Mycket cykling har det blivit de senaste 12 månaderna i och med fågelskådandet. När jag nu börjat cykla min "träningsrunda" igen var jag orolig att jag tappat mycket kondition och styrka. Tack och lov visade det sig att allt harvande på cykeln ändå gjort att jag bibehållit den lilla styrka och kondis jag hade innan.
2020 mätte jag upp flera segment och backar på rundan jag alltid kör för att kunna se om jag blir något bättre. De flesta av dessa har jag lyckats slå PR på nu 2022, trots frånvaron av riktig "träning", även om jag typ varit ute var tredje dag och fotat i 12 månader oavsett årstid. :P
Träningsrundan jag mätt upp är 1.9 mil med mestadels asfalt och så lite grus, men varierat uppför och nedför. Målet är att minst 50% av tiden hålla en puls på 140-165, sen 165-185 i backar. Dock är min anaerobiska förmåga lite låg (har dåligt pannben tydligen, haha), oftast bara "maintaining" medan min aerobiska ofta blir "impacting". Jag har alltså min Garmin Forerunner 245 som måttstock och grund. Och så kroppen förstås. :P
On a different note - förr eller senare lär jag ju byta kassett och kedja och skit på min
Vitus Substance VRS-2 (2021). Jag antar att jag då byter kassett, kedja och vevparti tillsammans varje gång det är dags för den typen av underhåll? Eller är det fler grejer som bör bytas samtidigt?
Kassett: Shimano HG700 11-34T
Vevparti: Shimano GRX 600 FC-RX600 46/30T, 172.5mm
Kedja: KMC X11 11 Speed
Just ja, jag har ju inte skrivit sen jag ramlade i vattnet för några månader sedan. Tack och lov var försäkringsbolaget väldigt samarbetsvilliga och eftersom grejerna var så pass nya så fick jag inget åldersavdrag på objektivet och minsta åldersavdrag på kameran. Självrisken var 1200:- också så det var ju kanon. Dock bytte jag system i samband med det och slog till på en Sony A7 III med en Sony 200-600-teleozoom. Jag var sugen på att testa någonting annat. Fungerar OK, även om jag saknar min Nikon Z6.
Om nästan två veckor firar jag 1 år som fågelskådare! Jag har nu fotat 156 olika fågelarter i Norrköpingstrakterna, vilket är rätt fantastiskt egentligen. Nu börjar dock fågelsäsongen gå mot sitt slut så det är inte så mycket action tyvärr. Slänger upp några fågelfoton här nedanför:
Ängspiplärka
Stare
Knölsvan
Svarthakedopping
Sothöna
Mandarinand