jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Av någon anledning började mina växlar krångla, och jag skruvade bort mig. Har försökt ägna dagen åt att justera och indexa, men jag får inte ihop det. :P Jävla skit! Antingen så kan jag inte växla ner till dom 2-3 tyngsta, eller dom 2-3 lättaste. Jag begriper mig inte på skiten! Man ska fan inte ha såna här cyklar om man inte ens kan justera växlarna.

Önskar det fanns en cykel som var i det närmsta underhållsfri! Jag bävar för att byta kassett eller bromsolja eller annan skit som ska göras tids nog. Och vafan ska jag med 22 växlar till?! Det måste gå att optimera det här. T.ex så använder jag aldrig den absolut tyngsta växeln, fan frågan om jag någonsin använder den näst tyngsta heller. I praktiken skulle jag för det mesta klara mig på 9 växlar. Jag byter nästan aldrig till lilla klingan fram om det inte är en djävulsk backe som jag inte orkar, men den typen av backar cyklar jag sällan.

Ah det blev en random rant här bara. Men växelskiten kvarstår. Jag har försökt följa youtube-videos. Det är växelvajern som jag inte lyckas få rätt på något skumt sätt. Limit-skruvarna tror jag att jag fått till i alla fall.

Ser ni en vinröd vitus substance i något dike närmsta tiden så kan ni bara plocka hem den! Jag kommer inte anmäla den stulen.

Välkommen tillbaka
Bästa sätter för dig att lära dig rätt metod för växeljustering är svårt att veta utifrån enbart text.
Om du inte har en erfaren och kunnig cykelvän som på ett pedagogiskt sätt kan visa dig
är kanske ett besök hos en motsv pedagogisk cykelmek som kan visa dig hur det bör göras.
Oavsett hur och vem hoppas jag förstås att du får till växlarna +ANNAT.

Välkommen tillbaka
Bästa sätter för dig att lära dig rätt metod för växeljustering är svårt att veta utifrån enbart text.
Om du inte har en erfaren och kunnig cykelvän som på ett pedagogiskt sätt kan visa dig
är kanske ett besök hos en motsv pedagogisk cykelmek som kan visa dig hur det bör göras.
Oavsett hur och vem hoppas jag förstås att du får till växlarna +ANNAT.
Tack!

Den metoden jag körde var att försstlossa på växelvajern, manuellt växla ner till tyngsta växeln och justera limit-skruven tills den stannar kvar på lägsta utan att vilja växla upp. Samma procedur på på motsatt sida utan att den vill växla över och ramla av. Sen tajtar jag åt barrel adjustern, försöker spänna den och skruva dit den igen. Därefter försöker jag bara justera barrel adjustern. Det såg så lätt ut i videon, men jag fick det inte alls att fungera. Det kändes som att det alltid blev för mycket slack på växelvajern hur jag än gjorde och jag fick aldrig full range på växlarna. :D

Det jag gjorde sen på slutet var att göra motsatt, att ha största kugget bak och drar åt växelvajaren från det hållet istället, men då förlorade jag dom 2-3 tyngsta växlarna. :P

Ah jag vet inte ens hur jag ska förklara på ett vettigt sätt vafan jag styrt med! Jag tyckte jag gjorde exakt som i den här videon:

Av någon anledning började mina växlar krångla, och jag skruvade bort mig. Har försökt ägna dagen åt att justera och indexa, men jag får inte ihop det. :P Jävla skit! Antingen så kan jag inte växla ner till dom 2-3 tyngsta, eller dom 2-3 lättaste. Jag begriper mig inte på skiten! Man ska fan inte ha såna här cyklar om man inte ens kan justera växlarna.

Önskar det fanns en cykel som var i det närmsta underhållsfri! Jag bävar för att byta kassett eller bromsolja eller annan skit som ska göras tids nog. Och vafan ska jag med 22 växlar till?! Det måste gå att optimera det här. T.ex så använder jag aldrig den absolut tyngsta växeln, fan frågan om jag någonsin använder den näst tyngsta heller. I praktiken skulle jag för det mesta klara mig på 9 växlar. Jag byter nästan aldrig till lilla klingan fram om det inte är en djävulsk backe som jag inte orkar, men den typen av backar cyklar jag sällan.

Ah det blev en random rant här bara. Men växelskiten kvarstår. Jag har försökt följa youtube-videos. Det är växelvajern som jag inte lyckas få rätt på något skumt sätt. Limit-skruvarna tror jag att jag fått till i alla fall.

Ser ni en vinröd vitus substance i något dike närmsta tiden så kan ni bara plocka hem den! Jag kommer inte anmäla den stulen.
Kolla med @Tobbe A om han är sugen, bor i byn och kan om han vill.

att justera växlar är formellt sett en lätt historia.

ställ först stoppskruvarna, ställ spänningen så att vajern precis slackar på högsta växeln, och förmår gå upp på näst högsta växeln, och allt brukar vara frid och fröjd. man kan behöva finlira lite mellan ettan och tvåan med hjälp av spänningsregleringen intill växelhandtaget. en treminutershistoria.

ändå kan det krångla så man blir gråhårig.

brukar då kolla att kedjan ligger rätt på sina trissor, b-skruvens läge, att växelörat är rakt, att kassetten med sin body inte glappar, att ingen tagg på kassetten råkar blivit böjd åt sidan, och att växelvajern löper lätt och distinkt växel för växel.

önskar dig framgång:)

Ja, KAN krångla om det är nåt fel. Dålig kedja tex kan ställa till det
Problemet var bara att jag var dum i huvudet. Krånglet jag hade var att kedjan hade lite svårt att hålla sig kvar mer än några sekunder på stora kuggen bak helt plötsligt. Kan säkert bero på att kedjan är skitig och jag inte tagit hand om cykeln alls. :P Men jag skruvade på något och ja, det gick åt helvete bara och nu kan jag inte få till det som det var. ;D Jag minns inte ens vad jag gjorde för dumt.

Problemet var bara att jag var dum i huvudet. Krånglet jag hade var att kedjan hade lite svårt att hålla sig kvar mer än några sekunder på stora kuggen bak helt plötsligt. Kan säkert bero på att kedjan är skitig och jag inte tagit hand om cykeln alls. :P Men jag skruvade på något och ja, det gick åt helvete bara och nu kan jag inte få till det som det var. ;D Jag minns inte ens vad jag gjorde för dumt.
Testa parktool guide

För mig är det oftast snett växelöra som ställer till det och gör det nästan omöjligt att få till växling över hela registret.
Lämna in till verkstad eller köp ett riktverktyg. Uniors är betydlivt billigare än Park tools t.ex.

Om allt är rakt och någotsånär helt ska det funka om vajern är nästan/lagomslapp på minsta drevet på kassetten (och reglaget matat ut all vajer den kan). Om vajer/hölje är kasst kan det vara svårt för bakväxeln att dra ut på minsta. Men, detta verkar ju inte vara fallet.

Det kan vara så enkelt som att kassett och kedjan behöver bytas om det inte är gjort på länge. Så var det för mig på vardagshybridcykeln som går året runt - ibland när det inte går att justera så är det dags att byta.

/A

Det kan vara så enkelt som att kassett och kedjan behöver bytas om det inte är gjort på länge. Så var det för mig på vardagshybridcykeln som går året runt - ibland när det inte går att justera så är det dags att byta.

/A
Man brukar få ut minst 3-400 mil på en kedja och 6-800 mil på en kassett innan det börjar strula, givet att man smörjer med något vettigt. Det är ganska mycket! Tror det byts ohyggligt mycket slitdelar i förtid...

Man brukar få ut minst 3-400 mil på en kedja och 6-800 mil på en kassett innan det börjar strula, givet att man smörjer med något vettigt. Det är ganska mycket! Tror det byts ohyggligt mycket slitdelar i förtid

Jodå, men på en cykel som gått mycket i alla väder, på vintern och kanske på grusvägar så kan det behövas. Åtminstone min i alla väder hybrid till jobbet året-runt cykel så behövdes det.

Man kan ju börja med att mäta kedjan om den är sliten. Finns bra tips om hur man mäter det med tumstock om man inte har kjedjeslitagemätare hemma. (Jag mäter kjedjan och byter den när det behövs. Kassett byts sällan)

/A

Imorse när jag cyklade till jobbet så hände något och växeln drog ner till tyngsta växeln och jag kunde inte växla åt något håll. När jag skulle cykla hem till så hade jag tydligen fått punktering med.

Väl hemma så insåg jag att växelvajern hade slitits av från styrets sida så att säga, jag kunde dra ut hela kabeln. Den skiten varken kan eller orkar jag fixa med, så jag antar att jag får lämna in den någonstans. Sånt här gör att jag typ inte vill ha en cykel, för det är så jävla bökigt bara. Samtidigt så vill jag ju kunna ta mig iväg ibland samt kanske motionsträna lite...

Vad är bästa kompromissen här? Något som är otroligt lättskött, men som samtidigt går att typ träna på och cykla lite på landsbygden? Fan, jag älskar verkligen att ha händerna i hoodsen, men det är ju ett sånt jävla krångel med bockstyre kände jag plötsligt. Jag fattar inte ens var växelvajern går in! :D

Har du heldraget hölje? I så fall är det ett rätt enkelt jobb att mata i en ny vajer uppifrån. Pluppen och en vajerstump sitter kvar där uppe om du inte petat ut den.

1738593583155.webp

Förebyggande underhåll?
Byta cyklar och delar/grupper oftare (bara för att, inte för att det behövs)?
Flera cyklar så du aldrig är utan?
Helt normalt cykelhoardande, alltså.

Du är bekymrad över en grej som åtminstone i min bok är väldigt begripligt och lätthanterligt. Först upplevde du strul som du inte fick riktigt ordning på (det var när vajern i reglaget började fransa upp sig), och nu gick den av. Sånt som händer - ny vajer, justera om växlarna och sen cykla några hundra mil till!

Du vill ha en grej men inte betala priset känns det som. I en bil har man regnskydd och värme, men man får betala med drivmedel och värdeminskning. Med en cykel får man ett ekonomiskt fordon, men man får betala med sina ben och en viss mängd underhåll.

Detsamma gäller växlar. Noll växlar ger underhållsfri cykel, men du får ta i i uppförsbackar och du kommer INTE kunna ta i i nedförsbackarna.😊

Priset ska betalas, välj betalmetod.😛

Har du heldraget hölje? I så fall är det ett rätt enkelt jobb att mata i en ny vajer uppifrån. Pluppen och en vajerstump sitter kvar där uppe om du inte petat ut den.

Visa bilaga 750647
Ja typ heldraget och internt, men jag fattar inte riktigt var uppe i hoodsen som det där sitter. Den där knoppen där uppe på din bild sitter nog kvar i hoodsen någonstans antar jag för någon sådan kom inte med. ;D

Det beror förstås på exakt modell, men det är inte speciellt lurigt:

Du är bekymrad över en grej som åtminstone i min bok är väldigt begripligt och lätthanterligt. Först upplevde du strul som du inte fick riktigt ordning på (det var när vajern i reglaget började fransa upp sig), och nu gick den av. Sånt som händer - ny vajer, justera om växlarna och sen cykla några hundra mil till!

Du vill ha en grej men inte betala priset känns det som. I en bil har man regnskydd och värme, men man får betala med drivmedel och värdeminskning. Med en cykel får man ett ekonomiskt fordon, men man får betala med sina ben och en viss mängd underhåll.

Detsamma gäller växlar. Noll växlar ger underhållsfri cykel, men du får ta i i uppförsbackar och du kommer INTE kunna ta i i nedförsbackarna.😊

Priset ska betalas, välj betalmetod.😛
Allt är lätt när man kan det. :P Jag blir bara så himla stressad när saker inte fungerar och jag inte reder ut det själv. Hela mitt liv kretsar ju kring att ta mig fram på cykel, så då blir jag stressad över att jag inte kan ta cykeln någonstans på obestämd tid. :P

Det beror förstås på exakt modell, men det är inte speciellt lurigt:
Runt 05:30 i videon, så tror jag det är på min cykel (GRX600/800). Känns som den mekigaste av alla varianter förstås. :P

Allt är lätt när man kan det. :P Jag blir bara så himla stressad när saker inte fungerar och jag inte reder ut det själv. Hela mitt liv kretsar ju kring att ta mig fram på cykel, så då blir jag stressad över att jag inte kan ta cykeln någonstans på obestämd tid. :P
Absolut, och det är ju så olika vad man har för intressen osv! Menade mest att det aldrig är smärtfritt oavsett vad med fordon.😊

Många löser ju den där problematiken genom att ha två cyklar. Eller åtta...😇

Väl hemma så insåg jag att växelvajern hade slitits av från styrets sida så att säga, jag kunde dra ut hela kabeln. Den skiten varken kan eller orkar jag fixa med, så jag antar att jag får lämna in den någonstans. Sånt här gör att jag typ inte vill ha en cykel, för det är så jävla bökigt bara.
Visst är det trist när ngt sånt här händer.
Men hur länge har du haft cykeln, eller mer exakt hur många ggr har du använt den och växlat?
Det mesta slits och nu vet du att du bör byta vajer ~1-6 mån tidigare nästa gång.
De allra flesta av oss har gjort samma erfarenhet minst en gång, vilket iofs är en klen tröst för dig.
För mig gick en växelvajer av när jag hade 50km kvar av en solorunda motsols Lilla Mälaren Runt, det kändes i de trötta benen.

Funderar på om man ska köpa ny kedja och krans och sen lämna in så dom kan fixa hela skiten. :P Fast en del av mig vill ju förstås lära mig själv, men jag vet ju hur lättstressad jag är också. Det tar så sjukt mycket av min energi. Energi jag typ knappt har som det är.
Fråga snällt här om nån Norrköpingsbo kan hjälpa dig.
Köper du kassett/kedja i Tyskland så lönar det sig mkt.
Vajrar är meckigare att få perfekt.

Tänkte jag skulle prova själv för jag kikade lite närmare och tyckte mig förstå.

Vajern ska in här:
IMG_2301.webp

Ut här och igenom hela höljet:
IMG_2302.webp

Jag får igenom vajern genom hela skiten och ner till bakväxeln. Jag drar åt och spänner fast men växelreglaget får inget motstånd alls och inget händer förstås.

Fan, trodde jag skulle lösa detta! :D Vad är det jag missar?

Bra att du försöker själv, men ta ett steg tillbaka och börja om från början och ta det grundligt och steg-för-steg så kommer det säkert att gå bättre
Varför inte börja med att kolla på några installationsinstruktioner och/eller några YT-videor?
Vilka STI-reglage är det du har?
Shimano har bra instruktioner i det de kallar "Dealers Manuals"
Även ParkTool har bra instruktioner

Försök att inte stressa utan låt det ta tid så skall du se att det kommer att gå bra.

Bra att du försöker själv, men ta ett steg tillbaka och börja om från början och ta det grundligt och steg-för-steg så kommer det säkert att gå bättre
Varför inte börja med att kolla på några installationsinstruktioner och/eller några YT-videor?
Vilka STI-reglage är det du har?
Shimano har bra instruktioner i det de kallar "Dealers Manuals"
Även ParkTool har bra instruktioner

Försök att inte stressa utan låt det ta tid så skall du se att det kommer att gå bra.
Jag har kollat videos och då ser det så jävla lätt ut! Jag har GRX600/800.

Har du inte fått ut den lilla bläckfisken så sitter den kvar där inne och blockerar.
Jag drog ju ut vajern från andra hållet så att säga, så inte från hoodsen alltså. Chansen är väl stor kanske att något sitter fast någonstans. Däremot vet jag inte vart för jag ser ingenting! Letade efter "pluppen" i ena änden av vajern men den hittade jag inte heller. Tänkte att den kanske ramlat ur på något sätt. :P

Däremot verkar ju inget blockera själva vägen från hoodsen till bakväxeln, den löper igenom fint hela vägen.

Letade efter "pluppen" i ena änden av vajern men den hittade jag inte heller.
Då är ju risken stor att det är som @MagerValp skriver
Har du inte fått ut den lilla bläckfisken så sitter den kvar där inne och blockerar.

Du kanske (OBS: kanske) kan få syn på den om du gör som det står på s56 i
STI_inner_Wire_installation_2025-02-05.webp

Ser du den då så kanske (även här: kanske) kan peta ut den från andra sidan av STI-reglaget.

Då är ju risken stor att det är som @MagerValp skriver

Du kanske (OBS: kanske) kan få syn på den om du gör som det står på s56 i
Visa bilaga 750930
Ser du den då så kanske (även här: kanske) kan peta ut den från andra sidan av STI-reglaget.
Får ge det ett nytt försök imorgon. För jag har fan gjort som man ska annars. När jag väl förstod vart kabeln skulle gå så fanns det liksom inget annat sätt att göra det på. Men växelreglaget klickar inte varken upp eller ner. Svårt att avgöra vilken position den befinner sig i. :D

Är inte jättesugen på att skruva upp massa grejer heller egentligen. :P Då får jag väl aldrig ihop det igen! Men 800:- i timmen hos en cykelaffär här i stan kändes lite mastigt, så jag kanske är benägen att prova lite själv i alla fall. :D

Vad händer om du manuellt drar i wiren samtidigt som du växlar på reglaget? Går det att få respons i form av klickande växlingar så?

Haft exakt samma problem att reglaget inte klickar när vajern gått av och änden är kvar inuti. Då följde jag denna video för att öppna en liten lucka på undersidan av reglaget, sitter fast med en liten stjärnskruv, och kunde då med enkelhet plocka ut änden. Därefter bara att mata in en ny vajer och full funktion återställd.

Vad händer om du manuellt drar i wiren samtidigt som du växlar på reglaget? Går det att få respons i form av klickande växlingar så?
Händer inte ett skit tyvärr!

Haft exakt samma problem att reglaget inte klickar när vajern gått av och änden är kvar inuti. Då följde jag denna video för att öppna en liten lucka på undersidan av reglaget, sitter fast med en liten stjärnskruv, och kunde då med enkelhet plocka ut änden. Därefter bara att mata in en ny vajer och full funktion återställd.

Ska spana in imorgon! Tack för tips. 👍

Dra åt skogen, det var exakt sådär! :) När jag öppnade luckan så såg man en fransig vajertopp. Så fort den var bort så föll allt på plats. Puh! :D Sparade man lite cash också. Behövde inte ens köpa ny växelvajer för det hade jag en oöppnad liggandes.:D

Tack för hjälpen allesammans! Så fint att Happyride finns när man sitter hemma och blir stressad över cykelgrejer. :D Och va löjligt det känns i efterhand när man, om man vetat från början hur man ska göra och vart allt sitter, fixar biffen på ett fåtal minuter.

Vilket lyckligt slut!
Cykelköket är öppet på tisdag kvällar, bara titta förbi så finns det glada "kockar" att bolla idéer och problem med, helt gratis.😇
Haha faktum är att jag var så jävla nära att skriva ett DM till dig och be om hjälp igår när jag stod i källaren och inte redde ut det. :D Men bra att du påminde mig om cykelköket!

Tillbaka
Topp