[Kalender] [KakorKakorKakor] Karmansbo 6 juli

Börjar bli kaksugen, håller vädret i sig så åker jag självklart med. Enstaka regnskurar kan jag stå ut med.

Kupa skrev:
-------------------------------------------------------
> Fiberinnehållet i kakorna då, det är väl också ganska lågt?

Ja, ja, ja det är det verkligen. Nästan 0 skulle jag vilja påstå.

mzi skrev:
> Kör ni över sjön eller runt den?

Kommer vi iväg i tid kör vi runt.

izar skrev:
> Börjar bli kaksugen, håller vädret i sig så åker jag självklart med.
> Enstaka regnskurar kan jag stå ut med.

För tillfället ser det ut att bli torrt, men det kan ju ändra sig. Vinden har vridit om ett par tre gånger redan.

Tortunavädret, i princip identiskt med prognosen för Karmansbo:
Skrmavbild2013-06-30kl.23.31.35.png

Acceptabelt, men inte värt att analysera gissningarna.

Före tidigast onsdag är det nog inte så stor idé att tro alltför mycket på prognoserna. Men, OM senaste yr-prognosen är rätt blir man jag faktiskt lite sugen på att haka på.

Det är väl nu man ska börja nojja och planera? Innan man har en säker prognos (he he) så finns det ju så mycket större utrymme för spekulation!

Om jag startar och slutar i Västerås, är det idé att köra upp till Skultuna och ansluta för att sedan köra via Köping tillbaka? Var låg nu den där banvallen?

Om det är nån som vill ansluta norrifrån så kommer jag köra Borlänge-Smedjebacken-Björsjö-Malingsbo-Skinnskatteberg-Karmansbo. Jag kommer troligen starta 9 för att ha god tid till glasspaus längs vägen.

JLarsson skrev:
> Om jag startar och slutar i Västerås, är det
> idé att köra upp till Skultuna och ansluta för
> att sedan köra via Köping tillbaka? Var låg nu
> den där banvallen?

Jag kan guida tillbaka till Västerås.

JLarsson skrev:
> Om jag startar och slutar i Västerås, är det
> idé att köra upp till Skultuna och ansluta för

Klart det är en bra idé att förfika lite innan finfikat!

mzi skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om jag startar och slutar i Västerås, är det
> > idé att köra upp till Skultuna och ansluta
> för
>
> Klart det är en bra idé att förfika lite innan
> finfikat!

"Värm upp med 25min lugn fikning".

Jag yppade tidigare i tråden mitt förhoppade deltagande på lördag (från Uppsala), men kommer få kasta in handduken p.g.a jobb plus lite känningar i ett knä. Det var väl lite av en glädjekalkyl alltihop ska erkännas, iaf att komma iväg på denna kaktur.

Fan, jag riskerar lite tidshets på lördagkväll. Funderar på att parkera en mördarmaskin på lämpligt ställe längs vägen för att korta återresan.

Hallå alla kakmonster!

Mellan Köping och Kolsva är banvallen sen många år en asfalterad cykelväg.
Men förra året fixade dom till den mellan Kolsva och Uttersberg också (Passerar Karmansbo)
Dock så är den "Bara" grusad men med fint grus som packar sig bra. Risken finns dock att den fortfarande är i mjukaste laget för racerdäck på sina ställen. Har kört delar av den med MTB och det är nästan för bra... :-)
Lite skrynklig på sina ställen eftersom en del av nån anledning gillar fyrbenta havremonster!!!?

Eftersom jag är från trakten (Skinnskatteberg) satt jag och studerade Mzi's färdväg.
Tänkte bara informera om att väg 233 mellan Ramnäs och Färna är den tråkigaste cykelväg som går att finna!!
Nu har jag insett att Misär är det mest positiva man kan säga på Happy så nu kommer ni väl att se fram emot den mer än kakorna!! ;-)
Vägen i sig är platt, spickrak och bara skog och hyggen, dessutom la dom förra sommaren en helt misslyckad ytstensbeläggning som inte alls är skön att åka på...

Ett tips på alternativ väg är att i Ramnäs ta väg 252 mot Surahammar och där svänga in på 608 mot Lisjö, köra den till Odensvi och där ta 605 mot Kolsva sen 250 mot Karmansbo.
Fina kuperade småvägar i varierande landskap och med undantag för en kortare bit mellan Lisjö och Odensvi så är beläggningen kanon. (Så var det i maj när jag trampade där senast) Men blir ett par mil längre än ordinare färdväg.
Men ni kanske får utvärdera 233 efter den här gången och ta nåt annat 3:e Augusti..

Hoppas på att dyka upp på lördag också, låter som några från Fagersta tänkte åka ner och jag hänger eventuellt på dom.
Ska köra Mörksuggan på söndagen så en bättre uppladdning än en kakbuffé kan man inte tänka sig.. :D

Ramnäsvägen vet vi om (jag har kört den flera gånger! :-), den är inte alls så lajbans men jag är inte säker att två tre mil längre väg är så bra det heller. Vi får väl förhandla längs vägen och se vem som röstar för vad...

Spjass skrev:
> Men förra året fixade dom till den mellan Kolsva
> och Uttersberg också (Passerar Karmansbo)
> Dock så är den "Bara" grusad men med fint grus
> som packar sig bra.

Den var ju rena motorvägen tidigare också, sett till mtb då. Iaf mellan Kolsva och Karmansbo. Bra uppvärmningssträcka när man ska upp och trampa skog runt Karmansbo och Hed.

Om det nu är lungt att åka grusväg ett tag med räserhojarna så kan man alltid åka på västra sidan om hedströmmen.

Mycket trevligare att åka där än på 250:an som har relativt mycket lastbilar och är smal.

kan vi inte göra en lista över vilka som kommer med var så vi inte missar att vänta in någon?

Bålsta
mzi
Bejti

Söder om Örsundsbro
Cyklot B

Gränsen mellan Västmanland och Uppland
Kupa
JLarsson

Lämpligt ställe
rising

Skultuna
Konstruktören

Borlänge
Alfsomfan

Ludvika, typ
42Hz?
the_TnT?

Jannetuba skrev:
> Kommer kakorna att räcka?

Har inte rising ringt och förvarnat?

Framemot torsdag när väderleksprognosen börjar bli lite mindre stokastisk kanske det är läge för TS rising att ringa och förvarna?

mzi skrev:
> Ramnäsvägen vet vi om (jag har kört den flera gånger! :-), den är inte alls så lajbans men
> jag är inte säker att två tre mil längre väg är så bra det heller. Vi får väl förhandla
> längs vägen och se vem som röstar för vad...

Visst fan ska vi ha två mil misärskog att penetrera på väg mot målet. Den som tycker det verkar för långt och tråkigt, kan studera Alfsomfans vägval; där är det idel dödstråkig dödsskog i alla tio milen. :-/
Å andra sidan är vägen mellan Örsundsbro och Tortuna riktigt mysig och trevlig. Kanske inte den mest utmanande, men idel fina slingrande småvägar genom öppet kulturlandskap. Och så Vrå-skogen. :-)

Om nuvarnade prognoserna håller i sig, d.v.s. att det i värsta fall kan bli någon kort skur, så skulle jag kunna tänka mig att hänga med från Bålsta.

Hur är det förresten med länsgränspasseringen mellan Bro och Bålsta, krävs det någon tilläggsbiljett eller gäller SL-kortet helva vägen ut till Bålsta?

Jag har klantat mig med mitt knä och slagit i det. Börjar det kännas bättre framåt slutet av veckan så hänger jag på, är sugen på kakor!

Möter i sådana fall upp i Bålsta, men har inte bestämt mig och jag cyklar ut eller åker pendel.

Har uppdaterat förstainlägget med deltagarlista efter bästa förstånd. Hojta till om något inte stämmer.

Cyklot B skrev:

> Visst fan ska vi ha två mil misärskog att
> penetrera på väg mot målet. Den som tycker det
> verkar för långt och tråkigt, kan studera
> Alfsomfans vägval; där är det idel dödstråkig
> dödsskog i alla tio milen. :-/

Måste försvara Alfsomfan lite... :)
Tycker det ser ut som en bra och rolig färdväg.. visst en del skog men riktigt roliga vägar till största delen och den i mitt tycke värsta skogsbiten är mellan Smedjebacken och Björsö, men det vägs upp av en del riktiga benvärmare till backar.. Tråkigaste vägbiten är nog Baggådalen (Malingsbo-Skinnskatteberg) men där får man istället fina vyer och klockren asfalt.
Jämfört med Ramnäs-Färna är det som att jämföra gräddbakelse med barkbröd.. :D

ze93 skrev:

> Den var ju rena motorvägen tidigare också, sett till mtb då. Iaf mellan Kolsva och Karmansbo.

Aha! Då var det nog bara Karmansbo-Uttersberg dom fixade ifjol. Har än så länge bara kört banvallen ner till Bernshammar.

Åter till ämnet..
Släng dit mig på listan också.. klart jag vill ha kakor!
Ska kolla runt lite om jag får fler med mig, skriver nåt i sånt fall.

I beskrivningen i första inlägget får jag distansen till 2*(5+8)=26, men i tråden från 2012 står det ca 35. Jag tror jag klarar 26 men 35 är mer tveksamt...

någon som vet vad man ska räkna med?

13,5 enkel väg från Bålsta. Sedan är det nog plus åtta eller så om man ska hela vägen till Stockholm ToR. Eller via södra vägen hem. Vill man stanna tidigare ska man nog kolla med vandrarhem eller JLarsson eller rising om bilskjuts en bit tillbaka. Det går rykten om några som stannar i Surahammar och sover, men de har inte skrivit i tråden än, så det är inte så säkert.

mzi skrev:
> 13,5 enkel väg från Bålsta.

Starten gick från Barkarby (som brukligt) i fjol och det är 3 mil mellan B:na.

Har LilleNo lämnat återbud? Han finns med i en tidigare laguppställning, men inte i den senaste.
Vem är förresten kapten för Team Capital? Jag vill veta vem jag ska kontakta för statusuppdateringar under lördagsmorgonen.
Det borde väl räcka med att starta från Örsundsbromötet vid 8.00. Vi ska väl ändå kunna avverka 55 km till Skultuna på tre timmar.

Tänk på att det är Power Meet i Västerås samma helg. Så det kan vara svårt att hitta ställen att sova på runt Västerås typ Köping, Sura, Hallsta. Om man funderar på att övernatta någonstans. Tälta funkar förstås fast det är nog lite "stojigt" på campingplatserna

Jag är med, tänkte hoppa på tåget i Jakobsberg och ansluter i Bålsta. Det blir närmast för mig från Vallentuna, om jag räknat rätt.

Sedan är jag på vad gäller omväg ist för tråkväg, men det sista ordet kanske lämpligast läggs under resans gång.

rising är ju arrangör för den här turen, så PM:a honom om telefonnummer eller twitterkonto! Om vi inte ska mötas vid Örsundsbro så är det väl bäst att ses vid Å-Terassen någon gång mellan elva och kvart i tolv?

Väderprognosen ser fortsatt lovande ut!

Jag slår möjligen en signal till Karmansbo på fredag och anmäler att de skall bulla upp ordentligt, och inte snåla på citron/ingefärskakorna.

Tillbaka
Topp