[Kalender] Randonnée 300 Täby (Saltluft)

Spurt avklarad.
Brist på skylt i Täby är trist. Någon måste göra något!

Bilagor

• 14934816100251234728640.jpg
    14934816100251234728640.jpg
    203.6 KB · Besök: 48
Bra jobbat!

Ni ser dock inte ut att nått det där riktiga randomisärstadiet så jag tror ni får ta ett varv till om ni vill ha överbetyg.

Sitter i soffan och smälter intrycken. Chilin puttrar på spisen. Ska gå och leta efter öl.

Vi möttes som väntat av fostrande motvind. Det gjorde att folk flög av klungan allt eftersom. Ut från stämplingen i Furusund var vi 6 man, som sedan höll ihop. Vilket jäkla gäng att åka cykel med. Alla glimmrade med jämna fina förningar så en halvdåligt tränad gubbe som jag kunde sitta med. Tack för det!

Fullt tryck i motvinden, fint spinn i medvinden, disciplin i kantvinden och glatt humör tillsammans med propagandavägar gjorde dagen minnesvärd, på många sätt.

https://www.strava.com/activities/963178733#kudos

Senast ändrad:
Jag möttes hemmavid av perfekt egentillverkad pizza. Sedan fick jag sällskap i bubbelbadet av barnbarnet Love så vad mer kan man begära efter en toppendag, tack alla och förstås även arrangören!

En 30-milanybörjares resa:

Först cyklar jag med några goa randonnörer som tillsammans har ett par varv runt jorden, minst. Men de fikar väldigt länge, så i Furusund lämnar jag dem och drar vidare, solo.

Vet att det är långt fram till nästa cyklist, så det är bara att tugga i sig milen norrut på egen hand. Väl i Grisslehamn har jag i sinnet strypt och knivhuggit motvinden ett tusental gånger. Tröstar mig med en burgare.

Ca 15 min före mig har en kille stuckit iväg, så mot Gimo börjar jag jaga. Kanske, kanske. Och det är upp och ner och hit och dit och mycket mot. Och så den glada överraskningen mellan Hargshamn och Gimo! Det går 32 kantstreck på 100 m kan jag meddela, efter flera mätningar. Flera.

Från Gimo rullar killen ut när jag rullar in, så stämpling och en kaffe to go, sen fortsätter jakten, 10 min efter. Medvind nu!

Inser efter ett tag att det är lönlöst att försöka jaga ikapp 10 min på någon som cyklar lika fort, om inte snabbare. Men på ICA i Knutby står den gode karln! Laddar sin gps i ett vägguttag.

Kristoffer som han heter får låna min laddpuck istället, och iväg det bär. Jisses vad skönt med sällskap! Vi står bitvis på rätt bra, och rullar i mål på runt 13h 15 min. Sen hackar vi tänder ikapp till klubbstugan.

Nu ligger jag här med mat i magen och 120 i vilopuls, dricker vatten som en kamel och kan inte sova. Är glad att benen höll hela vägen, och att en trettiomilare inte var ogörbar. En mycket fin runda förresten. Miltals med mysiga småvägar.

Tack för sällskapet, ni som jag cyklade med. Och Gott sei Dank för medvinden de sista tio milen!!

Granman sa:
En 30-milanybörjares resa:

Först cyklar jag med några goa randonnörer som tillsammans har ett par varv runt jorden, minst. Men de fikar väldigt länge, så i Furusund lämnar jag dem och drar vidare, solo.

Vet att det är långt fram till nästa cyklist, så det är bara att tugga i sig milen norrut på egen hand. Väl i Grisslehamn har jag i sinnet strypt och knivhuggit motvinden ett tusental gånger. Tröstar mig med en burgare.

Ca 15 min före mig har en kille stuckit iväg, så mot Gimo börjar jag jaga. Kanske, kanske. Och det är upp och ner och hit och dit och mycket mot. Och så den glada överraskningen mellan Hargshamn och Gimo! Det går 32 kantstreck på 100 m kan jag meddela, efter flera mätningar. Flera.

Från Gimo rullar killen ut när jag rullar in, så stämpling och en kaffe to go, sen fortsätter jakten, 10 min efter. Medvind nu!

Inser efter ett tag att det är lönlöst att försöka jaga ikapp 10 min på någon som cyklar lika fort, om inte snabbare. Men på ICA i Knutby står den gode karln! Laddar sin gps i ett vägguttag.

Kristoffer som han heter får låna min laddpuck istället, och iväg det bär. Jisses vad skönt med sällskap! Vi står bitvis på rätt bra, och rullar i mål på runt 13h 15 min. Sen hackar vi tänder ikapp till klubbstugan.

Nu ligger jag här med mat i magen och 120 i vilopuls, dricker vatten som en kamel och kan inte sova. Är glad att benen höll hela vägen, och att en trettiomilare inte var ogörbar. En mycket fin runda förresten. Miltals med mysiga småvägar.

Tack för sällskapet, ni som jag cyklade med. Och Gott sei Dank för medvinden de sista tio milen!!

Snyggt rullat! Du verkar vara i god form i år!

Även jag är en nybörjarrandonneur, dessutom helt utan självinsikt - så jag hänger på grupper starkare än jag. Det går ju bra - ett tag. Men det är långt också!

Men det vore en idé för mig att sänka min fartambition. Bara lite, skulle ge helt andra upplevelser av loppet.

Vägarna var mycket pittoreska och alla cyklister gentlemän och -kvinnor. En bra lördag, helt enkelt! Och Voltarensalva lindrar.

Det blev ju en strålande runda det här. Precis när starten gick så kom jag på att jag hade glömt glasögonen i bilen. Jag skyller på Reimert som antagligen stod och babblade i mitt öra när jag packade. Efter några mil kom jag ifatt ett bra gäng som mer eller mindre höll ihop hela vägen. Vår grupp jobbade bra ihop och humöret var på topp. En riktig kalasdag helt enkelt.
Den här rundan är nog Stockholms finaste brevet. Vilka vägar!

Det blev ju en kanonfin runda till slut ?. Jag gjorde en ansättas att hänga med första-gruppen med de var för sprättiga för mina ben och jag släppte innan vi var ute ur Täby.

Körde resten med ett mycket trevligt gäng. Efter några mil anslöt bigmollo till gruppen. Trevligt med en mycket erfaren randonneur som tar jämna fina förningar och som tar ner tempot men behåller trycket i pedalerna i motluten.

Kände mig stark fram till Grisslehamn men ett krånglande vänster knä tog ner intrycket. Väl i Gimo var jag riktigt krokig och ifrågasatte några av mina livsval.

På väg mot Knutby lossnade det och vänsterknäet gjorde en legendarisk come-back. Fantastiskt att det onda kan bestämma sig för att ge vika sådär oväntat. Vi behöll ganska bra tryck i pedalerna hela vägen in till mål och fick med oss alla i gruppen. Riktigt trevligt.

Tack för trevligt sällskap och en mycket fin runda.

nypan sa:
bigmollo sa:
Jag skyller på Reimert som antagligen stod och babblade i mitt öra när jag packade.

Reimert - babbla!!??
Låter inte likt honom, det kan jag aldrig tänka mig ;-)

Fast efter starten var det svårt att snacka sönder klungan. Att överrösta motvinden var en utmaning av rang.

Det är ju så trevligt i starten med alla personer man inte träffar så ofta.... ;-)

Senast ändrad:
Mina ben dog sotdöden typ i Norrtälje så det blev solokörning resten av rundan. Men från Gimo fick jag sällskap av min allra bästa kompis Med Vind så det gick hyfsat ändå.
Kunde konstatera när jag uppdaterade "bokföringen" i går kväll att jag passerat 8000 mil loggat under brevetlopp. Alltid något!

Senast ändrad:
bsandborgh sa:
Mina ben dog sotdöden typ i Norrtälje så det blev solokörning resten av rundan. Men från Gimo fick jag sällskap av min allra bästa kompis Med Vind så det blev gick hyfsat ändå.
Kunde konstatera när jag uppdaterade "bokföringen" i går kväll att jag passerat 8000 mil loggat under brevetlopp. Alltid något!

8000 mil! Lyfter på hatten!

Tack för en fin runda på fina vägar i trevligt sällskap.
Det började med att jag glömde hjälmen hemma och fick vända. När jag kom till starten hade jag inte god tid på mig som planerat utan fick hjälpligt på mig skor och skoöverdrag. När starten gick hade jag vindvästen i munnen och fick klä på mig i farten. Jag fick hjälp av ett proffs . Tack du okände välgörare. Jag träffade Telefonplan innan starten, ett trevligt återseende. Och vi låg och småpratade lite i början. Sedan blev det lite backigt och vi kom ifrån varandra.
Jag slog då följe med ett Gotländskt Diesellok. Ett genidrag. Trevliga Barbro och Tage På en fantastisk Santanatandem höll i taktpinnen. Det var bara attt tacka. Vi blev en grupp på 7 som reducerades till 6 efter första stämplingen i Furusund. Vi kämpade på i vinden med humöret på topp. Motvinden innan Grisslehamn gjorde allt för att knäcka oss men vi gav oss inte.
Strax innan stämplingen satt Bennie (osäker på ev. Happynick) jag frågade om allt var ok och fick Nej till svar. Han mådde dåligt och kände sig illamående . I mitt apotek fanns bara silvertejp och alvedon så jag kunde inte erbjuda någon hjälp. Bennie skulle försöka ta Taxi. Hoppas att det gick bra.
Stämpling och Pizza sedan avförd mot Gimo. Fler fina vägar. Mer motvind. Lika trevligt sälllskap. I Gimo tyckte jag att mosbricka med grillkrydda (-korv) var en bra idé. Förvirrade kompletterade jag med kanelbulle som visade sig vars en maskerad donut allt givetvis nedsköljt med Pucko (du är vad du äter). I 35 km idisslade jag denna kombo. Ingen höjdare. I Knutby syntes varken Kristibrud eller Pastor Fossmo till. Dessutom var Ica stängt. Vi tvingade till oss stämplar på "krogen". Sedan vidare på lika fina vägar och lika gott sällskap. Kylan började märkas både för cyklister och div elektronik. Men humöret fortsatt på topp. Det var mörkt innan vi rasade in på Shell och sista stämpling. Tack till alla och vi ses snart igen!

Kul läsning om detta mångsidiga lopp med ensamhet, trevliga klungor, oändligt vackra vägar och en elak motvind.

Det roliga med randolopp är hur olika de kan köras. Lite av tjusningen tror jag.

De sista 10 milen var överlägset bäst.
Längre sådana sträckor nästa gång tack.
Då jag var sen till starten som sagt så fick jag inte ut mitt stämpelkort(?) men tyckte det var en världslig sak, tänkte lite naivt att det kanske skulle fungera med kassakvitton från "fikaplatserna" och det är ju kul att cykla hursom.
I Gimo träffade jag på Bengt när jag skulle ta mej vidare. Denne meddelade att det inte var godkänt med kassakvitton och då kunde jag andas ut en smula. Skulle inte vilja skylta med dagens inköpslista. Efter en lång ensam dag i sadeln (12 timmar) kom jag i mål proppmätt efter att satt i mej abnorma mängder av vingummin och gott o blandat.
Vill inte vara en tråkmåns men det krävs väl en stor portion humor för att uppskatta Gimorakan va? Tack för en trevlig runda.

Senast jag körde Gimorakan var den faktiskt helt OK för då kände jag mig hyggligt stark. När man ligger och käkar styrlinda där och vet att det är tio mil kvar efter Gimo känns det dock som den är oändligt lång.

Jag hade turen att få ta förningen en del av vägen mot Gimo. Ingen sa något, det var lätt sida mot och det var i den där behagliga vinkeln när det känns som man kryssar mot vinden. Tittade på klockan och tänkte att 10min får räcka i fronten. Men så var det så behagligt. Min takt, pulsen stabil, andningen var kontrollerad, fick göra det utan att tänka på vad någon framför gör.
Efter 10min hade gått så tänkte jag att nästa krön släpper jag, nästan kurva.. Så helt plötsligt så skulle vi svänga höger mot Gimo, och Reimert säger att äntligen är gimorakan över. Jag blev faktiskt lite besviken, hade väntat mig någonting annat, en smalare rakare väg, kanske en sån flygraka. Jag var faktiskt helt inställd på att gimorakan skulle komma efter Gimo, inte innan.

Senast ändrad:
Min första 30-milare alltså. En superfin runda med böljande småvägar nästan hela biten. Jag hängde med ovan nämnda grupp med bigmollo mfl fram till Knutby. Gjorde här den ödesdigra missen att råka köpa en Cherry Coke :( Efter det fick jag såklart släppa och segla hem själv dom sista milen. Klarade iaf mitt mål på att komma in på under 12 timmar. Kan konstatera att axlar, rygg och nacke behöver tränas lite framöver... Benen funkade okej men kroppen säckade ihop.

bsandborgh sa:

Alltid roligt att läsa om diverse upplevelser under rundorna. Bengt måste ha hunnit samla på sig en hel del. Grattis!

Sitter i Frankrike och planerar min randohöst, någon som vet om 300k från Täby i september är samma runda som i våras?

Tillbaka
Topp