Hur har du gjort då? Det bästa sättet att få en fungerande växel, om allt är rent och fräscht, är att börja om från början.
Jag brukar göra så här. Det finns säkert andra sätt, men det här funkar för mig:
Lossa vajern helt från bakväxeln och ställ in ändlägena på bakväxeln. Ha kedjan på mittenklingan fram om du har 3-delat, på den inre om du har 2-delat. Veva runt i minst 60rpm. Kedjan ska gå tyst på det minsta drevet. Skruva stoppskruven (den översta i bakväxeln) på bägge hållen tills det börjar låta, och ställ skruven i mitten, gärna så bakväxeln går över pyttelite inåt mot att kedjan hoppar av det minsta drevet. Det brukar vara bra. Övre dödläget (den nedre skruven) ställer du så att bakväxeln är mitt under de största drevet på kassetten.
Ställ ut justerskruven i reglaget 1-2 hela varv så har du justermån inåt om det skulle bli för hårt spänt. Se till att reglaget är i lägsta läget, spänn vajern så hårt du kan för hand, utan att du rör bakväxeln inåt. Sen drar du fast vajern och provar växlarna. Testa innersta läget genom att dra i vajern för hand, upp till den näst minsta, släpp samtidigt som du vevar och kedjan ska genast hoppa ner till den minsta igen. Testa första växeln likadant, men parkera reglaget i läge 2.
När stoppskruvarna är rätt inställda, så justerar du vajerspänningen i reglaget tills det växlar rätt och snabbt i alla lägen. Går det långsamt neråt på kassetten så släpper du lite på vajerjusteringen, om den inte vill klättra upp på nästa drev ökar du.
En cykel får aldrig vara upp och ner, om det inte är mitt i en vurpa. Velominati #49
Men såklart ska växlarna funka ändå.