Justera Shimano växlar - hur göra det systematiskt

nikasp

Aktiv medlem
(vet att det finns fler trådar men hittar inte exakt)

Hur gör ni praktiskt när man vill justera in växlarna från scratch? Jag har gått lite kurs med Cykloteket men har glömt hur man börjar och om man justerar fram och bakväxel en efter den andra. På pendlarn har jag bara Alivio och MTB:n SLX/XT men principen är väl exakt samma på alla Shimano va?

Det jag gjorde var att:
1) Lossa vajrarna fram och bak
2) La kedjan på yttersta kransen fram och bak och justerade High-skruven bak så ändläget bak blev rätt.
3) Sen justerade jag med skruv fram (var det Low som styr ändläge för stora kransen? - kommer inte ihåg).
4) La kedjan på innersta kransarna. Justerade ändläget med Low-skruven bak.
5) Justerade ändläget på främre minsta kransen.
6) Ställde växelreglagen rätt och kedjen på yttersta dreven igen.
7) Sträckte vajer till fram och bakväxel med tång och drog fast dem.
8) Justerade in växlarna med vajerspänning.

Var det där rätt? Efter ett jäkla fippel fick jag till växlarna bra men vill lära mig rätt sätt. Nu blev det rätt o-systematiskt så nästa gång lär också bli cirkus...

Hur gör ni med justerskruvarna när man börjar, skruvar man in dem i botten innan man börjar eller i botten och öppnar nåt varv för att ha justermån? Just nu så sticker skruvarna ut lite oroväckande långt på framväxeln. Ser och känns inte helt hundra.

1. Skruvar in båda vajerspännare helt, sen ut ett varv.
2. Ställer in ändläget för lilla drevet bak
3. Monterar kedja
4. Skruvar fast vajer på bakväxeln, spänner lite lätt med handen.
5. Växlar till stora drevet bak Och ställer in ändläge
6. Juster ändläget för lilllklinga.
7. Monterar vajer till framväxel.
8. Upp å stora klingan (lillla drevet bak) juster ändläge.
9. Växlar igenom kassetten, fixar vajerspänning på skruven till skrapfritt.
10. Växlar igenom kasett bak både på stor och liten klinga och justerar med vajerspänning så det är skrapfritt överallt.

Detta för min 2x10 drivlina.

För bakväxeln. Byt sexan och framåt. Lägg på minsta kransen bak med lös vajer och högervästerskruven längst åt höger. Växla ett snäpp åt vänster fast fortfarande med lös vajer. Sätt fast vajern. Trampa och justera högervänsterskruven åt vänster så att växeln hoppar upp ett steg samt slutar raspa. Då är bakväxeln kalibrerad perfekt.

Tio år sen, men ungefär så här gör jag när jag är noggrann:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/8671

Förutsättningarna förändras en aning när det inte finns justerskruvar på bakväxeln längre.

Den riktigt noggranna justeringen enligt den där instruktionen vill jag minnas är att spänna växeln så långt att det växlar över och sedan släppa ett halvt varv.

På en cykel med bakdämpare måste framväxeln justeras med en gubbe på sadeln. Det blir andra vinklar när cykeln hänger i ett mekställ.

Tackar för svaren! Jag får återkomma när jag ger mig på cykeln igen. Tänkte nog byta vajrar efter jag fått tummen ur och en beställning till Rose.

PS. Jag har en HT.

Tillbaka
Topp