[Kalender] Randonée 200 km Barkarby 2025-06-28, Glassrunda

Hej randonneurcyklister,
Jag är nybörjare och funderar på att köra Barkarby glassrunda eller Täby försmak och undrar hur fort det brukar gå i klungan när man kör 20 mil? Ligger alla uppåt 28 km/h och över eller finns det några som tar det lugn på nån stans mellan 20-24 km/h? Det kan bli jobbigt om man får köra hela rundan solo

Vad blir det för glssställen?
Får ta med mig gpx och köra någon annan dag när tid finns.

@RRPro ju fler startande desto större chans att hitta någon som håller liknande tempo.
Men med det sagt ska man nog ha grundinställningen att man är OK med att köra helt solo. Sällskap / en lämplig grupp är liksom bonus :)

Hej randonneurcyklister,
Jag är nybörjare och funderar på att köra Barkarby glassrunda eller Täby försmak och undrar hur fort det brukar gå i klungan när man kör 20 mil? Ligger alla uppåt 28 km/h och över eller finns det några som tar det lugn på nån stans mellan 20-24 km/h? Det kan bli jobbigt om man får köra hela rundan solo
Nu var det några år sedan det begav sig sist för mig men tror det är lite svårt att svara på eftersom det beror väldigt mycket på hur många som anmäler sig till ett visst event samt vad de har för ambitioner?

Hur många det blir på respektive event går att se på URLen nedan (länken till "Startlista") men däremot klurigare att veta hur piggt folk tänkt att cykla. Men visst, de som anmält sig kanske skriver i denna tråd nu när du frågat? (y) 🙂

Senast ändrad:
Farten är, som @MrSthlm är inne på en funktion av de som cyklar. Är det många startande är det typiskt lättare att hitta någon kamrat som har ungefär samma fartambitioner än om det är några få startande.

Åtminstone förr har ofta loppen på våren varit mer välfrekventerade, med brasklapp för att dåligt väder minskar viljan att ge sig ut. Ev. har detta ändrats på senare år.

För egen del har min inställning till denna typ av tillställningar varit (efter några inledande lopp då jag hade noll koll) att hoppas på lite trevligt sällskap på turen men vara förberedd på att det skulle kunna bli att cykla väsentligen hela rundan solo. I praktiken har jag ofta haft sällskap hela vägen eller nära därpå och som sämst har jag fått cykla solo knappt halva vägen. Har då legat i skiktet under de riktiga "snabbisarna".

Kan f.ö. vara bra att veta att sträckan Forkarby-Svelato delar ni bana med cykel-SM, tror det är damernas linjelopp på lördag. Som jag förstått släpps man fram, men kan behöva vänta tidvis.

Hittade den här:

1750948682288.webp

Jag kommer. Tänker äta glass oavsett väder! Och är redo att beta av den här rundan snabbt om jag får en eller flera kamrater :)

Randopremiären hade jag helst(=gärna) genomfört i finväder och medvind.
Vad fick jag?
Motvind 20km mot Storvreta med regnkänning som tilltog hela vägen från Storvreta till Svelato.
Självklart så ska en trött nybörjare fylla på energidepåerna innan turen går söderut.

Hittills har turen varit helt fantastisk med frodiga ängar, rape-fields i full blom och härliga dofter.

Mitt mål är att se målsnöret innan sluttid och under turen förhoppningsvis lära mig mer om långcykling/randonee för att vilja cykla längre distanser.

/En nybörjares tankar
1000004014.webp

Höll på få brytet efter Svelato.
Om jag måste välja mellan motvind och regn(pest eller kolera)så väljer jag regn.
Lagom till det fina gruspartiet så minskade vinden lagom till krampen i båda benen gjorde sig påmind.
1000004019.webp

Landskapet böljade fram och mellan krampskoven så kunde jag passa på att njuta av den fina naturen
1000004021.webp

Nu i Örsundsbro.
Peppade mig med svordomar och mantran om att inte ge upp.
Bara 6mil kvar nu.
1000004023.webp

Fin runda! Bra samarbete i huvudklungan på fyra. Gott med glass och vi klarade ju oss utan regn i Barkarby. Men fick en del norr om Uppsala. Vind var det så det räckte

Hann inte få upp kameran i tid, men vi såg herr-juniorerna passera förbi

Bilagor

• IMG_0676.webp
    IMG_0676.webp
    878.2 KB · Besök: 70
  • IMG_0679.webp
    IMG_0679.webp
    337.1 KB · Besök: 80
  • IMG_0681.webp
    IMG_0681.webp
    467.1 KB · Besök: 72
  • IMG_0684.webp
    IMG_0684.webp
    207.5 KB · Besök: 82
  • IMG_0686.webp
    IMG_0686.webp
    1.3 MB · Besök: 83
  • IMG_0692.webp
    IMG_0692.webp
    316.7 KB · Besök: 89
Stämplade målgång 15:21:09. Vi blev en kvadrett med fint samspel som glassade oss igenom med ett par droppar regn där norr om Uppsala, men inget karaktärskrävande.

Mycket fin runda - och för mig, en del nya vägar. Det uppskattades!

Jag avslutade med en Napoleon bakelse på vägen hem :)

Bilagor

• IMG_0835.webp
    IMG_0835.webp
    544.5 KB · Besök: 56
Precis slutstämplat och är härligt mör med känningar i axlar, nacke och händer.
Trodde faktiskt ändalykten skulle vara största problemområdet, men icke.
MTB-sadel funkade på racer!
Saknade dock tempobågar som jag har på en hybrid, men de gick tyvärr inte att montera på mitt nuvande styre.

Fick ett fint duggregn sista timman mot mål som piggade upp.
Det fruktade och omtalade Dalkarlsmassivet avklarades utan att behöva gå(klättra) upp.

Det här gav mersmak.
En justering av cykel och på med tempobågar så vågar jag anmäla mig igen.
Tack till Sture för initialt pepp och er andra som jag råkade på.
1000004024.webp

Tillbaka
Topp