[Kalender] Randonnée 200 km - Södertälje 2023-09-09

Det året det var rally var vi några stycken som faktiskt fullföljde loppet. Vi irrade runt,cyklade fram och tillbaka, bland alla avspärrningar, stämplade på alla kontroller men sket i sista grussträckan eftersom vi redan cyklat 20 mil då och ändå bara cyklat delar av spåret innan dess. Vi fick godkänt
Spontant känns det året lite som en avart mot det normala.

Jag som bara har kört Södertälje Sportgrus och inte deltagit i övriga randonneur-serien ska nog heller inte komma och gnälla över att några körde fel. Jag har inga ambitioner att kvala in till PBP eller få medaljer. Jag skulle lika gärna köra sträckan utan stämplar och sånt. Det var mer en iakttagelse jag gjorde när jag kikade på hur långt efter jag låg de snabbaste på Flyby.

Senast ändrad:
Nej, det var inte den "fjuttiga" lilla slingan vid Kjula som jag tänkte på. Tänkte mer på felåkningen i klassen, Att köra dryga 1,5 mil på fel sida av en sjö och därmed skippa ett grusparti på en brevet som heter Sportgrus. :rolleyes:
Andra stället jag tänkte på var de som skippade gruspartiet mellan Mölnbo och Järna.

Edit: Ska tilläggas att jag har dålig koll på vad som gäller vid fel åkning. Jag har bara kört brevet 3 gånger tidigare och har inte så bra koll på vad som gäller om man kör fel väg, medvetet eller omedvetet.
Från BRM-reglerna:

Article 8​

At the start, each rider will receive a brevet card and a cue sheet indicating the route and the location of the checkpoints. Riders must stay on the route. If a rider leaves the route, they must return to the route at the same point prior to continuing, ie. no shortcuts or detours from the route, unless specified by the organizer. Riders must stop at each checkpoint to have their card stamped. Organizers may also include unannounced checkpoints along the route. This assures that everyone will stay on the prescribed route.

Edit:
Som jag läser det är det inte ok att avvika från rutten. Punkt. Sen finns det förstås speciella situationer där man får vara lite pragmatisk. De där felkörningarna låter i mina öron inte ok.

Ja, för min delär det helt ok. Tyngre för den som sent cyklar en 60-milare som PBP-kvalificering och där stämpelkortet försvinner p.g.a. t.ex. något "datastrul".
För den här typen av fall måste det finnas möjlighet till någon analog backup, eller välvillig bedömning från arrangören om halva rundan saknas efter en Garmin-krasch. Tappar man bort det analoga kortet har man oftast bara sig själv att skylla. Där resultaten spelar någon roll är ju som en del av anmälan eller kval till PBP (och om det nu är några andra lopp där resultat krävs för anmälan och start).

Jag kan tycka att korten funkar bra för vad dom här loppen är, man måste inte krångla till det mer.

Frågeställningen ang digitalt färbevis handlade inte om att krångla till det utan att skapa mer flexibilitet för skapandet av potentiella längre grusrundor. Befintliga turer kan fortsätta att organiseras enl nuvarande praxis. Digitala färdbevis och eller fotobevis skulle tillåta att:

A) rutt kan läggas oberoende av bensinmackar och andra butiker
B) rutt kan läggas på ett vis där man inte nödvändigtvis cyklar närmsta vägen mellan två punkter utan tar den finaste/bästa/roligaste vägen
C) Minimera risken att genvägar tas om tydliga genvägar skapas, per punkt B

Detta är bara ett spånande för jag är absolut intresserad av att hjälpa till med att skapa en Sportgrus 300km. Jag kliver av diskussionen här och tar det vidar emed klubben. Input från diverse folk här har varit givande.

Tack än en gång för en supertrevlig runda i lördags. Benen kändes sådär idag när lådcykeln skulle trampas till förskolan.

Tror det enda som funkar är någon form av mobilapplösning. Cykeldatorer är alldeles för dåliga på många sätt. Dyra är de också. Att hålla på detaljgranska folks gpx filer är dessutom ett inte helt trivialt problem

Och tillför denna granskning något? Idag med korten har man ingen som helst koll på vad som händer mellan stämplingarna heller och så kan man väl låta det vara? Det hela får ändå vara rimligt mot vad det är, några hundra gubbar och gummor i hela landet som hobbycyklar i landsbygden.

En app där man laddar in loppet och sen stämplar man in med tid och koordinater när man är på plats kan ändå inte vara så hemskt svår att få fram.

Inom rally har vi använt tidkort i snart 100 år. Det krävs 2 personer i en tidskontroll och sen 3 personer i starten för varje sträcka. Detta är nu helt digitaliserat och man scannar en QR-kod i en obemannade tidskontrollen och får bekräftat tiden direkt. Fotocellen tar hand om starten så man klarar sig idag på 2 man istället för 5.
Ja man måste ha en smartphone, ja man måste se till att man batteri, ja det kan strula - då får HQ sätta sig ner och lösa det, det är inget problem. QR-koden ersätter vi enkelt för den här verksamheten med koordinaterna.

Så även i en oerhört konservativ sport som vida överstiger cyklingen i att allt var bättre förr så går det att ta det digitala steget in i framtiden och underlätta för alla.

Väljer man genvägar och enklare vägalternativ tycker jag inte att man ska lämna in sitt kort. Det är en samvetsfråga. Förvisso ingen tävling men en mätbar prestation.

När vi körde fel i lördags var det inget snack om annat än att återansluta till spåret. När mitt bakdäck skars upp övervägdes asfalt för sista sträckan men vi chansade och körde gruset för att genomföra. Efter strulet fick vi avsluta med lyse.

Kan man inte använda WhatsApp? Man bildar en grupp för varje brevets och lägger in deltagarna i gruppen. Varje cyklist släpper en nål på förutbestämda kontrollpunkter, då får man både tid och plats.

MAP ? Mitch bygger (byggde?) fina cyklar. Är han igång igen efter branden?

Nu är cykeln peppad. Blir ett par dagar i Norrköping på konferens men sen ses vi på lördag! 25 grader!?
Nej, har slutat bygga ramar och cyklar. Han har sadlat om till rörmokare, seden har han börjat med möbelsnickerier.

Jag är rätt säker på att Randonneur Stockholm skulle kunna tänka sig att ha en sådan serie i sitt program givet att någon står för dels rekande av banor och dels skötande av starterna (skriva ut kort, vara vid starten och dela ut kort, se till att det finns ställe att lämna korten efter loppen, samla in korten efter loppen, etc.). Det behöver sannolikt inte vara så ambitiöst som en full serie heller. Om någon är intresserad är det bara att ta kontakt med styrelsen och diskutera.

Edit: Bör väl för tydlighets skull tillägga att ovanstående bara är mina tankar som tidigare medlem i klubbens styrelse.
En grusrunda från varje start plats, Stälje, Barkarby, Täby, Ua, då kan det bli en serie.

Audax UK har en app, där arrangören måste ladda upp banan, som sedan deltagarna "stämpla" i appen. Men jag har ingen aning hur den ser ut, eller den fungerar. Men appen är beskriven i deras forum/tidning har jag för mig.

En grusrunda från varje start plats, Stälje, Barkarby, Täby, Ua, då kan det bli en serie.
Exakt var banorna börjar/slutar är rimligen rätt mkt beroende av vem/vilka som i så fall vill ta på sig jobbet att dels rita och reka banor och dels ställa upp som arrangör. Jag tycker inte att det är rimligt att förvänta sig att de ordinarie arrangörerna på de olika orterna frivilligt tar på sig ytterligare en start. De gör redan "sin del", och mer därtill, av jobbet för att hålla igång randocyklingen i Stockholmsområdet.

Hur mycket startjobb är det om man kör med app?
Beror väl på hur noga man är vad det gäller att kolla banans framkomlighet och ev. fixa till alternativ samt hur mycket frågor som dyker upp.

När det kommer till kritan kommer någon att behöva ha ansvar för det och när sådana uppdrag ska tillsättas står sällan kandidaterna på led.

Beror väl på hur noga man är vad det gäller att kolla banans framkomlighet och ev. fixa till alternativ samt hur mycket frågor som dyker upp.

När det kommer till kritan kommer någon att behöva ha ansvar för det och när sådana uppdrag ska tillsättas står sällan kandidaterna på led.

Men man hade inte behövt vara på plats. Och just eftersom kön inte är så lång är det inte så illa. Det har hänt flera gånger att Nils bara kommer med korten och sen hojar hem efter starten. Det kan väl vara trevligt det med, men kanske en onödig belastning om den inte behövs.

Men man hade inte behövt vara på plats. Och just eftersom kön inte är så lång är det inte så illa. Det har hänt flera gånger att Nils bara kommer med korten och sen hojar hem efter starten. Det kan väl vara trevligt det med, men kanske en onödig belastning om den inte behövs.
Alltså, jag tror att digital stämpling kommer att komma. Allt jag säger är att jag tror inte att det eliminerar behovet av en ansvarig för resp. start. Att konvertera existerande starter funkar problemfritt om de nuvarande ansvariga är med på tåget. Om inte så kommer någon/några andra att behöva träda fram och ta på sig det. Pessimisten i mig säger att det finns en risk att mängden intresserade kan vara färre än antalet som behövs.

Alltså, jag tror att digital stämpling kommer att komma. Allt jag säger är att jag tror inte att det eliminerar behovet av en ansvarig för resp. start. Att konvertera existerande starter funkar problemfritt om de nuvarande ansvariga är med på tåget. Om inte så kommer någon/några andra att behöva träda fram och ta på sig det. Pessimisten i mig säger att det finns en risk att mängden intresserade kan vara färre än antalet som behövs.
Och om man vill införa ytterligare lopp från nuvarande startplatser är det inte säkert att de nuvarande ansvariga vill ta det ansvaret också.

Sportgrus 600km?

Rutten verkar vara lite för kort för att gå att använda som en 60-milare rakt av. Behöver alltså förlängning, vilket i sig inte bör vara omöjligt att åstadkomma. Sen tillkommer frågan om den är lämplig som brevet.

Vidare behövs en start- och målplats och en ansvarig arrangör. Om man tittar på nuvarande startplatser är det Södertälje som ligger närmast till hands. Jag vet att de som arrangerar Södertäljestarterna i alla fall tidigare har haft som krav att de själva ska ha cyklat alla vägar som ingår i rutten. Detta för att känna att de kan stå för rutten, vilket jag har full respekt för.

Om du är intresserad av att bidra till att en grus-60-milare (utgående från den rutten) tillkommer i Randonneur Stockholms utbud av lopp skulle jag kontakta antingen arrangörerna i Södertälje direkt eller Randonneur Stockholms styrelse. Mejladresser finns här.

Senast ändrad:
Nu rivs bron på riktigt:

Senast ändrad:
Nu rivs bron på riktigt:
Mycket fina vägar runt de trakterna:
1715106334843.jpeg

1715106362323.jpeg

Tillbaka
Topp