[Kalender] Barkarby 300 Vamos ala Öregrund

+3,035 hm enligt uppgift på Brevetkalendern. Taget från Ride-with-gps antar jag. Undra varför den alltid kommer fram till såna fantasiffror när gäller höjdmeter? Det är ju alpinnivå på det. Blir runt 2000 h/m när laddar upp gpx-filen i Strava. Låter rimligare, även om det rätt mycket det med.

Ja, det är nog med största säkerhet därifrån uppgiften kommer. Jag gissar att det är någon sorts "brusackumulering" som slår till.

1775382880252.webp

Förra året fick jag 2030 höjdmeter enligt wahoo cykeldator och avläst på ridewithgps men det är knappt jag tror på det. Banan är ganska "backlös" jämfört med Södertörn där jag hör hemma. På Södertörn måste man leta efter backiga vägar för att närma sig 1 % höjdmeter per körd sträcka.

Vi får hoppas att vägen från Östhammar ut till Öregrund är färdigställd, förra året var den hemsk med makadam.

Håller med om att det låter lite mkt. Skulle vara mer än VR och även om VR inte är så väldigt kuperad känns det spontant som den borde ha lite fler hm. Sen är det förvisso olika typer av vägar så man kan ju lura sig.

Förra året fick jag 2030 höjdmeter enligt wahoo cykeldator och avläst på ridewithgps men det är knappt jag tror på det. Banan är ganska "backlös" jämfört med Södertörn där jag hör hemma. På Södertörn måste man leta efter backiga vägar för att närma sig 1 % höjdmeter per körd sträcka.

Vi får hoppas att vägen från Östhammar ut till Öregrund är färdigställd, förra året var den hemsk med makadam.

Är det via golfbanan ut mot Kavarö in till Öregrund? Åker eventuellt ut nästa helg och kan kolla då.

Jo stämmer rätt bra med mina anekdotiska observationer att man kan halvera höjdmeterangivelsen på Randokallendern för få ungefär rätt

Min garmin tyckte 2025 hm förra året.
Det är stor skillnad på hur man avläser cykeldatorn. Förra årets runda fick jag 2000 höjdmeter med ridewithgps och 1600 höjdmeter med Strava. Senaste 200 från Södertälje gav i cykeldatorn och med Strava 1796 höjdmeter på 210 km men med ridewithgps 1996 höjdmeter på 230 km. Jag tror att Ridewithgps beräknar avstånd och höjdmeter med mycket tätare intervaller.

Det är stor skillnad på hur man avläser cykeldatorn. Förra årets runda fick jag 2000 höjdmeter med ridewithgps och 1600 höjdmeter med Strava. Senaste 200 från Södertälje gav i cykeldatorn och med Strava 1796 höjdmeter på 210 km men med ridewithgps 1996 höjdmeter på 230 km. Jag tror att Ridewithgps beräknar avstånd och höjdmeter med mycket tätare intervaller.
Kan det inte även handla om hur mycket man måste klättra för att det skall räknas som höjdmetrar. Tror garmin inte räknar "gupp" utan enkom "backar". Gissar att det inte finns eller att alla inte följer iso standarden för vad som är en backe därav olika resultat.

Jo det varierar definitivt mellan olika mätare. Min Bolt visar i princip alltid minst 10% mindre än andra med Garminenheter när vi cyklat samma.

Kan det inte även handla om hur mycket man måste klättra för att det skall räknas som höjdmetrar. Tror garmin inte räknar "gupp" utan enkom "backar". Gissar att det inte finns eller att alla inte följer iso standarden för vad som är en backe därav olika resultat.
Backe = minst 300 hm
Knäppa = uppförslut på < 300 hm
😉

Det är just vad "tätare intervaller" innebär.
När jag tänkt lite mer tror jag att problemet kanske ligger i hur mycket olika enheter och program "genomsnittar" varje enskild mätning. Varje enskild mätning hoppar omkring kring den exakta positionen och det kan vara ett av orsakerna till att Strava tagit bort de riktigt korta sträckorna för KOM. Om du hade tur, första mätningen sker en bit in på sträckan och sista en bit innan slutet men visar start- och mållinje har du fått många meter gratis. Ju mer systemet "genomsnittar" desto mindre betydelse får mäthoppen men då kan systemet missa de små avstickarna vi gör eller de 100 backarna på 5 höjdmeter.

Sen är väl inte GPS speciellt bra på höjd överhuvudtaget. Och pågående GPS störningar från öster hjälper nog inte.
När det var nytt med GPS:er använde de sig mest av tryck om jag minns det hela rätt. Då fick man ange vid vilken höjd man startade. Gissar att de fortfarande använder sig av tryck. Åtminstonde får jag ungefär samma antal höjdmetrar på som för 20 år sedan på samma sträcka.

Cykeldatorn använder tryck eller en kombination av tryck och GPS för att mäta höjd. Jag får aldrig samma summa på höjdmeter upp som höjdmeter ner trots att jag startar och slutar på samma ställe.

Strava använde tidigare höjddatabaser som gjorts med sattellt för hela jorden. De har dock ganska dålig upplösning. 30x30m om jag minns rätt. Broar blir ofta nedför + uppför.

Strava har nu gått över till att använda sin egna höjddatabas där de samlat data från alla loggar från enheter med höjdmätare. De har också en gräns på 2m höjdskillnad för att det ska räknas som backe.

Cyklade ut till landet i fredags. Med förbehåll om att det hunnit bli kolsvart och iskallt när jag kom till Öregrund så fokus låg på att hålla sig varm och på vägen.
Överlag fint hela vägen från Stockholm. Knappt 900 hm enligt Garmin från Lidingö till färjeläget i Öregrund.

Håller med RWGPS "känns som" 🤣 det eviga böljandet upp och ner suger i benen.

Jag har anmält mig. Jag gissar att det är liknande antal hm även i år.
Gimorakan är ju en pärla man inte vill missa 😜

Är Gimo-rakan biten mellan Knutby och Gimo?
För den delen hatar mest, närmast efter helvetet att ta sig ut från stan.

Gimorakan är väl 292 väst om Gimo mot Österbybruk?
Men den delen av 292 man cyklar på täbys300 är rätt kämpig också.

Jag väntar anmäla mig tills jag har en cyklingsbar cykel.. fast kanske bättre press på mekanikern om jag anmäler mig redan nu?
Kan förstås ta till pendlaren eller gruscykeln om skulle visa sig inte hinner få ihop det.

Senast ändrad:
Gimorakan är väl 292 väst om Gimo mot Österbybruk?
Men den delen av 292 man cyklar på täbys300 är rätt kämpig också.
I randosammanhang har jag hört termen användas för biten öster om Gimo bort mot Hargshamn, d.v.s. den biten som ingår åt båda hållen på denna tur och en gång på Saltluft-30-milaren.

Edit: I streetviewen ser biten väster om Gimo inte så rolig ut.

Någon gång måste man börja randoåret. Varför inte med den här. Gu va segt det är på Skålhamvägen hemåt. Fått mindre psykbryt där varje gång. Obra att randonöra på sträckor man brukat sprätta på.

Om man inte kommer hinna hem till åtaganden vad gör man då?
A) ställer in åtaganden
B) åker någon form av pendeln hem.
Tänker att det borde bli ”långt” oavsett vart man viker av?

Om man inte kommer hinna hem till åtaganden vad gör man då?
A) ställer in åtaganden
B) åker någon form av pendeln hem.
Tänker att det borde bli ”långt” oavsett vart man viker av?
Ställer in åtaganden eller ställer in randot. Det är inte alltid då går smidigt med pendel hem.

I randosammanhang har jag hört termen användas för biten öster om Gimo bort mot Hargshamn, d.v.s. den biten som ingår åt båda hållen på denna tur och en gång på Saltluft-30-milaren.

Sedär, jag trodde rutten gick ut norr från Gimo.
Men ja, den delen är riktigt seg, den har ändå några krön att ta fäste på som underlättar.

Sist jag körde Saltluft så var jag solo och det regnade, men slutade precis när jag svängde in på 292an, tror jag hade sidamed också, det var ljuvligt.

Senast ändrad:
Sedär, jag trodde rutten gick ut norr från Gimo.
Men ja, den delen är riktigt seg, den har ändå några krön att ta fäste på som underlättar.

Sist jag körde Saltluft så var jag solo och det regnade, men slutade precis när jag svängde in på 292an, tror jag hade sidamed också, det var ljuvligt.
Har själv i skapligt bonkat tillstånd lagt mig och vilat i tio minuter längs den vägsträckan en gång då jag blev ruskigt sömnig.

Ne den biten mot Hargshamn är inte kul den heller. Föredrar att köra på 288an till Börstils kyrka och sen in innan kyrkan, även om det är mer trafik så händer det i alla fall liiiite mer och det är en relativt kort bit.
Sen kan man ju alltid svänga av mot Valö och köra småvägar för att hamna strax efter Östhammar vid Norrskedika. Inte snabbaste vägen men trevligare.

Ett trevligt alternativ till Gimo-rakan är att cykla in till Gimo och där norrut förbi Hökhuvud. Det blir lite kortare men mycket trevligare och jag tror att rundan ändå håller sig på rätt sida om 300.

Kommer inte ha någon färdbar landsvägscykel. Har bara blivit den ena saken efter den andra. Blev igår tvungen beställa hem nytt bromshandtag pga trasigt växelreglage. Men ska nog köra, får bli grushojen så fall. Blir rätt cykel för 6% av turen vart fall.

Kommer inte ha någon färdbar landsvägscykel. Har bara blivit den ena saken efter den andra. Blev igår tvungen beställa hem nytt bromshandtag pga trasigt växelreglage. Men ska nog köra, får bli grushojen så fall. Blir rätt cykel för 6% av turen vart fall.

Är det fortfarande grus mellan Österåker och Öregrund?

Tillbaka
Topp