[Kalender] 100 mil "Över trädgränsen"

Varför fick vi ingen bild till detta inlägg?
D673E493-B0E1-4539-8F52-D00B1F91EF81.jpeg

Per är i Malung 24h tidigare än min passering i fjol.
Peter Lundgren lämnade Malung 18.15 efter en liten paus. Han har liksom förra året en liggcykel. Det är inte bara en fördel i de rätt långa motlut denna sträcka är utrustad med. Undrar hur mycket tid han kommer att behöva på Sverigetempot om en månad.

Såg ju lovande ut ett tag där med god bonkkänsla på bilden från Sälen. Nu ser ni ju dock betydligt fräschare ut igen. Jag tror jag får kontakta banläggaren och se till att han ”snäpper upp” avslutningen på banan så att man slipper se så oberörda cyklister vid målgången

Skämt åsido, bra jobbat. När ni återhämtat er och samlat intrycken vore det som vanligt kul med en RR.

Vilken hundramilare! Ingen startande in på över 47 timmar. Bara fem startande men ändå. Enormt häftigt. Undrar om de hann njuta av naturen.

Såg ju lovande ut ett tag där med god bonkkänsla på bilden från Sälen. Nu ser ni ju dock betydligt fräschare ut igen. Jag tror jag får kontakta banläggaren och se till att han ”snäpper upp” avslutningen på banan så att man slipper se så oberörda cyklister vid målgången

Skämt åsido, bra jobbat. När ni återhämtat er och samlat intrycken vore det som vanligt kul med en RR.
Nästa gång blir det en ny avslutning som kapar distansen någon kilometer men verkar ökar klättringen något i alla fall. Svårt att avgöra från köksbordet då rwgps menar att den samlade höjden är i storleksordningen 23 000 m. Tyvärr kan jag inte göra mer :-(.

Nästa gång blir det en ny avslutning som kapar distansen någon kilometer men verkar ökar klättringen något i alla fall. Svårt att avgöra från köksbordet då rwgps menar att den samlade höjden är i storleksordningen 23 000 m. Tyvärr kan jag inte göra mer :-(.
Jo förresten så bör farten gå ner eftersom den nya sträckan är smal och krokig.

Det finns en lite nedvärderande myt om pissluktande randonneurer. När jag kom i mål satte jag mig i bilen och sov några timmar, sen åkte jag till startplatsen för att leverera mitt och Mollos stämpelkort. När jag kommer tillbaka och öppnar bildörren så luktar det som en sur barnblöja. Myten är bekräftad, men var kommer det ifrån? Svettas man ammoniak?

Det finns en lite nedvärderande myt om pissluktande randonneurer. När jag kom i mål satte jag mig i bilen och sov några timmar, sen åkte jag till startplatsen för att leverera mitt och Mollos stämpelkort. När jag kommer tillbaka och öppnar bildörren så luktar det som en sur barnblöja. Myten är bekräftad, men var kommer det ifrån? Svettas man ammoniak?
låter som att det är något fel på din bil, kanske ACn för jag luktar som en blomsteräng!

Är det inte att när man går tom på kolhydrat och börjar bränna fett (vilket man garanterat gör under ett långt randolopp) så kommer man in i ketos, vilket gör att både andedräkt och svett luktar ammoniak? Samma sker vid LCHF-diet.

Vi träffades på Sjömans konditori för kaffe, uppsnack och utdelning av stämpelkort, Biggmollo, Per, Roger och jag. I sista stund kom det in en liggist (en cyklist med liggcykel) som jag inte vet namnet på. Starten gick och vi 4 vanliga cyklister rullade på i bra fart. Per och Roger var starka och höll farten uppe runt 35 km/h. När vi kom till Smedjebacken hade vi ett totalsnitt på 32,1 km/h. Efter den för mig obligatoriska yoghurten och kexchokladen rullad vi vidare.

Borlänge passerades utan problem. Anländer Leksand ca 16:30 där det inmundigas pizza. Jag blir klar lite tidigare än de andra så rullar i väg lite sakta. Första delen av vägen upp mot Mora går igenom en fantastisk dalabygd.

Efter lite huvudräkning så kom vi fram till att det nog skulle vara stängt i Älvdalen när vi kommer dit och det är 12 mil till nästa ställe (Sveg), så vi stannar till i Mora för proviantering.

I backen upp till Evertsberg så börjar min framväxel krångla. Det är i stort sätt bara en lång nedförsbacken från Evertsberg till Älvdalen så det gick fort och lätt. Det visade sig att affären i Älvdalen fortfarande var öppen så vi fick chansen att fylla på förråden lite extra.

Från Älvdalen är de en 35 Km stigning som stundtals är ganska brant. När vi kommit upp till högsta punkten var solen på väg ner och vi stannade för att förstärka kläderna för nerfarten till Sveg. Jag var ganska varm så jag nöjde mig med att bara ta på mig vindvästen. Jag blir klar lite tidigare än de andra så rullar i väg lite sakta. Efter någon Km inser jag mitt misstag, och stannar för att ta på mig jackan. Alltid när man ska ta på sig något snabbt så krånglar det. De andra kommer rullande i bra fart och passerar när jag står med en jacka som har förvandlats till ett par byxor. Till slut får jag på mig jackan och det blir till att jaga. I uppförsbackarna kommer jag närmare men det kompenseras av att jag tappar nerför. Efter ett tag är jag nästan helt rökt och funderar på att ge upp och chansa på att komma i fatt vid stämplingen i Sveg. Lägger på ett sista ryck och kommer i fatt. Vi anländer Sveg ca 23:30

I Sveg blev det äggmacka och kaffe och vi gjorde oss klara för nattcykling. Jag måste erkänna att jag var inte speciellt lockad av att sätta mig på cykeln och ge mig ut på en 15 mila tripp i mörker till Särna, dessutom skulle vi komma fram till Särna innan något var öppet så nästa vattenhål skulle bli Lindvallen nästan 22 mil bort. Temperaturen hade gått ner till 10 grader och fuktigheten var påtaglig, men man kommer inte framåt om man inte rör på sig så det var bara att ta grisen i hornen och trampa i väg.

Jag blir klar lite tidigare än de andra så rullar i väg lite sakta. Jag piggnar till antingen var det av kaffet eller också av ett piller som jag fick av Per, (han påstod att det var en koffeintablett). Det blir aldrig helt mörkt. När jag passerar en liten äng så står det 2 älgar och tittar på mig sen ser jag att det sticker upp 3 par öron till ur gräset som vrider sig som radarantenner. De andra kommer i fatt mig efter ca 6 mil och då är det slut på fisåkandet. Nu börjar det bli rejält backigt och piggheten försvinner och övergår till uppgivenhet och trötthet. Har inte nog med energi att hålla temperaturen upp så fryser och skakar som en hund. Magen börjar göra sig påmind och när vi når högsta punkten på rundan och pausar så lägger jag mig ner på vägen för att dö. Efter att någon säger att nu har vi nåt toppen och hädanefter går det bara utför så kommer jag upp på cykeln. Nu börjar solen komma upp och det blir lite ljusare. Vid 05.30 så orkar jag inte hänga med starkingarna (Per och Roger), jag kör i fatt Mollo och säger att jag släpper för att lägga mig och sova, han tyckte det var en bra ide så vi lät de andra försvinna.

Vi hittar ett ödetorp i skogen där det står ett bord och 2 bänkar jag lägger mig på den ena och Mollo på den andra. Efter en stund braka min bänk ihop och hamnar på marken jag konstaterar att jag kan lika bra ligga kvar på bänken även om den ligger på marken. Vi halvsover i ca 20 minuter innan myggen hittar oss.

Kommer fram till Särna ca 08:15 och den lokal macken har just öppnat så det blir lite frukost. Vägen mellan Särna och Sälen är skittråkig, antingen för att den är det eller också för att jag tappat geisten och bävar inför backen från Sälen upp till högfjällshotellet. jag lyckas i alla fall bryta mig uppför backen till Lindvallen där vi fyller på med socker, salt och fett på Burger King.

Cyklar förbi nybyggda Sälen international Airport till nästa kontroll i Rörbäcksnäs. (jag funderar på vad som hände mellan Rörbäcksnäs och Malung men kommer inte på något, antingen hände det inget eller ock så har jag förträngt det) anländer Malung ca 17:30. Lite proviantering på Ica och studier av det lokala raggarlivet och sen i väg.

Vid starten berättade PeterT att han hade dragit om spåret efter Malung för att undvika 7 Km grusväg och förklarade hur vi som hade tankat ner en gammal GPX skulle köra. Vår intelligensnivå (i alla fall min) var inte på topp så vi hamnade i alla fall på grusvägen, men då fans det ingen återvändo så det var bara att fortsätta och plöja grus några Km.

Vägen mellan Malung och Hagfors är väldigt kuperad, Det går upp och ner hela tiden vilket gör att man tycker att man inte kommer någonstans trots att det är jobbigt. Jag glömde tanka vatten i Malung så det blev fort torrt, Mollo delade med sig av sitt vatten men det resulterade i att båda blev torra. Jag hade läst på var CircelK macken var vid sista kontrollen (Hällefors) men blandade ihop Hällefors med Lesjöfors så när vi kom till Lesjöfors och Mollo ville stanna vid en automatstation så propsade jag på att fortsätta till den Circel K som jag ”viste” fans vid utfarten. När samhället tog slut och skogen tog vid insåg jag mitt misstag och det var bara att vända och åka tillbaka.

Det fanns ingen vattenkran vid automatstationen. Bredvid macken hade några personer någon slags gårdsfest med hög stämning. Vi åkte dit för att fråga om de kunde bjuda på lite vatten och blev omedelbart idiotförklarade, (det är inte första gången det har hänt mig). Visst skulle vi få vatten bara de kunde hitta nyckeln, under tiden kunde vi väl släcka törsten med lite hembränt och öl. En av tjejerna kom fram till mig och tycke att jag var en idiot men en ganska skön idiot och gav mig en kram (jag vet inte om det var ett raggningsförsök men jag hade andra planer för kvällen). Vi fick tillslut vårt vatten och drog vidare igenom natten.

Vi kom till Hällefors vid 1 tiden och allt var stängt. Jag var ganska trött och letade efter en lämplig plats att ta en lur på, sneglade lite på hyrsläpen som stod på macken men Mollo var mer inne på att hitta en busskur på vägen. Lite handlingsförlamade åkte vi vidare. Efter några mil stannade vi till vid en grusväg, gick omkring som en skitnödig hund för att hitta lämplig sovplats men la mig tillslut mitt på grusvägen och sov ca 20 minuter.

I Lindesberg blir Mollo utskälld av en tjej, oklart varför. Nu börjar jag bli rejält sliten och hamnar i ett diffust tillstånd mellan dröm och verklighet där tankarna fladdrar i väg helt okontrollerat och utan något logiskt samband. Kommer i alla fall fram till Donken i Köping på något sätt.

Jag vet inte hur Peter har rekat den här rundan men höjdmeter och stigningsgrad var definitivt viktiga parametrar i algoritmen. 53/39 och 11/23 samt en krånglande framväxel vilket gjorde att jag drog mig för att använda lillklingan var inte en lyckat combo. Ska nog fundera på att göra något åt det innan Sverigetempot.

Egentligen var det en fin runda i svensk försommarskrud, fantastiska vyer uppe i fjällvärlden och magiska spegelblanka skogsjöar.

1623139135896.png

Man vet att man läser en rando-RR när man dyker på text som denna: "Jag var ganska trött och letade efter en lämplig plats att ta en lur på, sneglade lite på hyrsläpen som stod på macken men Mollo var mer inne på att hitta en busskur på vägen. Lite handlingsförlamade åkte vi vidare." :love:

Tack för rapporten. Förgyllde min lunchrast.

Bra RR Sven?
Din och Mollos runda andas mycket mer klassiskt Rando-misär.

Där har en nybörjare som jag mycket att lära. Mollo sammanfattade det efter målgång med att ”Det handlar om att skala bort all lyx så att det bästa alternativet är att sitta på cykeln och trampa”. Då förstod jag hur kapitalt jag och Per gjort bort oss: 6h hotellstopp i Malung, varm dusch, mat, skön säng och för min del nytt par bibs!!

Vilka nybörjare!! En helg upplagd för ett episkt äventyr och riktigt rando-misär blir förvandlat till endast en extra lååång träningsrunda.

Skärpning!! Nu blir det inget mer fjanteri, hädanefter blir det till att anamma rando själen och öppna famnen för dom äventyr som då väntar.

Om man ska fortsätta 100 mil till tror jag ert upplägg är mer framgångsrikt. Efter jag sovit några timmar i bilen så kände jag mig ganska fräsch och skulle nog kunna fortsätta några mil till om det inte hade varit för ganska svåra skavsår i rumpan, som måste åtgärdas till Sverigetempot. Är det någon som har någon bra lösning. Både sadel och byxor är väl utprovade och inskavda så där finns inte mycket att göra, Ormsalva? Vaselin? Eller något annat hopkok?

Om man ska fortsätta 100 mil till tror jag ert upplägg är mer framgångsrikt. Efter jag sovit några timmar i bilen så kände jag mig ganska fräsch och skulle nog kunna fortsätta några mil till om det inte hade varit för ganska svåra skavsår i rumpan, som måste åtgärdas till Sverigetempot. Är det någon som har någon bra lösning. Både sadel och byxor är väl utprovade och inskavda så där finns inte mycket att göra, Ormsalva? Vaselin? Eller något annat hopkok?

Jag brukar använda försvarets hudsalva. Mest efteråt, vid behov, men ibland även innan. Finns på tub, inte bara stift.

ganska svåra skavsår i rumpan, som måste åtgärdas till Sverigetempot. Är det någon som har någon bra lösning. Både sadel och byxor är väl utprovade och inskavda så där finns inte mycket att göra, Ormsalva? Vaselin? Eller något annat hopkok?
Som jag har skrivit här tidigare:
För att undvika liknande problem när jag cyklar långt smörjer jag mig (inte byxorna) med
Jukon-salva
images

http://www.hardford.se/vara-varumarken/jukon/
"Jukon uppfanns 1927 av en sjökapten och kanske var det därför som salvan från början innehöll både valfett och fiskleverolja. Salvan har idag en modernare formulering med en unik kombination av bivax, sheasmör och essentiella omega-3 fettsyror."
Säljs på apotek, onlineapotek och välsorterade dagligvarubutiker.

Har man fått 'problem' så är Inotyol en bra salva
inotyol001_85811522.jpg

"Inotyol är en fet salva som verkar mjukgörande och skyddande och som lindrar sveda och klåda vid hudirritation.
Inotyol används för behandling av icke infekterade hudåkommor t.ex. skrubb- och skavsår, självsprickor, hudrodnad/irritation"
Säljs på både apotek och onlineapotek

Har man fått ont men vill kunna fortsätta att cykla rekommenderar en del Xylocain, det är snabbverkande, men effekten går snabbt över.
För den som behöver smärtlindring under längre tid finns det en bättre kräm som är både snabb och långtidsverkande, nämligen
Emla
shamoa-baf97f5997.jpg

"Emla är ett lokalbedövningsmedel som kan användas på både barn och vuxna och som går att köpa receptfritt via webbapotek eller närmaste apotek. Emla innehåller en blandning av bedövningsmedlen lidokain och prilokain. Emla bedövar huden"
Säljs receptfritt i en liten tub på både apotek och onlineapotek

Jag har också använt inotyol och tycker den är fantastiskt. Har tom börjat använda den som insmörning under cyklingen istället för vanlig rumpsalva och det funkar (i alla fall för mig) utmärkt. Mycket fett.

Tillbaka
Topp