GoranS
Aktiv medlem
jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures
Är du från vettet? Öppna en julklapp innan julafton? ;-)bearthefear sa:jingleyschmidt sa:Tomten kom tidigt i år!
Sådär kan den ju inte stå... Packa upp NU!!! :)
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är du från vettet? Öppna en julklapp innan julafton? ;-)bearthefear sa:jingleyschmidt sa:Tomten kom tidigt i år!
Sådär kan den ju inte stå... Packa upp NU!!! :)
jingleyschmidt sa:Får fixa lite i dagarna! Packa ner Roadliten och frigöra lite plats till att börja med. Tre cyklar i en liten etta är inte optimalt. ;)
Crocko sa:jingleyschmidt sa:Får fixa lite i dagarna! Packa ner Roadliten och frigöra lite plats till att börja med. Tre cyklar i en liten etta är inte optimalt. ;)
Hur tänkte du nu? jag har aldrig mindre än 6st cyklar i sovrummet, 3 hänger på väggen 3 står på golvet sen ligger det typ 3 extra hjulpar lite här och där och sist jag öppnade garderoben för att ta fram en skjorta så hittade jag min HT ram där, dessutom ligger det 2 gafflar ovanpå garderoben :)
jingleyschmidt sa:Crocko sa:jingleyschmidt sa:Får fixa lite i dagarna! Packa ner Roadliten och frigöra lite plats till att börja med. Tre cyklar i en liten etta är inte optimalt. ;)
Hur tänkte du nu? jag har aldrig mindre än 6st cyklar i sovrummet, 3 hänger på väggen 3 står på golvet sen ligger det typ 3 extra hjulpar lite här och där och sist jag öppnade garderoben för att ta fram en skjorta så hittade jag min HT ram där, dessutom ligger det 2 gafflar ovanpå garderoben :)
Haha precis, du har ett sovrum (extra rum) att stuva undan cyklarna i så du slipper se dom dygnet runt och gå in i dom. :P
Crocko sa:Sovrummet är mitt enda egna rum där jag även sover, i Vardagsrummet byggs det cyklar för närvarande 2st, i gästrummet swiftas det, så där står ytterligare en cykel uppställd i trainern, säkert inte så de flesta skulle acceptera att bo men har nog i genomsnitt 8-9 cyklar i lägenheten 6 av dessa i sovrummet som max är 12-13kvm så det är mer att jag bor i en cykelverkstad är att det finns en massa tillgänglig yta :)
jingleyschmidt sa:Har funderat på Specialized PIza Rack också, men är den bred nog att kunna sitta bra tro? Gaffeln är typ 18cm bred mellan fästpunkterna. Hittar ingen info om racket.
Mja, har lite att fundera på! Jag borde kanske inte överdriva med antalet prylar jag ska ha, för jag är ju ingen bikepacker, haha.
Måste fixa stänkskärmar med. Tycker ACID Mudguards (Cube?) gör snygga. Verkar finnas ett par sätt att modifiera också utan krångel, vilket kan underlätta montering.
havet sa:Fint med en packcykel. :)
Några tankar:
Starta i tankarna med vad du vill använda cykeln till och fixa utrustning utifrån det. Att bara köpa på sig grejer utan att riktigt veta vad de ska vara till känns lite onödigt.
Vill du ut på övernattningsturer i blandad terräng där lite mer stabilitet krävs, eller räcker det med väskor på olika hållare? Har du användning för flera väskor, eller räcker det med en ramväska för lite fika och verktyg? Om du inte ska packa så mycket är det också onödigt att ha en massa extra packningsutrymme och hållare som inte används.
Att göra egna grejer är lite pilligt, men kan också vara fördelaktigt ur flera perspektiv, inte minst därför att allt blir som en själv föredrar. Till exempel kan en använda samma tyger till alla konstruktioner så blir skapelserna koherenta, om du nu är ute efter en enhetlig känsla. Men då är det också viktigt att veta vad det en gör ska vara till.
Ett annat tips kan vara att använda saker som egentligen är till för något annat. Jag har till exempel tempopinnar fram i stället för en regelrätt styrväska där allsköns attiraljer kan spännas fast. Det fungerar utmärkt och en av flera fördelar är att det finns gott om utrymme för vajrar och slangar så att de inte kläms. Men då är det mer bikepacking-territorium förstås.
Så, red först ut vad du vill göra och använda cykeln till, och gå sedan över till att fundera över vilka typer av lösningar som fungerar till det. Då blir alla som lyckligast.
Skoj att höra om bra support, det gör ju att man i sin tur lättare väljer samma produkter/shoppar, samt att man rekommenderar dem till andra.jingleyschmidt sa:Medan jag väntar i evigheter på alla godsaker jag beställt så vill jag bara passa på att säga att Alpkits kundtjänst är RIKTIGT jävla bra. Väldigt tillmötesgående, hjälpsamma, trevliga. Dom verkar gå den extra milen för att jag ska bli nöjd med mitt köp.
Jag missade ju Black Friday-rean på cykeln, men eftersom jag snackat ganska mycket med kundtjänsten innan köpet, så fixade dom 50 GBP rabatt åt mig på cykeln när jag väl beställde. Riktigt hyggligt av dom. Nu när jag fått cykeln, som för övrigt kom snabbare än utsatt leveransdatum, så var ju främre bromsskivan lite skev. Tog upp det med kundtjänsten och nu ska dom skicka en ny bromsskiva åt mig, free of charge. Också otroligt hyggligt! Jag är glad att jag slapp dra till en LBS och styra.
Med det sagt så var ju även Canyon's support jäkligt schysta mot mig också, likaså Wiggle när det gäller min Vitus. Jag kanske har haft tur? Eller ja, tur i oturen så att säga eftersom jag behövt ha med kundtjänsten att göra till att börja med. :P
DarthVidar sa:Sedär ja! En ändå rätt stilig och funkis fullösning som ingen lär ta notis om! Bra gjort!
Vill du ha lite inspiration till fulmek vad gäller att fästa skärmar mm så kan jag bjussa på denna tråden: https://happyride.se/forum/read.php/1/3356113/page=1

bra stadscykel det där :) hjulen kan du rikta med skiftnyckel om du inte har ekernyckel som passar. bra att bakväxeln inte är en shimano positron, det gör framtida underhåll enklare och billigare.Fick för många år sedan min älskade morfars gamla cykel (han gick tyvärr bort i April förra året) och har använt den hyfsat flitigt genom åren, men sen hände något med den och jag slutade använda den. På tiden tiden var jag inte särskilt intresserad av cyklar så jag kollade egentligen aldrig närmare på det. Jag tänkte "Äh, gammal cykel, orkar inte lägga mer pengar på reparationer och skit", så jag lät den stå nere i källaren i några år.
Jag har ju tänkt köpa en slit-och-släng-cykel som jag vågar låsa ute överallt, så igårkväll bestämde jag mig för att gå ner och kika lite på skönheten! Däcken var ju rejält slitna, på väg att vittra sönder i princip, men då kom jag ju på att jag har mina gamla Schwalbe G-One-däck från Roadliten liggandes i förrådet, så dom åkte på. Fungerade kalas. Då fick jag även tillfälle att justera hjulen lite vilket gjorde en tydlig skillnad. Dock så behöver båda hjulen riktas lite då dom hoppar och far åt alla möjliga håll, men jag hade ingen nyckel som passade så jag har inte kunnat prova själv.
Däremot så känns det fortfarande inte helt 100 med hur hjulen sitter fast. Saknar dessutom någon slags låsbricka på ena sidan av framhjulet (ni kan se på bilden längst ner, den innersta brickan, den saknar jag på andra sidan). Känns inte helt stabilt! Framlyktan vet jag inte hur den fungerar heller. Det är ingen navdynamo i alla fall. Möjligt att det har funnits en sån generator som går mot framhjulet vid något tillfälle. Jag minns faktiskt inte. :D Framväxeln fungerar inte, men bakväxeln fungerar. Hade jag orkat hade jag gjort en singlespeed av den, men det kanske är krångligt bara.
Hur som helst så är den ju cyklingsbar och blir säkert kanon att ha som slit-och-slängare. Lite modiferingar här och där kanske. Nu är jag ju så van vid bredare styren och allt så det här känns riktigt skevt, men det är ju kanske något man kan byta ut om orken dyker upp. :)
Någon som vet vad det är för modell förresten? DBS, står "Winner" någonstans, 10 speed. Ingen aning om årgång. Kanske står på någonstans. Får kika lite närmare på det!
Visa bilaga 399949Visa bilaga 399951 Visa bilaga 399950 Visa bilaga 399952 Visa bilaga 399953
Skönt med en morgonrunda.
Kan du inte montera flaskhållare på gaffeln?