4 stycken 4-minuters rejäla tempoökningar på ett trafiksäkert och i övrigt lämpligt sätt. Exempelvis kör man intervallerna i uppförsbacke. Värt att tänka på är att det är väldigt svårt att bibehålla en hög effekt i nedförsbacke, så i sådana är det direkt olämpligt att köra intervaller.

Som jag förstår det kör du med en pulsklocka. Har du inte separat pulsband på dig är det bra att veta om att klockorna är sopdåliga på att mäta puls, så intervallpassen är svåra att mäta på ett vettigt sätt med enbart klocka. I övrigt använder man lap-knappen för att hålla koll på sina intervaller, dvs man "lappar", kör sin intervall, "lappar" igen osv. Det finns här en massa mer eller mindre avancerade verktyg för att göra detta mer effektivt, men att bara på frihand köra med lap-knappen funkar helt okej.

Vill du prova på ovanstående kan du tänka på att du antingen ska ta i som satan, eller knappt alls. Dina staplar kommer då se i princip helt inverterade mot hur de ser ut idag, med stor mängd Z1-2 och Z4-5 men nästan ingen i Z3. Det är jobbigt att spendera tid under jämn belastning i Z4-5 och det är där man behöver pannben. Ofta kan begränsningen sitta lika mycket i huvudet som i benen eller lungorna. Över tid flyttas begränsningen runt mellan dessa delar.

Man ska också komma ihåg att ansträngningen i en given intervall "alltid" ska vara lika jäkla jobbig, och oavsett hur vältränad man än blir är det fortfarande lika jobbigt. It never gets easier, you just go faster, som det så fint heter.
 
Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
På nästan alla dina pass är Z3 där du spenderar mest tid. Jag förmodar att du "bara cyklar" och så blir zonerna vad de blir?

....

Tack så hemskt mycket för det svaret! Nästa gång jag drar ut och kör min runda ska jag testa att hålla lägre puls och ansträngning mellan backarna och sen försöka pusha i dom istället, bara för att se hur det ser ut då. Lite deppigt också då jag ändå trodde min kondition kunde förbättras genom att köra i Z3, men det gör den alltså inte? Nu är jag iofs inte så vältränad så det är säkert bättre än inget, kanske för att bygga lite grund? Men att det krävs ännu mer ansträngning (z4/z5) för att på riktigt bygga styrka? Aja. Intressant i alla fall!

Steg 1: För att använda pulszoner behöver de vara hyfsat korrekta. Hur har du kommit fram till dagens zoner?

Använder ju bara en vanlig pulsklocka, men över tid så ska den ju get ett hum i alla fall. Det är inte jättenoga för mig egentligen då jag inte är en seriöst cyklist på det sättet, jag vill bara förlora några kilo i vikt och få lite bättre kondis! :D
 

nisseson

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Använder ju bara en vanlig pulsklocka, men över tid så ska den ju get ett hum i alla fall. Det är inte jättenoga för mig egentligen då jag inte är en seriöst cyklist på det sättet, jag vill bara förlora några kilo i vikt och få lite bättre kondis! :D
Då hade jag gett zondatat ovan litet värde i utvärderingen. Men det är ganska lätt att sätta upp själv. Notera att det cirkulerar en hel del olika zoner befoende på vem du frågar (jag har sett allt ifrån 3-8, som definieras på olika sätt, även när de är samma antal...) Bäst här är att använda Garmins eftersom det är det du gör med klockan.

I korthet kan man göra såhär:
- kör efter lite uppvärmning 30 minuter jämn ansträngning som om det vore en tävling du vill göra så bra ifrån dig du kan (jobbigt alltså). Eller om du gjort ett lopp eller annan sån ansträngning nyligen, då kan du ta datan därifrån
- ta snittpulsen de sista 20 minuterna av dessa 30, då får du en bra uppskattning av din mjölksyratröskel (LTHR)
- sätt zonerna såhär (Garmins variant, det finns som sagt många zonvarianter i omlopp)
Zon 1 60-70% av LTHR
Zon 2 70-80% av LTHR
Zon 3 80-90% av LTHR
Zon 4 90-100% av LTHR
Zon 5 >100% av LTHR
 
Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
nu svarar jag lite sent. Mitt i puls-zon utredningen. Men jag tänkte bara säga en grej ang fota fåglar och cykla.
En fd kollega är ornitolog. På riktigt alltså, han brukar resa bort för att skåda fåglar. Men hur som helst. Han gillade även att cykla (fatbike också!). Så han är med i någon grupp där man fotade fåglar medelst miljövänliga transportmedel. Dvs, cykel då. Typ att fota flest antal unika pippis under ett år utan att använda bil för att fota dem. Det var rätt ballt tyckte jag. Kanske något för dig 😀
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
nu svarar jag lite sent. Mitt i puls-zon utredningen. Men jag tänkte bara säga en grej ang fota fåglar och cykla.
En fd kollega är ornitolog. På riktigt alltså, han brukar resa bort för att skåda fåglar. Men hur som helst. Han gillade även att cykla (fatbike också!). Så han är med i någon grupp där man fotade fåglar medelst miljövänliga transportmedel. Dvs, cykel då. Typ att fota flest antal unika pippis under ett år utan att använda bil för att fota dem. Det var rätt ballt tyckte jag. Kanske något för dig 😀
Det är ju det. Jag kom upp i 155 fåglar medelst cykel innan jag bröt trenden! :D Jag kände till sist att det snarare blev en stress att begränsa mig. Ett onödigt krav på mig själv. Men ur ett miljöperspektiv är det ju en fin tanke! Och kanske en rolig utmaning för alla erfarna skådare som redan sett allt tre gånger om. ;D
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Efter mycket tänkande igår och en långsam cykelrunda idag har jag kommit fram till följande: Jag ska försöka att inte krångla till det så jävla dant! Mitt huvudsakliga mål är att ändra mina vanor och gå ner i vikt. Sluta proppa i mig massa onödigt skit vareviga dag och istället försöka röra på mig lite mer. Jag vet hur jag fungerar. Jag går in för något 200% i några veckor för att sen lägga ner totalt och återgå till mitt ohälsosamma liv igen, bli fet, olycklig, isolerad och deprimerad.

Jag känner redan nu att jag gått in lite väl hårt den senaste tiden och blir jättebeviken på mig själv för att jag trycker i mig en 100g mörk choklad (hände igår). Vafan, man måste väl få trycka i sig lite choklad ibland utan att världen går under?! Det är ju inte en hållbar livsstil för mig ändå, det vet jag ju, så varför alltid försöka eftersträva den typen av strikta kosthållning?

Nae, det blir att försöka så gott jag kan bara och inte krångla till det. Jag har aldrig hanterat krångel särskilt bra, så varför ska jag envisas med det?

Tack för ordet! :P
 

Manurhin2

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Efter mycket tänkande igår och en långsam cykelrunda idag har jag kommit fram till följande: Jag ska försöka att inte krångla till det så jävla dant! Mitt huvudsakliga mål är att ändra mina vanor och gå ner i vikt. Sluta proppa i mig massa onödigt skit vareviga dag och istället försöka röra på mig lite mer. Jag vet hur jag fungerar. Jag går in för något 200% i några veckor för att sen lägga ner totalt och återgå till mitt ohälsosamma liv igen, bli fet, olycklig, isolerad och deprimerad.

Jag känner redan nu att jag gått in lite väl hårt den senaste tiden och blir jättebeviken på mig själv för att jag trycker i mig en 100g mörk choklad (hände igår). Vafan, man måste väl få trycka i sig lite choklad ibland utan att världen går under?! Det är ju inte en hållbar livsstil för mig ändå, det vet jag ju, så varför alltid försöka eftersträva den typen av strikta kosthållning?

Nae, det blir att försöka så gott jag kan bara och inte krångla till det. Jag har aldrig hanterat krångel särskilt bra, så varför ska jag envisas med det?

Tack för ordet! :P
Försök att börja med en liten förändring om du har provat att helvända och det inte fungerar.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Blev lite rastlös och stack till Kättsätter och Herrebro under eftermiddagen. Skönt att bara cykla lite lugnt och stanna och fota lite. Det är sällan jag har med mig något annat objektiv än 200-600mm nu för tiden. Eftersom jag är så insnöad på fåglar så är jag konstant rädd för att missa något, haha. Men det hade varit roligt att komma igång och fota lite annat igen också faktiskt.

Just ja, man ska ju ha en pinne och ställa upp cykeln när man fotar den. Glömde det! LIte ringrostig.

KL302153_Small.jpg

KL302161_Small.jpg

KL302179_Small.jpg

KL302192_Small.jpg


Törnskata
KL302250_Small.jpg


Sävsångare
KL302357_Small.jpg
 

JennyXan

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Det är ju det. Jag kom upp i 155 fåglar medelst cykel innan jag bröt trenden! :D Jag kände till sist att det snarare blev en stress att begränsa mig. Ett onödigt krav på mig själv. Men ur ett miljöperspektiv är det ju en fin tanke! Och kanske en rolig utmaning för alla erfarna skådare som redan sett allt tre gånger om. ;D
Kolla upp facebookgruppen Eko-skådare, där läggs det upp lite små och stora cykelskådaräventyr med ojämna mellanrum. Du kanske är med där redan? Jag gick ut hårt med skådarfokus och ambition att fylla på ekokrysslistan i början av året, men sen har det mest blivit rena cykelrundor istället för att jag inte orkar släpa på en massa grejer (och jag får för miljonte gången inse att det där med listor inte är min grej). Nu när hösten kommer kanske det blir några skådarturer igen när det rastar lite mer fågel i krokarna.
 

jingleyschmidt

Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Blev äntligen en "vanlig" tur med cykeln och utan teleobjektivet, så jag kunde fota lite annat som omväxling. :D Drog till mitt vanliga ställe och fotade lite. Har varit där tusen gånger men är så himla mysigt så återvänder alltid. Kan väl passa på och posta lite här när jag ändå gjort något OCH tagit ett foto på cykeln. Happy finns alltid med mig i tankarna när jag är ute. ;)

KL305494_Small.jpg

KL305464_Small.jpg

KL305477_Small.jpg

KL305500_Small.jpg

KL305512_Small.jpg

KL305530_Small.jpg

KL305540_Small.jpg

KL305551_Small.jpg

KL305557_Small.jpg

KL305558_Small.jpg
 
Topp