Randonneur_Stockholm
Aktiv medlem
[Kalender] Barkarby 300 Vamos ala Öregrund
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förra året fick jag 2030 höjdmeter enligt wahoo cykeldator och avläst på ridewithgps men det är knappt jag tror på det. Banan är ganska "backlös" jämfört med Södertörn där jag hör hemma. På Södertörn måste man leta efter backiga vägar för att närma sig 1 % höjdmeter per körd sträcka.
Vi får hoppas att vägen från Östhammar ut till Öregrund är färdigställd, förra året var den hemsk med makadam.
Makadamen fanns inne i skogen utefter Kavarövägen.Är det via golfbanan ut mot Kavarö in till Öregrund? Åker eventuellt ut nästa helg och kan kolla då.
Det är stor skillnad på hur man avläser cykeldatorn. Förra årets runda fick jag 2000 höjdmeter med ridewithgps och 1600 höjdmeter med Strava. Senaste 200 från Södertälje gav i cykeldatorn och med Strava 1796 höjdmeter på 210 km men med ridewithgps 1996 höjdmeter på 230 km. Jag tror att Ridewithgps beräknar avstånd och höjdmeter med mycket tätare intervaller.Min garmin tyckte 2025 hm förra året.
Kan det inte även handla om hur mycket man måste klättra för att det skall räknas som höjdmetrar. Tror garmin inte räknar "gupp" utan enkom "backar". Gissar att det inte finns eller att alla inte följer iso standarden för vad som är en backe därav olika resultat.Det är stor skillnad på hur man avläser cykeldatorn. Förra årets runda fick jag 2000 höjdmeter med ridewithgps och 1600 höjdmeter med Strava. Senaste 200 från Södertälje gav i cykeldatorn och med Strava 1796 höjdmeter på 210 km men med ridewithgps 1996 höjdmeter på 230 km. Jag tror att Ridewithgps beräknar avstånd och höjdmeter med mycket tätare intervaller.
Backe = minst 300 hmKan det inte även handla om hur mycket man måste klättra för att det skall räknas som höjdmetrar. Tror garmin inte räknar "gupp" utan enkom "backar". Gissar att det inte finns eller att alla inte följer iso standarden för vad som är en backe därav olika resultat.
Det är just vad "tätare intervaller" innebär.Kan det inte även handla om hur mycket man måste klättra för att det skall räknas som höjdmetrar. Tror garmin inte räknar "gupp" utan enkom "backar". Gissar att det inte finns eller att alla inte följer iso standarden för vad som är en backe därav olika resultat.
När det var nytt med GPS:er använde de sig mest av tryck om jag minns det hela rätt. Då fick man ange vid vilken höjd man startade. Gissar att de fortfarande använder sig av tryck. Åtminstonde får jag ungefär samma antal höjdmetrar på som för 20 år sedan på samma sträcka.Sen är väl inte GPS speciellt bra på höjd överhuvudtaget. Och pågående GPS störningar från öster hjälper nog inte.
I randosammanhang har jag hört termen användas för biten öster om Gimo bort mot Hargshamn, d.v.s. den biten som ingår åt båda hållen på denna tur och en gång på Saltluft-30-milaren.Gimorakan är väl 292 väst om Gimo mot Österbybruk?
Men den delen av 292 man cyklar på täbys300 är rätt kämpig också.
Cyklar fortare!Om man inte kommer hinna hem till åtaganden vad gör man då?
A) ställer in åtaganden
B) åker någon form av pendeln hem.
Tänker att det borde bli ”långt” oavsett vart man viker av?
Ställer in åtaganden eller ställer in randot. Det är inte alltid då går smidigt med pendel hem.Om man inte kommer hinna hem till åtaganden vad gör man då?
A) ställer in åtaganden
B) åker någon form av pendeln hem.
Tänker att det borde bli ”långt” oavsett vart man viker av?
Sedär, jag trodde rutten gick ut norr från Gimo.I randosammanhang har jag hört termen användas för biten öster om Gimo bort mot Hargshamn, d.v.s. den biten som ingår åt båda hållen på denna tur och en gång på Saltluft-30-milaren.
Edit: I streetviewen ser biten väster om Gimo inte så rolig ut.
Har själv i skapligt bonkat tillstånd lagt mig och vilat i tio minuter längs den vägsträckan en gång då jag blev ruskigt sömnig.Sedär, jag trodde rutten gick ut norr från Gimo.
Men ja, den delen är riktigt seg, den har ändå några krön att ta fäste på som underlättar.
Sist jag körde Saltluft så var jag solo och det regnade, men slutade precis när jag svängde in på 292an, tror jag hade sidamed också, det var ljuvligt.
I randosammanhang har jag hört termen användas för biten öster om Gimo bort mot Hargshamn, d.v.s. den biten som ingår åt båda hållen på denna tur och en gång på Saltluft-30-milaren.
Edit: I streetviewen ser biten väster om Gimo inte så rolig ut.
Kommer inte ha någon färdbar landsvägscykel. Har bara blivit den ena saken efter den andra. Blev igår tvungen beställa hem nytt bromshandtag pga trasigt växelreglage. Men ska nog köra, får bli grushojen så fall. Blir rätt cykel för 6% av turen vart fall.
Vet ej. Min %-andel grus utgick från vad Stravas ruttplanerare säger, och den visar grus den sträckan. Men det betyder ju inte det är så.Är det fortfarande grus mellan Österåker och Öregrund?