Jonas Colting om “kolhydratsbluffen”

bruse skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det bara bigmollo och sprocket som skriver i
> tråden?

Nä, du också.

Nu känner jag mig hemsk som var med och bjöd på kolhydratspäckade bakverk i lördags. Vi borde ha köpt såna här och ställt fram istället:

svenskt_smor_konc_200.jpg

Kupa skrev:
> Nu känner jag mig hemsk som var med och bjöd på
> kolhydratspäckade bakverk i lördags. Vi borde ha
> köpt såna här och ställt fram istället:

Jag tänkte på det men sa ingenting. Hoppas verkligen på skärpning till nästa gång. En sån där hink med stor slev i. Mumma..

bigmollo skrev:
> Ikväll blir det paranötter med smält ister,
> cocosflott och grissvål. Till det en flaska
> Milda.
> /J

Hahahaha....

bigmollo skrev:
> Kupa skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu känner jag mig hemsk som var med och bjöd
> på kolhydratspäckade bakverk i lördags. Vi borde
> ha köpt såna här och ställt fram istället:
>
>
> Jag tänkte på det men sa ingenting. Hoppas
> verkligen på skärpning till nästa gång. En
> sån där hink med stor slev i. Mumma..

En varsin, jag lovar.

Olja med lite pasta till lunch.. o dessutom början på en lååååång förkylning så åker nog ner ett par klyftor vitlök med.. fifan.

Morfum skrev:
> Olja med lite pasta till lunch..

Det är skönt att det är olja med lite pasta.

Och du höll på att bli sjuk sa du,..konstigt...=D

Sprocket:
"Tragiskt att hålla på att krångla så och ändå misslyckas. Hade det haft önskad effekt hade det kanske, kanske funnits en poäng med det, som att ta en äcklig medicin. Men det där var ju ett dubbelt misslyckande".
För den personen verkar det ju inte funka. Ganska många andra verkar det funka för. Eftersom sos har godkänt dieten som kostråd för diabetiker och ganska många verkar gå ned, slipper ta medicin osv så fattar jag inte varför det är så kontroversiellt. Den vetenskapliga grunden till detta verkar väl vara okej om sos godkänt den? För som jag förstår det så är det delvis de mekanismer som sänker insulinet det samma som gör att man kan tappa vikt?
En annan sak som jag tror skulle göra allt lite trevligare ;) är lite giraffspråk typ "jag tycker cocosfett är det äckligaste som finns" eller "jag tror att det är kasst för kolesterolet" i stället för "cocosfett är det äckligaste som finns" eller "det är kasst för kolesterolet". För så vitt jag vet är det inte ett konstaterat faktum att det är det äckligaste som finns och om det är dåligt för kolesterolet är inte heller självklart. Däremot kan det ju vara en personlig åsikt och tro. T.o.m. S Rössner i kalla faktas "fettkriget" säger typ att det är "min uppfattning att fett är dåligt", men inte att "så är det". Bara som en liten parallell. Kanske lite tramsigt, men det står jag för i så fall ;) /Carl
(som känner att jag tagit en roll i denna debatt som jag inte riktigt vet om jag står för. Men tycker trots allt att det verkar finnas extremt mycket att ifrågasätta av "gamla sanningar" ang allt detta + att jag mår bra på kosten ifråga och som för mig egentligen bara inneburit att jag inte käkar bröd, musli, pasta, ris, och potatis men det mesta annars (ligger oxå i linje för lchf om man läser kostråden för normalviktiga utan diabetes, själv 178cm och numera 67 kg innan 68kg dvs i princip status qou men med en upplevd omfördelning till det positiva). Idag blir det quornfileer med creme fraishe- sås, förvälld broccoli och grönsallad. Godare än pulver om du frågar mig!)

Shit va seg jag var att få iväg mitt inlägg dårå. Våffeldagen han komma i mellan visst. Så kan det gå /CArl som tydligen också skriver i tråden.

Ville skrev:
> Morfum skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Olja med lite pasta till lunch..
>
>
> Det är skönt att det är olja med lite pasta.
>
> Och du höll på att bli sjuk sa
> du,..konstigt...=D

jopp. Lite förvridet kanske =)
dock har jag rapsolja på maten som tanten sa att jag skulle vid BIA-mätningen.. vitlök,olja o pasta+pasatasås.. den varierade kosten kommer andra gånger under dagen =)

snubben som har ätrekordet på vegagrillen i haninge lyckades trycka i sig:

8st 200grammare
4st 90grammare
175gram pommes
250gram mjukglass
85gram liten tårta
en liter coca-cola

på en timme. utan att kräkas, för då räknas det ju såklart inte.. eeh.

i vilken diet hamnar han?

Grym självkännedom att veta att det börjar bli dags för glass och tårta efte 8+4 hamburgare!

Han hamnar såklart i:

mattel skrev:
> snubben som har ätrekordet på vegagrillen i
> haninge lyckades trycka i sig:
>
> 8st 200grammare
> 4st 90grammare
> 175gram pommes
> 250gram mjukglass
> 85gram liten tårta
> en liter coca-cola
>
> på en timme. utan att kräkas, för då räknas
> det ju såklart inte.. eeh.
>
> i vilken diet hamnar han?

Hur kom han hem?

Hellman skrev:
> Eftersom sos
> har godkänt dieten som kostråd för diabetiker
> och ganska många verkar gå ned, slipper ta
> medicin osv så fattar jag inte varför det är
> så kontroversiellt.

Hela FASS är fullt med behandlingar mot diverse åkommor. Sen får man väl själv fundera på om det är "kontroversiellt" att använda sig av dem om man är frisk. Och man hör ju mest om de som lyckats och vill sprida sitt Evangelium. När [valfri diet] var ny lär man mest ha hört om de som det funkade för. De andra hoppar på nån annan trend. Men det funkar säkert med LCHF för många. Precis som det funkar med lågfett för många. Efter ett tag dör trenden ut och det kommer något nytt att hoppa på (och förkasta allt man en gång trodde på).

Mer som är kontroversiellt är den fanatiska inställningen hos många som förespråkar LCHF. Annika Dahlqvist t.ex. Och diverse påståenden om fettets förträfflighet och kolhydraternas "dödlighet" kan också ses som kontroversiellt. Fantastiska påståenden om att gå ned i vikt på (fett)energiöverskott ger upphov till kritiska frågor. Eller påståenden att det är fettet i sig som skapar viktnedgång, inte energiunderskottet.

Sen reagerar jag också på den dogmatiska inställningen att "kolhydrater är onda" när problemet snarare är "för mycket" i kombination med "högraffinerade" (t.ex godis som jag skrev om tidigare). Och inställningen att man inte kan äta för mycket fett. Förutom ljummen kokosolja då tydligen.

Coltings konspirationsteorier väcker också viss kontrovers. Han hade kunnat bli ihågkommen som "den där duktige triatleten som rekommenderade en bra kost med oraffinerade råvaror utan att utesluta något eller ha konstiga regler". Men det blev "jaha, den där gapige typen som är sponsrad av Red Bull och kommer med bizarra konspirationsteorier om nån kolhydratsmaffia han hittat på".

Ifrågasättande är bra, men man har inte automatiskt rätt för att man ifrågasätter.

Men vill man sälja sina produkter/varumärke går det förstås inte att komma med sansade budskap. Vem skulle köpa en bok där det står vad de redan vet: "Ät mindre chips och godis. Ge fan i läsken. Ta mindre portioner och motionera mer".

Sprocket: "Hela FASS är fullt med behandlingar mot diverse åkommor. Sen får man väl själv fundera på om det är "kontroversiellt" att använda sig av dem om man är frisk".
I min värld är det ändå stor skillnad på medicin och livsmedel. Tycker inte jämförelsen känns adekvat.
Fö så var en stor del av anledningen till att jag började med detta att jag sedan ca 15 år haft problem med magen (typ ibs, som jag förstått det kan denna åkomma bli bättre av en låg dos glädjepiller, men tycker att en koständring känns bättre och naturligare) och att jag ofta dippade mellan måltiderna. Pratade med en kompis (läkare och förespråkare och jag vet att man inte med automatik kan mer om man är läkare, men om man är intresserad så har man en fin grund att stå på för att bättre förstå sambanden. Något jag själv saknar till stor del) samt läste att många blivit bättre efter att ha käkat enligt detta. Började. På 24 h var magen bra och efter några dagar till så blev min hunger och därmed mitt humör jämnare och bättre. Fungerar för mig men kanske inte för alla. /Carl

header2.jpg

... Det jag gör är att tillföra smör, grädde eller majonäs för att förbättra proportionerna något. Hjälper dock inte ...

Helt fantastiskt :D !!!

Senast redigerad av en moderator:
Hellman skrev:
> samt läste att många blivit bättre efter att ha
> käkat enligt detta.

Det kan du läsa om precis vilken kostvariant som helst.

LCHF funkar säkert för många. Uppenbarligen inte för alla dock. Hittar man nåt som funkar skall man såklart följa det, men jag tror inte man behöver krångla till tillvaron så mycket. En frisk människa kan äta potatis och kakor, dricka öl och läsk utan att bli tjock eller sjuk. Så länge man inte överkonsumerar. Gör man det man uppenbarligen tjock även på LCHF. Smält kokosfett, jaja.

Hellman skrev:
> Sprocket: "Hela FASS är fullt med behandlingar
> mot diverse åkommor. Sen får man väl själv
> fundera på om det är "kontroversiellt" att
> använda sig av dem om man är frisk".
> I min värld är det ändå stor skillnad på
> medicin och livsmedel. Tycker inte jämförelsen
> känns adekvat.

Fast du angav ju att "sos har godkänt som kostråd till diabetiker", som om det på något sätt skulle skänka den legitimitet. Om en specialdiet är en medicin eller inte är i det närmaste en semantisk fråga.

Det finns för övrigt säkert av läkarvetenskapen rekommenderade dieter för glutenallergiker också, som ger otroligt bra resultat, utan att det för den skull innebär att vi som tål gluten borde försaka all spannmål. Att LHCF fungerar bra för personer med obefintlig insulinproduktion förvånar mig inte alls, ej heller att vissa går ner i vikt av en sådan diet - det senare finns det gott om vittnesmål som bekräftar och jag tror dem. Men att gå från det till att framställa lågfettsdieter som en sanning kräver otroligt mycket mer gedigen grund att stå på.

42Hz skrev:
> Matätartävling på tv4 sport just nu.....

Det är nåt som jag blir riktigt förbannad på när jag ser.
Sen att Tv4 tycker att det är sport övergår mitt förstånd

Läste Dahlqvists kostråd på hennes blogg.

Hon erkänner att "Fysisk träning är bra för att främja hälsa, kraft och välmående."
- dock inte för viktgång....
"Men en överviktig person har mycket svårt att gå ner i vikt enbart med fysisk
träning om den fortsätter att äta hög andel kolhydrater."

som tilltugg till kaffet rekommenderar hon ett par hoprullade ostskivor med smör emellan.

Jo, givetvis skrev jag så för att det ändå har vunnit legimitet. Men även mycket för att det är så lätt att raljera över saken och vissa av dess företrädare. Ville då påvisa att det finns och bedrivs seriös forskning kring detta och att mycket i mina lekmannaögon låter som rimliga förklaringsmodeller.
Vet inte om jag håller med om att det det är en semantisk fråga att äta en varierad kost men att i ganksa stor utsträckning utesluta kolhydrater vis á vi att okynnesäta t.ex. cyprexa utan att man lider av psykossjukdom. Tycker helt enkelt jämförelsen haltar en aning.
Har för egen del än så länge ockå en utmärkt empiri: min egen kropp. Som jag med tanke på omständigheterna tycker ha reagerat riktigt sansat (har trots allt lagt om mina kostvanor som en hand vänds) och t.ex. blivit av med magproblem jag länge haft. Livskvalitéhöjare.
Skaparn: "Men att gå från det till att framställa lågfettsdieter som en sanning kräver otroligt mycket mer gedigen grund att stå på".
Du får gärna säga till när grunden är tillräckligt gedigen så vi andra vet vad som gäller ;) /Carl

spiskummin skrev:

>
> som tilltugg till kaffet rekommenderar hon ett par
> hoprullade ostskivor med smör emellan.

Fan vad smarrigt urrk

"Nu har jag druckit ljummet(!) smält kokosfett, för att få i mig mera fett!!! ... Sedan snart 2 månader med LCHF väger jag på hg när exakt lika mycket fortfarande" - Anonym LCHF-ätare.

Kan inte låta bli att fnittra som en liten tjej. Antar att detta är taget från tokfias blogg.

bjby skrev:
> "Nu har jag druckit ljummet(!) smält kokosfett,
> för att få i mig mera fett!!! ... Sedan snart 2
> månader med LCHF väger jag på hg när exakt
> lika mycket fortfarande" - Anonym LCHF-ätare.
>
>
> Kan inte låta bli att fnittra som en liten tjej.
> Antar att detta är taget från tokfias blogg.

Det är ju inte att man börjar fundera på om hjärnan pajjar helt av allt fett ? :-D T

bjby skrev:
> Kan inte låta bli att fnittra som en liten tjej.
> Antar att detta är taget från tokfias blogg.

Jepp.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=svårt_att_gå_ner_i

Förresten duger tydligen inte Cancer-studien jag länkade tidigare åt AD.
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/entry/rött_kött_och_cancer1
Obervationssstudier är tydligen dåliga i sig. Förutom när man kan tolka dem till fördel för LCHF får man anta.

Mycket lustigt när kolhydratsfobiker anklagar andra för att ha fettskräck. :D

Cancer-studien är ju helt miss-tolkad. Från studien direkt:
"During 10 years of follow-up, there were 47 976 male deaths and 23 276 female deaths. In general, those in the highest quintile of red meat intake tended to consume a slightly lower amount of white meat but a higher amount of processed meat compared with those in the lowest quintile. Subjects who consumed more red meat tended to be married, more likely of non-Hispanic white ethnicity, more likely a current smoker, have a higher body mass index, and have a higher daily intake of energy, total fat, and saturated fat, and they tended to have lower education and physical activity levels and lower fruit, vegetable, fiber, and vitamin supplement intakes"

Så tjocka, outbildade rökare som dessutom inte rör på sig dog tidigare, men vi skyller på köttet?

Jösses.

JÖSSES.

zintoo skrev:
> Så tjocka, outbildade rökare som dessutom inte
> rör på sig dog tidigare, men vi skyller på
> köttet?

Det är ju solklart. De åt inte ostskivor med majonäs på. Klart de dog.

Tillbaka
Topp