Juniorracer?

MatsS

Aktiv medlem
Juniorracer?
Vad är det som gäller för en 11-åring som vill börja åka och kanske tävla på racer? vilken storlek på hjul är lämplig? vart hittar man ramar som inte är stora? Något annat att tänka på? Han kommer att åka på en 15" ram på mtb och 26" hjul i år från att ha haft 13" ram och 24" hjul innan.

/Mats

Juniorracer?
Cykelcity kan kanske ta hem en sån här?

Italian Federation invest in future with Pro-Lite
Today after several months of discussions the Italian Cycling Federation gave the go ahead to Pro-Lite to commence the building of the first phase of childrens racings bikes, that have been fully designed and built by Pro-Lite
(Also with some help from our friends at FSA who will produce specific cranks and chain rings for the smaller users.) The programme is designed to distribute real replica mini racing bikes throughout Italy to encourage future champions to take up cycling. A number of top professionals have been signed up to take part in the new programme and the kids will actually get to race against them. This is likely to lead to a number of other federations following suit as it appears that only Pro-Lite was able to meet the exacting standards of the federation despite a number of very famous brands located in Italy who were not able to provide what the federation was looking for.

Bilagor

• RIMG0056.sized.jpg
    RIMG0056.sized.jpg
    72.9 KB · Besök: 56
Juniorracer?
Vi har en "ekonomi" Giant 26" racer i lager med X-S storlek, 47 cm ramhöjd och med 52 cm topprör sett horisontellt.
Shimano Sora-2200-utrustad sett till växlar o reglage. 4200- ( 4900- )

Juniorracer?
marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Det står en Bianchi 24" med nån gammal DA-grupp
> i fönstret på CC i Lund

Senast jag var på CC frågade en annan kund om den var till salu men det var den inte. De kunde dock fixa andra hojar i storleksklassen.

Juniorracer?
Atlas_sthlm skrev:
> Stog en "riktig" junior-racer på cykling,
> norrtullsgatan för ett tag sedan. Rickard kanske
> inte sålt den ännu? Jävligt hardcore.

ja den lilla röda står fortfarande kvar i skyltfönstret. bor du i sthlm borde du få in och kolla, den är grym. rickard och anders (på cycling) har nog även bra koll på vad som gäller för utväxling o dyl för 11-12års klassen.

Juniorracer?
Jag vet att det finns ett företag i England/Skottland som gör bla racercyklar för barn. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad de heter, kan vara Islaybike eller något liknande. Kunde inte hitta nu efter en snabbsökning på nätet. Hur som helst, de var inte snordyra men verkade hyfsat bra.

Juniorracer?
Grabben hade en 24" racer som han nu vuxit ur. Han är 12 år så den modellen är för liten. 26" är den storleken du skall satsa på om din 11-åring inte är lång för sin ålder.
Jag har precis byggt en 28" racer till honom med ramstorlek 42. Tror ramstorlek 42 går från rekommenderad längd på 152. Grabben är 148 och det går med justerad styrstam.

Senast redigerad av en moderator:
Juniorracer?
Min grabb är 140cm så han är inte så lång, man kanske ska modifiera hans 24" med släta däck och nytt racerstyre med reglage, det kanske kan funka första året? Jag har två stycken mtb med 26" att välja på till honom men jag tror att överröret definitivt blir för långt, tror att det är 53 och det är vad jag har på min racer!

Finns det stela framgafflar som är skapligt lätta för 24" ?

/Mats

Juniorracer?
53 är alldeles för långt. 42 ramen tror jag ligger på ca 49-50 och den är för stor till min grabb som är 148. Jag hoppas han hinner växa till några cm till sommaren. 46-48 och 60 mm styrstam är nog mer lagom.
26" som jag föreslog innan var racerram med 26" hjul till juniorer.

24" Bianchiracer finns strax söder om Alvesta om någon vill testa. Lämplig ålder ligger på ca 9-11 år.
http://s2.photobucket.com/albums/y50/Linnex/Jr Linnex/?action=view&current=IMG_1534.jpg

Bilagor

• IMG_1534.jpg
    IMG_1534.jpg
    64.3 KB · Besök: 43
Senast redigerad av en moderator:
Juniorracer?
Cykeln från Islabikes var snygg och verkade vettig, Sievert hade också ett bra förslag men kanske lite stor med 52cm överrör.

Hade varit perfekt att hitta en 26" på närma håll så att man kan prova, Linnex bild var ju störtskön. Man kan kanske leasa din cykel över sässongen och sedan hitta något större till nästa sässong?

/Mats

Juniorracer?
klargörande på Gianten : C-C mått på överröret är 50,5 cm ( dock är ju ett verkligt horisontellt mått det som styr storleken/längden ) och C-C mått sadelrör är 43 cm . Styrstammen är 95 mm och är ju lätt att skifta till en kortare men cykeln kan ju vara i största laget baserat på hans längd.

Från Specialized kan jag nog få fram utgående Dolce Elite vit modellen i 44 cm strl eller Dolce Aqua blue mod. i 44 cm , " haken " är att det är specifika dammodeller i grunden med kortare bromsgrepp m.m. men det kan ju passa lika bra på ungdomssidan.
Elite med 105 komponenter och carbongaffel och den blå Dolce'n med Tiagra / Sora delar och carbongaffel.
Utgående modeller men med bra rabatter.Ev. kan det finnas någon mer variant på Dolce cykeln.

Juniorracer?
28" är alldeles för stor. Vänta tills grabben är runt 150. Då fungerar en 42 ram.
Sätt grabben på din racer och be honom greppa i styret så får du se.

Jag vill inte sälja Bianchin då minior skall få ärva. Men då han bara är två år så är det ju ett antal år cykeln står i förråd så visst kan vi diskutera leasing 2008.... men det är lång till Dalarna.

Juniorracer?
Det såg ut som ett riktigt bra köp den där ramen, kom på att gammelracern är i den storleken fast klassisk geometri med 51cm överrör, jag får skruva ihop den så kan han prova.

/Mats

Juniorracer?
Ramen är inte mer än 40 top överrör. 44 är sadelröret men överröret är dock 51 lång vilket är det som begränsar för våra små. De 42 ramar jag har sett är C-C överröret mellan 49,5 och 50,5.

Juniorracer?
Jag fick tag i en 42:a med 50cm överrör, en Avanti Vivace. Har provat och tror att det kommer att fungera storleksmässigt med låg sadel och 45mm styrstam!

Jag funderar nu på vevparti, det satt ett Tiagra med 52-39 och 175mm armar som inte kommer att fungera så bra. Är det någon som har en ide vart man får tag i ett med kortare armar och med mindre klingor?

Funderade själv på om ett mtb parti med 46-36-24 vore ett alternativ, dom brukar finnas ibland med 170mm armar, fast helst tror jag att dom skulle vara 165mm.

/Mats

Juniorracer?
Skogling skrev:
> Hur lång är hon? Alltså damen på bilden...

Johanna är 150 cm och cykeln hon kör är en small 55 cm C/T. Överröret strax framför sadeln mäter 80 cm över backen och hon har inga problem att stå över cykeln.

Hittade den här: http://www.btwincycle.com/EN/triban-junior-154069679/
och väntar på svar om den går att få tag på i Sverige.

asset_39947156.jpg

Juniorracer?
Nicathu skrev:
> Jag är nästan säker på att Sportson i
> Trolhättan har en 24" Scott LVG till salu, om du
> vill så kan jag kolla med ägaren...

Kolla får Du gärna göra.

Juniorracer?
jansson99 skrev:
> Nicathu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är nästan säker på att Sportson i
> > Trolhättan har en 24" Scott LVG till salu, om
> du
> > vill så kan jag kolla med ägaren...
>
>
> Kolla får Du gärna göra.

Jag kollar i morgon, återkommer!

Juniorracer?
jansson99 skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur lång är hon? Alltså damen på bilden...
>
> Johanna är 150 cm och cykeln hon kör är en
> small 55 cm C/T. Överröret strax framför sadeln
> mäter 80 cm över backen och hon har inga problem
> att stå över cykeln.
>
> Hittade den här:
> http://www.btwincycle.com/EN/triban-junior-1540696
> 79/
> och väntar på svar om den går att få tag på i
> Sverige.
>
> http://www.btwincycle.com/products-pictures/400/as
> set_39947156.jpg

Ok.

Men vad är det för ultramonglon som valt den bocken då ?

Juniorracer?
Sportson i Trollhättan har en Scott Speedster JR 24" kvar och priset är 6995:- minus 20%, alltså 5596:-. Är du intresserad så ring 0520-34350 så löser dom det åt dig, mvh Lars

Bilagor

• 221795_01.jpg
    221795_01.jpg
    39.5 KB · Besök: 41
Tillbaka
Topp