Justera naven på MTB efter 50mil?

tobbeviking

Ny medlem
Jag köpte mig en hoj för ca 9000 i våras.
Planerade träna som en tok men det blev inte så mkt som jag önskade.
Nu har jag iaf tränat ca 50mil med den, mest skogstigar likt elljusspår. Dvs ingen våldsam terräng utan mer som "små grusvägar" kan man säga.
Nu har jag iaf efter 50mil upptäckt att naven glappar helt galet mkt och det gick fort, körde ut på en runda idag som blev fyra mil och under dom fyra milen så gick bakhjulet från inget glapp till.. ja låt oss säga MYCKET glapp. Så glapp att jag nu tänker gå tillbaka till handlaren med cykeln.
Håller man upp framhjulet löst i hjulaxeln och snurrar på det så känner man tydligt hur det "hugger" i lagren.
Min fråga till er erfarna cyklister är således, är det normalt att man får efterspänna lagerspelet i nya nav efter ca 50mil? Jag är inte direkt blyg för att hävda min rätt hos en handlare, min spontana reaktion är ju att jag inte tänker acceptera ngt annat än nya nav eftersom det hugger i lagren har jag rätt?
Vägled mig är ni snälla, kommer dra till handlaren och åberopa garantirep/service.
//Tobbe

Har du köpt cykeln på CykelRingen och betalat 9.000 kr utan någon särskild rea, så är svaret helt klart JA! ...i annat fall, så visst kan nav behöva lite efterjustering efter en första inkörning, speciellt när det gäller nav med lösa kulor/konor. Har du dessutom kört vidare med glappt nav, du kanske inte upptäckte det i tid, så är det helt möjligt att det är förstört och då hugger såsom du beskriver det.

Vad är det för cykel och vad är det för nav?

Tror knappast att du kommer få nya nav direkt. Skulle inte råda dig att försöka kräva handlaren på nya nav då detta knappast hjälper dig i din situation och han inte är skyldig att ge dig detta. Jag tycker att du ska gå till butiken och förklara att naven känns konstiga och att du inte cyklat så värst mycket. Skulle förvåna mig om du inte fick felet åtgärdat. Som du säger är du inte "direkt blyg för att hävda min rätt hos en handlare". Bra att veta när man "hävdar sin rätt" är att handlaren faktiskt har några försök på sig innan man ska ersätta varan. http://www.arn.se/praxis_referatiur...lika-fel-kan-fler-reparationsforsok-fa-goras/

Felet är att du köpte en cykel med Shimanonav.

Se det som läropengar. Lita aldrig på ett nav som kostar under 800kr. ;)

Nav med konor får man väl alltid justera lite då och då? Formodligen fixar handlaren det utan större motstånd första gången, eller så gör man det själv och slipper släpa cykeln fram och tillbaka.

Hmm, även Chris King-nav skall efterjusteras. Sist jag tittade så kostade dom mer än 800...

Nej jag gav inte 9000:- och vet att hojen inte är värd 9000:- i ordinarie pris hos en normal handlare som inte justerar sina priser utefter rea.
Angående ARN...
Jo jag vet att handlaren har tre försök på sig att reparera samma fel innan man har rätt att kräva en ny produkt. Men anledningen till att jag frågar er som är lite mer erfarna cykelägare/brukare är för att höra vad som är normal uppförande på ett nav.
En justering är ju tex inte tillräcklig om huggen beror på att navet är förstört.
Är det så att det är ett normalt förfarande att justera lagerspelet på ett nav som jag har quado eller liknande heter dom och på min hoj finns inte en shimanoprodukt så långt ögat når.
Självklart kommer jag att gå till butiken och be dom åtgärda mina nav så dom blir felfria, dvs rullar jämt och fint utan hugg.
Till saken hör nämligen att jag inte heller fått någon manual till cykeln, jag blev heller inte erbjuden någon första service som jag förstått är brukligt bland seriösa handlare.
Sen om man ser till händelseförloppet, idag kände jag igenom hojen innan jag körde iväg.
Upptäcker att styrlagret var lite glapp och justerade det. Hjulen var INTE glapp när jag körde iväg, så efter 4 mil är bakhjulet så glapp att det rör sig 1-1,5cm i sidled om man tittar på däcket mot bakre ramröret. Så nått måste ju hänt med lagerbanor/kulor för att det ska kunna ske så plötsligt tycker jag.
Cykeln har ju ändå rullat ca 45 mil innan detta uppstår. En lagersättning borde väl rimligen ske tidigare?
Jaja ni lär få veta vad dom erbjudit mig för åtgärd när jag pratat med dom.
//Tobbe

Att bedöma hjullagren som orsak till att däcket rör sig i sidled jämte ramen låter märkligt? Är det kanske inte fälgen som är skev och hjulet som då behöver riktas upp? Men det låter mer och mer som att du har köpt en hoj på CykelRingen för omkring 4.500 kr på halva priset "rea"?

Chris King nav, som kostar runt 4.500 kr för bara ett enda nav, säger såhär i service-manualen angående inkörning:

Ride for 5-10 minutes, check for play or binding, and readjust if necessary. Recheck after the first 1-5 hours of riding. Check cog lock ring on rear hubs after the first 20 hours of use, and tighten if necessary. Continue monitoring for the first 60 hours of use.

Kan säga att jag fick efterjustera mitt baknav 3 gånger de första 30-40 timmarna, men sen har det hållt sig fint.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Att bedöma hjullagren som orsak till att däcket
> rör sig i sidled jämte ramen låter märkligt?
> Är det kanske inte fälgen som är skev och
> hjulet som då behöver riktas upp? Men det låter
> mer och mer som att du har köpt en hoj på
> CykelRingen för omkring 4.500 kr på halva priset
> "rea"?
>
> Chris King nav, som kostar runt 4.500 kr för bara
> ett enda nav, säger såhär i service-manualen
> angående inkörning:
>
> Ride for 5-10 minutes, check for play or binding,
> and readjust if necessary. Recheck after the first
> 1-5 hours of riding. Check cog lock ring on rear
> hubs after the first 20 hours of use, and tighten
> if necessary. Continue monitoring for the first 60
> hours of use.
>
> Kan säga att jag fick efterjustera mitt baknav 3
> gånger de första 30-40 timmarna, men sen har det
> hållt sig fint.

Tack... det var väl detta jag ville läsa. Hur ett cykelnav beter sig, ingen som helst information till mig från handlaren om att jag skulle hålla sån benhård koll på naven. Framförallt inte att jag skulle vända mig till dom eller ens justera det själv. Hade jag bara fått informationen om detta så hade jag givetvis kollat NOGA efter varje pass. MEN till saken hör att bakhjulet inte var hade ngt kännbart spel innan dagens fyra mil, Jag borde kännt det då jag kontrollerade om hjulet satt som det skulle innan avfärd. Men sista 4-5km var det sånt spel på baknavet att jag fick problem med växlarna. Alltså jag vet hur man kollar ett lagerglapp kontra skevhet i fälgbanan. Eftersom jag fick problem med växlarna la jag cykeln på sida och kände givetvis på hjulet i sidled med ett finger inne vid axeln. Men fingret hade jag kunnat skippa eftersom det är ett synbart glapp. Framnavet kontrollerade jag nogrannare vid bilen när jag plockade av framhjulet och upptäckte på så vis att det hugger i lagren.
//Tobbe

Det kan ju helt enkelt vara så att bakhjulet börjat glappa för att låsmuttrarna i ena eller båda ändarna har vibrerat loss. Knappast ovanligt, i synnerhet på en väldigt billig cykel, att det behöver dras åt lite med ett par kon-nycklar.

Eftersom du insisterar på att inte berätta vad det är för märke/modell/etc på cykeln så utgår jag ifrån att den kvalitetsmässigt motsvarar någonting i prisklass omkring 3.500 kr hos en seriös handlare. Bedömning utefter den lilla information som har getts. Men rätta mig gärna om jag har fel där?

Edit, kanske bör förtydligas där att när man köper ett av världens finaste cykelnav (Chris King) så ingår det givetvis lite mer information om vård och handhavande än när man köper en komplett cykel av billigaste tänkbara sort. Sådan är liksom konsumentsamhällets natur. Så att du inte av misstag råkade tolka det som att du rimligtvis borde ha fått samma information vid ditt cykelköp som jag fick vid mitt chris king-köp.

Senast redigerad av en moderator:
Ja lite envis är jag allt på den punkten...
Nej det är väl inte eller jo kanske är det billigast tänkbara användbara cykel... värd ca 6500:- hos en "riktig" handlare. Nästa cykel kommer införskaffas hos en helt annan handlare än den jag köpte denna av. Komponentnivå är SRAM X7, Wireskivbromsar, en billig framgaffel som funkar sådär. Naven heter QUANDO. Kan skriva i klartext vad jag pratar om för handlare och för hoj när jag framfört mitt ärende.
Även om säkert dom flesta av er redan räknat ut vilken handlare det är.

Med tanke på mina egna erfarenheter med denna hojen, så kommer nästa hoj hamna i segmentet kring 15000:- kan jag tänka mig. Har provat lite kompisars hojar av högre klass än min och det är ju en rätt stor skillnad till min hoj. Anledningen till att jag inte köpte dyrare hoj från början var att jag ville veta om det skulle hålla i sig och att det var en träningsform som jag gillade ( kompletment till endurokörning ).

Men oavsett prisklass på en cykel med all respekt för vad en "riktig" cykel innebär. Så tycker jag inte att det är för mkt begärt att hojen ska bibehålla sitt skick under 50mil. För det är ju inte det totala bottenskiktet som jag handlat ur även om det är en hoj med rätt låg klass jag köpt.
Visst en justering av ett konat nav förstår jag pricipen och nödvändigheten med. Mycket möjligt är att jag kört sönder framnavet pga att det glappat för länge utan att jag märkt det. Men ändå kvarstår faktum att jag varken fått manual eller muntliga skötselinstruktioner för cykeln. Det ska man som handlare inte komma undan med.
Jämför det med endurohojen, en bra mkt mer komplex maskin givetvis. Men den manualen talar schematiskt om precis hur jag ska sköta den om jag nu efter 20år i skogen med motorhoj inte visste det... och det gjorde jag inte helt heller för den innehåller punkter som jag inte haft på någon annan av mina endurohojar.
Givetvis förstår jag också att man inte kan/behöver ha samma detaljrikedom i instruktionerna på en billig hoj som min i klass med manualen till naven som du nämner.
Har redan börjat snegla på Scotts hoj i 15000:- klassen... får väl se om jag orkar bråka med min nästa säsong med eller om jag byter.

EDIT: Jo jag talade om för handlaren att jag hade minimal erfarenhet av trampcyklar vilket borde resulterat i lite matnyttig info kan man tycka... som tex en bruksanvisning av cykeln :EDIT

Det är sjukt vad man kan sitta och elda upp sig framför datORskärmen... undra om jag är mest förbannad på mig själv eller fånen som sålde mig hojen. VARFÖR tryckte jag inte på hårdare för att få en manual till hojen. Jag frågade faktiskt om det men det fanns liksom ingen. Iofs frågade jag min polare som handlade sin hoj ( ännu billigare variant ) på samma ställe om han fick en manual. Men inte heller han fick någon.
Man kanske inte ska elda upp sig så pass över detta INNAN man varit hos handlaren =D
Nåja, tack iaf för meningsfull information i tråden! =)

För det första: jag skulle inte elda upp mig för mycket för att jag inte fick en manual. Kanske du är en sån som läser sådana, men i 99 fall av 100 står det inget matnyttigt i en cykelmanual. Att dina nav glappar lite är ingen katastrof, för in dem på service och påtala vänligt att det rimligtvis borde vara gratis för dig eftersom cykeln är så gott som ny. Jag är säker på att det fixar sig.

Och personligen känner jag inte igen mig i Niko/frosts beskrivning i att han fått justera sina nav 3-4 gånger före de börjar hålla. Jag har haft nav i olika prisklasser: alivio, stx, lx, xt, deore, tiagra, ksyrium elite, ksyrium sl, coda, campagnolo ett par olika osv osv. En gång per nav har jag justerat dessa och det är ingen big deal. Man gör det hemma på några minuter.

Sen att naven hugger har väl något med kvalitéten att göra.

En cykelmanual beskriver väl på sin höjd att man skall se till att allt är åtdraget och inte glappar, men inte hur. Möjligen nåt om hur man justerar växlarna.

De Quando-nav jag har sett har varit riktigt ruttet dåliga i kvaliteten. Går inte att jämföra med ens de billigaste Shimano-naven. Håller lagerspänningen dåligt och har bara sex lagerkulor, att jämföra med shimanos nio.

Att komma dragande med ARN till just den här handlaren är nog ingen större idé. Det är bara marknadsdomstolens beslut som gäller där.

castrello skrev:
> Och personligen känner jag inte igen mig i
> Niko/frosts beskrivning i att han fått justera
> sina nav 3-4 gånger före de börjar hålla.

Fast det där gällde förstås bara Chris King, där manualen hade helt rätt i att man behövde i praktiken göra som det föreskrevs i teorin. Andra nav utöver några enstaka Shimano XT-historier, ett 12 år gammalt Formula Carbonio med sned axel och samtliga 3 par Mavic CrossRide som varit i min ägo har jag aldrig behövt efterspänna några nav.

CrossRide är ju vad jag skulle beteckna som konstruktionsfel, 12 år gammalt nav med sned axel får man väl räkna med lite justering när det lever på lånad tid och XT-nav vet väl alla att dom måste hållas efter lite :)

Det är vanligt att nav skruvar upp sig och är lätt att åtgäda. Som cykelmekaniker kan jag säga att jag inte tror det är något fel på naven, de går säkert att justera. Nav med lösa konor kulor är bäst när det kommer till service, byta ut delar men även lite friktion varför de används ganska så flitigt.
Sen måste man som med allt annat veta vad man gör när man justerar dem. Det är det tyvärr många cykelhandlare som inte vet även om det är enkelt.

För att justera navet själv behövs bara kon-nycklar, trasa + fett:

1. skruva lös alla muttrar på VÄNSTRA sidan så att konen på högra sidan sitter kvar på rätt ställe för att cenrera navet på axeln.
2. Plocka isär och räkna alla kulor innan du pillar ut dem så du vet hur många det ska vara på respektive sida.
3. Rengör allt och kontrollera så inte något är skadat. Koner, kulor och banor ska vara släta och fina och inte gropiga eller skadade.
4. Dra fast högra konen genom att låsa den mot muttern (dra dem lagom hårt mot varann med kon-nycklar). Detta behöver inte alltid göras om det är ordentligt gjort av den som skruvade i navet senast, då sitter den redan hårt på plats.
5. Fetta ordentligt i lagerbanorna.
6. Lägg alla kulor på plats (i fettet)
7. Tillbaka med axeln från höger och skruva dit konen på vänster sida. Den ska skruvas in tills det finns ett glapp som du nästan inte kan känna men som ändå finns där...
8. Lås vänstra sidan med att dra åt muttern mot konen. Men tänk på att då ändras lätt possitionen av den vänstra konen så den kan man få göra om några gånger tills det blir rätt.
9. Snurra på axeln och se till så det känns bra. Sen är det bara att montera och cykla!

Om du inte har kon-nycklar gå till din cykelhandlare och be han fixa problemet! Det går i nio fall av tio att bara justera. Om det fortfarande hackar kan man behöva byta kulor och/eller konor. Ibland, men det är sällan, kan även lagerbanan i navet vara skadad och då är det nytt nav som gäller tyvärr...

Lycka till!

Cribb: det där sättet att justera är nog jättebra på nav med solid axel men funkar inte på nav med snabbkoppling.

oxr: Det där får du gärna förklara!
Hur skulle det vara skillnad på ett nav med qr?
Jag har jobbat som cykelmekaniker i 15 år och så här gör jag med ALLA nav som har lösa kulor. Har alltså servat nav från gammla kärring cyklar från 50 talet till nyaste shimano xtr hjulen och det är inget som skiljer sig åt i hur jag justerar dom...
Det var ju shimano nav med qr jag hade i åtanke när jag skrev det där, tror att quando navet som han har problem med är liknande.
Men förklara gärna hur du ser på det, blev lite intresserad nu, du har kanske nåt bättre sätt...!?

Cribb skrev:
> oxr: Det där får du gärna förklara!
> Hur skulle det vara skillnad på ett nav med qr?
> Jag har jobbat som cykelmekaniker i 15 år och så
> här gör man med ALLA nav som har lösa kulor.
> Har alltså servat nav från gammla kärring
> cyklar från 50 talet till nyaste shimano xtr
> hjulen och det är inget som skiljer sig åt i hur
> jag justerar dom...
> Men förklara gärna hur du ser på det, blev lite
> intresserad nu...!

Man måste ha mer spel i navet innan det fästs med snabbkopplingen. Kopplingen komprimerar axeln. Märkligt att man som cykelmek i 15 år inte känner till sådant.

Cribb skrev:
> 7. Tillbaka med axeln från höger och skruva dit
> konen på vänster sida. Den ska skruvas in tills
> det finns ett glapp som du nästan inte kan känna
> men som ändå finns där...

Gör man det som du beskriver kommer lagerspänningen bli för hög, först därför att låsmuttern pressar mot konan, och sedan för att qr-axeln trycker ihop det ytterligare. För att det inte ska bli galet i slutändan ska man ha ett rejält glapp i steg 7.

Ha ha ha...!!!
Naturligtvis ska man se till att glappet finns kvar, därför står det i punkt 8 att man kanske måste tänka på det så att inte glappet försvinner. Men det skrev jag ju inte i klartext så det är klart att mindre begåvade inte förstår... Läser ni inte vad som står innan ni börjar gnälla som kärringar?

Sen vet jag inte hur hårt ni drar åt era qr's men tydligen så anlitar ni ju den starkaste killen ni kan hitta eftersom ni vill komprimera axeln REJÄLT.
Jag personligen brukar dra åt den så hjulet sitter fast men fortfarande går att ta bort, det heter ju trotts allt SNABBkoppling och inte bakgaffelpress. Och med RÄTT tryck från qr'en så räcker det med ETT KNAPPT MÄRKBART glapp för att få ett PERFEKT resultat. Men jag har ju som sagt bara jobbat med det här i 15 år så jag har säkert fel.
Det bästa är alltså att börja med ett rejält glapp och sedan spänna snabbkopplingen så hårt att den tar bort glappet.
Låter ju mycket smidigare att justera lagret med qr'en än att justera lagret rätt från början, att jag inte tänkt på det tidigare!?

Cribb skrev:
> Låter ju mycket smidigare att justera lagret med
> qr'en än att justera lagret rätt från början,
> att jag inte tänkt på det tidigare!?

Poängen är att rätt lagerspänning justeras mha både konor och snabbkoppling. Hur stort spel man ska ha finns det olika metoder att komma fram till.

Lättast är nog denna metod.

hubadj_setup.jpg

http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=105

Så med andra ord ska det finnas ett litet glapp innan man monterar hjulet på cykeln..!?
Så än en gång, var det inte det som stod i punkt 7?
Far ut och cykla av er lite gnäll nu!

Rippa skrev:
> Lättast är nog [Park Tools] metod.

Håller med. T.o.m jag lyckas få till det efter några försök.

Sen kan man fundera på vad tobbevikings cykelhandlare säger om tobbe rotat i naven själv och sen åberopar garanti. Kanske i det här fallet är bäst att låta cykelhandlarn fixa det, och lära sig själv sen?

Som synes är det inte helt lätt att komma överens med ett gäng bagare hur smeten lättast blir deg.
All den info jag nu fått om ett navs uppträdande och justeringstekniker är ju helt grymt bra!
Jag förstår nu helt och hållet att det är normalt att det glappar i axeln när man har hjulet löst vid sidan om hojen. Bara att det inte ska glappa så mkt som det gör i mina hjul nu.
Har inte hunnit till handlaren idag, men jag blev så nyfiken på QR spännet så jag var tvungen att testa dra åt det. Hm... framhjulet behövde jag bara justera liiite hårdare på QR så försvan glappet helt och hjulet rullar schysst. Men man hör faktiskt att det inte rullar helt obehindrat utan har ett minimalt missljud. Bak däremot fick jag spänna så jag knappt orkade öppna QR igen. Men då blev även det hjulet helt ok. Förmodligen är detta en kombo av min ovana med tramphojar och en "inkörningsjustering". Det enda som förbryllar mig nu är framnavets missljud som jag ska åka till handlaren och höra mig för om. Blir det tvärnit där så får jag ta ställning till hur jag ska göra.
Har haft små funderingar på att uppgradera gaffeln och nu då kanske hjulen. Men misstänker att det är smartare att dras med denna hojen tills man inte pallar med den mer och helt enkelt köpa en "riktig" hoj.

Jag är inte blyg för att hävda min rätt hos en handlare som jag skrev innan, men precis detta var syftet med min tråd. Att få reda på av någan ANNAN än min handlare hur normalstatus är. Har efter köpet inte varit besvärlig på något sätt, bara efterfrågat vissa saker som tex "första service" samt velat köpa ett par trampor och cykelbyxor. Servicen upplystes jag om var inget som ingick i köpet, handlaren gav även sken av att det inte var nått nödvändigt och jag cyklade vidare utan service.
Bemötandet har inte varit helt bra dom tre-fyra gångerna och jag har handlat av andra handlare än dom som sålde mig cykeln. Men bara för att jag blivit tveksamt bemött så tänker jag inte stå som en idiot och gapa på dom om något som jag faktiskt har fel om. Jag litar helt enkelt inte på handlaren =( och min egen kunskapsnivå om detta är som ni kanske märker långt från hög.
Därför har jag varken velat skriva märke på hojen eller vilken handlare det rör sig om.
Samtidigt så vet dom flesta av er redan att jag inte gjort något klipp i klass med ett av dom sju underverken. Därför vill jag hålla mig till sakfrågan ( naven ) i detta fallet och slippa höra "Hade du köpt en scott för 25000 så hade du inte haft detta problemet"
Vill absolut inte smutskasta någon eller vara näsvis mot er som efterfrågat märke osv, jag är förmodligen bara rätt forumskadad =D Detta forumet har hjälpt mig med mycket nu i början av min hojkarriär! En underbar oas för mig som inte har drivor med elitcyklister som vänner... ännu haha

Men som sagt, nästa hoj blir ett bra kliv uppåt i klasserna.
Jag har trots allt denna hojen att tacka för att jag fått upp ögonen för cykling, lärpengar som ngn skrev!
//Tobbe

Tobbeviking. Det ska inte behövas "köras in". Antingen är det rätt justerat och insmort från början - eller inte. Vad andra har sagt om andra typer av nav här (chris king etc) gäller inte för dina.

Att du inte vill skriva vad det är för cykel gör det inte lättare för folk som har vana att hjälpa dig. Om du är känslig för den typen av kommentarer du befarar kanske inte internetforum är rätt fora för dig.

Rippa skrev:
> Tobbeviking. Det ska inte behövas "köras in".
> Antingen är det rätt justerat och insmort från
> början - eller inte. Vad andra har sagt om andra
> typer av nav här (chris king etc) gäller inte
> för dina.
>
> Att du inte vill skriva vad det är för cykel
> gör det inte lättare för folk som har vana att
> hjälpa dig. Om du är känslig för den typen av
> kommentarer du befarar kanske inte internetforum
> är rätt fora för dig.

Nä det handlar inte precis om att jag är känslig för kommentarer ang vad jag har för cykel utan mer precis för att det har en tendens till att kommentarerna hellre mynnar ut i att den som ställer frågan helt enkelt inte får ngt annat svar än att man ska köpa bättre prylar.
Så "forumskadan" beror verkligen inte av att jag blivit sårad för att folk rackar ner på vad man har för prylar utan mer pga att jag sett på flera andra forum just det fenomenet att man slutar hjälpa folk för att dom inte har tillräckligt hög nivå på grejerna som det gäller.
Mitt nick är lite mer än 10år och kom till på dom första forumen jag besökte ;)

Räcker det inte med att naven är av märket quando så sitter dom på en schwinn mesa, förändrar det något?
//Tobbe

Lite missljud här och lite glapp där är ju inte hela värden så länge som grejerna funkar. Sen är det klart man skall ta chansen att få det åtgärdat om man kan få det på garanti.

Låter som en bra idé att skaffa bättre hoj! Blir nog mycket roligare att cykla på, ett litet varningens finger bara. Det är mycket underhåll på cyklar om de ska fungera bra. Lager och kedjor slits och behöver omsårj även på dyra cyklar och några garantier på slitdelar finns inte. Själv åkte jag på att byta vevparti på min värsting efter bara 50-60 mil. Det ska egentligen inte behövas men förmodligen har en lagertätning eller något liknande varit dåligt från början. Att komma och hävda sin rätt vid sådant tillfälle är snarare ett utmärkt sätt att inte få en bra relation med sin LBS en att spara några hundringar på ett nytt lager. Jag kan ju alldrig bevisa att jag inte kört med cykeln under vattnet i en sjö eller toktvättat med högtryck rakt i lagret.

Att ge sin tramphoj lite kärlek och omsorg har jag inget större problem med... eller ja suck.
Ännu en pinal i mitt stall som kräver ständig omsorg, men det är väl så att jag redan räknat ut att det kräver sitt pyssel att hålla på även med MTB.
Jag tvättar och smörjer och pillar ju redan nu med min tramphoj, sker lite på rutin att vårda prylarna när man som jag redan kör enduro som kräver ständig service för att bitarna ska funka.

Det låter inte så skoj med vevpartiet på din hoj =(
Men alltså... räknas vevparti som en slitdel? Klingorna kan jag tänka mig, men vevpartiet?
Känns som jag missat något vesäntligt här, är det så att inga lager omfattas av garantin på en trampcykel? I min värld är det lite svårt att cykla om tex ett vevparti eller annat lager är trasigt?
Om jag får tänka/chansa fritt så borde väl ett vevparti hålla iaf ja säg 1000mil? Likaså nav och andra lager? För tar jag min egen cykling nu i år så har jag som sagt cyklat ca 50mil och det är inte på långa vägar några mängder. Vad kör en genomsnittlig motionär på ett år? 2-300mil?

Garantier täcker fabrikationsfel, ett lager som går sönder efter några månader är ofta svårt att få till fabrikationsfel. En annan del av cykeln som går sönder, helt till följd av att man kört med ett trasigt lager, har då givetvis gått sönder pga just detta - och i sig inte fabrikationsfel.

Med den simpla logiken, så gäller inga garantier. Om en vevarm däremot utvecklar sprickor efter 50 mil, eller i de flesta fall om det så sker efter 500 mil med, så brukar det räknas som fabrikationsfel om det inte på något vis kan fås till ett handhavande fel som att den har monterats inkorrekt.

castrello skrev:
> För det första: jag skulle inte elda upp mig
> för mycket för att jag inte fick en manual.
> Kanske du är en sån som läser sådana, men i 99
> fall av 100 står det inget matnyttigt i en
> cykelmanual. Att dina nav glappar lite är ingen
> katastrof, för in dem på service och påtala
> vänligt att det rimligtvis borde vara gratis för
> dig eftersom cykeln är så gott som ny. Jag är
> säker på att det fixar sig.
>
> Och personligen känner jag inte igen mig i
> Niko/frosts beskrivning i att han fått justera
> sina nav 3-4 gånger före de börjar hålla. Jag
> har haft nav i olika prisklasser: alivio, stx, lx,
> xt, deore, tiagra, ksyrium elite, ksyrium sl,
> coda, campagnolo ett par olika osv osv. En gång
> per nav har jag justerat dessa och det är ingen
> big deal. Man gör det hemma på några minuter.
>
> Sen att naven hugger har väl något med
> kvalitéten att göra.

+1 på allt det där (förutom att jag inte provat lika många olika nav då förstås)
Mina Biltemahjul på pendlarhojen har rullat drygt 2 år utan någon justering och är fortfarande i bra skick. Det som tar död på ett lager är smuts eller i Quando-fallet möjligtvis en opålitlig tillverkningsprocess. Normalt skall man inte behöva justera naven. Det har jag aldrig behövt göra och skulle aldrig acceptera det på ett fin-nav, det skall vara inkört och injusterat från fabrik.

Hej Hje, Jag har en kona process 153 och det är spel i baknavet. NMästan helt ny. Det rör sig fram och tillbaka. Någon som vet hur man justerar?

Tillbaka
Topp