Jotunheimen rundt.

Jotunheimen rundt.
Randonörd skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skall bara ta det lugnt i år, dricka saft och
> kolla på blommorna.
>
Ska du frysa när du dricker din saft och luktar på blommorna? och ska du ta det lika lugnt som förra året dvs. 14 tim 20 min?

Jotunheimen rundt.
>> Hur många årstider får vi på Viking Tour då :D

EN! Högsommar med 25-30 grader och strålande sol varenda dag! Möjligen kan det bli litet kyligt uppe på höjderna med kanske bara 23 grader. :-)

Jotunheimen rundt.
Det lär ju vara en fantastisk runda om vädret är ok. Kommer att köra den när pensionen infaller.
Nu är det VSM som gäller. Individuellt tempo på onsdag. Ett snabbare sätt att få mjölksyra.

Jotunheimen rundt.
Jotenheimen verkar rätt trevlig, MEN... startar man inte på kvällen? Suger så mycket bållåcks att jag vägrar.

Cyklade fö styrkepröven i år, 54 mil regn, sweet. Var sjuk 3 dagar efteråt missade bl a ränneslätten.

Jag tycker styrkepröven är en jävligt cool tävlingsform. 30-manna lagtempo över 54 mil, swisch.

rye_ut-fra-start_500.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Jotunheimen rundt.
bjby skrev:
> Jag tycker styrkepröven är en jävligt cool
> tävlingsform. 30-manna lagtempo över 54 mil,
> swisch.

Skitkul om man kör solo :(

Jotunheimen rundt.
Varför tvättade jag racern i går ?
Den kommer ju ialla fall behövas saneras efter loppet.

Det verkar bli många som åker i år, hoppas på bra väder.

Jotunheimen rundt.
bigmollo skrev:
> Det blir snabbt väder i helgen.

Betyder det mycket uppvindar eller?

Jotunheimen rundt.
Eftersom jag itne ska köra så får ni kalasväder och medvind hela vägen. Fast ni kommer väl inte stanna och käka våfflor på Sognefjell direkt?

Jotunheimen rundt.
Vi åkte över Jotunheimen igår och wow! vilken upplevelse, har aldrig sett något liknande. Hoppas man är pigg nog när man passerar på lördag.

SS850553DesktopResolution.JPG ht=544

SS850460DesktopResolution.JPG ht=544

SS850470DesktopResolution.JPG ht=544

/Mats

Jotunheimen rundt.
Jag körde loppet -95 (var det väl....). Det hade inte regnat sedan april det året. 5 minuter innan elitstarten kom regnet som verkligen höll i sig. Temperaturen kröp aldrig över 4 grager förrän den där sista lilla uppförsbacken. Kompisen hävdar att solen lyste i sista backendå - men...... Jag kommer bara ihåg två årstider - höst och vinter......

På nummerlappen fanns devisen "Jotunheimen Rundt - Marerittet i Juli".
En mardröm är att ligga i klunga i oändliga nerförsbackar mitt i natten utan sömn. Medtag tandpetare för att hålla ögonen öppna. Själv vinglade jag till några gånger innan jag vaknade igen.

Sist men inte minst - det där med säkerhet och gummi! Vägen ner från Sognefjell kan äta upp nästan en hel uppsättning gummin.

Önskar er god tur och gott väder.

Jotunheimen rundt.
Då är de iväg sen en dryg timme. Och toppenväder verkar det vara. Samt bli:

"Jotunheimen
Østlig frisk bris utsatte steder. Delvis skyet, oppholdsvær. Lørdag skiftende skydekke. Utpå dagen enkelte regnbyger."

Jotunheimen rundt.
Detta var rittet med stort R! Träffade Bigmollo under racet i början. Mitt race var helt otroligt underhållande, det började med att vi låg i andra klunga, med lätthet låg vi med när vi började första klättringen, då tappade min kompis Lars framlyset och vi fick lov att stanna och plocka upp det. När vi hade kommit igång igen så hade vi hamnat i tredje klungan, det gick lite sakta men vi hade som målsättning att komma i mål så det var lugnt. Efter ett vägbygge med grus fick jag punka och plötsligt var vi sist och det började mörkna, efter femhundra meter fick jag punka igen, suck :( troligen klämd slang och nu var det mörkt.. Hoppas ni orkar fortsätta för det finns mycket att berätta efter 43mil..

Vi har tur och en service bil stannar och hjälper till att byta slang och pumpar upp det med riktig pump, nu ska det väl bli bra men icke, hjulet blir obalanserat och det känns som biopace på hjulet, ovalt alltså, efter loppet har jag tittat och det visar sig att däcket sitter utanpå fälgen på ca 5cm! Så körde jag över hela filefjäll som är det första fjället och ner mot Fagernäs. Under tiden ner mot Fagernäs har vi kommit i kapp flera och en kille tar sällskap med oss och han är bra och hjälper till och dra, vi kör över 33 i snitt och det går riktigt bra i mörkret. När vi närmar oss Fagernäs har vi fått med oss en till kille och det börjar ljusna lite lätt, då händer det som inte får hända, en mötande bil styr över på vår sida jag som ligger sist ser inte det som håller på att hända, dom framför mig bromsar och styr åt sidan, jag kör in i bakhjulet på den framför mig och plötsligt så rutschar jag på rygg med huvudet nedåt i 40km rakt ner i en slänt! slänten var gräsbeklädd och helt slät så jag kommer upp helt oskadd :) Vilken chock både för mig och kompisen som ena stunden väjer för en bil och sedan inte ser mig och tror att jag är överkörd.

Nu kan det väl inte bli värre eller? Vi har kännt oss pigga hela tiden trots att vi har kört själva i stor sett hela tiden, vi passerar Beitostölen i bra fart och under kontroll på väg mot Valdresflya, bakväxeln har rasslat hela tiden sedan dikeskörningen men inget som egentligen stör, det gör däremot bakdäcket som vobblar, då händer det som inte fär hända i uppförsbacken så smäller det till, kedjan går av och bakväxeln går in i bakhjulet :( Av någon anledning så känner jag mig så taggad, troligen efter att ha tränat hela året sedan november för detta, jag konstaterar att växelörat är snett och troligen ramen också, så jag börjar förbereda en fixie. Mitt i allt elände så stannar en lastbil som innehåller arangören som plockar upp alla som bryter, han frågar om inte jag ska bryta och jag svarar "aldrig i livet!" då kommer en gammal farbror med parkinson darrande ut ur lastbilen och säger " du kan ta min cykel" helt otroligt! Han är förvisso 20cm längre än mig men det är bara att tacka och ta emot, jag flyttade över min sadel/stolpe och fortsatte.

Ska inte trötta ut er mer men fortsättningen gick bra, vi hade 17 timmar körtid, totalt 21.54, tycker det gick otroligt bra trots frånvaron av klungor, ett av dom jobbigaste avsnitten var från Songnefjäll och hem.

Har lite bilder att lägga in sedan. För att sammanfatta så var det det häftigaste jag har gjort på cykel vi har kört "safe" hela dygnet och har hela tiden varit starka och haft otroligt kul och har fokuserat om trots alla olyckor. Ni som har funderat ÅK!

/Mats

fÃrestartDesktopResolution.jpg ht=725

Före start

IMG_1490DesktopResolution.JPG ht=483

Farbron som räddade min dag (han var så stolt över att hans cykel kom mål)

IMG_1491DesktopResolution.JPG ht=483

Äntligen mat!

Jotunheimen rundt.
O jävlar vilken resa Mats. Trippelgrumt. Jag har inte ett enda mekaniskt eller kraschproblem förra året peppar peppar. Dock fick min kamrat en chainsuck deluxe som tog en kvart att bända loss (trippelpartiernas förbannelse).

Snackade med mollo och han hade också fått sin beskärda del av elände vad det verkar, han eller Ari får väl berätta vad som hände så småningom.

Edit: Tyvärr verkar det som om en norrman klarade sig ganska dåligt i utförskörningen efter Valdresflya - han körde av och avled av skadorna. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=149673

Jotunheimen rundt.
Ja jävlar vilken häftig runda. Jag började med en gruppvurpa efter 6 km. En killen framför Ari gick omkull i ett potthål (helt otroligt klantigt). Ari körde in i ryggen på honom och gick omkull, sen kör jag in i hans ben och går omkull. Sen flög det cyklister och cyklar åt höger och vänster. När allt lugnat ner sig och klungorna var borta så var vi 4 pers kvar. En med trasigt ansikte, en med brutet nyckelben. Jag fick en lårkaka och Ari knäckte handleden. När vi skulle åka vidare så var mitt framhjul skevt. Som tur var så kom servicebilen med ett nytt hjul som jag fick låna.
Nu bestämde vi oss för att ta det lugnt och fika i varje kontroll. Sen körde vi tillsammans resten av rundan, mer eller mindre ensamna. Jag träffade MatsS nånstans på vägen.
Backarna var kalashärliga. Och utsikten var ännu finare. Den här tävlingen kan jag verkligen rekomendera. Grymt kul och tufft.
Magnus Hektor körde in på 14:10. Galet snabbt.
/J

Jotunheimen rundt.
Börjar undra hur tusan jag vågade åka det där loppet för ett par år sedan. Verkar extremt farligt - vurpa nedför slänt i 40 knyck, lårkaka, knäckt handled, skevt hjul, kedjehaveri, ... Läste dessutom att en norrman tydligen omkommit under loppet.

Sedan måste ni ha oaerodynamiskt tjocka pannben som grejar att fullfölja trots alla missöden. Det enda som hade fått mig att ev. inte bryta under sådana omständigheter är just att det är så enormt vackert och att det är så mycket rolig cykelåkning.

Förresten, hur var vädret utefter banan? Bilderna indikerar att vädret vid start och mål var rätt OK. Kollade någon prognos innan loppet och den snackade om 8 grader och regnrisk på Sognefjell.

Jotunheimen rundt.
Vädret var kanon !

Sol och torrt , en varm natt, inte helt optimala vindar men helt OK.
Det är nog det vädermässigt den bästa rundan någonsin ...

Mannen som dog var enligt rykten tydligen död redan innan han vurpade.

Loppet är lite hetsigt till Fagernes ( 14,5 mil) men sedan lugnar det ner sig .

Ni som inte har kört loppet, bör göra detta. Vättern och liknande lopp blir lite enklare då ...

Jotunheimen rundt.
Imponerande prestationer och berättelser om dramatiken på loppet.

Noterade att det såg ut att vara fler startande i 40+ än i 30+ gruppen.

Jotunheimen rundt.
Randonörd skrev:

>> Sol och torrt , en varm natt, inte helt optimala vindar men helt OK.
>> Det är nog det vädermässigt den bästa rundan någonsin ...

Kul att vädret var bra. Oro för vädret är väl tillsammans med logistiken det som gör att jag inte åkt igen efter min (hittills) enda tur, 2005.

En stilla, retorisk, tillbakadrömmande fundering: Kan vädret verkligen ha varit bättre i år än 2005? Var då så varmt att jag på Sognefjell kunde stå i bara kortbyxor och kortärmströja och äta våfflor utan att på något sätt bli kall. Dessutom inget regn (huvudsakligen klart väder) och en varm natt samt knappt någon vind gjorde att jag upplevde det som att det "omöjligen" kunde bli bättre förhållanden.

Jotunheimen rundt.
Det var tydligen varmare i år. I den sista knölen vid 40 mil var det 35+. I målområdet var det nära kokpunkten, även i partytälten. Jag längtar redan tillbaks.

Jotunheimen rundt.
Hm, 35+. Då måste termometern legat i solen på en svart planka. :-)

Skämt åsido så är värmerekordet någonsin i Norge 35.6 grader, så 35+ är nog en överskattning.

Genom att jag inte var där i år vet jag inte hur varmt det var. 2005 mätte dock min fader (som var åskådare) upp 29.5 grader i skuggan vid målet. Visserligen var det ingen officiell mätning, men han brukar ha relativt god hand med termometern, så var det varmare i år är det bara att gratulera.

Jotunheimen rundt.
Jag vet faktiskt inte. Jag var ganska såsig i huvet när jag kom i mål. Det var nån som sa att det var 35+. Men det var varmt i alla fall. :)

Jotunheimen rundt.
Jag tror att det var "tåg-Hasse" som hade värmen registrerad på sin Polar 725, den satt på styret hela resan.
40-mila backen ligger i en dalgång och solen steker på ordentligt. +35 grader kan nog stämma. Det var jävligt varmt när jag passerade men det blev nog varmare senare på dagen.

Jotunheimen rundt.
För den som vill bränna en halvtimmes arbetstid så har jag bloggat om rundan. Tyvärr blev det inga bilder. Det var ju meningen att jag skulle köra fort så kameran fick stanna hemma.
/J

Tillbaka
Topp