[Kalender] Mälaren Runt

[Kalender] Mälaren Runt
Man kan ju tro att jag har något med själva arrangemanget att göra men det har jag inte. Försökte hitta hur många anmälda det är nu utan att hitta det. Dumt att tjata om det håller på att bli fullt.

Senast ändrad:
[Kalender] Mälaren Runt
Visar sig att jag är hemma på lördag så jag kanske ska prova det här.

Ska bara försöka fixa transport till starten från södra Stockholm. Verkar fungera med SL men man måste byta vid Odenplan. Om jag fattat rätt så får man byta tåg där även om man inte får börja eller sluta resan där.

Angående priset tycker jag också det blivit dyrt men det låter som ett trevligt arrangemang så det är väl ok.
Tycker dock att man borde kunna använda friskvårdsbidraget. Cykel är godkänd aktivitet och det är inget motionslopp/tävling (även om det är kategorin i kalendern). Borde vara samma som deltagaravgift för motionspass/ridlektion etc.

[Kalender] Mälaren Runt
adrianm sa:
Visar sig att jag är hemma på lördag så jag kanske ska prova det här.

Ska bara försöka fixa transport till starten från södra Stockholm. Verkar fungera med SL men man måste byta vid Odenplan. Om jag fattat rätt så får man byta tåg där även om man inte får börja eller sluta resan där.

Angående priset tycker jag också det blivit dyrt men det låter som ett trevligt arrangemang så det är väl ok.
Tycker dock att man borde kunna använda friskvårdsbidraget. Cykel är godkänd aktivitet och det är inget motionslopp/tävling (även om det är kategorin i kalendern). Borde vara samma som deltagaravgift för motionspass/ridlektion etc.

Välkommen, det är trevligt! Bra om det går att göra någon friskvårdskonstruktion. Dock inget jag har nån aning om.

[Kalender] Mälaren Runt
Anmäld.
Tvekade lite själv kring kostnaden men rockade av tradition.
Tänkte att stålarna går till klubben och kommer att gynna oss i det långa loppet.
En dag kommer jag dock ha en jävla massa märken att sy på nåt i dagsläget okänt.
Rundan brukar vara otroligt trevlig och lunchen på golfbanan i Torshälla brukar bli nice, där det brukar finnas utrymme att byta några ord med personerna man cyklar med.
Har man 700 pix över så rekommenderar jag att man lägger dessa på detta race.
Jag hade personligen tur och råkade anmäla mej sista dagen innan höjningen på 200 spänn.
Hade det handlat om 900 pix hade jag nog passat är jag rädd.
Det är gott med korv men korvkostnaden i det här fallet skulle inte räcka i det här fallet är jag rädd.
Min egentliga fråga är om man: dricker öl på den vanliga pizzerian eller på hotellet efter racet?

[Kalender] Mälaren Runt
"Bravo! Funderar man på öl efter redan innan är man ganska snabb."

Haha, den här rundan handlar väl inte så mycket om snabbhet!?
Jag har försökt cykla den på alla möjliga sätt och vis men alltid haft roligt.
Jag satt och snokade runt och hittade bilder på mej själv från 2014 och då körde jag med "mellangruppen" (efter bärsärkarna och snabbgruppen).
Jag minns att jag kämpade som ett as för att hänga med men då jag kom hem hade jag haft så jävla kul och det är lite kul att
jag fortfarande kör med några av personerna som är med på bilden.
Tyvärr får jag kämpa lika hårt fortfarande för att hänga med de där j...larna på bilden fast i en annan fartgrupp.
Hursom är det alltid trevligt.
Det här loppet anser jag vara det perfekta loppet att börja med för en person som är nyfiken och vill pröva på ett lopp i lite "lugn och ro".
Fast, blir det nån öl efter?

[Kalender] Mälaren Runt
Jag är anmäld, men min cykel havererade lagom till dan innan. Vet inte om man kan överlåta sin plats, men om det är möjligt finns det alltså en ledig plats till mycket överkomligt pris.

[Kalender] Mälaren Runt
Flanker sa:
Jag är anmäld, men min cykel havererade lagom till dan innan. Vet inte om man kan överlåta sin plats, men om det är möjligt finns det alltså en ledig plats till mycket överkomligt pris.

Vad är det för fel? Är det något som går att lösa på plats om du vill cykla?

Senast ändrad:
[Kalender] Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
Flanker sa:

Växelvajern till bakväxeln gått av. Är inte tillräckligt kunnig för att försöka mig på ett byte själv. Lämnade in cykeln på verkstad idag men de hann inte fixa den. De har rätt fullt upp inför cykelvasan...

[Kalender] Mälaren Runt
Flanker sa:
Hasse#7 sa:
Flanker sa:

Växelvajern till bakväxeln gått av. Är inte tillräckligt kunnig för att försöka mig på ett byte själv. Lämnade in cykeln på verkstad idag men de hann inte fixa den. De har rätt fullt upp inför cykelvasan...

Synd. Om den är kvar på verkstan förutsätter jag att någon som tycker det är dyrt med MR köper din plats och cyklar imorgon. :)

[Kalender] Mälaren Runt
Flanker sa:
Hasse#7 sa:
Flanker sa:

Gör en efterlysning här, om du bor nära någon som kanske har en vajer hemma så löser man det hela på 10 minuter eller så.

[Kalender] Mälaren Runt
izar sa:
Flanker sa:
Hasse#7 sa:
Flanker sa:

Gör en efterlysning här, om du bor nära någon som kanske har en vajer hemma så löser man det hela på 10 minuter eller så.

Jo problemet är ju att cykeln är kvar på den numera stängda verkstan. Hade trott de skulle hinna med det idag men nepp...

[Kalender] Mälaren Runt
Flanker sa:
Hasse#7 sa:
Flanker sa:

Jag har komplett shimano racer växelvajerkit hemma, ids inte mecka åt dig men behöver du vajerkitet så är det ditt mot självkostnadspris. Avhämtning västerhaninge.

Bilagor

• 20180810_193211.jpg
    20180810_193211.jpg
    250.7 KB · Besök: 68
[Kalender] Mälaren Runt
Om du är kring 170 cm lång kan du låna en hoj av mej om du vill.
Hör av dej på tel 070 735 60 32 om det känns intressant.

Ugh!

[Kalender] Mälaren Runt
Många vänliga erbjudanden här, det är glädjande! Jag är dock i nuläget inställd på att inte cykla (även min rygg är ett lite osäkert kort) utan vill enbart kolla om nån vill ta över min plats. Om man nu får överlåta den?

[Kalender] Mälaren Runt
Flanker sa:
Många vänliga erbjudanden här, det är glädjande! Jag är dock i nuläget inställd på att inte cykla (även min rygg är ett lite osäkert kort) utan vill enbart kolla om nån vill ta över min plats. Om man nu får överlåta den?

Man har ingen nytta av MR i något seedningssyfte eller så. Det enda problemet är väl om det händer något när nån cyklar i ditt namn. Jag vet inte om det ingår försäkring. Antagligen inte.

[Kalender] Mälaren Runt
Det blev en kortversion av Mälaren Runt. Ekerbrott vid Nykvarn. Fin bild på assisterade kamrater som försökte lösa problemet, men det blev taxi och pendel hem istället. Synd på en sån fin dag! :-)

[Kalender] Mälaren Runt
Min RR,
Startade hemifrån 04:40 med cykel till pendeln 05:01 i Älvsjö. Satt ensam i lugn och ro och väntade tills 1 minut före avgång då det plötsligt blev spårändring. Såg tåget komma på andra plattformen och sprang till trappan, upp, över till andra sidan, ner, hinner med, puh. Då upptäcker jag att jag tappat glasögonen, ?☠️⚡
(Som tur var är det 50kr:s typen men nu måste jag cykla utan)
Framme, får nummerlapp och banan. Bara 15 grader ute så det är lita kallt att vänta. Sen är det motorcykelordonans till Botkyrka. Lyxigt att kunna köra genom stan utan att behöva stanna. Planen var att åka med bärsärkarna till lunch och sen eventuellt byta till snabbgruppen. I Botkyrka drar bärsärkarledarna , Amir och Martin, vad som gäller.
Vi är drygt 20st, väntar inte på någon men stannar för punktering och andra tekniska problem. Kort stopp i Strängnäs sen lunch i Torshälla, stämpling i Köping och sen får vi se. Sen bär det i väg. Motvinden är fostrande redan från början men det rullar på bra i belgisk.
Någon kör av en eker efter några mil så det blir ett oplanerat stopp. Snabbgruppen passerar medan vi väntar men vi är snart ikapp och förbi igen. Fungerar fint för mig till strax innan Strängnäs där jag börjar känna mig hungrig och tom på energi. Tar en gel, tur det bara är 4 mil till lunch. Efter någon mil har jag en förning då plötsligt energibristen blir akut och jag faller som en vante genom klungan. 3 till åker av samtidigt och 2 lokala cyklister kommer från en sidogata ungefär samtidigt så vi är 6 som fortsätter. Snart märker jag dock att varken ben eller huvud fungerar som det ska. Vid min förning är jag nära att köra in i en velomobil som står parkerad vid vägkanten. Jag bonkar hårt, med 20 mil kvar!, och det är bara att stanna, äta gel, dricka vatten, vila och fundera över sina livsval. Wattmätaren visade inte några extrema värden (typ 200 i NP) så jag vet inte varför det hände. Troligen en kombination av semester utan cykling, lite sömn innan, tidig frukost etc.
hursomhelst. Efter en stund piggnar jag till och tänker att snabbgruppen borde komma snart så jag hänger på dem. De gör de dock inte så jag drar ensam. Bonkade ben är inte snabba och dessutom behövde jag navigera med vägnötterna så det dröjde inte länga innan mellangruppen(!) kom ifatt mig. Jag åkte med och tänkte att jag i mitt omtöcknade tillstånd hade missat snabbgruppen. Strax blev vi dock passerade av snabbgruppen och vi kom till lunch samtidigt. De hade haft flera punkor och låg långt efter plan.
Är inte så bra på kost och sånt men tänkte att jag behövde fylla magen med nåt samt få i mig så mycket socker som möjligt. Bra med buffelunch så det blev full tallrik med potatis, sås och kött samt söt dryck och massa kakor.
Var väl inte i toppform precis men snabbgruppen höll ett ok tempo för mig. En punktering till innan köping gav ytterligare ett stopp. Jag blev piggare och piggare och med medvind så lekte livet igen. Milen rullade på och vi plockade upp ett par andra droppade från bärsärkarna på vägen. I Enköping började jag få ont i ett knä. Experimenterade med lite olika fotpositioner och upptäckte att om jag sänkte hälen så blev det uthärdligt.
Efter Enköping var det många som var trötta och det ropades ”lucka” mest hela tiden till mål så det blev väldigt ryckigt och gick inte så fort. I Bålsta blev det stopp igen då någon drog en eker. Han lyckades ta sig i mål.
I mål 19:30 med en rulltid, för mig, strax under 11 timmar. I stort ett väldigt bra arrangemang. Nu har jag ett tygmärke att vara stolt över?.

[Kalender] Mälaren Runt
Tack för RR! Bra gnetat!

Jag hängde med bärsärkarna till straxt efter Strängnäs, jag kände ganska snabbt att jag inte riktigt hade farten i benen så jag slog av på takten. Det var nog ett bra drag, många såg krokiga ut. Jag skippade lunchen och körde minimala stopp med hygglig fart. Skön medvind efter köping och tur var väl det, jag började få lite krampkänningar. Jag klämde några gels och en massa salt och sedan var jag på banan igen. Efter Västerås dök de första av bärsärkarna upp. Vi snackade lite med varandra vid stoppet i Irsta. Grabbarna från Ormsalva och super Sara från Valhall höll farten. Efter några kokta med bröd drog jag vidare. Straxt innan Enköping dök izar upp med två kumpaner, jag ligger på en liten väg vid sidan av den stora vägen de cyklar på. Jag ligger 500m bakom när jag kommer ut på samma väg. Varmkorvarna kommer till användning när jag kör ikapp trion. Vi gör sällskap resten av resan in mot Barkarby. Vi rullar in en stund efter den snabbare delen av bärsärkarna. Summa summarum, det blev en härlig runda trots att det kanske inte riktigt blev som jag tänkte. Fantastiskt fint arragemang, tack!

[Kalender] Mälaren Runt
Det var en tuff dag i sadeln igår. Efter Köping stoppet bestämde jag och några till att kasta in handduken från Bärsärkarna, ett knä gjorde ont av de ständigt höga påfrestningar.

Vi blev en trio till att börja men efter Västerås kom Neron ikapp lite så där lagom mosig, då var vi helt plötsligt en kvartett. Milen rullade på och städer avverkades i rask takt.

Tack för igår, det var kul men hårt!

[Kalender] Mälaren Runt
En liten sammanfattning från gårdagens MR och Audax, det vill säga vi som cyklar länge. Jag skall försöka lägga lite bilder efteråt, har inga egna så det blir till att låna här och där. Natten innan ett långlopp är det inte lätt att sova. Först vill man förbereda sig så att man skall kunna slappna av och sen vill man gå upp i tid för att inte stressa. I mitt fall gav det tre timmars sömn. Hade dubbla packväskor, en på styret och en under sadeln. Det var egentligen inte nödvändigt men man behöver ju träna med last om man skall cykla riktigt långt senare i tillvaron. Väl på plats fick jag startnummer 102 den enda som anmälde sig tidigare var Olle som var kapten för Audax. Det var svalt på morgonen, många funderade på om vindjacka behövdes men det kändes tydligt att solen skulle komma fram lagom till start, jag valde miniminivån. Jag vet inte hur många vi blev till start men nånstans kring 80 st kanske. Konstigt att det inte når taket på 150st. Starten gick och vi rullade ut tillsammans med motorcyklarna. En fick punktering redan efter 150 meter. Det måste känts surt med tanke på motvinden och att försöka köra ikapp ensam. Tror han bröt istället ( Bo-Einar?). Cyklingen till Aspudden/Midsommarkransen var rena nöjet och för min del är redan den delen en upplevelse som kan få kosta lite. MC gör korta trafikstopp, bilarna väntar, vi får fri lejd och sedan är allt som vanligt igen. Känns säkert och minimalt störande sådär lite efter klockan sex en lördagsmorgon. En visselpipa hördes i Aspudden och vi som bestämt oss för att fånga dagen och natten stannade vid och med Olle. Övriga fortsatte till Botkyrka k:a för gruppering där även MC avslutar att eskortera. I Aspudden stod det nu fem stycken krigare redo för motvind. Jag kände alla utom en sen tidigare så jag kostar på mig en liten presentation. Förutom jag var det,

Olle en långcyklare av rang som hittar överallt, alltid har ordning på prylarna och håller en jämn ekonomisk fart. Olle är vår kapten men en väldigt demokratisk och pragmatisk sådan. Lättjobbat skulle jag kalla det, när det uppstår frågeställningar.

Timo, också långcyklare. Stabil kille som alltid håller jämn fart, ordning i gruppen och inte pratar ihjäl sig. När han säger något är det det som gäller.

Peter min jobbarkompis som får anses dra ned snittåldern. En vältränad herre utan egentligt cykelintresse men som gillar utmaningar. Fick cykel och prylar hemkörda av sin far i torsdags. Har inte cyklat en meter i år innan loppet men var med 2016 och tog sig runt.

En Olle till, den enda nya för mig. En skön snubbe vars blotta uppenbarelse gör en glad inombords. Cyklar på en Flamingo från 1985-86 som han haft sen ny. Kör allt i äkta eller retrostil, tex bruna läderskor och en tygpackväska full med tygmärken. Cykeln ojade sig lite mest hela vägen men man var aldrig riktigt orolig att det inte skulle funka. För att toppa det hela har Olle som från och med nu är Olle2 mäktiga tatueringar och en rejäl hårman. Klart cool, man direkt att det här var någon som passade perfekt i gruppen.

Vi rullade iväg mot Södertälje, vid Fittja såg jag två cyklister framför oss som var i rondellen men åkte rakt fram istället för vänster. Olle sa att det var Bosse-Diesel och att han skulle åka lilla Mälarvarvet på 20 mil. Vi fortsatte, jag drog, det var tungt, ingen propsade på att få ta över.
Första paus i Södertälje, inga som helst incidenter. Varmt och blåsigt. Olle tog ett telefonsamtal och det visade sig att den andra cyklisten från Fittjarondellen skulle cykla med oss och att det blivit något missförstånd, de var nu vid Botkyrka kyrka alltså kanske 40-50 minuter efter. Vi vä tade lite extra länge och bestämde oss för att de fick cykla ikapp till Strängnäs så att Martin som var med Bosse skulle få grupp och vägvisning. Vi fortsatte, jag drog. Trots att det var segt märkte jag att jag ibland fick lucka bakåt och att det var ganska tyst bakom. Ett tydligt tecken på att gruppen tycker det går tungt. Nånstans vid kakslottet tror jag att jag hade bestämt mig. Det kändes att vi körde hyfsat snabbt trots förutsättningarna snitt på 26-27 km/h och de bakom måste ha minimal chans att ta in på oss. Jag meddelade kapten att jag vände och cyklade tillbaka för att möta dem. Efter kanske fem lugna km dök de upp och såg ganska glada ut för lite sällskap och kontakt. Bosse är ju en grym cyklist och närmast en legend, ingen har sett honom i annat än cykelkläder, men han har ett mellanår i år pga axelproblem. Han är rasande snabb utför men inte riktigt som vanligt uppför. Snart axeloperation så blir det bra sen. Martin är ytterligare en som drar ned medelåldern, justa prylar, bra form, trevlig och lättsam. En sån man behöver ha bredvid sig och prata annat med när det går tungt mentalt i cyklingen och man vill slippa tänka cykel några mil.

Vi fortsatte, jag drog, fysiskt jobbigt men lite lättare när man inte behövde fundera på var de var. Vi körde på så hårt som möjligt och hittade de andra vid en glasskiosk i Strängnäs/Ulvhäll. De sa att det väntat 10 min. Det var förmodligen längre men det kändes bra. Vi vinkade av Bosse och fortsatte mor Lunda Livs. Jag fick äran att dra. Incidenterna hittills stannade vid en tappad kedja son var snabbt fixad och en tappad kaviarmacka i påse. Vi hämtade den, man vet aldrig när det kan behövas en hemgjord macka.

I Lunda träffade vi Peters föräldrar som är riktiga fans av denna sjuka tillställning. Handlar hade föredömligt skyltat var man kunde fylla vatten och vi bidrog litegrann till dagskassan som tack. Glass och läsk var gångbart. Sen gruppfoto och fortsatt färd mot Torshälla. Ja, jag drog. Sista lilla backen på cykelbanan upp till golfklubben informerade mitt högerben mig om att jag disponerat krafterna illa. Klar krampkänning som gick tillbaka av vilan.

Lunchen var utmärkt, men jag som inte kan äta lök fick ta sallad och toppa med kaffe och kaka. Golfspelarna såg som vanligt måttligt roade ut av vår uppenbarelse men personalen var lika glada som alltid.

Färden gick vidare mot Köping. För egen del kändes det som att förningen från Aspudden till lunch gav mig rätten att lägga mig sist ett tag och fundera på tillvaron. Övriga delade upp jobbet galant och jag vill minnas att Olle2 tog en stor del. Mina knän gjorde ont på ovansidan och så var det det där med krampen. Jag sörplade en dubbel Resorb med placeboeffekt och bestämde att sadeln skulle upp ganska rejält i Köping för det kändes inte som det brukar. Möjligen en felmätning då byte till Brooks på racern kräver justering i både vinkel, höjd och längsled. Etappen gick fint och vinden var mer från sidan. Älskar biten som går på grus och vi motbevisade tesen att racers inte klarar grus genom att rulla tolv däck igenom utan punka. Stämpling på IC-kiosken i Köping, märkte till min besvikelseatt det lilla paret inte jobbade kvar. De hade låtit en yngre släkting ta över och han lovade att hälsa från mig. Jag sa bara , "Hälsa från den långe som alltid är sist".

Efter Köping flöt allt igen, sadeln var höjd, alla var hyfsat med i matchen. Jag drog en del men från och med nu delade vi det på de som kände för det så jag tjatar inte mer om det. Till Västerås tar man sig på en väg jag älskar. Först över en vidrig vägöverfart och sedan på en slingrig smal väg med bland annat en kyrkoruin. Tiden går fort och det blåser sällan så det stör.

I Västerås började det droppa, vi åt kulinariska mästerverk på Gyllene Måsen och fortsatte sedan mot Enköping utan regnkläder på. Kanske skulle vi klara oss?

I närheten av Enköping var regnet över oss så pass mycket att vi valde regnjacka och ordnade med belysning. Olle2 hade givetvis en formidabel regnjacka av obestämbar ålder. Det var dock inte tillräckligt med regn för att börja stänka från hjul och blöta igenom. Före Bro blev det ordentligt blött, lite kallare och vindstilla. Det kändes bra att slippa vinden men surt att aldrig känt riktigt bra medvind på varvet.

Vi fikade i Bålsta och sen var det sista en format. Olle tog hand om vägvisningen. Jag är värdelös på att hitta och verkar inte lära mig heller. Nu var alla slitna, handflator, knän, nackar, ork osv, men det var aldrig under hela turen något problem med gruppsammanhållningen. Vi rullade i mål vid 23.30 ganska exakt enligt audaxplan. Fick tygmärken, korv, fika osv.

Sammantaget var det en mycket bra runda med trevliga kamrater, fantastiska funktionärer och motorcyklister. Så värt att cykla detta lopp. Man behöver inte vara jätteduktig man skall bara vilja mycket och vara någorlunda förberedd.

Jag stämplade sist av alla. :)

Edit: Jag gör en separat tråd med RR och bilder. Lägger länk härifrån.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3397645

Senast ändrad:
[Kalender] Mälaren Runt
Härliga RR:s!
Men, varför heter loppet Mälaren Runt när det inte går runt hela Mälaren? Varför genar man Enköping-Bålsta och kapar bort nordöstra delen av Mälaren (Ekoln)?

[Kalender] Mälaren Runt
ooms sa:
Men, varför heter loppet Mälaren Runt när det inte går runt hela Mälaren? Varför genar man Enköping-Bålsta och kapar bort nordöstra delen av Mälaren (Ekoln)?

Det är en evig fråga. Jag tror att gränsen för att attrahera massorna går vid 325km. Redan min extramil var lite seg och då anser jag nog att jag ändå har viss vana. Den andra förklaringen är att man i möjligaste mån vill hålla sig till 1912 års sträckning.

[Kalender] Mälaren Runt
Hasse#7 sa:
ooms sa:

Det är en evig fråga. Jag tror att gränsen för att attrahera massorna går vid 325km. Redan min extramil var lite seg och då anser jag nog att jag ändå har viss vana. Den andra förklaringen är att man i möjligaste mån vill hålla sig till 1912 års sträckning.
Ja, min gissning är 1912-historiken. Man trycker hårt på den på hemsidan såg jag, Rudolph Lewis, etc. Hur gick det förresten för de som ev siktade på det?

[Kalender] Mälaren Runt
ooms sa:
Hasse#7 sa:
ooms sa:

Ja, min gissning är 1912-historiken. Man trycker hårt på den på hemsidan såg jag, Rudolph Lewis, etc. Hur gick det förresten för de som ev siktade på det?

Jag tror att det var en som försökte. Enligt hörsägen gick det tungt och med fem minuters försening till Bålsta blev det en timmes paus. Bra försök, nya tag nästa år. Med lite tur får du en relevantare beskrivning av någon annan.

[Kalender] Mälaren Runt
Jag gjorde ett försök på Rudolph Lewis. Jag förstod att det skulle bli tufft att hålla farten uppe med den vinden så skulle jag ha en chans så fick det bli med minimal stopptid. Enligt min beräkning skulle det krävas en snittfart på 30,1 Km/t för att klara 10:42. Det gick ganska bra till Strängnäs (29,9 Km/t i snitt). När jag kom ut på fälten efter Strängnäs blåste det små j-lar rakt i nosen. Snittfarten sjönk ganska ordentlig. Strax innan Torshälla blev jag omkörd av bärsärkarna.

Det var jobbigt och det började bli ganska varmt så det gick åt en hel del vätska. Jag letade efter något lämpligt ställe att fylla vatten men hittade inget. Jag klarade mig till det obligatoriska stoppet på IC kiosken i Köping men de sista milen var tunga, jag hade räknat med medvind från Kungsör men det blev det inte förutom sista biten in till Köping.

En snabb stämpling, vattenfyllning samt inköp av lite godis och i väg. Äntligen fick man lite medvind och snittfarten började krypa upp. På vägen ner mot Strömsholm blev det motvind igen. Det var till och med motvind när det var medvind, flaggorna visade medvind men det tog i mot i alla fall.

Jag trampade på, När jag kom till Övergran så hade jag ett snitt på 30,1 och tänkte det ska nog gå om inget oförutsett inträffar, det gjorde det förstås. Det blev motvind igen och benen och huvudet dog. När jag rullade igenom Bålsta lyckades jag räknade jag ut att jag skulle behöva hålla ett snitt på 30,2 in till Barkarby för att klara målet, insåg att det skulle jag inte klara. Kommer Jag att missa målet med 5 minuter kan jag lika gärna missa med 1 timme så jag stannade på CK i Bålsta och tog en korv och dricka, satte mig på en parkbänk och tvärsomnade, blev väckt av en herre som frågade om jag mådde bra ”javisst” svarade jag hurtigt och insåg samtidigt att det var en stor lögn.

Rullade i väg och blev snart upphunnen av en cyklist som släppt från bärsärkarna (Olofsson?) som jag gjorde sällskap med in till Barkarby.

Det är bara att göra ett nytt försök nästa år.

[Kalender] Mälaren Runt
Det var ju ett riktigt bra försök SvenC! Vinden var riktigt tuff. Den enda riktiga medvinden fick jag runt Köping, sen tyckte jag precis som du att det var antingen sida eller sida mot. Jag hade hoppats att få heja på dig när vi passerade, och jag tyckte jag såg dig i fjärran innan Strängnäs, vi var nästan ikapp, men sedan blev det att stopp p.g.a. ett ekerbrott och du satt troligtvis och sov på en bänk när jag passerade Bålsta. Bättre lycka nästa gång!

[Kalender] Mälaren Runt
SvenC sa:
Jag gjorde ett försök på Rudolph Lewis. Jag förstod att det skulle bli tufft att hålla farten uppe med den vinden så skulle jag ha en chans så fick det bli med minimal stopptid. Enligt min beräkning skulle det krävas en snittfart på 30,1 Km/t för att klara 10:42. Det gick ganska bra till Strängnäs (29,9 Km/t i snitt). När jag kom ut på fälten efter Strängnäs blåste det små j-lar rakt i nosen. Snittfarten sjönk ganska ordentlig. Strax innan Torshälla blev jag omkörd av bärsärkarna.

Det var jobbigt och det började bli ganska varmt så det gick åt en hel del vätska. Jag letade efter något lämpligt ställe att fylla vatten men hittade inget. Jag klarade mig till det obligatoriska stoppet på IC kiosken i Köping men de sista milen var tunga, jag hade räknat med medvind från Kungsör men det blev det inte förutom sista biten in till Köping.

En snabb stämpling, vattenfyllning samt inköp av lite godis och i väg. Äntligen fick man lite medvind och snittfarten började krypa upp. På vägen ner mot Strömsholm blev det motvind igen. Det var till och med motvind när det var medvind, flaggorna visade medvind men det tog i mot i alla fall.

Jag trampade på, När jag kom till Övergran så hade jag ett snitt på 30,1 och tänkte det ska nog gå om inget oförutsett inträffar, det gjorde det förstås. Det blev motvind igen och benen och huvudet dog. När jag rullade igenom Bålsta lyckades jag räknade jag ut att jag skulle behöva hålla ett snitt på 30,2 in till Barkarby för att klara målet, insåg att det skulle jag inte klara. Kommer Jag att missa målet med 5 minuter kan jag lika gärna missa med 1 timme så jag stannade på CK i Bålsta och tog en korv och dricka, satte mig på en parkbänk och tvärsomnade, blev väckt av en herre som frågade om jag mådde bra ”javisst” svarade jag hurtigt och insåg samtidigt att det var en stor lögn.

Rullade i väg och blev snart upphunnen av en cyklist som släppt från bärsärkarna (Olofsson?) som jag gjorde sällskap med in till Barkarby.

Det är bara att göra ett nytt försök nästa år.

Starkt jobbat i alla fall. Skulle jag göra en lista på rimliga aspiranter är du i topp.

[Kalender] Mälaren Runt
Starkt i alla händelser Sven. Att hålla snittet fram till Bålsta imponerar. Förstår att det krävs lite marginal där pga knixigheterna och backarna över Kungsängen och Karlhäll.

[Kalender] Mälaren Runt
Såg en grupp cyklister som såg lite snabba ut passera på gamla E-18 när jag kom Hjälstaleden norrifrån (alltså strax norr om Bålsta) vid gissningsvis 15.45-15.50. Skulle det kunnat vara bärsäkarna eller snabbgruppen?

[Kalender] Mälaren Runt
SvenC. Jag har svårt att tänka mig att du behövde sova under rundan, denna evighetsmaskin av kraft. Men skriver du det så hände det säkert. Bättre lycka nästa gång och då utan en massa vind.

[Kalender] Mälaren Runt
GoranS sa:
Såg en grupp cyklister som såg lite snabba ut passera på gamla E-18 när jag kom Hjälstaleden norrifrån (alltså strax norr om Bålsta) vid gissningsvis 15.45-15.50. Skulle det kunnat vara bärsäkarna eller snabbgruppen?

Jag kan rapportera att täten, kanske 6 pers, av den splittrade bärsärkargruppen passerade Hjälstavägen 15:42, jag och tre från Sthlm CK passerade 15.58 enligt Strava Flyby. Flyby, en jäkligt rolig funktion för övrigt, man kan till exempel se när Amir körde vilse i Strängnäs och när jag fick mjölksyra och släppte bärsärkarna.

[Kalender] Mälaren Runt
neron sa:
Flyby, en jäkligt rolig funktion för övrigt, man kan till exempel se när Amir körde vilse i Strängnäs och när jag fick mjölksyra och släppte bärsärkarna.

Håller med, jag fastnar ibland i timmar som värsta FlyBy-junkien. Nörderiet når nya djup.

[Kalender] Mälaren Runt
neron sa:
GoranS sa:

Jag kan rapportera att täten, kanske 6 pers, av den splittrade bärsärkargruppen passerade Hjälstavägen 15:42, jag och tre från Sthlm CK passerade 15.58 enligt Strava Flyby. Flyby, en jäkligt rolig funktion för övrigt, man kan till exempel se när Amir körde vilse i Strängnäs och när jag fick mjölksyra och släppte bärsärkarna.
Då kan det nog varit bärsärkarna jag skymtade på avstånd. Antalet låter i alla fall rimligt och när jag passerade macken vid infarten till Bålsta vet jag att klockan på min primitiva cykeldator visade 15.58 (säkert ett par minuters felmarginal). Jag hade då tagit en förning på ca 22 mil i min enmannaklunga och var lite småkrokig så det gick inte så fort.

Tillbaka
Topp