[Kalender] [KakorKakorKakor] Karmansbo 6 juli

Jag är sugen men har inte tid att cykla hela dagen på lördag. Eventuellt kör jag en repris på 2010 års tur och parkerar flyktbil på strategiskt ställe. Eller så fikar jag solo.

klart.se lovar höga temperaturer och svag sidvind på 10m över markytan.

Parkera bilen någonstans, mks, och fika me oss!

Jag planerar att hänga på men Tvekar Inför 36 mil (har inte kört längre Än 10 I År.) Antingen kör Jag tills det brister eller Så planerar Jag Att Fly Någonstans längs Vägen.

Vad Är Kutym vid kakbuffe? Är det ok att Fylla vattenflaskan med vaniljsås? Eller vill Man Maxa Vikt Per Kalori Då maräng Och Skorpor torde Vara vinnare

Oj vad knepigt det blir med versaler överallt... Om du tar tåget till och från Bålsta blir det bara 27 mil. Sover du på Herrgården så får du basta och ta det i två etapper. Men jag tror du klarar det.

Jag kommer (antagligen) ha flyktbil parkerad typ 7-8 mil från Karmansbo. Har plats för ytterligare ett par personer "by prior arrangement". Bestämmer imorgon kväll om jag kör hela eller kortar ned.

Jag har aldrig cyklat så långt öht, men det ska bara gå - hur svårt kan det vara, bara trampa på i styrfart/'inte-ramla-omkull'-fart i värsta fall.. (känns som att jag är lite _för_ stöddig)

Är dock lite ur gängor pga 2 veckors familjesemester utan ngn som helst träning & en massa skräpmat (samt tidigare halsinfektion/virus)

(den här gången ska jag inte bonka pga energibrist iaf ;-)

swedo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad Är Kutym vid kakbuffe? Är det ok att Fylla
> vattenflaskan med vaniljsås? Eller vill Man Maxa
> Vikt Per Kalori Då maräng Och Skorpor torde Vara
> vinnare

Vaniljsås i vattenflaskan kan bli en höjdare! Förra året så var det ingen som protesterade när vi fyllde flaskorna med saft från buffén. Saft uppblandat med sportdryck gav en intressant smakupplevelse.

swedo skrev:
> Vad Är Kutym vid kakbuffe? Är det ok att Fylla
> vattenflaskan med vaniljsås? Eller vill Man Maxa
> Vikt Per Kalori Då maräng Och Skorpor torde Vara
> vinnare

Maxa??? Maräng är väl ganska mycket socker, d.v.s. kolhydrater. Men fett har ju mer än dubbla energiinnehållet per viktsenhet jämfört med kolhydrater, så vill man maximera ska man väl satsa på något riktigt fett, typiskt något med mycket smör och/eller grädde.

Ja, håller nuvarande prognoser så kan ju det här bli riktigt nice. Vare sig klart, SMHI eller yr lyckas vaska fram en enda regndroppe längs rutten under lördagen. Lite (svag) vind sida mot på ditvägen i värsta fall och senare på dagen i stort sett vindstilla. På det riktigt acceptabla temperaturer och en del sol. Blir knappast så mkt bättre i Sverige!

Enda undringen jag har är över starttiden. Bålsta 6.36 innebär nästan fyra och en halv timme till Skultuna om vi ska vara där 11. Om det är åtta mil innebär det, med lite höjd tagen för tid att plocka upp folk på vägen och ngn p-paus, ett rullsnitt på 20 km/h. Det är ju t.o.m. sub-audax-fart.

Jag säger inte att det är fel att starta så tidigt, men jag undrar bara om det är någon som känner behov av så gott om tid. Med start en halvtimme senare innebär det till Skultuna ändå inte mer än 23 km/h i snitt (3,5 h rulltid), vilket borde vara görligt avkall på alla-ska-med-principen eller inskränkning av den sociala aspekten.

Jag har inget emot att starta 0706 istället. När jag kollade senast så var endera något snett, eller så missade jag halvtåget. Då var nästa starttid halv åtta och då tyckte jag att det blev lite tajt.

Om knät tillåter mig att cykla så rullar jag gärna på lite snabbare, 20-23km/h i snitt då ramlar man ju omkull. Starttid kl 7 låter ju ganska lockande, som det ser ut så måste jag gå upp strax före 5, det är ganska tidigt då jag räknar med att vara hemma runt 22 tiden.

Det verkar som om vi blir ganska många, vi kanske ska dela upp oss i två fartgrupper, de som vill äta mindre kakor (långsammare) och de som vill äta mer kakor (snabbare), vad tror ni om det?

Strax efter nio skulle jag gissa. Eller strax före. Det är 40 kilometer och beroende på när vi kommer iväg och hur lång tid det tar i Örsundsbro. Men är du där nio så väntar vi eller så väntar du!

JLarsson skrev:
> Sub-Audax :) Då är det knapp styrfart.

Vi får väl helt enkelt slänga in några track-stand-tävlingar om vi närmar oss Skultuna och klockan inte kommit tillräckligt långt.

izar skrev:
> Det verkar som om vi blir ganska många, vi kanske
> ska dela upp oss i två fartgrupper, de som vill
> äta mindre kakor (långsammare) och de som vill
> äta mer kakor (snabbare), vad tror ni om det?

Vänta nu, menar du att kakmonster är snabbare cyklister än de som ratar godsakerna? Så, felet jag gjort alla år är alltså inte att jag ätit för mycket sötsaker utan för lite. :-)

Det är också gott om skyltar i både Uppland och Västmanland, och vill man inte vila efter en sådan kan man alltid cykla tillbaka och få lite mer distans.

Men ska vi säga sju då istället?

Fan vad jag ser fram emot detta. Körde en herrgårdsweekend i Karmansbo för några år sen, vilken avslutades med kakbuffé på söndagen. Oj. Hästens hade utrustat alla rum med top-of-the-line-sängar så jag tillbringade stora delar av kvällen med att hissa mig upp och ner med sängens fjärrkontroll. Vill också minnas att vi stötte på den gamla randonnéräven Mike Å där. Dock inte i sängen utan i baren.

LilleNo skrev:
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker också 7:06 verkar rimligt.
>
>
> +1

7:07?

;)

42Hz skrev:
> Vad tidigt ni startar! ;)

+2
I fjol startade man vis pass halv åtta från Bålsta. Det blir lite oproportionerligt med fyra timmar till de första åtta milen (7-11) och sedan två till resterande fem. Ska man efter Skultuna dessutom lägga till två mil, blir det stressigt.

Jag väntar vid Gisslekorset (två km efter passagen av 55:an) 8.20. Jag har redan sett ut en plats där jag kan ta ett power nap i en grässlänt intill en felparkerad lastbil. :-)

42Hz skrev:
> Vad tidigt ni startar! ;)

När måste du starta för att vara i Bålsta kl sju?

Mitt knä känns inte jättebra, fortfarande lite varmt efter smällen som jag fick, tar ett beslut imorgon kväll hur jag gör.

Min plan är nu såhär:

Till Karmansbo: med Bålstapelotonen.
Från Karmansbo: med jonas-ni & FamLarsson till Västerås, där jag kapar en bil och dånar hem. Finns plats om ngn mer vill göra samma resa, PM isf.

Jag är fortsatt inställd på att vara med. Nånstans i Västeråstrakten tänker jag mig att kliva på. Det som står i första inlägget (gränsen Västmanland-Uppland) är baserat på föråldrad information. Ska kolla lite mer på rutten och se var det verkar bäst att hoppa på.

JLarsson startar i Västerås och ansluter vid fikat i Skultuna. Annars kanske Tillberga är en bra plats, i svängen ut till Kvarnbacksvägen? Morfar hade ICA-butik i den vita kåken precis brevid så dit hittar jag.

mzi skrev:
> klart.se lovar höga temperaturer och svag sidvind
> på 10m över markytan.
>
Åker du höghjuling? Hur mycket kommer det att blåsa vid backen?

Det får du fråga Supertramp om. JQ-faktorn tror jag normalt är 0.3, men har ingen möjlighet att verifiera.

Första inlägget uppdaterat.

Notera att på lördag den 6e är det "Järnets Dag" på Karmansbo:

"Järnets dag på Karmansbo Smedja! Se järnframställningen från första parkett när Karmansbo Smedja drar igång masugn, mumblingshammare & valsen! Reducerad meny i restaurangen 12.00-16.00."

Mumma för alla mumblingsentusiaster!

Tillbaka
Topp