julklapp hjælp til frustreret mountainbiker i Malmö

marcos fru

Ny medlem
Min mann och jeg er netop flyttet til Malmö efter 4 år i norditalien. Väldig väldig väldig svärt for os begge, jeg som klatrer och han der cykler... Hvor blev bergene av???
Nå, men det handler jo om ham. Och julen...
Jeg ville så hemsk gerne give ham noget rigtig mountain-bike, han har inte været särskilt imponeret over mountainbiking her i Malmö (har været f.eks i Bokskogan, hetter den det?).
Så forste fråga - er der nån ting han har misset? ER der bra mountainbike her nån stans?
Och annan fråga - hvor skal han ellers hen? Och er der nogle guider (altså i menneskeform der kan köre met hanom) der kan köbes, pakkes inn, och väre hans julklapp till ex en week-end i marts når vätteret er gott nok?

Alle idéer modtages med kyshånd, som man siger på danska... Det eneste han inte mangler als er utstyr, han har ALT tror jeg (her er han sikkert inte enig :-) -men jeg vil hellere give ham upplevelser i vort nye land.

Tack på forhånd från Marcos fru
Lene

Senast redigerad av en moderator:
Ge honom en alpresa i present... ;-)

EDIT:
Förlåt, jag kunde inte låta bli. Men jag bumpade tråden lite iaf.
Du skulle nog få hjälp snabbare om du t.ex. hade "malmö" med i ämnet för tråden.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Det finns en lokal mountainbike klubb i Malmö som heter Malmö Terrängcykelklubb, kolla på www.malmoterrangcyklister.se. Där finns det en hel del duktiga tjejer och killar, jag skulle tro att någon av dem mot en liten slant skulle guida din man på en tur genom Malmös omnejd, kanske hela vägen ut till Genarp där det finns fina stigar. Tyvärr är jag själv alldelles för dålig både på att cykla och på att hitta för att guida. Edward heter en av de trevliga killarna.

Angående klättringen så ligger ju danmarks nationalberg i Skåne, nog så tekniskt svårt på sina ställen men inte i höjd med alperna. Om man är intresserad av bouldering kan jag rekomendera Kjugekull, www.kjuge.nu. Enligt vissa bättre än Fontan. Jag gillar bäde Kjugekulll och Kullaberg.

Lycka till, välkomna hit...
/Johan

Hey Mytomspunnen
Du har helt ret, met 'Malmö' i emnefeltet, jeg ser om jeg kann rette till.
Ha det bra..
PS rejsen er en bra idé - bare lidt mycke verje week-end, och det er jo idéen på sigt :-)

Hej Johan
Tack for ditt venlige svar! Jeg fandt faktisk Malmö Klubben och skrev til Robert sent i går aftes. Jeg hoppar han har nån ting gott at säge!
Om du får flere bra idéer hører jeg gerne fra dig!
Och tack ochså for at ha skrevet om klatring - jeg er mindst like så sports frustreret som min mann, vi stakkels forkælede menniskor :-)
Men jeg er skam meldt ind i Malmö Klätterklub och har været på Kullen i løbet af sommeren och klatre. -Bare så trist at der nu skal gå monater igen før end man skal ut och røre sten... :-(
Nå, men så her er det, och ellers trives vi jo bare jätte bra i Malmö, så jeg slutter klagen!!

Ha en bra dag og god jul!!
Lene

Du kan ge honom en flytt till Stockholm i present :) Här finns grumt bra stigar. Om inte annat kan han ju få en cykelhelg i Stockholm med hotell och allt så kan vi Sthlms-happyiter guida runt honom på de bästa stigarna.

Vet du vad, det er värkligen en bra idé! Cykler ni utomhus hele året? (det kommer an på vätteret, forstås... men om det inte sner?) -Det er jo inte så kul at gi en present till om 6 monater...
Men om jeg nu bookade hotel til en week-end i Stockholm i februari, kann du så hjælpe med kontakt till en klub? Så kansje kann jeg finne nogen han kann cykle med nogle timer lørdag och nogle timer søndag - och i mellemtiden må jeg jo så bare kolle Stockholms butikker, stakkels meg :-)

Som sagt er hans niveau vist ganske bra, i Italiens berge cyklede han hver week-end.
Och hans cykel er ochså en Giant, så ni er nästen brødre, inte sant?! :-)

Lad mig høre om du - eller andre - tycker det lyder muligt mht cykling de næste monater - om du har mere tid at bruka på det, forstås!
Tack igen
Lene

Det finns en hel del av oss som cyklar året runt. Problemet med Januari/Februari/Mars är att vädret är väldigt oförutsägbart och om det snöar mycket så brukar det ta ett tag innan stigarna blir upptrampade tillräckligt för att de ska vara roliga att cykla på. Dessutom kommer man ju inte iväg på de riktigt långa episka turerna eftersom hundägarna tyvärr inte brukar vilja trampa upp så mycket stig :-)
Så ur det perspektivet är det lite oförutsägbart med en sån här grej kommande tiden. Å andra sidan kan man ju ha tur och det kan vara kanonväder också, man vet aldrig. Nyckelordet är nog flexibilitet, att kunna sticka upp när ett bra tillfälle ges om man inte vill vänta till våren.
Att hitta någon som kan guida stigar är nog det minsta problemet förutsatt att det finns lite framförhållning.
Men som sagt var, vädret är nog största problemet, tror han kommer tycka det är roligare en vacker vårdag än i minus 10 och lössnö blandat med is så det kan vara värt att vänta. Det ena behöver inte utesluta det andra. Bor ni i Malmö kan ni ju faktiskt ta er upp till Stockholm när som helst ganska enkelt och man behöver inte ge varandra presenter bara på julafton =)

Hej Lister - tack for tråden, den printer jeg ut till ham!
Miss Lycka - jeg kann inte finne dem nån stans, har du mere information på den klub?
Glitch - tack for hjælp. Jeg har ochså skrevet til dine private mail. Du vet, om man rækker en finger... :-)

Jeg hører stadig gerne från andre och fortsætter læse tråden, men nu melder jeg ham ind i Malmø cykelclub och gir ham en cykeltur til Stockholm til våren, samt en lille bok med alle jeres gode råd ovh steder beskrevet, och så må det være bra!

Tach och god jul til alle!
Lene

Tillbaka
Topp