[Kalender] Dirty Halland

[Kalender] Dirty Halland
Iår lönar det sig att ha gjort sin backträning och att ha den låga utväxlingen. Vi siktar på 2500-3000hm på årets rutt! =) Höjdmeter blir årets tema på 2023 rutten. Fler detaljer och exakt startplats kommer släppas så snart som möjligt då vi filar på det sista.

[Kalender] Dirty Halland
Iår lönar det sig att ha gjort sin backträning och att ha den låga utväxlingen. Vi siktar på 2500-3000hm på årets rutt! =) Höjdmeter blir årets tema på 2023 rutten. Fler detaljer och exakt startplats kommer släppas så snart som möjligt då vi filar på det sista.
Ser fram emot en tripp tvärs över landet för att kickstarta igång 2023 års säsong med prima grus, och en bra portion av höjdmeter. :love:

[Kalender] Dirty Halland
Jag är sugen! Om man cyklar till starten och har för långt för att hinna både till starten, runt banan och sen hem samma dag, är det någon som har tips på var man kan låsa in en bikepackingutrustning under dagen för loppet? Jag kan ju såklart cykla med utrustningen på cykeln, men jag kommer vara så ledsen när Strava-segmenten dyker upp då..?

Jag tolkar det som att starten går i Falkenberg, stämmer det?

[Kalender] Dirty Halland
Jag är sugen! Om man cyklar till starten och har för långt för att hinna både till starten, runt banan och sen hem samma dag, är det någon som har tips på var man kan låsa in en bikepackingutrustning under dagen för loppet? Jag kan ju såklart cykla med utrustningen på cykeln, men jag kommer vara så ledsen när Strava-segmenten dyker upp då..?

Jag tror att det är start i Steninge eller vid Getinge men är inte bestämt än

[Kalender] Dirty Halland
Jag tror att det är start i Steninge eller vid Getinge men är inte bestämt än

Jag kan bekräfta att Start/Mål kommer bli på Stora Berg Självplock. Det kommer bland annat bli after bike med pizza och glass... Mer info kommer i våra kanaler löpande så håll utkik:)

[Kalender] Dirty Halland
Trevlig helg :D Och glöm inte backträningen!
dirty_halland_post_hm.jpg

[Kalender] Dirty Halland
Här har ni den! En översikt av 2023 års rutt!
Som ni ser så är den uppbyggd som två loopar, därav start/depå/mål på samma ställa, Stora Berg. Vi har även markerat ut våra favoritsegment. De kommer även finnas på Strava.
Första loopen är ca 9 mil och 900 hm, och sedan ut på loop två har vi den tuffaste delen av banan på ca 7 mil och 1500 hm. Här är både backarna brantare och gruset ruffare på vissa partier.
Särskilt segmentet "Fröllinge Alpino" sticker ut lite med sin branta och råa terräng. Här finns även en kortare bit singletrack
?

dh_2023_social_1.jpg
dh_2023_social_2.jpg

[Kalender] Dirty Halland
Ser ut som ett bra tillfälle att inviga min nya (och första) gravelhoj! Vet dock inte om jag är i tillräcklig form för att fullfölja detta.
Klart du ska köra!. Jag körde dirty Halland 2022 , köpte min gravel 3mån innan och hade aldrig kört längre än 10mil. Men dirty Halland är en grymt fin upplevelse!! Och jag har nu efter kört gravel rundor på 15mil några gånger och även 20mil. Så goo for it! ??

[Kalender] Dirty Halland
Jag är upptagen den helgen men ser fram emot Dirty Halland Encore (samma sträckning, likande öl vid målgång, etc) fast i slutet av maj. Anyone?

[Kalender] Dirty Halland
Jag är upptagen den helgen men ser fram emot Dirty Halland Encore (samma sträckning, likande öl vid målgång, etc) fast i slutet av maj. Anyone?
Jag är på. Tyvärr skadad så missar också årets vanliga upplaga :(
Jag tror jag måste prioritera att köra rando på Dirty Halland-datumet. Så jag är också intresserad av att köra vid senare tillfälle (om jag inte också då måste prioritera rando, men det ger sig då).

[Kalender] Dirty Halland
Jag tror jag måste prioritera att köra rando på Dirty Halland-datumet. Så jag är också intresserad av att köra vid senare tillfälle (om jag inte också då måste prioritera rando, men det ger sig då).
Jag hoppas inte arrangörerna tar illa upp att jag (vi?) stjäl gpx-filen och kör själva senare ifall de nu inte blir inspirerade att arrangera en Encore-variant.

Ta fram fiolen nu: förutom att jag är upptagen den 21:a så är jag också dåligt tränad med anledning av att jag inte cyklade en meter under föregående år pga fotskada. Jag har tränat hårt i syfte att komma ikapp, men foten sätter begränsningen varför jag inte fixar Z4+ intervaller, utan får ligga kring sweetspot. Detta är värdelös träning enligt mig. Jag föredrar polariserad träning.

Ska jag klara av 160km grus med ~2400 hm så får det gärna vara bättre (vädermässiga) förhållanden än vad som är brukligt vid mars.

...Det har varit svårt att värja sig från hypetåget. Önskar bara att jag kunde åka med.

[Kalender] Dirty Halland
Jag hoppas inte arrangörerna tar illa upp att jag (vi?) stjäl gpx-filen och kör själva senare ifall de nu inte blir inspirerade att arrangera en Encore-variant.

Ta fram fiolen nu: förutom att jag är upptagen den 21:a så är jag också dåligt tränad med anledning av att jag inte cyklade en meter under föregående år pga fotskada. Jag har tränat hårt i syfte att komma ikapp, men foten sätter begränsningen varför jag inte fixar Z4+ intervaller, utan får ligga kring sweetspot. Detta är värdelös träning enligt mig. Jag föredrar polariserad träning.

Ska jag klara av 160km grus med ~2400 hm så får det gärna vara bättre (vädermässiga) förhållanden än vad som är brukligt vid mars.

...Det har varit svårt att värja sig från hypetåget. Önskar bara att jag kunde åka med.
Hello! Jag är grundaren och arrangör av Dirty Halland. Såklart är de ok om du eller några polare kör rundan vid senare tillfälle enligt GPXen. Vårt syfte är att få människor att komma ut och ta sig an utmaning och upplevelse. Dock vill jag ju poängtera att ni missar ju hela grejen med Dirty Halland, grusfesten och 250+ (?!) grusälskare som ger sig an samma sträcka, i samma förhållanden, nya gemenskaper och otaliga upplevelser och historier efteråt=) Angående väderförhållanden så är de lite charmen i mars, förra året var de 12 grader, gruset dammade och vissa körde t o m i kortbyxor. Iår blir de nog lite mer Dirty =) It's not a race, It's a gravel adventure!

Senast ändrad:
[Kalender] Dirty Halland
Hur tänker folket kring klädsel för detta ? Är kluven om det nu kommer regna i 9-11tim så blir det ju blött....och kallt om man bara kör "vanliga cykelbyxor/tröja ,så ska man alltså behöva ha med/på sig fullt regnställ !? ??

[Kalender] Dirty Halland
Hur tänker folket kring klädsel för detta ? Är kluven om det nu kommer regna i 9-11tim så blir det ju blött....och kallt om man bara kör "vanliga cykelbyxor/tröja ,så ska man alltså behöva ha med/på sig fullt regnställ !? ??

Testkörde regnjacka och ullunderställ i helgen, fungerade riktigt bra. Vantarna hade en regntät påse som funkade riktigt bra, och i den hade jag en värme-pad. Också bra.

På fötterna hade jag sommarskor med en värme-pad i, vilket fungerade helt ok men blev till slut blött. Köpte på mig sko-överdrag som jag hoppas ska råda bot på detta (dock ett för mig oprövat koncept).

Byxorna var vanliga vinter-tights som höll värmen bra men då var jag bara ute i 4h och regn i 1h...

Så.... Är lite fundersam kring hur jag ska lösa att hålla benen varma om det nu skulle regna konstant... Kanske blir regnbyxor ändå...

[Kalender] Dirty Halland
Sköna höjdmeter. Hyfsat lätt att hitta bortsett från Garmins inkompetenta navigation som är lite seg. Bra bullar vid fikat, åt två :)

Hade (trots allt) en bra diskussion med markägaren Karl Tham / Tamm(?) som var halvimponerad över bristen på information. Vi kom överens om allemansrätten, men inte om olycksrisken med timmerbilar / jakt och annat / mängden cyklister som ryms inom allemansrätten. Kan vara läge att svänga förbi med en whisky och pudla.

Tillbaka
Topp