Jobbig och "enkel" runda i Göteborg

• Trådstartare Trådstartare indurain
  • Start datum Start datum
I

indurain

Guest
Skulle vilja hitta en bra träningsrunda för mtb, som jag medelgod tekniker kan klara av utan stopp. Vill framförallt träna fysiken, så det får gärna vara väldigt jobbigt. På skatås får man väl inte cykla så mycket, ex milen vore ju kanon om det varit tillåtet. Tacksam för tips.

Hur länge vill du vara ute?
Var vill du cykla? (Änggårdsbergen, Delsjön, Sisjön, Sandsjöbacka, Vättlefjell)
Det finns massor av alternativ från kortare turer upp till 10 timmars cykling eller mer ;-)
/Peter

Skulle också vara intresserad av tips. Singletrack el dyl, 1-2 timmars slinga på helst kort avstånd från Mölndal.

änggården!!!! hel schysst ställe, mina hemmaskogar.
mycket upp och ner vilket är bra om ni vill ha en det jobbigt :p fin fina stigar också. kolla under turtips!
lycka till

Jag skulle vilja lägga min röst på Skatås/Delsjön. Jag cyklar på alla stigar med vissa undantag, aldrig på en häststig samt att jag undviker motionsspår så långt det går. Även om man tar bort dessa stigar så är hela Delsjöskogen täckt av ett enormt nätverk av stigar

Om du plockar upp en karta, t.ex http://www.gis.lst.se/lanskartor/ och zoomar in mellan Göteborg och Öjersjö så kan du välja vilken stig du vill. Vissa partier är riktigt svåra (inte ens Leo fixar dem) medans det mestadels är riktigt sköna stigar.

Om man mot förmodan skulle tröttna på dessa stigar efter ett par år så är det bara att fortsätta österut...

En bra start kan vara att följa med på någon av alla Happyrides, då får du en liten känsla för vart det finns fina stigar som inte är utmärkta på kartan.

Jag har fått ihop en snabb slinga på 18km i Änggården som jag gillar skarpt!
Börja från lilla Änggården, sväng vänster, höger, upp, rakt fram, rakt fram, höger, rakt fram, tvär höger, vänster, höger, vänster på krönet, vänster i Y-korsningen, höger, upp för laxtrappan, höger, rakt fram, vänster, rakt fram, följ slingan moturs, höger, uppför stenbacken, tvärt höger, vänster, vänster, höger efter vänstersvängen, vänster, höger, vänster, vänster, höger upp på grusvägen som blir en stig vid hagen, följ stigen hela vägen till spången, över spången, höger uppför serpentinen, rakt fram, vänstra spåret, följ den till grusvägen, höger, runt sjön, höger, tillbaka till korsningen, höger nedför steniga backen, rakt fram, höger, förbi kojan, vänster efter droppet, hoppa två gånger innan högersvängen, trampa på uppåt. Framme!

=)

plumse: jag hade lätt hängt med om du hade sagt var du börjar!

edit: eller rättare sagt var lilla änggården ligger..

// staffan

Senast redigerad av en moderator:
plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fått ihop en snabb slinga på 18km i
> Änggården som jag gillar skarpt!
> Börja från lilla Änggården, sväng vänster, höger,
> upp, rakt fram, rakt fram, höger, rakt fram, tvär
> höger, vänster, höger, vänster på krönet, vänster
> i Y-korsningen, höger, upp för laxtrappan, höger,
> rakt fram, vänster, rakt fram, följ slingan
> moturs, höger, uppför stenbacken, tvärt höger,
> vänster, vänster, höger efter vänstersvängen,
> vänster, höger, vänster, vänster, höger upp på
> grusvägen som blir en stig vid hagen, följ stigen
> hela vägen till spången, över spången, höger
> uppför serpentinen, rakt fram, vänstra spåret,
> följ den till grusvägen, höger, runt sjön, höger,
> tillbaka till korsningen, höger nedför steniga
> backen, rakt fram, höger, förbi kojan, vänster
> efter droppet, hoppa två gånger innan
> högersvängen, trampa på uppåt. Framme!
>

lust att visa mig någon dag? har också en standardtur, kul med variation. kan du imorrn? :p
> =)
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

I morgon kan jag tyvärr inte, men kanske någon liten tur i helgen kanske? Ser ut som om jag blir lite ledig på lördag, preliminärt.
På söndag blir det "Cykelspec-turen". Samling vid Cykelspec kl 11 på söndag.
Vi skall tydligen dra runt Kåsjön =)
Häng med! Den är ju öppen för alla som vill haka på, precis som det skall vara.
(är också sugen på att dra till Blixås på måndag förmiddag)
Men jag lovar att jag skall släpa runt dig på min favoritslinga någon dag om det inte går i helgen =)

plumse skrev:
-------------------------------------------------------
> I morgon kan jag tyvärr inte, men kanske någon
> liten tur i helgen kanske? Ser ut som om jag blir
> lite ledig på lördag, preliminärt.
> På söndag blir det "Cykelspec-turen". Samling vid
> Cykelspec kl 11 på söndag.
> Vi skall tydligen dra runt Kåsjön =)
> Häng med! Den är ju öppen för alla som vill haka
> på, precis som det skall vara.
> (är också sugen på att dra till Blixås på måndag
> förmiddag)
> Men jag lovar att jag skall släpa runt dig på min
> favoritslinga någon dag om det inte går i helgen
> =)
>
> ______________________________________
ok, då får jag ta en tur själv imorgon då! ska ju till kinnekulle sön/måndag, får väl bli senare i nästa vecka då. skicker ett PM i början av nästa vecka.!

Det jobbigaste och tråkigaste jag vet är när Catarina släpar med mig till Mölndals cykelklubbs tävlings bana vid Herkulesgården i Mölndal. Den har mycket singletrack väldigt jobbiga uppförs backar och en hel del utför oxo om sanningen ska fram. Tyvärr räcker inte min kondis till för att det ska vara roligt någon längre stund men om syftet är att träna kan jag inte tänka mig en bättre bana - i Mölndal dessutom. Den 12:e Juni körs den årets tävlingen så det kan ju vara ett bra tillfälle att lära sig banan den hårda vägen...!

Tävlings inbjudan

//Dick

Har en fin träningstur, lätt teknisk, perfekt för långloppsträning. Från Mölndal tar den ca 2h att cykla för mig, bor i Eklanda. Först drygt 30 min asfalt via Åbro-Balltorp-Kållered-Bunketorp(Lindome), sedan en runda om 50-60 min i terrängen runt Bunketorp, IK Uvens klubbstuga, jag kan skicka en karta om så önskas. Rundan i terrängen kan enkelt förlängas med mer teknisk åkning om så önskas och vill man kan man också köra Bohusleden(om jag minns rätt) mellan Mölndal-Kållered som alternativ till asfalten. Sedan är det samma väg hem från Bunketorp.

Apropå förlängning runt Bunketorp gjorde jag själv en förlängning förra året i slutet av Juli( eller regnperioden som var) då var det mycket gegga, hål pga motocykel körning. Tappade lite sugen där, men nu då det varit ganska torrt under en längre period är det kanske dags att prova igen?

Tillbaka
Topp