jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Om jag får smådrömma lite så hade jag JUST NU velat testa att ha en Vitus Energie (Apex 1x11) CX/Gravel och en Vitus Sentier 29 (Deore 1x10). Känns som bra instegare och rimliga priser. :D Jag vill testa ALLT just nu.

Var ute på en jäkla skön tur idag. Lite vägar och områden jag ännu inte varit på tidigare så det var roligt. Måste säga att cykelbyxorna jag köpte (Endura Xtract) känns bättre och bättre! Kändes lite off i början men nu så. :D Även nya sadeln (WTB Volt) har kommit till sin rätt.

2019-05-31_1.JPG

2019-05-31_2.JPG

2019-05-31_3.JPG

2019-05-31_4.JPG

Det här är en jävla typisk grej. Jag använder Maps rätt mycket i iPhone för att se vart vägarna går och sådär, och inte sällan så cyklar jag på vad jag tror är en väg som kommer ta mig dit jag vill, men så möts man av det här. Jag fattar inte!

2019-05-31_5_Stopp.JPG

Kan vara så att jag råkade klicka hem en Vitus Sentier 29 VR (SLX) idag. Man lever bara en gång, eller hur?! Stod på sidan att Large fanns i lager, men nu står det "Status: Restorder - Har ej behandlats ännu" under "Mina Beställningar", så vi får väl se hur lång process det här blir. :)

Supporten på wiggle.com skrev såhär: "the bike is in stock, and passed along to the build team, this is why a back order has been created, nothing to worry about everything is still to plan."

Restorder för mig betyder ju något annat, så jag hoppas han har koll på läget. ;D

jingleyschmidt sa:
Supporten på wiggle.com skrev såhär: "the bike is in stock, and passed along to the build team, this is why a back order has been created, nothing to worry about everything is still to plan." Restorder för mig betyder ju något annat, så jag hoppas han har koll på läget. ;D
Det låter väl jättebra! Cykeln är på gång, vet inte om att det t.ex. innefattar att de jobbar med att vända bromshandtagen från vänstertrafik till högertrafik när det är export till den upplysta delen av världen. Släpper ut gamla luften mätt i psi, och fyller slangarna med ny frisk luft mätt i bar, etc.

Notera vad jag skrev i ett av mina första inlägg i tråden :-)

"""""
Manurhin2 8 april Tro mig , om du blir biten så kommer du att sitta nostalgiskt och prata om din första cykel som bara kostade en tjugondel av nuvarande cyklar om några år ?
"""""""""

Min rekommendation nu när du ändå är på väg är att köpa cykelskor/pedaler till mtb:n och dessutom en cykeldator .

M

Haha jag vet Manurhin2, så typiskt. :P Dock så köpte jag ju fortfarande en budget-cykel, även om den ska vara bra! Men gränsen för vad jag är villig att spendera har ju helt klart ökat. :P

jingleyschmidt sa:
Det här är en jävla typisk grej. Jag använder Maps rätt mycket i iPhone för att se vart vägarna går och sådär, och inte sällan så cyklar jag på vad jag tror är en väg som kommer ta mig dit jag vill, men så möts man av det här. Jag fattar inte!

Både iPhones karttjänst och Google Maps är fruktansvärt dåliga. Testa t.ex.
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
https://www.opencyclemap.org/
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
På Trafikverkets tjänst kan man välja att se vägar utifrån en massa olika aspekter. Här har jag t.ex. valt att se "artrik vägkant":

artrikvagkant.PNG

Poppis är att välja "slitlager" för att se vad som är asfalt och vad som är grus:

Slitlager.PNG

För ett tag sen var det ngn här på Happy som knåpat ihop ngn app som ruttplanerade mha den här tjänsten, men kommer inte ihåg vilket inlägg det var...

Tack för tipsen! Gillar ju dock iphones Maps bara för min position uppdateras i realtid och jag enkelt kan hålla koll på vart jag är och vart jag vill. Oftast... :P

Jag rekommenderar Komoot som kart-app. Du kan välja vilken sorts cykling du ska göra och sen försöker den anpassa vägen till målet efter det. Synkar smidigt med exempelvis Wahoo när du skaffat en cykeldator också :)

jingleyschmidt sa:

Just den där vägen är bara någon surgubbe som bommat för, har gått att cykla där innan.
Sist hittade jag en väg förbi vänster om mellan åkrarna innan gården om man kommer från Norrköping.

Kollar en del på mtbmap.se för att hitta alla småstigar men då kör jag mest MTB. Vill jag bara ha asfalt är roadfinder.se bra!

Har också en Roadlite, rullar mest pendling Söderköping-Norrköping och lite längs kanalen! ?

Bilagor

• A2532CE4-61AB-41C6-895C-FA551FC57D04.jpeg
    A2532CE4-61AB-41C6-895C-FA551FC57D04.jpeg
    555.6 KB · Besök: 214
karin.i sa:
Just den där vägen är bara någon surgubbe som bommat för, har gått att cykla där innan.
Sist hittade jag en väg förbi vänster om mellan åkrarna innan gården om man kommer från Norrköping.

Kollar en del på mtbmap.se för att hitta alla småstigar men då kör jag mest MTB. Vill jag bara ha asfalt är roadfinder.se bra!

Har också en Roadlite, rullar mest pendling Söderköping-Norrköping och lite längs kanalen! ?

Haha roligt att du kände igen stället! Man borde fota alla såna där ställen och skicka till någon som kan besvara om det faktiskt är en "laglig" igenbomning eller om det bara är folk som tar sig friheter. :D

Ska spana in mtbmap.se! Tack för tipset. Älskar för övrigt att cykla längs kanalen! Väldigt vackert. :) Så fort jag får min MTB så ska jag också ge mig ut och utforska lite. Har du några tips för en nybörjare? ;D

jingleyschmidt sa:
karin.i sa:
Haha roligt att du kände igen stället! Man borde fota alla såna där ställen och skicka till någon som kan besvara om det faktiskt är en "laglig" igenbomning eller om det bara är folk som tar sig friheter. :D

oj, visst är det bordstorp/bårdstorp norr om luddingsbo? visste inte att de bommat för där nu. den enda personen folkbokförd där är en 90-årig kvinna, som driver ett lantbruk.

jag är verkligen ingen jurist, men eftersom gården är ett företag gissar jag det minskar chansen för att de kan hävda att cyklister på gårdsplanen stör hemfriden. vägen går dock väldigt nära boningshuset, och det är säkert bilister som använder vägen som genväg mellan luddingsbo och trakten norröver, så jag kan förstå om de vill bomma för.

edit: om en väljer att cykla förbi bommen ska en ta det väldigt försiktigt, då det går lösa djur (getter eller får, vill jag minnas) på gården och sikten i kurvan är skymd.

Senast ändrad:
Ja Fred, det låter rimligt! Ser jag min Strava så har jag svängt in där i alla fall och cyklat tillbaka. Hade tänkt ta mig till Luddingsbo därifårn men fick cykla runt mot Heljetorp, Bergdalen och sen Luddingsbovägen till Luddingsbo och vidare till Västra Husby. :D

Jag vet inte hur ni göra i såna där lägen? Tar ni en chansning och cyklar förbi bomarna eller smyger ni er in och försöker hitta någon som man kan fråga? :P Jag är fortfarande liiiiite blyg och osäker när det gäller sånt där, men det släpper mer och mer ju mer jag är ute och cyklar. Har blivit en smula socialare faktiskt. ;D

jingleyschmidt sa:
Ja Fred, det låter rimligt! Ser jag min Strava så har jag svängt in där i alla fall och cyklat tillbaka. Hade tänkt ta mig till Luddingsbo därifårn men fick cykla runt mot Heljetorp, Bergdalen och sen Luddingsbovägen till Luddingsbo och vidare till Västra Husby. :D

Jag vet inte hur ni göra i såna där lägen? Tar ni en chansning och cyklar förbi bomarna eller smyger ni er in och försöker hitta någon som man kan fråga? :P Jag är fortfarande liiiiite blyg och osäker när det gäller sånt där, men det släpper mer och mer ju mer jag är ute och cyklar. Har blivit en smula socialare faktiskt. ;D

så länge jag inte tycker att jag stör någons hemfrid så cyklar jag :)

jag struntar helt i förbud mot fordonstrafik-skyltar. stör jag något lantbruks ekonomiska verksamhet och missgynnar det lokala näringslivet och bidrar till att sverige hamnar på efterkälken i den internationella konkurrensen är det bara en bonus.

Haha jamen dåså! ;) Blivit tillsagd ofta? Det är just att cykla förbi såna där bomar som jag inte riktigt kommit över! Även om det bara är att vända om någon skulle säga ifrån. Helvete. Det är ju inte USA där man kan bli skjuten liksom. ;)

Min MTB-karriär är över innan den ens har börjat - allt tack vare fåfängan! Jag var nämligen iväg idag i lite olika butiker och testade hjälmar. Jag insåg snabbt att jag aldrig kommer komma över hur jävla ful jag ser ut i hjälm. Jag vet, jag vet, på med hjälmen och kör bara! Säkerheten går före allt. Såklart. Men fy fasiken alltså, jag vet inte hur jag ska komma runt det här. :D

Tänk er något i stil med det här:

ekollon.jpg

jingleyschmidt sa:
Min MTB-karriär är över innan den ens har börjat - allt tack vare fåfängan! Jag var nämligen iväg idag i lite olika butiker och testade hjälmar. Jag insåg snabbt att jag aldrig kommer komma över hur jävla ful jag ser ut i hjälm. Jag vet, jag vet, på med hjälmen och kör bara! Säkerheten går före allt. Såklart. Men fy fasiken alltså, jag vet inte hur jag ska komma runt det här. :D

Tänk er något i stil med det här:

Det är lika för alla , kör på .
Tänk på hur bra det gått med cyklingen hittills , du har enligt egen utsago utvecklats när du kommit ut .
Mtb är nästa steg , du kommer att växa ytterligare .

Och det viktigaste : När kommer cykeln ?
Själv blir jag som ett barn innan jul när jag beställer en ny cykel ?

M

Alla hjälmar var ju så små att det såg löjligt ut. Inget kändes bra.

Cykeln verkar komma på tisdag, pedaler osv på onsdag. Roligt att det gick snabbare att montera och skicka iväg cykeln än det tog att packa ihop det andra och skicka. Nåväl!

Jag använder inte hjälm nu. Enda anledningen till att jag tänker att hjälm är bra för just MTB-cykling är att det är bökigare, stökigare och många fler saker som kan gå fel än när jag lunkar fram på grusvägar och cykelbanor med min Roadlite.

Och nu behöver inte det här spåra ur i att jag är en idiot som inte har hjälm, jag vet att det är dumt så bespara mig det snacket tack. :D

jingleyschmidt sa:
Jag använder inte hjälm nu. Enda anledningen till att jag tänker att hjälm är bra för just MTB-cykling är att det är bökigare, stökigare och många fler saker som kan gå fel än när jag lunkar fram på grusvägar och cykelbanor med min Roadlite.

Och nu behöver inte det här spåra ur i att jag är en idiot som inte har hjälm, jag vet att det är dumt så bespara mig det snacket tack. :D

Var och en bestämmer själv , jag cyklar alltid till jobbet ( 4-5 km ) och till affären och liknande utan hjälm fastän jag då cyklar cross eller racer ( i gympaskor).
När jag tänker efter så är det nog så att när jag har cykelskor så har jag också hjälm .

Köper du en hjälm till mtb:n och blir van så tror jag du vänjer dig och kanske ändrar dig angående långturer på roadeliten .

Huvudsaken är att du fortsätter cykla .

M

Kommer nog aldrig använda spd-pedaler eller liknande. Har aldrig tyckt om att sitta fast sådär. Likadant när jag var grabb, jag åkte aldrig skidor eller snowboard, jag åkte skateboard före inlines, etc etc. Tycker det är alldeles för obehagligt. Jag gillar rörelsefriheten, jag gillar att inte behöva ha ett extra moment att tänka på om jag måste hoppa av cykeln snabbt eller om jag råkar ramla och inte kan parera på ett smidigt sätt osv.

Stackars cyklar, vilket öde dom har gått till mötes. :(

2019-06-07_1.JPG

Vissa delar av Norrköpings stadskärna är väldigt vacker ändå.

2019-06-07_2.JPG

Shopoholic. Det är osunt!

2019-06-07_3_Wiggle.JPG

Oskar sa:
jingleyschmidt sa:

Både iPhones karttjänst och Google Maps är fruktansvärt dåliga. Testa t.ex.
https://kso.etjanster.lantmateriet.se/
https://www.opencyclemap.org/
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
På Trafikverkets tjänst kan man välja att se vägar utifrån en massa olika aspekter. Här har jag t.ex. valt att se "artrik vägkant":

Poppis är att välja "slitlager" för att se vad som är asfalt och vad som är grus:

För ett tag sen var det ngn här på Happy som knåpat ihop ngn app som ruttplanerade mha den här tjänsten, men kommer inte ihåg vilket inlägg det var...
Den där tjänsten med slitlager stämmer dåligt. Många vägar som inte stämmer.

jingleyschmidt sa:
Alla hjälmar var ju så små att det såg löjligt ut. Inget kändes bra.

Cykeln verkar komma på tisdag, pedaler osv på onsdag. Roligt att det gick snabbare att montera och skicka iväg cykeln än det tog att packa ihop det andra och skicka. Nåväl!

Fullface löser ditt problem ?

Jag har äggformat ovalt huvud och det är piss att hitta något som inte kräver att jag går upp en storlek för att inte det skall spänna i pannan samt se ut som på din bild.
Det bästa jag hittat är Bell Sixer, något för bred men den kommer i alla fall ner till två fingrar mellan ögonbryn och hjälmkant samt passar i strl M på mina 58cm.

Usch nej, bekvämlighet över funktion. Dom sekundrarna man tjänar på att vara stilrätt är inte vart komfoten. Visst, gillar man spandex så gött för cyklisten, bekvämt & snabbt, jag däremot cyklar hellre i extremt lös-sittande kläder, att jag förlorar 1-2 sekunder i snitt är irrelevant.

Så fortsätt med det som är bekvämt

Flanellskjorta är dock rätt skön stil, lite skogshuggar-stilen vore inte fel på en tempocykel

Jag är en sån klantig idiot ibland alltså. Ställde cykeln på ett kasst ställe, så blåste det till och cykeln for över massa stenar. Resultatet är en jävla ful framgaffel! Går det att ordna på något sätt? Kanske inte är värt så länge den är intakt. Jävla deppigt iaf. :(

2019-06-08_repor.JPG

jingleyschmidt sa:
Tänker att man borde kunna fylla i med någon mattsvart lack/färg av något slag?

Det går såklart, ska det bli riktigt bra krävs nog att lämna in och måla hela gaffeln .
Allt beror på hur noga just du tycker att det är, själv brukar jag be om hjälp på lackverkstad där jag känner folk med repor eftersom jag uppskattar när saker ser bra ut.
Andra bryr sig inte alls.

M

På med en remsa reflextejp och matcha med likadan på andra sidan så döljer du skadan och syns lite bättre på köpet!

jingleyschmidt sa:
Jag är en sån klantig idiot ibland alltså. Ställde cykeln på ett kasst ställe, så blåste det till och cykeln for över massa stenar. Resultatet är en jävla ful framgaffel! Går det att ordna på något sätt? Kanske inte är värt så länge den är intakt. Jävla deppigt iaf. :(

The first cut is the deepest! En äventyrs cykel skall väl se lite använd ut! Det är ju bara ett intyg på att den använts flitigt men jag kan förstå att det känns surt! Se det som stöldskydd annars ;-)

Haha sant iofs, men det är ju min kära cykel! Om 300 meter har jag loggat 100 mil på den i Strava! Det var ju inte såhär jag tänkte fira det. :P

Men det borde vara lugnt skademässigt va? Ser ut som det bara är färgen som repats upp.

Mvh,
Orolig och nervös nybörjare

Mattsvart nagellack och pensla på lite? Jag bryr mig inte sådär JÄTTEMYCKET att jag repat det, mer irriterande att det syns så tydligt, så kan man få bort det mest uppenbara vore det ju skönt. ;D

jingleyschmidt sa:
Haha sant iofs, men det är ju min kära cykel! Om 300 meter har jag loggat 100 mil på den i Strava! Det var ju inte såhär jag tänkte fira det. :P

Men det borde vara lugnt skademässigt va? Ser ut som det bara är färgen som repats upp.

Mvh,
Orolig och nervös nybörjare

Grattis till 100 mil! Bra jobbat!

Jag är ingen expert men jag skulle säga att det är lugnt! Det ser ut att ”bara” vara lite harmlöst färgskrap.

Tillbaka
Topp