Justerbar sadelstolpe. Köpråd??

Pelle Hå skrev:
-------------------------------------------------------
> Makten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Edit 2: Fast 31,6 mm fanns ju inte hemma där
> > heller:-/
>
>
> Den långa finns i lager, 435mm med 150mm
> slaglängd.

Jo, jag såg det. Men jag tror inte jag behöver den slaglängden och antar att den blir både svajigare och tyngre, för att inte nämna dyrare. Dock skulle den passa helt perfekt för den sadelhöjd jag har som högst om jag vill kunna droppa till minsta möjliga. Får sova på saken.

Justerbara sadelstolpar är ungefär som däck, dom slits ut och pajjar då och då. Köp en som duger och kasta skiten istället för att vänta på jobbiga reklamationer.

underscore skrev:
> Justerbara sadelstolpar är ungefär som däck,
> dom slits ut och pajjar då och då. Köp en som
> duger och kasta skiten istället för att vänta
> på jobbiga reklamationer.

Tänker du likadant när det gäller fjädrade framgafflar? Konstruktionen är ju snarlik.

underscore skrev:
> Justerbara sadelstolpar är ungefär som däck,
> dom slits ut och pajjar då och då. Köp en som
> duger och kasta skiten istället för att vänta
> på jobbiga reklamationer.

Tveksamt råd det där, även om man bara ser ekonomiskt på det är det svårt att hitta en tillförlitlig stolpe som är så billig att det är vettigt att prenumerera på dom? Ice lift har jag inte provat dock, den kanske klarar sig året om?

Jag skulle istället säga så här - justerbara stolpar behöver service titt som tätt, är tyvärr i sin linda och dras fortfarande med tillförlitlighetsproblem här och där. De flesta verkar klara sig helt ok, medan andra (ex jag) verkar ha fler problem än andra. Köp en vettig stolpe och serva den en gång om året är mitt råd. Och byt mot en fast om/när du ska åka mycket lift eller cykla i slask, minusgrader och vinterlera för att bespara stolpen en del.

Varianterna med intern dragning försvårar avsevärt att byta mot en vanlig stolpe, så de skulle jag skippa.

Senast ändrad:
Westman skrev:
> underscore skrev:
> -----
> > Justerbara sadelstolpar är ungefär som däck,
> > dom slits ut och pajjar då och då. Köp en
> som
> > duger och kasta skiten istället för att
> vänta
> > på jobbiga reklamationer.
>
> Tveksamt råd det där, även om man bara ser
> ekonomiskt på det är det svårt att hitta en
> tillförlitlig stolpe som är så billig att det
> är vettigt att prenumerera på dom?

Fast så dyra är dom inte. 2000 / år är försvinnande lite i de flesta happyiters årscykelbudget.

> Jag skulle istället säga så här - justerbara
> stolpar behöver service titt som tätt, är
> tyvärr i sin linda och dras fortfarande med
> tillförlitlighetsproblem här och där. De flesta
> verkar klara sig helt ok, medan andra (ex jag)
> verkar ha fler problem än andra. Köp en vettig
> stolpe och serva den en gång om året är mitt
> råd.

Shit.. Serva en sadelstolpe? Orka? 2000 spänn kostar skiten. Kan / orkar man inte serva den själv så kommer servicen äta upp inköpspriset i princip direkt.

> Och byt mot en fast om/när du ska åka
> mycket lift eller cykla i slask, minusgrader och
> vinterlera för att bespara stolpen en del.

Det gamla "kör en billig cykel på vintern så sliter du inte lika mycket på din dyra fina" = cykla hälften av tiden på en skitcykel istället för att ha kul? Nej tack. Däremot om liftfan vill hålla cykeln i sadeln så :-)

Ett par bra däck = 1000 kr. En bra justerbar sadelstolpe = 1500-2000 kr. Har inte hört någon som inte gnällt på sin justerbara sadelstolpe, och inte heller någon som skulle få för sig att köra utan (igen).

Men visst, kommer det en fin dyr justerbar sadelstolpe som har en bevisad driftsäkerhet över fyra-fem år och som kräver service om 500 spänn / år så håller jag med. Annars tycker jag det är tveksamma råd att kräva att folk kan och skall orka serva och göra research på en så billig pryl som ändå verkar pajja för dom flesta inom ett par år.

underscore skrev:
> Westman skrev:
> -----
> > underscore skrev:
> >
>
> > -----
> > > Justerbara sadelstolpar är ungefär som
> däck,
> > > dom slits ut och pajjar då och då. Köp en
> > som
> > > duger och kasta skiten istället för att
> > vänta
> > > på jobbiga reklamationer.
> >
> > Tveksamt råd det där, även om man bara ser
> > ekonomiskt på det är det svårt att hitta en
> > tillförlitlig stolpe som är så billig att
> det
> > är vettigt att prenumerera på dom?
>
> Fast så dyra är dom inte. 2000 / år är
> försvinnande lite i de flesta happyiters
> årscykelbudget.
>
> > Jag skulle istället säga så här -
> justerbara
> > stolpar behöver service titt som tätt, är
> > tyvärr i sin linda och dras fortfarande med
> > tillförlitlighetsproblem här och där. De
> flesta
> > verkar klara sig helt ok, medan andra (ex jag)
> > verkar ha fler problem än andra. Köp en
> vettig
> > stolpe och serva den en gång om året är mitt
> > råd.
>
> Shit.. Serva en sadelstolpe? Orka? 2000 spänn
> kostar skiten. Kan / orkar man inte serva den
> själv så kommer servicen äta upp inköpspriset
> i princip direkt.

Fast en komplett service av KS/Reverb kostar ju ungefär 4-500 och för att förlänga livslängden på en stolpe för 2500-3000 kr med ett år är ju rätt billigt. Visst kan man köpa ny istället för att serva om man vill, det gjorde min saliga morfar med sina bilar. Men det blir knappast mer ekonomiskt.

Däremot en stolpe för 1000 spänn, den hade jag bytt ut när den gav upp.

>
> > Och byt mot en fast om/när du ska åka
> > mycket lift eller cykla i slask, minusgrader
> och
> > vinterlera för att bespara stolpen en del.
>
> Det gamla "kör en billig cykel på vintern så
> sliter du inte lika mycket på din dyra fina" =
> cykla hälften av tiden på en skitcykel istället
> för att ha kul? Nej tack. Däremot om liftfan
> vill hålla cykeln i sadeln så :-)
>

Hehe! Jag tycker det är rätt fostrande för tekniken att gå tillbaka till stel stolpe på vintern, men det gör man ju som man vill. Däremot när du ska åka lift behöver du ju inte höjden kör den sänkt hela tiden, så då är det knappast "istället för att ha kul" utan bara vettigt att spara på stolpen. Har slitit loss Reverb-slangar i liftarna i både Vallåsen och Järvsö och slitit loss slangen i handtagsänden i Hafjell. Blir fort tröttsamt!

> Ett par bra däck = 1000 kr. En bra justerbar
> sadelstolpe = 1500-2000 kr. Har inte hört någon
> som inte gnällt på sin justerbara sadelstolpe,
> och inte heller någon som skulle få för sig att
> köra utan (igen).
>
> Men visst, kommer det en fin dyr justerbar
> sadelstolpe som har en bevisad driftsäkerhet
> över fyra-fem år och som kräver service om 500
> spänn / år så håller jag med. Annars tycker
> jag det är tveksamma råd att kräva att folk kan
> och skall orka serva och göra research på en så
> billig pryl som ändå verkar pajja för dom
> flesta inom ett par år.

KS Lev verkar rätt lovande för de flesta. Min har utvecklat ett litet glapp efter ca 10 turer, vilket gör mig irriterad då den skulle vara glappfri, men om det stannar där och den i övrigt är problemfri så är jag nöjd. Tiden får utvisa.

Westman skrev:
>
> Fast en komplett service av KS/Reverb kostar ju
> ungefär 4-500 och för att förlänga
> livslängden på en stolpe för 2500-3000 kr med
> ett år är ju rätt billigt.

Fast dom kostar inte 2,5-3k kr. Dom kostar mellan 1,4-2,5k kr.

> Visst kan man köpa
> ny istället för att serva om man vill, det
> gjorde min saliga morfar med sina bilar. Men det
> blir knappast mer ekonomiskt.
>
> Däremot en stolpe för 1000 spänn, den hade jag
> bytt ut när den gav upp.

Därav mitt råd att köpa det man har råd att kasta. Dom verkar inte hålla så lika bra att köpa en billigare KS för 1350 spänn med remote och se glad ut. Ett däckpar.

> Hehe! Jag tycker det är rätt fostrande för
> tekniken att gå tillbaka till stel stolpe på
> vintern, men det gör man ju som man vill.

Personligen tycker jag tekniken lider av hög stolpe. Man hamnar lätt i dumma XC-tankar och lägger vikten för långt bak helt i onödan.

> Däremot när du ska åka lift behöver du ju inte
> höjden kör den sänkt hela tiden, så då är
> det knappast "istället för att ha kul" utan bara
> vettigt att spara på stolpen.

Jag är ingen rutinerad liftåkare. Men jag lovar påstå att om man hade haft justerbar sadelstolpe när man cyklar liftburet så hade man inte alltid haft den i botten. Men så länge den är i botten så sliter man knappast på den iaf.

> Har slitit loss
> Reverb-slangar i liftarna i både Vallåsen och
> Järvsö och slitit loss slangen i handtagsänden
> i Hafjell. Blir fort tröttsamt!

Reverb är skit mao =)

Min Graviditets Dropper Turbo vägrar numer låsa i toppläget utan sjunker ner till "enduro läget" 1" längre ner. Får ta isär och smörja vajern tror jag.

Serenyeti skrev:
> Min Graviditets Dropper Turbo vägrar numer låsa
> i toppläget utan sjunker ner till "enduro läget"
> 1" längre ner. Får ta isär och smörja vajern
> tror jag.

Ett vanligt problem. Jag tror du har kommit åt skruven som sitter högst upp på nedre röret. Det ärt den släta ringen som håller kvar övre röret så att den inte åker ut.
Släpp lite på den så får du nog in övre läget igen. Man kan behöva sätta en liten tejp på den.

Robert skrev:
> Serenyeti skrev:
> -----
> > Min Graviditets Dropper Turbo vägrar numer
> låsa
> > i toppläget utan sjunker ner till "enduro
> läget"
> > 1" längre ner. Får ta isär och smörja
> vajern
> > tror jag.
>
> Ett vanligt problem. Jag tror du har kommit åt
> skruven som sitter högst upp på nedre röret.
> Det ärt den släta ringen som håller kvar övre
> röret så att den inte åker ut.
> Släpp lite på den så får du nog in övre
> läget igen. Man kan behöva sätta en liten tejp
> på den.

Samma problem här, har bara använt stolpen en tur men jag märkte att den "släta ringen" satt lite löst från början så jag drog åt den med handen :-) . Får ta och lossa på den lite lagomt och kanske fixera den med Loctite. Har en GravityDropper Turbo LP 5". Känns hur som helst oumbärligt med en dropper post.

Jag funderade länge på om jag skulle välja en hydraulisk eller mekanisk. Efter läst allt som gick att läsa på nätet i detta ämne så kom jag fram till några slutsatser.

Oavsett hydraulik eller mekanik kommer en stolpe att behöva underhåll/justeras, förr eller senare. Ungefär som en bakväxel kanske. En väldigt utsatt komponent.

Mekanisk.
Går i större utesträckning att felsöka och serva på egen hand. Mycket enkel konstruktion. Högre tillförlitlighet. Dock ful jämfört med de hydrauliska varianterna. Inte direkt något precisionsinstrument med tanke på vad stolpen kostar. Inte steglös.

Hydraulisk ( eller om det nu är luft?)
Bättre på alla sätt när den funkar. Måste skickas iväg på service.

Slutsats:
För den, till synes, enkla uppgiften att justera sadelhöjden on the fly behöver man inte blanda in hydraulik. (Min ståndpunkt idag, får kanske återkomma och revidera detta senare när jag har mer egen praktiskt erfarenhet i ämnet :-))

/Rikard

Rickard85: Jag gjorde samma bedömning och gick också på GD Turbo. Har haft den i över ett år och är mycket nöjd. Det fasta mellanläget 1" ner är mycket användbart som AM-läge.
Jag hade också några inkörningsproblem med dåligt spänd vajer, flyttande låsring och lite dålig passform för min I-beam.
Men kändes gött när nästan bara GD-stolpar fungerade felfritt vid mina kalla vinterturer. :)

Robert skrev:
> Rickard85: Jag gjorde samma bedömning och gick
> också på GD Turbo. Har haft den i över ett år
> och är mycket nöjd. Det fasta mellanläget 1"
> ner är mycket användbart som AM-läge.
> Jag hade också några inkörningsproblem med
> dåligt spänd vajer, flyttande låsring och lite
> dålig passform för min I-beam.
> Men kändes gött när nästan bara GD-stolpar
> fungerade felfritt vid mina kalla vinterturer. :)

Men den är ju så otroligt ful :)

pbeijer skrev:
> Robert skrev:
> -----
> > Rickard85: Jag gjorde samma bedömning och gick
> > också på GD Turbo. Har haft den i över ett
> år
> > och är mycket nöjd. Det fasta mellanläget 1"
> > ner är mycket användbart som AM-läge.
> > Jag hade också några inkörningsproblem med
> > dåligt spänd vajer, flyttande låsring och
> lite
> > dålig passform för min I-beam.
> > Men kändes gött när nästan bara GD-stolpar
> > fungerade felfritt vid mina kalla vinterturer.
> :)
>
> Men den är ju så otroligt ful :)

Ja.. ;)

underscore skrev:
> Därav mitt råd att köpa det man har råd att
> kasta. Dom verkar inte hålla så lika bra att
> köpa en billigare KS för 1350 spänn med remote
> och se glad ut.

Vilken modell syftar du på och var hittar du den till det priset?

happymtb.fr skrev:
> Vecnum moveloc kan sänkas 200mm
> http://www.vecnum.com/bike-parts/adjustable-seatpo
> st/moveloc-seatpost.html
> Nån som har provat?

Spontant skulle jag akta mig för onödigt långt slag, eftersom det förmodligen ger svajigare stolpe i översta läget. Men om den är bra i övrigt kan det säkert vara intressant:-)

Jag tror att många kan uppskatta längre slaglängd på stolparna och den finns i 140 och 170mm slaglängd också.
Min stack-höjd är 68mm vilket är ganska kort. Alla varianter har första sänktposition 40mm lägre och nästa 100mm lägre än max höjd, sista position är längst ner. (http://www.vecnum.com/bike-parts/adjustable-seatpost/specifications.html )
Sen är den ganska lätt med 560g för 200mm variant.

Tyskarna från MTB News verkar vara nöjda: http://www.mtb-news.de/news/2013/06...eindruckende-teleskopstuetze-aus-dem-allgaeu/

Den borde börja säljas innan slutet av året och ser lovande ut. vi får bara hoppas att den håller måttet! :)

Bump!

Nu har jag bestämt mig för en KS Lev till ena cykeln, och om den verkar bra så blir det en även till den andra. Har kikat runt efter olika leverantörer och det är ungefär lika dyrt överallt. Faktiskt nästan samma pris i Sverige som från Tyskland. Men, det finns en rad frågetecken. Kika på specarna (och bilderna) i dessa länkar:

http://www.bikester.se/kind-shock-lev-sadelstoed-272mm-hub-100mm-svart-323145.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1170/a69131/ev-fr-dh-seatpost-272-mm-x-400-mm.html

Olika färg och olika vikt. Visserligen står det att den från Bikester är "black", så bilden behöver ju inte lira med vad man får. Men det står också att det är 2012-modellen. Har den ändrats till 2013? Enda anledningen att inte beställa från BD är att den inte finns i lager. Visst, den ska komma in den 14:e, men det vet man ju aldrig.

Vad säger panelen?

Nu har min Reverb packat ihop. Funkade klockrent i ett halvår drygt, ställde cykeln i tre veckor och cyklade på andra cyklar, nu går den att trycka rakt ner utan att det tar emot.

Hur lång tid bör man räkna med att det tar att få tillbaka den från reklamation? En dryg månad eller så kanske?

Ang. att slänga istället för att strula så är det väl i så fall lika bra att ha två (med garanti på, från en strulfri leverantör) så att man kan cykla på en medan den andra är iväg. Min egna timkostnad som student är inte jättehög så det lönar sig i allra högsta grad att reklamera :)

Rattnalle skrev:
> Nu har min Reverb packat ihop. Funkade klockrent i
> ett halvår drygt, ställde cykeln i tre veckor
> och cyklade på andra cyklar, nu går den att
> trycka rakt ner utan att det tar emot.

Kan man inte pumpa i mer luft bara?

Makten skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Nu har min Reverb packat ihop. Funkade klockrent
> i
> > ett halvår drygt, ställde cykeln i tre veckor
> > och cyklade på andra cyklar, nu går den att
> > trycka rakt ner utan att det tar emot.
>
> Kan man inte pumpa i mer luft bara?

Den fungerar längre ner i slaget men inte överst. Fjärren känns också helskum.

Den rör sig upp lika fort som tidigare i nedre halvan av slaget. Det får mig att tro att lufttrycket inte är problemet. Lägre tryck borde innebära lägre hastighet upp tänker jag.

Dessutom lär den ju ändå vara trasig om den helt plötsligt tappar allt tryck. Brorsan hade samma fel på sin (två månader gammal) häromveckan och det var inget snack om den reklamationen, dock väntar han fortfarande på att få tillbaka den.

happymtb.fr skrev:
> Vecnum moveloc kan sänkas 200mm
> http://www.vecnum.com/bike-parts/adjustable-seatpo
> st/moveloc-seatpost.html
> Nån som har provat?

Jag ser verkligen inte poängen med mer än 125mm sänkning. Det kommer dessutom behövas att du har ett rätt kort sadelrör för att inte sadeln ska hamna för högt, eller väldigt långa ben. Dessutom mer flex som kan orsaka mer glapp..

Idag testade jag att använda höj och sänkbar sadelstolpe ihop med liftcykling. Det fungerar rätt bra men med det slag jag har på min gamla joplin så var lägsta höjden för hög. Dessutom så blir ju sadelvinkeln lite annorlunda mot vad man kanske vill ha. Men med mer slag så hade jag nog gett det fler chanser. Däremot så är det ju en sak till att fippla med och knasa med och krascha på grund av så är väl inget man bara börjar köra med utan att få jobba en hel del med tekniken.

Westman skrev:
>
> Jag ser verkligen inte poängen med mer än 125mm
> sänkning. Det kommer dessutom behövas att du har
> ett rätt kort sadelrör för att inte sadeln ska
> hamna för högt, eller väldigt långa ben.
> Dessutom mer flex som kan orsaka mer glapp..

Jag har 150mm och älskar dem allihop, de 25 sista är nästan bäst. Jag tror det spelar rätt stor roll hur långa ben man har faktiskt, med kortare ben tror jag man blir mer känslig för att sadeln är i vägen.

Eller så är det för att jag är van vid att köra på den lilla hojen, som har sadeln i dirtcykelhöjd = massor av utrymme.

Och du har helt rätt, det krävs ett kort sadelrör. det är precis därför det finns så få cyklar med geometri som jag tycker passar mig :)

Ang att slänga stolpen, stf? Köp en GD i så fall, min höll i 3 säsonger med sammanlagt kanske 5 timmar och 300kr i underhåll, jag bytte inte ens wire.

Ang det här med slitage, har jag fått för mig att vinkeln på sadelstolpen spelar STOR roll.
Personligen har jag lagt ner projekt "justerbar sadelstolpe" eftersom vinkeln på min ram är osannolika 67 grader, vilket enl. både KS och GD är "No Go".
Mindre än 70grader verkar slita för mycket på bussningarna, har inte fått något definitivt svar på vart gränsen går (bara att 67 grader inte kommer fungera).

Nån som kan bekräfta min teori? Eller ännu hellre, motbevisa mig. Drömmer forfarande att få köra ställbar stolpe...

// Larsa

Jag tycker det låter högst rimligt.

Om jag sitter långt bak på sadeln när jag trycker ner den kan jag helt klart känna att det går mindre mjukt än om jag sitter långt fram, antagligen just pga ökat tryck på bussningarna

Jag väljer marrans sida, ju the more sänkstolpe the marrier cykling. Jag har en reverb med 125mm, har funderingar på en Lev med 150 bara för att det går. Ju mer man får undan sadeln när det går nerför ju bättre tycker jag. Nu har jag säkert 7-8cm sadelstolpe(ojusterbar) ovanför sadelröret.

Fick min KS Lev 27,2 mm idag och inser plötsligt varför den är såpass dyr. Byggkvaliteten är helt superb! Vid montering blev det väldigt uppenbart, till exempel i de små stålkulor som låser sadeln i rotationsriktning med 20° intervall, så att man kan sätta vajerutgången i stort sett i vilken riktning man vill. Bultar, hållare och alla detaljer inklusive tumknappen lämnar verkligen inget övrigt att önska.
Den enda jag är lite putt på, är att just 27,2-mm-varianten INTE har ventil för att justera lufttrycket, vilket var en av anledningarna till att jag valde Lev istället för den billigare Supernatural:-/ Detta får man reda på genom en ilsket rosa lapp instucken i manualen. Tack så mycket för den!

Nåväl, intrycket är så bra av stolpen att det nog blir en 31,6 mm till andra cykeln också. Frågan är om man ska nöja sig med 125 mm slag eller gå på 150 på en gång.

För andra hugade spekulanter så får jag tipsa om hibike.de som verkar ha lägsta priset samt var snabba med leverans. Beställde i söndags kväll och fick den kring lunch idag:-) Deras mail om orderstatus håller dock ganska uselt språk, så det kan vara lite oklart vad som menas. I gengäld har hemsidan en föredömligt lättnavigerad menystruktur och det är lätt att hitta det man vill ha.

http://www.hibike.de/shop/catalog/tn/m-1/g-1/n95/c1/Seat-Posts.html

Makten skrev:
> Fick min KS Lev 27,2 mm idag och inser plötsligt
> varför den är såpass dyr. Byggkvaliteten är
> helt superb! Vid montering blev det väldigt
> uppenbart, till exempel i de små stålkulor som
> låser sadeln i rotationsriktning med 20°
> intervall, så att man kan sätta vajerutgången i
> stort sett i vilken riktning man vill. Bultar,
> hållare och alla detaljer inklusive tumknappen
> lämnar verkligen inget övrigt att önska.
> Den enda jag är lite putt på, är att just
> 27,2-mm-varianten INTE har ventil för att justera
> lufttrycket, vilket var en av anledningarna till
> att jag valde Lev istället för den billigare
> Supernatural:-/ Detta får man reda på genom en
> ilsket rosa lapp instucken i manualen. Tack så
> mycket för den!
>
> Nåväl, intrycket är så bra av stolpen att det
> nog blir en 31,6 mm till andra cykeln också.
> Frågan är om man ska nöja sig med 125 mm slag
> eller gå på 150 på en gång.
>
> För andra hugade spekulanter så får jag tipsa
> om hibike.de som verkar ha lägsta priset samt var
> snabba med leverans. Beställde i söndags kväll
> och fick den kring lunch idag:-) Deras mail om
> orderstatus håller dock ganska uselt språk, så
> det kan vara lite oklart vad som menas. I gengäld
> har hemsidan en föredömligt lättnavigerad
> menystruktur och det är lätt att hitta det man
> vill ha.
>
> http://www.hibike.de/shop/catalog/tn/m-1/g-1/n95/c
> 1/Seat-Posts.html

Detaljbilder!!!!! Cykelporr av den högre skolan.

marr skrev:
> Detaljbilder!!!!! Cykelporr av den högre skolan.

Ska se om jag kan ordna något imorgon i dagsljus. Svårt att ta vettiga bilder i lägenheten:-) Förresten är jag nog rätt jäkla ensam om att köra en lädersadel från Gilles Berthoud på en sån här stolpe, hehe.

Var nere i pannrummet (där cyklarna står) och mätte lite på andra, grövre cykeln. Jag har ungefär 21 cm från sadelröret till sadeln, så det är preciiiiis att 150 mm hade funkat. Men å andra sidan har jag 11 cm om jag kör den befintliga stolpen i botten, och det räcker. Så med en Lev med 125 mm slag kommer jag ändå komma lägre (enligt illustrationen på sida 8 i tråden) än med befintlig stolpe (som förmodligen tar stopp mot svetsarna för bakdämparlänkaget invändigt).

Således blir det en 125-variant för den hojen. Nu återstår bara att välja SPD-pedaler. Det står mellan vanliga XC XT och "Trail" som har lite mer yta. Fan vet om det gör nån skillnad i praktiken eller om man bara får en pedal som lättare slår i marken.

Makten skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Detaljbilder!!!!! Cykelporr av den högre
> skolan.
>
> Ska se om jag kan ordna något imorgon i dagsljus.
> Svårt att ta vettiga bilder i lägenheten:-)
> Förresten är jag nog rätt jäkla ensam om att
> köra en lädersadel från Gilles Berthoud på en
> sån här stolpe, hehe.
>
> Var nere i pannrummet (där cyklarna står) och
> mätte lite på andra, grövre cykeln. Jag har
> ungefär 21 cm från sadelröret till sadeln, så
> det är preciiiiis att 150 mm hade funkat. Men å
> andra sidan har jag 11 cm om jag kör den
> befintliga stolpen i botten, och det räcker. Så
> med en Lev med 125 mm slag kommer jag ändå komma
> lägre (enligt illustrationen på sida 8 i
> tråden) än med befintlig stolpe (som
> förmodligen tar stopp mot svetsarna för
> bakdämparlänkaget invändigt).
>
> Således blir det en 125-variant för den hojen.
> Nu återstår bara att välja SPD-pedaler. Det
> står mellan vanliga XC XT och "Trail" som har
> lite mer yta. Fan vet om det gör nån skillnad i
> praktiken eller om man bara får en pedal som
> lättare slår i marken.

Kör du någon gång utklickat så välj trail...

Har du mjukare än tokstyva sulor så välj trail.

Det är mina erfarenheter av xc modellen. Eller ja av samtliga spd pedaler av normal (lite storlek) de kräver sln sula, samt är obrukbara urklickade.

marr skrev:
> Kör du någon gång utklickat så välj trail...
>
> Har du mjukare än tokstyva sulor så välj trail.
>
>
> Det är mina erfarenheter av xc modellen. Eller ja
> av samtliga spd pedaler av normal (lite storlek)
> de kräver sln sula, samt är obrukbara
> urklickade.

Ambitionen är att aldrig köra urklickat, så det blir nog den PD-M780, som jag kört hittills (lite jobbigt att flytta skiten mellan cyklarna bara). Skorna är tillräckligt hårda verkar det som, och jag uppskattar en så liten yta som möjligt nedåt så att man slipper slå i underlaget i onödan.

Nu beställer jag innan jag ångrar mig:-)

Makten skrev:
> marr skrev:
> -----
> > Kör du någon gång utklickat så välj
> trail...
> >
> > Har du mjukare än tokstyva sulor så välj
> trail.
> >
> >
> > Det är mina erfarenheter av xc modellen. Eller
> ja
> > av samtliga spd pedaler av normal (lite
> storlek)
> > de kräver sln sula, samt är obrukbara
> > urklickade.
>
> Ambitionen är att aldrig köra urklickat, så det
> blir nog den PD-M780, som jag kört hittills (lite
> jobbigt att flytta skiten mellan cyklarna bara).
> Skorna är tillräckligt hårda verkar det som,
> och jag uppskattar en så liten yta som möjligt
> nedåt så att man slipper slå i underlaget i
> onödan.
>
> Nu beställer jag innan jag ångrar mig:-)

Låter som ett bra val :) lite känsliga lager bara, kräver en del vård och fett.

underscore skrev:
> Idag testade jag att använda höj och sänkbar
> sadelstolpe ihop med liftcykling. Det fungerar
> rätt bra men med det slag jag har på min gamla
> joplin så var lägsta höjden för hög. Dessutom
> så blir ju sadelvinkeln lite annorlunda mot vad
> man kanske vill ha. Men med mer slag så hade jag
> nog gett det fler chanser. Däremot så är det ju
> en sak till att fippla med och knasa med och
> krascha på grund av så är väl inget man bara
> börjar köra med utan att få jobba en hel del
> med tekniken.

Nu vet jag inte vilken bikepark du körde i, men troligen kommer du efter några gånger till också tycka att det är bättre att byta till en fast stolpe. Färre grejer att tänka på, färre grejer som kan gå sönder. Om du kör liftassisterat som i alp-cykling är det dock lätt värt det att lämna stolpen på.

Smaken är dock som baken. Själv tröttnade jag efter att ha kraschat sönder Reverben gång nr 3.

Fast reverb är väl också den mest lättkraschade stolpen som finns?

Jag körde med min GD både i Åre och Järvsö förra och förrförra året utan problem, det är ju bara att lämna skiten i botten och låtsas som att den inte finns. Reglaget på undersidan av styret så sitter det lika skyddat som ett växelreglage, och det är väl ingen som plockar lös växelreglagen för att inte köra sönder dem?

Senast ändrad:
Är också nöjd med min lev. Angående de där kulorna som håller sadeln, ett tips är att se till att gängningen är ordentligt infettad. Minsta lilla ärj eller rost så kommer sadeln inte gå att få av eftersom kulmuttern bara snurrar med bulten.

nic

LinusG skrev:
> Är egentligen skeptisk till justebar stolpe men
> tänkte ändå det kunde vara kul att testa.
> Fick igår hem en GD kopia(?) från taiwan.
> http://www.ebay.com/itm/2013-New-TMARS-Adjustable-
> Seatpost-Seat-Post-27-2X425mm-/140870294961
>
> Utan att inte ens ha monterat den så känns den
> fin och nog absolut värd sina 540 riskdaler.
> Kanske förblir det så eller begravs den djupt i
> ännu-ett-spontanköp-som-gick-fel-lådan i
> förrådet...
>
> // Linus

Har kört på den i nästan 2 månader och den fungerar klockrent fortfarande, lite rörelse i den men det tänker man inte på när man cyklar. Jag kör utan muffen och har bytt reglage också.

Jag kan rekommendera att ta isär den och fetta in allt nu på stört.

marr skrev:
> Detaljbilder!!!!! Cykelporr av den högre skolan.

Eftersom jag inte hade någon lust att skruva isär stolpen så får vi nöja oss med några översiktsbilder. Detta är numera en extremt mångsidig tjugonia som klarar allt från tiomilaturer på landsväg till Hellasbröt och korrekt mörkercykling:-) Ska väl dra dit lite reflextejp på diskreta ställen också så att man syns från sidan ordentligt.

DSC00566.jpg

DSC00567.jpg

DSC00568.jpg

Vajerdragningen fram är inte jordens vackraste eftersom den går delvis över vänster bromshandtag, men det är enda möjligheten om man vill kunna nå knappen utan att flytta handen från styret. Och det vill man. Ut med tummen och dutta till bara så sjunker sadeln mjukt och med precis lagom fart för att kunna ställa in rätt höjd utan att fippla upp och ned.

För övrigt har Hibike.de skickat nästa stolpe idag redan vid lunch! Jäkligt snabba måste jag säga. Med lite tur har jag den redan på måndag:-) Nu ska jag ut och öva på att cykla på bakhjulet. So long!

Någon som provat Thomson Elite Dropper än?

Blir nog en sänkstolpe framöver, men har fortfarande inte bestämt mig för vilket fabrikat.

Idag fick jag prova Lev:en på en riktigt knölig stig, och det var lite ovant med helt steglös justering måste jag säga. Det gäller verkligen att göra små rörelser och vara försiktig om man bara vill sänka sadeln lite grann, så det kan mycket väl vara en del fördelar med fasta lägen (Gravity dropper, med flera). Men då kan man å andra sidan inte få "perfekt" höjd för det man vill pyssla med.
Efter en stund kom jag på att det funkade rätt bra om man står på ena benet med pedalen i bottenpositionen, så att man verkligen känner hur mycket böjt benet kommer att vara i sadelns översta läge. Att stå med tramporna framåt och bakåt är hopplöst eftersom man inte har en aning om hur den effektiva sadelhöjden blir förrän det är för sent och man är framme vid det som föranledde höjdändringen.

Knappen sitter ganska långt ut från styret och jag funderar på om man skulle vända på den så att vajern kommer ut på undersidan istället. Det kan kanske bli lite trångt vid växelreglagen i och för sig. En annan fördel med det är att knappen kommer att sitta bättre skyddad vid eventuell vurpa.
En sista nackdel upptäckte jag på vägen hem, då sadeln plötsligt hade flyttats till sitt bakersta läge. Friktionen mellan hållaren och railsen är skitlåg och jag får nog ta och rugga upp ytorna med sandpapper.

Det bästa är ändå att man får två cyklar i en. 100 mm slaglängd låter kanske inte som så mycket, men jag är nog inte ensam om att vanligtvis bara sänka sadeln 2-4 cm vid stök om jag har fast stolpe. Tio centimeter är guld för stående cykling uppför knixiga partier eller svåra branter utför. Då har man fortfarande stöd för benen och kan röra sig väldigt fritt över cykeln med höfterna.

Avslutningsvis har jag svårt att tänka mig en bättre uppgradering av cykeln för samma pris, trots att KS Lev är rätt dyr (tvåtusen femhundra spänn från Tüskland).

LinusG skrev:
> Är egentligen skeptisk till justebar stolpe men
> tänkte ändå det kunde vara kul att testa.
> Fick igår hem en GD kopia(?) från taiwan.
> http://www.ebay.com/itm/2013-New-TMARS-Adjustable-
> Seatpost-Seat-Post-27-2X425mm-/140870294961
>
> Utan att inte ens ha monterat den så känns den
> fin och nog absolut värd sina 540 riskdaler.
> Kanske förblir det så eller begravs den djupt i
> ännu-ett-spontanköp-som-gick-fel-lådan i
> förrådet...

Den där ser helt identisk ut med ICE-stolpen jag hade. Förutom fästet för vajern då bara.
Helt okej kvalla och väldigt prisvärt, men att första sänkläget är på halva slaglängden gjorde den rätt kass i praktiken för min del. Gravity dropper har första läget en tum nedanför max, vilket borde vara mycket bättre. Konstigt att de inte härmade även detta.

Ursäkta bumpen med ett tredje inlägg av mig i rad, men jag lovade ju lite detaljbilder av KS Lev:en. Idag fick jag hem (eller snarare till jobbet) den andra med 31,6 mm diameter, och passade på att fota lite under monteringen på AM-cykeln.

Denna stolpe har ventil för justering av fjäderkraften, till skillnad från 27,2 mm-varianten som förmodligen är bökig att pumpa när det väl behövs. Här nedan ser vi de små stålkulor som jag nämnde tidigare, som låter sadeln justeras i lägen om 20° i förhållande till bottendelen av stolpen, så att man kan få vajerdragningen som man vill. Delarna ser ut att hålla rasande fin mekanisk kvalitet.

DSC00574.jpg

DSC00576.jpg

Eftersom denna stolpe är grövre är också svajigheten minimal. Likaså är vridningsglappet minimalt och mindre än på den tunnare varianten. Vi snackar en rörelse av sadelns framkant på kanske 1-2 mm.

Det tar lite tid att installera stolpen då höljet är illa krökt från förpackningen och måste rätas ut med våld, men följer man manualen så behövs ingen trimning av vajerlängden. Det uppgivna måttet där man ska klippa vajern (efter att ha bestämt en vettig längd på höljet, som är helt av plast utan stålspiral och kan knipsas snyggt med vanlig avbitare) ger helt perfekt längd och man behöver efter detta bara spänna justeringen av vajerhöljet ungefär ett gängvarv. Små detaljer som bidrar till det fina intrycket.

Tillbaka
Topp