Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

Grönsaker är bara tomma vitaminer!

Att skita mer än man proppar i sig verkar hålla ännnu: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2661330

Kontentan:"Den som vill gå ner i vikt bör avstå från extrema dieter och istället försöka hålla sig till sånt man brukar äta fast mindre, säger Alicja Wolk på Karolinska Institutet.

– Då är det lättare att behålla vikten än om man gör någonting plötsligt, som är helt annorlunda än vad man brukar äta. Då finns risken att man återgår till sina vanor."

Senast redigerad av en moderator:
MoeJoe skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag istället äter en köttbit med fet sås
> å grönsallad blir jag mätt men utan paltkoma å
> har inget sockersug senare. Så då blir det väl
> färre extra kalorier i efterskott.

Ja, just det. Låter som du jämför två måltider med olika energiinnehåll.

> Även när jag låg på med sån här fokuserad
> LCHF-diet en vecka i sträck slapp jag
> bi-effekter, mådde inte dåligt för fem öre.
> Gick ner nåt kilo eller två

Vilket är helt förväntat pga vätskeförlust. lågkolhydratsdieter har snabbare viktminskning i början, men går också tillbaka upp mer efter några månader.

Men i avdelningen "anekdotisk bevisning" så var det ju en annan happyit som beklagade sig stort häromdan över hur dåligt han mådde utan kolhydrater.

Då förstår jag varför Skogling bajsar så ofta...

42Hz skrev:
> Att skita mer än man proppar i sig verkar hålla
> ännnu

När jag hade opererat foten testa jag lågkarb-diet. Tog inte många dagar förrän allt sug på frukt försvann. Godis osv åt jag inte innan. Men efter 5 veckor började jag bli less på bacon och majonäs. Men jag gick ned ca 1 kg bara, mest för att jag innan cyklar å tränade mycket, men under dieten promenerade jag inte ens pga fotoperationen.

Efter fem veckor tog jag en enda smörgås, en rågsmörgås utan minsta tillsatt socker, sirap osv. men jävlar vilket blodsockerfall jag fick.

bruse skrev:
> När jag hade opererat foten testa jag
> lågkarb-diet. Tog inte många dagar förrän allt
> sug på frukt försvann. Godis osv åt jag inte
> innan. Men efter 5 veckor började jag bli less
> på bacon och majonäs. Men jag gick ned ca 1 kg
> bara, mest för att jag innan cyklar å tränade
> mycket, men under dieten promenerade jag inte ens
> pga fotoperationen.
>
> Efter fem veckor tog jag en enda smörgås, en
> rågsmörgås utan minsta tillsatt socker, sirap
> osv. men jävlar vilket blodsockerfall jag fick.

Nu vill jag inte dissa dina erfarenheter, och jag säger inte att du ljuger. Men om kroppen vore så dålig att den inte kunde hantera kolhydratmängden från en macka efter fem veckor LHCF skulle den mänskliga rasen nog varit utdämd för väldigt länge sedan.

Det skulle ju i praktiken innebära att efter dina fem veckor så var bukspottskörteln så känslig att den överproducerade insluin i mängder som reaktion på ett väldigt moderat intag.

1 brödskiva torde väl vara runt 100 kcal + pålägg. Får man kraftigt blodsockerfall pga det är man antagligen inte frisk.

Men jag måste väl också komma med en anekdot som "bevis" för något.
Idag åt jag ett lass pannkakor med sylt och grädde till lunch och mår utmärkt. Alltså är pannkakor med sylt och grädde BRA.

Sprockets skrev:
> 1 brödskiva torde väl vara runt 100 kcal +
> pålägg. Får man kraftigt blodsockerfall pga det
> är man antagligen inte frisk.

Var ju sjukskriven 45 dagar, motionerade ingenting och gick på morfin. Så frisk skulle inte jag kalla mig.

Det presenteras alldeles för få allmänna kostråd baserat på erfarenheter från personer som varit sjukskrivna i 45 dagar och går på morfin.

Sprockets skrev:
> Ja, just det. Låter som du jämför två
> måltider med olika energiinnehåll.
>

Fan va smart du är.. Bra där. Ja just det. Många får i sig för mycket kalorier. Överskottet ofta från godis å sötsaker. Kanske för att de äter för mycket kolhydrater å får sockersug efteråt? Kanske inte. Jag bara skrev vad jag noterade själv. Men skitsamma, själv är jag i hyfsad form både med å utan kolhydrater.

Insulinkänsligheten hos dina inaktiva muskler minskade garanterat under konvalecensen. Vilket kan ha lett till i ditt fall onormala insulinnivåer, och därmed dina symptom. Även om mängden kolhydrater var liten och med lågt GI.

MoeJoe skrev:
> Sprockets skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, just det. Låter som du jämför två
> > måltider med olika energiinnehåll.
> >
>
> Fan va smart du är.. Bra där. Ja just det.
> Många får i sig för mycket kalorier.
> Överskottet ofta från godis å sötsaker. Kanske
> för att de äter för mycket kolhydrater å får
> sockersug efteråt? Kanske inte. Jag bara skrev
> vad jag noterade själv. Men skitsamma, själv är
> jag i hyfsad form både med å utan kolhydrater.

Nu har jag bara slamsat i tråden hittills, men om jag ska vara seriös ett tag så vill jag be dig att sluta vara sarkastisk mot en av de få som faktiskt skriver genomtänkta inlägg.

ISO-dieten är inte tallriksmodellen, ISO-dieten är lika mkt fett som protein, som kolhydrat, dvs ungefär som det mest kolhydrat-snåla alternativet i den nya studien.

Men som LCHF:arna påpekat så är det ingen stor skillnad mellan de testade dieterna, så det är rätt usel vetenskap från början. Dvs. om skillnaden på det jag testar är minimal så är det inte så konstigt att jag får samma resultat.

Och det alldeles för många i debatten hela tiden missar är att det inte är en brännfråga huruvida energi in - energi ut = viktminskning. Det spännande är på vilken diet det är lättast att hålla nere energi-intaget. Alla studier på överviktiga visar ju väldigt tydligt att folk inte egentligen går ner i vikt alls. 4kg på 1 år för en överviktig är i princip avrundningsfel. LCHF:arna hävdar att detta är för att man på kolhydrater inte kan begränsa sitt energi-intag särskilt bra.

Och sen om Colting. Visst, hans talang är uthållighetsidrott, men han är fortfarande Sverige-bäst på ALLA triathlon-distanser, och han skulle sannolikt kunna vara med i svensk-toppen på Maran. Så folk som säger att han är långsam är ungefär lika smarta som folk som säger att Phelps är kass på frisim (han är ju bäst på medley och fjäril).

Slut-orerat.

zintoo skrev:

>
> Och sen om Colting. Visst, hans talang är
> uthållighetsidrott, men han är fortfarande
> Sverige-bäst på ALLA triathlon-distanser, och
> han skulle sannolikt kunna vara med i
> svensk-toppen på Maran. Så folk som säger att
> han är långsam är ungefär lika smarta som folk
> som säger att Phelps är kass på frisim (han är
> ju bäst på medley och fjäril).
>

Sant. Han är allt annat än långsam. Men samtidigt ska man inte lyssna för mycket på vad en person säger bara för att den är bra på det den gör. I alla fall inte när det gäller generella kostråd. Då lyssnar jag hellre till omfattande epidemologiska studier.

Det är ju inte sådär otroligt bra betalt i ultra-branschen, så han gör helt rätt ur ett (kortsiktigt) företagsekonomiskt som sticker ut hakan och säljer några fler böcker

Som nån skrev tidigare så är det lite lustigt att fokus alltid verkar ligga på viktnedgång och inte på allmän hälsa. Efter en tyst infarkt fick min 65-årige pappa ett hål i hjärtat och dog nästan för några månader sen, nu sitter det en bit goretex i hjärtat. Mycket hamburgare har han mumsat i sig tidigare, vilket inte har synts eftersom han alltid har sportat rejält. Lite underhudsfett behöver inte betyda god hälsa.

Lotta B: mycket bra poäng. Det finns mer aspekter än kilon och BMI i konceptet hälsa.

Läser på textTV: ny studie som kommer fram till att minskning av kalorierna, motion och varierad kost är bäst för att gå ner i vikt. Hur kan det vara möjligt!?

BFS skrev:

>
> Läser på textTV: ny studie som kommer fram till
> att minskning av kalorierna, motion och varierad
> kost är bäst för att gå ner i vikt. Hur kan
> det vara möjligt!?

Vetenskaplig genombrott!

Och sen om Colting. Visst, hans talang är uthållighetsidrott, men han är fortfarande Sverige-bäst på ALLA triathlon-distanser, och han skulle sannolikt kunna vara med i svensk-toppen på Maran. Så folk som säger att han är långsam är ungefär lika smarta som folk som säger att Phelps är kass på frisim (han är ju bäst på medley och fjäril).

Well...

Vad är egentligen Coltings meritlista?

Björn Andresson och Clas Björling är inte dåliga.

Tveklöst är han sveriges mest mediafrekventa triatlet.

----------
Lite data:
Personbästa lista sverige
Alla män personbästa.
1 Clas Björling Challenge Roth 2006 8.15:59
2 Jonas Colting Almere 2007 8.24:17
3 Roland Larsson Challenge Roth 1992 8.32:52

Björing har vunnit Ironman, Hawaii Guld (Juniorvärldsmästare) (age-group 18 - 24). Det tycker jag är en merit Colting inte är i närheten av.

Ola skrev:
> BFS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Läser på textTV: ny studie som kommer fram
> till
> > att minskning av kalorierna, motion och
> varierad
> > kost är bäst för att gå ner i vikt. Hur kan
> > det vara möjligt!?
>
> Vetenskaplig genombrott!

Måste vara ännu en av dessa nya dieter som ändå inte funkar. :) Dags att istället testa: "Ät bara pelargonior"-dieten! Har hört att den ska funka!

Ni som tar Colting som ett levande bevis för att kolhydratfattig kost är vägen till toppresultat, hur förklarar ni resten av dom toppresterande elitidrottspersoner som inte har hoppat på lågkolhydrattåget? Gills inte detta då de inte skriver böcker och debattartiklar?

Jag ser det snarare som att kolhydratdieten kanske snarare är överskattad, än att det endast är lågkolhydratkost som gäller. Det går tydligen utmärkt att prestera även utan pasta.

Stumpy skrev:
> Jag ser det snarare som att kolhydratdieten kanske
> snarare är överskattad, än att det endast är
> lågkolhydratkost som gäller. Det går tydligen
> utmärkt att prestera även utan pasta.

Fast säger han verkligen att han aldrig äter pasta? Vad jag vet så sätter han i sig kolhydrater i samband med tävling precis som alla andra.

Sedan är man nog ute och cyklar om man tar en persons erfarenheter och drar generella slutsatser baserade på detta, det är väl ungefär lika smart som att välja ut valfri anekdot på happy och ta det för sanning.

zintoo skrev:
> Och det alldeles för många i debatten hela tiden
> missar är att det inte är en brännfråga
> huruvida energi in - energi ut = viktminskning.
> Det spännande är på vilken diet det är
> lättast att hålla nere energi-intaget. Alla
> studier på överviktiga visar ju väldigt tydligt
> att folk inte egentligen går ner i vikt alls. 4kg
> på 1 år för en överviktig är i princip
> avrundningsfel. LCHF:arna hävdar att detta är
> för att man på kolhydrater inte kan begränsa
> sitt energi-intag särskilt bra.

En tidigare studie jag läste visade på en något större viktnedgång för LCHF (skillnaden var dock liten, och majoriteten av deltagarna misslyckades att gå ned signifikant i vikt), men LCHF-gruppen hade flest avhopp. Folk hoppade av studien av olika orsaker.

Så det kanske är bra så länge man lyckas hålla sig till den.

Från Coltings artickel:

"Det är paradoxalt och nästan komiskt att se alla dessa motionärer; framförallt skidåkare och cyklister, som med alla mått mätt är långt mer aktiva än medelsvensken men som ändå bär på en ansenlig övervikt runt mage och rumpa. Visst cyklas det 10 mil på söndagen men då laddas det med pastamiddag och grötfrukost och sedan äter man tre energikakor på cykeln samt fikar bulle. Efter uträttat värv blir det något sött som belöning och det är en ond cirkel av socker in och socker ut."

Jag känner igen mig i den där beskrivningen!
Jag har lättast att lägga på mig extrakilon när jag cyklar som mest. Får sånt jälva kolhydratsug hela tiden!

På 90-talet skulle alla uthållighetsidrottare som t.ex långloppscyklister kolhydratladda under mycket avancerade ritualer, om vilka man kunde läsa i tidningar och på web. Slarvade man med detta skulle det gå en mycket illa.

Är det inte konstigt att någon alls kunde vinna på den tiden?

fredrikw skrev:
> Ni som tar Colting som ett levande bevis för att
> kolhydratfattig kost är vägen till toppresultat,
> hur förklarar ni resten av dom toppresterande
> elitidrottspersoner som inte har hoppat på
> lågkolhydrattåget? Gills inte detta då de inte
> skriver böcker och debattartiklar?

Svaret kanske är så enkelt, att vi är alla individer!!! Vilket genombrott! Med olika kroppar, olika ämnesomsättningar, olika gener osv. Vissa är bra på att springa länge, andra springa fort, andra att hitta på roliga mattematiska formler och få nobelpriset. Och en del mår bäst av lite kolhydrater eller mycket gröt.

Joakim Quensel skrev:
> Från Coltings artickel:
>
> "Det är paradoxalt och nästan komiskt att se
> alla dessa motionärer; framförallt skidåkare
> och cyklister, som med alla mått mätt är långt
> mer aktiva än medelsvensken men som ändå bär
> på en ansenlig övervikt runt mage och rumpa.
> Visst cyklas det 10 mil på söndagen men då
> laddas det med pastamiddag och grötfrukost och
> sedan äter man tre energikakor på cykeln samt
> fikar bulle. Efter uträttat värv blir det något
> sött som belöning och det är en ond cirkel av
> socker in och socker ut."
>
> Jag känner igen mig i den där beskrivningen!
> Jag har lättast att lägga på mig extrakilon
> när jag cyklar som mest. Får sånt jälva
> kolhydratsug hela tiden!

Äh, de extrakilon man lägger på sig när man cyklar mycket är väl de som byggs på låren va ;)?

Om vi tar en person med hög andel "långsamma" fibrer, så funkar det förmodligen att hålla en hög nivå utan större mängder kolhydrater, medan en med hög andel "snabba" fibrer bränner kolhydrater mycket snabbare, vid samma effekt eller relativa ansträngningsnivå. Kanske har Colting en "långsam" muskelfibersammansättning?

Ola skrev:
> Någon som vet hur tar Colting energi under
> Ironman tex.? Ingen gel eller sportdryck?

Jag ställde precis den frågan till honom under en föreläsning i höstas. Han käkar geler och bars och dricker vatten och Redbull ...

Tips!
Givet att man är en hyfsad elitidrottare, är det inte en rätt bra sätt att skapa lite hype och få bättre sponsring.

Min framgång beror till fully på att jag följer Blue talisman™ dieten. Äter och dricker enbart vid jämna klockslag och maten skall vara temperad till excakt 4'C. Frukosten inkulderar alltid 2cl rödvin för att ...etc
Släng in lite nonsens före/efter grafer på Biometric. Med smart branding kan det nog skapa lite brus i medier.

Inte för att jag tror det är så i detta fallet.

bigmollo skrev:
> Det är verkligen fantastiskt att människan
> överlevt i alla år.

Jag tror att det är bluff.

Det jag tycker är mest irriterande med LCHF-förespråkare är att de (ofta) inte kan framföra ett vettigt budskap.

De hade kunnat säga: "Om du äter mycket protein och fett och lite kolhydrater så känner du dig mätt länge och kommer antagligen att äta mindre. Och äter du mindre går du ned i vikt."
Sansat, och helt i linje med nuvarande vetenskapliga rön.

Istället så gapas det högt om "konspirationer", "etablissemanget", "storkapitalet", "du kan äta så mycket du vill och ändå gå ned i vikt", rykten; "jag hörde av en som jobbar på <ont företag som tillverkar kolhydrater>", "kalorier från fett fungerar annorlunda" och liknande. Konspirationsteorier och pseudovetenskap i en osalig blandning.

Jag har väldigt svårt att ta såna på allvar. Men det är kanske deras låga blodsocker som gör dem så aggressiva. ;) Lågfettsprofeterna kanske var lika illa, när de härjade som värst. Och Coltings prestationer verkar ju komma från kolhydrater. Är han en bluff? :)

Far man nu inte ata grot fastan man tycker det ar gott??? Hela familjen ater grot pa morgonen 7 dagar i veckan - fast utan socker och bara lite mosad frukt och sojamjolk till. Dessutom tycker jag om potatis, ris och pasta. Sa lange man mar bra och ater det man tycker om skall val det inte vara sa himla komplicerat? Sen ar val inte stora mangder Vitargo det godaste som finns ...

PerryE skrev:
> Far man nu inte ata grot fastan man tycker det ar
> gott???

Inte om du vill vara med i LCHF-sekten. ;)

Jag kanske läste artikeln slarvigt, men tror inte att han nämnde någonting om att han tillämpar LCHF. Däremot ifrågasätter han fokuseringen på att stoppa i sig stora mängder kolhydrater, vilket tycks ha varit den förhärskande idén om kosthållning för konditionsidrottande de senaste decennierna.

the_TnT skrev:
---------------------------------------------
>
> Vad svennebanan behöver är en varierad och
> balanserad kost. Där ingår både proteiner
> (kött/fisk/bönor/etc), fett
> (fisk/kött/nötter/växtoljor) och kolhydrater
> (bönor/rotsaker som potatis/frukt/etc).
>
> Att äta pasta, vitt bröd, godis och liknande
> kolhydratspäckade livsmedel är ett modernt
> påfund, att våra kroppar inte lärt sig hantera
> denna energitäta kost är iaf. för mig rätt
> uppenbart. Även om vi nu är allätare och högst
> anpassningsbara.
>
> Nu är det rätt kulturellt svårt att avskaffa
> pasta/pizza/porr, men kanske bör vi konsumera
> dessa varor med måtta?

+1

/Jerka

Sprockets skrev:
> Det jag tycker är mest irriterande med
> LCHF-förespråkare är att de (ofta) inte kan
> framföra ett vettigt budskap.
>
> De hade kunnat säga: "Om du äter mycket protein
> och fett och lite kolhydrater så känner du dig
> mätt länge och kommer antagligen att äta
> mindre. Och äter du mindre går du ned i vikt."
> Sansat, och helt i linje med nuvarande
> vetenskapliga rön.

Det är det som sägs av LCHF förespråkarna. Men det är inte det media framför, eller Livsmedelsverket. Och det är väl där du har dina källor, motståndarna?

> Istället så gapas det högt om "konspirationer",
> "etablissemanget", "storkapitalet", "du kan äta
> så mycket du vill och ändå gå ned i vikt",
> rykten; "jag hörde av en som jobbar på ",
> "kalorier från fett fungerar annorlunda" och
> liknande. Konspirationsteorier och pseudovetenskap
> i en osalig blandning.

Det är vad media framför vad LCHF går ut på.

> Jag har väldigt svårt att ta såna på allvar.

Det förstår jag, men i det här fallet, är det budbäraren som ska skjutas ;~)

Tillbaka
Topp