Kaffe

Kaffe
Kaffe är aldrig OT. Gammal sedvänja här.

Har en OBH Nordica King of coffee som jag är nöjd med. Finns en annan som är strået vassare.

Kaffe
Sgt.Sauna skrev:
-------------------------------------------------------
> U2! MTBKR ;P

Cool. Jag brukar aldrig ha kaffe i flaskorna, men det kanske bara är jag. ;)

Kaffe
En vakumkokare á la Don Pedro finns det ingen bryggare som slår på fingrarna!

Hej förresten, är ny här och försöker snappa upp så mycket som jag bara kan om mtb då jag är helt nollad på området och just köpt mig en ny cykel :P

Kaffe
mtbkr skrev:
> Sgt.Sauna skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > U2! MTBKR ;P
>
> Cool. Jag brukar aldrig ha kaffe i flaskorna, men
> det kanske bara är jag. ;)

Halfway up the summit with an empty flask of tea...

Kaffe
Sgt.Sauna skrev:
> MTBKR måste ju ha menat att GoranS var OT eller
> hur?
> Detta är ju en viktig fråga, och är inte detta
> ett cykelforum eller har jag kommit fel?

Vafalls!? Är jag OT? Kan möjligen gå med på att min kommentar var OT, men att stämpla hela mig som OT var väl att ta i. ;-) Och lugn, jag ska överge denna tråd nu och låta kaffekonnässörerna ha den i fred.

Kaffe
Kanske en Mockamaster med en bönkvarn vid sidan, har inte bestämt mig om den ör ful eller snygg än... nån som provat den själv.

Förresten HåkanC hjulen (Mavic/ultegra) som du tippade mig om rullar galet bra. super

Kaffe
>
> Vafalls!? Är jag OT? Kan möjligen gå med på
> att min kommentar var OT, men att stämpla hela
> mig som OT var väl att ta i. ;-) Och lugn, jag
> ska överge denna tråd nu och låta
> kaffekonnässörerna ha den i fred.

Ska jag vara ärlig så visste jag nog inte var du var men jag var tydligen ute och cyklade :D

Hoj

Kaffe
Min bryggare gör det godaste kaffet

Bilagor

• 20120619_183954.jpg
    20120619_183954.jpg
    86.5 KB · Besök: 26
Kaffe
Snackar vi "vanlig" kaffebryggare (och inte Aeropress och liknande) är det utan tvekan Moccamaster.

Jag har kört en sådan under många år och jämfört med min nuvarande OBH Nordica King Of Coffee är skillnaden stor till Moccamasterns fördel. Enda egentliga nackdelen med Moccamaster är att kaffekannorna är rätt ömtåliga och att reservdelarna håller höga priser.

Kan du hitta en "king of coffee" till ett vettigt pris (under 700 pix) tycker jag dock att den är ett bra köp.

Melitta har en lite mer påkostad bryggare som ska vara rätt bra, har inte kunnat testa den så där kan jag inte uttala mig.

Kaffe
man köper en Stelton termos i valfri färg, sen ett alfi kaffefilter i plast eller keramik och brygger manuellt. allt man gör själv blir bäst, helst ska man väga sitt malda kaffe snarare än mäta det och föra logg ;]

11300423.jpg

ste005_42794803.jpg

Kaffe
Jag kör med en billig espressomaskin; en enkel eller dubbel espresso, och där efter en skvätt hett vatten (en americano alltså...). Dricker man som jag otroliga mänger på jobbet, kan man kosta på sig ett lite dyrare kaffe hemma (då det endast blir mer på helgen). Lavazza Crema e Gusto är ett bra kaffe som även fungerar fin-fint för en vanlig bryggare.

Är det brygg som gäller, tycker jag personligen att man gör det bästa kaffet med en tratt/sil/filter och häller på kokande vatten direkt från vattenkokaren... Slår mocca master, king of coffe enligt mig. Billigare är det oxå...

Att man skulle förlora vatten eller torka ut av kaffe är en myt har jag hört så det måste stämma...

Kaffe
Moccamaster alla dagar i veckan och en billig kvarn. Typ Wilfa CGR1-. Det viktigaste är att kvarnen har malskivor och inte knivar. Men då du bara ska ha den till brygg så är det inte lika viktigt att den kan mala riktigt fint (som till espresso), därför kan man köpa en billig kvarn. Eller en Hario Skerton, manuell och inte elektrisk.

Kaffe
salle skrev:
> Moccamaster alla dagar i veckan och en billig
> kvarn. Typ Wilfa CGR1-. Det viktigaste är att
> kvarnen har malskivor och inte knivar. Men då du
> bara ska ha den till brygg så är det inte lika
> viktigt att den kan mala riktigt fint (som till
> espresso), därför kan man köpa en billig kvarn.
> Eller en Hario Skerton, manuell och inte
> elektrisk.

Kan bara instämma kring det salle skriver om kvarn.

Fördelen med den här kombinationen förutom att det blir gott kaffe är också att det till skillnad från många andra metoder (bland annat nämnda här i tråden) är praktiskt att ha en kaffebryggare om du ska brygga mer än några få koppar kaffe. Aeropress, Bialetti, Espresso-maskin etc funkar fin-fint vid en eller två koppar, men sedan börjar det ta tid och det kanske inte alltid är vad man vill...

Kaffe
Snabb cykling kräva snabbt kaffe, och då menar jag givetvis inte Nescafé utan espresso. Tyvärr är inte min första förhoppningsvis snabba cykel levererad av Rose ännu så får nöja mig med snabbt kaffe så länge... Så här ser det ut i köket hemma hos mig:

espresso-high.jpg

Kaffe
Hett tips är ju riktigtkaffe.se - lika nördigt som happy fast med kaffe som huvudfokus. Är nog inte ensam på happy att vara reggad där också ...

Kaffe
blev galen på moccamastern på jobbet. Lite som en alfaromeo galet bra när allt funkar men mest frustration annars... Kör tyskt nu både bil o kaffebryggare. Förutsägbart och kompetent men aldrig spännande. Kanske borde prova campa?

Kaffe
Rosta själv är gott. Om man vill testa utan att behöva investera i en kafferostningsapparat för flera tusen så köper man en billig popcorn-maskin, en sådan som blåser varmluft. Det funkar helt ok. Jag har planer på att modda min så att det går att reglera temperaturen, men har inte riktigt hunnit/orkat än. Och tipset är att rosta utomhus...

Kaffe
Gillar espresso, kör Jura, en automatisk maskin (fast cappuccinon är semiautomatisk). Kör Mauro de luxe-bönor.

Om man, av någon anledning typ svärmor eller så, vill dricka vanligt bryggkaffe så gör moccamaster gott kaffe, har inte ägt den själv, så jag vet inte hur den håller osv. Philipsmaskinen på bilden längre upp i tråden har vi ägt, och den gör riktigt bra kaffe, håller bra och vettigt pris.

Kaffe
Hur gör man en bra latte? Jag Blir inte nöjd med skumningen. Skiljer sig skumningsegenskaperna på lakrisfri mjölk från vanlig? Eller är jag bara dålig?

Så här ser min bryggare ut btw. Det underlättar nog vid eventuella tips.

Bilagor

• happy_iphone_app.png
    happy_iphone_app.png
    164.7 KB · Besök: 40
Kaffe
Så här skummar jag:
1. Använd en kanna/behållare i stål, som är kyld.
2. Se till att mjölken är kall.
3. Håll kannan så att munstycket är lätt vinklat i förhållande till kannans botten, vid kanten av kannan.
4. Försök hålla munstycket ca: 1cm ovan kannans botten.
5. Håll en finger mot kannans botten, så du känner när mjölken blir varm, slå av ångan innan mjölken börjar koka (annars smakar det välling..).

Har funkat bra med såväl laktosfri som vanlig mjölk. Bäst funkar det med minimjölk tycker jag. Efter skumningen brukar jag slå kannan hårt i bänken några gånger för att få bort de stora bublorna.

Hoppas det hjälpte lite.

(Det bör dock sägas att det oftast är till andra jag skummar mjölk, själv trivs jag bäst med min espresso som den är :))

Tillbaka
Topp