Kaffe, vad har du i kvarnen/koppen

A matter of concrete 024, en tvättad colombiansk aji. Kom väl till sin rätt i en aeropress med Gagnés metod.
78F11875-2F2B-4CDB-8E6F-EBAE17A28296.jpeg

Arvid Nordquist har en ny Espresso på hela bönor jag personligen kan rekommendera: Buono

Jag kör den i min Delonghi Magnifica S (enkel helautomat) och tycker den ger en god välbalanserad espresso med bra, tät crema, mycket choklad och litesötma och bittermandel som jag verkligen gillar.

//Mange

Gammalt inlägg men Arvid Nordquist Espresso Buono är min favorit hittills bland de Espresso på hela bönor som finns tillgängliga i vanliga livsmedelsbutiker. Skillnaderna är dock ganska små kan jag tycka (jag är nog ingen finsmakare) och jag brukar ändå ibland prova lite olika sorter. Har för övrigt också en Delonghi Magnifica S.

Senast ändrad:
Gammalt inlägg men Arvid Nodquist Espresso Buono är min favorit hittills bland de Espresso på hela bönor som finns tillgängliga i vanliga livsmedelsbutiker. Skillnaderna är dock ganska små kan jag tycka (jag är nog ingen finsmakare) och jag brukar ändå ibland prova lite olika sorter. Har för övrigt också en Delonghi Magnifica S.
Ja håller med om att det är ganska jämt och inget sticker ut som överlägset bland de 100% arabica espresso jag hittat i livsmedelsbutik. Mina favoriter är Arvid Nordquist Giusto och Musetti Dolce. Jag kör också med en sån maskin hemma.

Hallå! Vad köper man hos vanlig handlare nu för tiden? Att ha Slöinge som vardagskaffe funkar inte riktigt i längden prismässigt. Gärna fylligt/fruktigt.

Visst hade Grandia ändrats? Sist jag köpte den var jag inte alls nöjd jämfört med hur det har smakat tidigare.

Köpte mig en påse Lavazza Rosso på ICA som hade extrapris men vetifasen alltså verkar ha druckit för mycket ljusrost alt. _riktig_ mellanrost det senaste.

Bryggs i moccamaster.

Hallå! Vad köper man hos vanlig handlare nu för tiden? Att ha Slöinge som vardagskaffe funkar inte riktigt i längden prismässigt. Gärna fylligt/fruktigt.

Visst hade Grandia ändrats? Sist jag köpte den var jag inte alls nöjd jämfört med hur det har smakat tidigare.

Köpte mig en påse Lavazza Rosso på ICA som hade extrapris men vetifasen alltså verkar ha druckit för mycket ljusrost alt. _riktig_ mellanrost det senaste.

Bryggs i moccamaster.
Jag kör just nu en 50% blandning av Lidl eko Bellarom och Löfbergs Organic medium. Lidls är lite för mörkrostad och Löfbergs lite för ljus. Blir en bra mix.

IMG_20230507_104011.jpg
Hittade detta på Ica Saltsjöbaden. Jäkligt gott, osar kvalitet för mig (som är långt ifrån expert iofs). Klart värt det lite högre priset, iaf som omväxling...

Göteborgare! Sedan jag flyttade hit har jag haft svårt att hitta ett kaffe som smakade som hemma i Borås. Körde nästan alltid Arvids Grandia men här smakar den helt annorlunda. Har testat diverse olika lättrostat och mellanrost från små rosterier men inte blivit helt nöjd, saknar fyllighet i kaffet.

Nu senast provar jag Swerl Smooth Rider (Brasilien) "Det perfekta kaffet för den som njuter av ett fylligare kaffe"
Tycker att detta kaffe har noll fyllighet..

Brygger efter konstens alla regler i Moccamaster, mäter 7g per kopp, maler i kvarn etc etc

Så vad kör ni för kaffe? Vill helst hålla mig till max mellanrost om det går, då jag upplever mörkrost som mest beskt nu för tiden.

Göteborgare! Sedan jag flyttade hit har jag haft svårt att hitta ett kaffe som smakade som hemma i Borås. Körde nästan alltid Arvids Grandia men här smakar den helt annorlunda. Har testat diverse olika lättrostat och mellanrost från små rosterier men inte blivit helt nöjd, saknar fyllighet i kaffet.

Nu senast provar jag Swerl Smooth Rider (Brasilien) "Det perfekta kaffet för den som njuter av ett fylligare kaffe"
Tycker att detta kaffe har noll fyllighet..

Brygger efter konstens alla regler i Moccamaster, mäter 7g per kopp, maler i kvarn etc etc

Så vad kör ni för kaffe? Vill helst hålla mig till max mellanrost om det går, då jag upplever mörkrost som mest beskt nu för tiden.
Du tror inte det kan vara vattnet? Inte upplevt det själv då jag byter sort mycket men det sägs ju att vattnet kan påverka en hel del hur smaken yttrar sig. Du får börja ta med 10l dunkar helt enkelt.

Därav riktad fråga till Göteborgare ;)
Har du provat Gringo eller Kafferäven. Lokala rosterier så det borde ju passa för vattnet.

Vad har ni för förslag på kaffekvarn? Jag vill köpa nytt portafilter till min gamla SAECO Aroma. Då behöver jag mala själv.
Allt beroende på budget så klart. Rancilio Rocky om budget (brukar gå att hitta på Blocket och liknande för ca1500kr) annars vill du helst ha steglös inställning för malskivorna. Finns ju kvarnar från 2500kr och uppåt. Materialsport tyvärr.

Min trotjänare Moccamaster dog igår efter 25 års användande.
Någon som jämfört:
mot
Optio är dyrare, stora(enda?) skillnaden vad jag kan se är att Option har en halvkanna funktion.
Dyrast är alltid bäst? :-)

Jag har två Moccamaster-bryggare, men har inte jämfört just de du frågar om, men jag tror att den jag har på landet är den nedre du länkar till.
Men kanske ytterligare ett val: Moccamaster termosbryggare
Särskilt om du har en uteplats/balkong/fikar länge och en bit bort från köket kan det vara fördel med termoskanna.

Sedan vill jag varna för de Moccamaster-bryggare som har manuellt droppstopp
Efter att ha köpt vår 1a Moccamaster, med automatiskt droppstopp, till boendet i stan var vi tvungna att även köpa en till landet. Det blev den billigaste med droppstopp jag kunde hitta på nätet, tyvärr visade det sig att det var modellen med manuellt droppstopp.
Det tog alltid några ggr med översvämning att komma ihåg det, så den på landet är nu utbytt mot en med automatiskt droppstopp!

Det finns (förstås) redan en köpa kaffebryggartråd, detta är ju Happy

Den som gick sönder (Moccamaster) har automatiskt och det blir det igen.Har en med manuell i stugan och farsan lyckas alltid med glömma det i låst läge..

Ska kolla tråden, mest intresserad av om Option är värd en tusing till.

Jag har två Moccamaster-bryggare, men har inte jämfört just de du frågar om, men jag tror att den jag har på landet är den nedre du länkar till.
Men kanske ytterligare ett val: Moccamaster termosbryggare
Särskilt om du har en uteplats/balkong/fikar länge och en bit bort från köket kan det vara fördel med termoskanna.

Sedan vill jag varna för de Moccamaster-bryggare som har manuellt droppstopp
Efter att ha köpt vår 1a Moccamaster, med automatiskt droppstopp, till boendet i stan var vi tvungna att även köpa en till landet. Det blev den billigaste med droppstopp jag kunde hitta på nätet, tyvärr visade det sig att det var modellen med manuellt droppstopp.
Det tog alltid några ggr med översvämning att komma ihåg det, så den på landet är nu utbytt mot en med automatiskt droppstopp!

Det finns (förstås) redan en köpa kaffebryggartråd, detta är ju Happy
Vi har en sådan som brygger gott kaffe. Mitt enda bekymmer är att genomrinningen är dålig när man brygger 8 koppar eller mer. Då svämmar gärna filterhållaren över. Jag vet inte om det är munstycket som är för litet eller om vårt billiga LIdl-filter är för grovt? någon som har erfarenhet av samma problem?

Vi har en sådan som brygger gott kaffe. Mitt enda bekymmer är att genomrinningen är dålig när man brygger 8 koppar eller mer. Då svämmar gärna filterhållaren över. Jag vet inte om det är munstycket som är för litet eller om vårt billiga LIdl-filter är för grovt? någon som har erfarenhet av samma problem?
Problemet är ju som du säger att kaffet inte rinner igenom tillräckligt fort. Det kan bero på de anledningar som du identifierar, men även (om du maler bönorna själv) att du maler för fint, att kaffet ger ett för stort motstånd för vattnet i filterhållaren (även förekomsten av s.k. "fines" - alltså väldigt små partiklar/damm av kaffet som täpper igen filtret). Prova i såna fall att mala lite grövre.

Annars får du prova andra filter, annat kaffe eller se över munstycket (och i såna fall reklamera bryggaren). Vi har såna bryggare på jobbet som brygger 10 koppar (av riktigt skitkaffe) flera gånger om dagen utan några såna problem.

Lidls filter verkar vara tätare än Melittas vanliga. Jag har råkat ut för samma sak. När jag kör med färdigmalt kaffe så får jag stänga av bryggaren när filtertratten börjar bli för full och sätta på igen när det sjukit. När jag maler själv så får jag mala lite grövre när jag använder Lidlfilter.

Lidls filter verkar vara tätare än Melittas vanliga. Jag har råkat ut för samma sak. När jag kör med färdigmalt kaffe så får jag stänga av bryggaren när filtertratten börjar bli för full och sätta på igen när det sjukit. När jag maler själv så får jag mala lite grövre när jag använder Lidlfilter.
Okej då ska jag testa att köpa finfilter nästa gång :)

Okej då ska jag testa att köpa finfilter nästa gång :)
Kaffefilter har varit uppe här tidigare, tex här
Då postades denna bild
1606996223130-png.456630

Men också

Kaffefilter kan alltså påverka kaffet på flera sätt

<REDIGERAT>
Råd & Rön-testet av kaffefilter finns här; gratis
Enl Råd & Rön är testresultatet i bilden ovan felaktigt, men det skall nu vara rättat!

Senast ändrad:
Har varit sugen ett tag på en sage pro , vet du om det går att programmera in snabbknappar på den med olika malinställningar för varje knapp ?
Tveksam, jag har inte sett det. Den har senaste inställningen i minne. Å andra sidan är det enkelt att ändra. Det är bara tid och finmalningsgrad som ändras lite, mest tiden.

Vi Har en med autodropstop på jobbet som gör ungefär så.
9 koppar, inga problem. 10 koppar, chaos. Konsekvent.
Men efter mycket experimenterande med filter och kaffe har vi bestämt oss att skylla på bryggaren.
Ingen har orkat reklamera.

Kaffefilter har varit uppe här tidigare, tex här
Då postades denna bild
1606996223130-png.456630

Men också

Kaffefilter kan alltså påverka kaffet på flera sätt

<REDIGERAT>
Råd & Rön-testet av kaffefilter finns här; gratis
Enl Råd & Rön är testresultatet i bilden ovan felaktigt, men det skall nu vara rättat!
Lite skrämmande med allt bly. Vet du varför det finns bly i filtren?

Tillbaka
Topp