[Kalender] Randonnée 200 km, Bollnäs – Byar och backar

Med en månad kvar till avfärd är det 7 anmälda. Vilket, om inte vädret ställer till det, borgar för klungkörning och folkfest, barn som storögda står vid sidan av vägen med flaggor och ballonger!

Väderläget ser helt ok ut, SMHI spår lite regn på morgon/förmiddag, sedan uppehåll, i stort sett vindstilla men mulet, 5-11 grader. YR däremot förutspår uppehåll, halvklart men lite vind, temperatur 8-14 grader.

Kan bli en fin dag i sadeln, om nu inte väderutsikterna ändras kapitalt till det sämre (vilket väl inte är helt otroligt, har ju hänt förut).

Väderspåmännen hinner nog ändra sig tre vändor till innan lördag. Framåt fredag till börjar det väl finnas viss chans att det är rätt. ;-)

Anmälningsläget då, såhär några dagar innan start? Jo, 17 st, och anmälan håller öppet i 36,5 timmar till.

Jag ska ju egetligen inte skriva i den här tråden då jag är så här förkyld, men finns det någon pappersbaserad, "min gps har precis havererat"-navigeringshjälp att få tag på om jag skulle få för mig att åka söderut och roa mig runt Bollnäs nu på lördag?

/s-o

s-o sa:
Jag ska ju egetligen inte skriva i den här tråden då jag är så här förkyld, men finns det någon pappersbaserad, "min gps har precis havererat"-navigeringshjälp att få tag på om jag skulle få för mig att åka söderut och roa mig runt Bollnäs nu på lördag?

/s-o

Tyvärr så kommer det inte finnas några vägnötter till den här turen, det är gpx-spår som gäller.

Hur många randonnörer finns det i Bollnäs med näromgivningar och hur många kommer mer långväga ifrån?

10 mil till start, 20 mil på loppet och 10 mil hem alltså, eller har du exkluderat cyklandet? ;-)

GoranS sa:
10 mil till start, 20 mil på loppet och 10 mil hem alltså, eller har du exkluderat cyklandet? ;-)

40 mil dit, 20 mil cykel, 40 mil hem. Det blir en lång dag, speciellt som jag är förkyld och hostar och låter som en stenkross just nu :)

GoranS sa:
Hur många randonnörer finns det i Bollnäs med näromgivningar och hur många kommer mer långväga ifrån?

Om du med Randonneur menar en person som tidigare cyklat ett brevet så är vi, mig veterligen tre superrandonneurer som huserar inte alltför långt från Bollnäs och dom planerar att starta. Sedan kommer det en del folk från lokala cykelklubbar som vill prova på det där med att cykla långt.

Min definition var nog ungefär "Person som rimligen vill och kan tänkas köra ett brevet".

GoranS sa:
Min definition var nog ungefär "Person som rimligen vill och kan tänkas köra ett brevet".

Ok, som det ser ut i nuläget så kommer tre från Stockholm, fem från Gävle och så s-o från riktiga Norrland. Resterande kommer från närområdet.

Sådär, då var anmälan stängd – 30 anmälda. Återstår att se hur många som kommer till start då risken för regn under sena eftermiddagen ser ut att ha ökat lite.

Nu ska här skrivas brevetkort!

80073472-89A1-4A50-A61C-569AF42F0686.jpeg

Totaltid 8:20.

Peth sa:
s-o sa:
1 DNS, dvs jag.
Jäkla förkylning ...

Supertrist att det blev en DNS. Hur tänker du nu, visst hade du planer på PBP?

Planer, men inte i år.
Någon gång ska det bli, men just nu känns 120 mil väldigt långt. 20 och 30 mil kan jag i värsta fall klara bara på rutin, pannben och bra utrustning, men det finns ju roligare sätt att göra även de distanserna :)

cilo sa:
Vart det nå regn? Kom alla runt?

Inget regn på mig i alla fall, det var toppenväder – någon grad varmare hade väl i och för sig inte skadat. Vet en som bröt. Får se i morgon hur det ser ut på startkortsfronten, om alla övriga finns i receptionen på Scandic.

Stort tack till arrangörer och övriga deltagare för en jättefin runda! Det blev en del höjdmeter totalt av alla backarna runtom det vårfagra Hälsingland.
Jag skulle jättegärna komma till 30-milaren om jag inte var inbokad på ett annat håll. Hoppas andra passar på, det kan inte bli annat än en fullträff!
/Milan

milledille sa:
Stort tack till arrangörer och övriga deltagare för en jättefin runda! Det blev en del höjdmeter totalt av alla backarna runtom det vårfagra Hälsingland.
Jag skulle jättegärna komma till 30-milaren om jag inte var inbokad på ett annat håll. Hoppas andra passar på, det kan inte bli annat än en fullträff!
/Milan

Kul att du gillade rundan Milan! Om det blir en uppföljning nästa år, så får vi hoppas att 30-milaren inte krockar med andra arrangemang.

Och så en RR!

För mig började den här cykelturen redan förra sommaren när tanken slog rot att det skulle vara trevligt att inte behöva köra 20-30 mil enkel väg för att cykla ett brevet. Nu, efter massor av timmars planering och ältande om datum och bansträckning så var det dags för avfärd. Men först finfrukost på Scandic med familjen och med Frank och hand familj – tillresta från Stockholm.

Totalt 31 cyklister slöt upp vid starten. Bollnäs bjöd, dagen till ära, på vindstilla och sol. En cyklist hade glömt hjälmen hemma i Stockholm, blev till att panikordna fram en hjälm. På slaget nio så rullade vi iväg genom Bollnäs och så snart vi lämnat tätorten så tryckte snabbgänget på lite och försvann mot Edsbyn och första stämpling. Själv tog jag det lite lugnt tillsammans med Frank och ett par kollegor som jag lurat med på deras första brevet. Hade även sällskap med en stark herre från Gävle som drog i ett bra tempo i nån mil. Gunnar O. med fru åkte tandem och swishade ikapp oss i varenda nerförsbacke för att sedan få jobba i uppförsbackarna. Och uppförsbackar skulle det bli, inga branta, men långa och sega. Den första innebar drygt 100 höjdmeter utspridda på sex kilometer.

Vår lilla grupp kom fram till första stämpling strax efter täten. Det var fullt med cyklister och locals på Café Sommars. Efter lite köande så blev det en pucko och en krämbulle för min del. Efter det så jagade jag på mitt sällskap så att vi kunde komma iväg. Hittade en kvarglömd telefon, men ägaren hade vänt och kom tillbaka för att hämta den.

Efter fikat hängde vi på ett gäng starka gävlecyklister, men det stod tidigt klart att de hade andra fartambitioner och resurser än vad vi hade, så vi släppte. Efter Edsbyn är det rätt platt, jag låg längst fram och drog vår lilla kvartett. Lätt motvind och mulet nu, men inget regn. Efter platten och lite nerför så började nästa stigning. Ca 17 kilometer med uppförsbackar som avbryts av små nedförsjnäppor, men på det stora hela mer uppför än utför, typ 100 höjdmeter till.

Det som går upp ska till slut även ner och när vi ligger och pressar i över 60 kilometer i timmen så fladdrar något gult förbi på marken. En gävlecyklist har tappat sitt brevetkort. Vi stannar och vänder för att plocka upp kortet, och då visar det sig att det även ligger en bilnyckel på marken. Tur för gävlecyklisten att vi såg kortet kan man lugnt säga, för en ensam bilnyckel hade vi inte sett. Vi trummade på mot Kilafors för att kunna överlämna kort och nyckel. Jag drog i stort sett hela tiden, men två i gruppen tyckte tempot var lite för högt så de beslutade sig för att ta det lite lugnare. Jag och Frank fortsatte på egen hand mot stämpling och lunch.

I Kilafors blev det korv med mos. Den del av sällskapet som släppt lite tidigare kom lagom till att vi fick vår mat. Så vi hängde tillsammans och käkade. Tror stoppet tog ca 25 minuter, inte alltför illa. Sträckan mellan Kilafors och söderhamn är bara 35 kilometer, men det var ganska tunga kilometrar med en motvind som började friska i, jag drog.

Väl framme i söderhamn blev det kaffe, drickyoghurt och en mumiebulle på en mack. Hade tänkt äta lite på McD, men då det satt en grupp randonneurer på Preem så var det ett enkelt val att byta stämplingsställe. Den lilla grupp om tre personer som satt ute i solen, som nu sken, hade försökt hänga på tätklungan lite för länge och fått betala för det. Rätt slitna såg de ut när de gav sig iväg på de sista 55 kilometrarna mot Bollnäs. Jag och Frank passade på att byta några ord med vårt tidigare sällskap som rullade in samtidigt som vi gjorde oss i ordning för att dra vidare. Även c.o.h.j och hans granne kom till macken, grannen körde mountainbike och hade aldrig cyklat ens i närheten av 20 mil tidigare i livet – starkt!

Efter söderhamn levde livet, solen sken och vinden var i ryggen. Milen passerade förbi och jag drog. Fantastiskt fina vägar. Efter Trönö kom nästa uppförsbacke, även här en bit över 100 höjdmeter. Sen nerför, snabbt gick det. Med en mil kvar till Bollnäs kom den sista backen, denna bara ca 65 höjdmeter. Där kom vi ikapp det slitna gänget från söderhamn. Jag frågade om de ville ha draghjälp, och de hakade på sista biten mot slutstämplingen och öl.

Totaltid 8:20, rulltid 6:58. En snittfart på 29,6 trots att jag dragit i över 17 mil. Inget regn, och inte speciellt mycket motvind. Fina vägar, trevliga byar och roliga backar. Och så fantastiska cyklister!

En bra dag i sadeln helt enkelt.

Fantastisk RR fr hembygden! Tack!
Nästa år ska jag köra (om det passar i kalendern, och om det blir nåt :-)

Låter som en lyckad premiär för Bollnäsrandonnerandet!

Sen undrar man ju lite stilla hur det gick för Gävlebons bilnyckel. Fick den återse sin ägare?

En fundering inför kommande år: Nu gick det 20-milare i både Uppsala och Bollnäs samma dag. För t.ex. Gävlebor kan man tänka sig att båda orterna är av intresse. Om det fortsätter 2020 med Bollnäslopp skulle man kanske försöka se om man kan lägga kalendern så att man undviker krockar och ger t.ex. gästrikebor ett större utbud av datum med randolopp inom hyggligt avstånd hemifrån.

Tillbaka
Topp