Justering av bakväxel?

richard.elgh

Ny medlem
Justering av bakväxel?
Hej!

Jag försöker justera min bakväxel, något jag ej gett mig på tidigare.
Tycker jag lyckas ganska bra när jag har cykeln upp och ner, men så fort jag sitter på cykeln så händer inget när jag växlar.
Vad kan jag gjort för fel?

Tack på förhand!

Justering av bakväxel?
Hej,

Det är kanske växelreglaget som ger problemen? När du vände cykeln upp och ner kan något hänt i reglaget. Finns det något motstånd i reglaget när du växlar upp på större drev? Hade ett liknande problem för ett tag sedan. Vände cykeln upp och ned för att tvätta och rengöra den. När jag sedan vände den rätt fungerade bakväxeln (några dagar i varje fall).

Justering av bakväxel?
Hur har du gjort då? Det bästa sättet att få en fungerande växel, om allt är rent och fräscht, är att börja om från början.

Jag brukar göra så här. Det finns säkert andra sätt, men det här funkar för mig:

Lossa vajern helt från bakväxeln och ställ in ändlägena på bakväxeln. Ha kedjan på mittenklingan fram om du har 3-delat, på den inre om du har 2-delat. Veva runt i minst 60rpm. Kedjan ska gå tyst på det minsta drevet. Skruva stoppskruven (den översta i bakväxeln) på bägge hållen tills det börjar låta, och ställ skruven i mitten, gärna så bakväxeln går över pyttelite inåt mot att kedjan hoppar av det minsta drevet. Det brukar vara bra. Övre dödläget (den nedre skruven) ställer du så att bakväxeln är mitt under de största drevet på kassetten.

Ställ ut justerskruven i reglaget 1-2 hela varv så har du justermån inåt om det skulle bli för hårt spänt. Se till att reglaget är i lägsta läget, spänn vajern så hårt du kan för hand, utan att du rör bakväxeln inåt. Sen drar du fast vajern och provar växlarna. Testa innersta läget genom att dra i vajern för hand, upp till den näst minsta, släpp samtidigt som du vevar och kedjan ska genast hoppa ner till den minsta igen. Testa första växeln likadant, men parkera reglaget i läge 2.
När stoppskruvarna är rätt inställda, så justerar du vajerspänningen i reglaget tills det växlar rätt och snabbt i alla lägen. Går det långsamt neråt på kassetten så släpper du lite på vajerjusteringen, om den inte vill klättra upp på nästa drev ökar du.

En cykel får aldrig vara upp och ner, om det inte är mitt i en vurpa. Velominati #49
Men såklart ska växlarna funka ändå.

Justering av bakväxel?
Jag har gått enligt denna guiden: http://happyride.se/forum/read.php/1/180310

Detta har jag då gjort med cykeln upp och ner. Som sagt, det fungerar ganska bra. Sedan vet jag inte om det kan vara så att min bakväxel är något sliten. Vågar väl knappt berätta att den är 12 år gammal. :o

Men provade att cykla idag, efter att ha provat att ha cykeln "rättvänd" medan jag stod jämte och trampade.
Vi båda tillfällena fungerade det ganska bra. Dock är det inte 100 % korrekt.

Justering av bakväxel?
Är vajer och vajerhöljen 12 år gamla så börja där. Lite WD40 i reglagen. Se till att kedjan är bra, ren och väloljad. Olja/rengör även bakväxeln då det är ganska många glidytor där och är det smutsigt/osmort/igenbeckat så fungerar det inte bättre direkt.

Sen kan du justera.

Med slitna kärva vajerhöljen kommer det aldrig att gå justera det bra. Jag byter höljen och vajer varje år på fin cyklarna och vartannat på brukscyklarna. Bara som referens ...

Justering av bakväxel?
Vajern och vajerhöljen byttes förra året, så de fungerar bra. :)

Tack för tipsen. Ska se om jag kan justera bättre med hjälpen.
Framväxeln är ett ännu större problem än bakväxeln.

Tillbaka
Topp